Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Vestergaard Pedersen
|
Hold
|
h24hhxa_InformatikC ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Programmering
Programmering
Grundlæggende programmering: Blokprogrammering, JavaScript, AppLab
Funktioner: Opbygning og anvendelse af funktioner i programmering
Sensorer: Input, datamanipulering/algoritmer og output
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Teknologi og programmering
Eleverne er blevet introduceret til grundlæggende programmering gennem pseudokode og algoritmisk tænkning. De har arbejdet med blokprogrammering som indgang til programmeringskoncepter og videreudviklet færdigheder i JavaScript via AppLab med fokus på funktioner og programstrukturer. Inden for databaser har undervisningen dækket grundlæggende databaseteori, ER-diagrammer til datamodellering og SQL-forespørgsler. Data repræsentation i IT-systemer er blevet gennemgået sammen med forskellige filtyper og formater som JPG, PNG og PDF.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Digital indholdsproduktion
Redesign af hjemmesider: Navigation og brugervenlighed
Animatic og storyboard: Lyd-, billed- og videoredigering
Interaktivt videoformat: Game design, hero's journey og storytelling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Design og brugeroplevelse
Design og brugeroplevelse
Undervisningen har omfattet grafisk design med fokus på hierarki, Gestaltlove, typografi samt farveteori og kontrast. Eleverne har arbejdet med interaktionsdesign, herunder UI og UX principper, brugergrænseflade og usability. Nudging og gamification er introduceret som designstrategier sammen med metoder til brugerundersøgelser og brugertest. Der er arbejdet med personas og customer journey mapping til at forstå brugerbehov. I relation til digital produktudvikling har eleverne lært om sitemap, wireframes, mock-ups og prototyper samt redesign af hjemmesider med fokus på navigation. Storytelling, hero's journey og interaktive formater er inddraget i arbejdet med digital formidling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spiludvikling
Spiludvikling
Spil- og spillertyper: Forståelse for forskellige målgrupper
Spilgenrer: Action, adventure, strategi og procesbaserede spil
Flow: Optimal brugeroplevelse i spil
Narratologiske virkemidler: Fortælleteknikker i spil
Ludologiske virkemidler: Gameplay-mekanikker og deres virkning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Konstruktion af it-system
Grundlæggende viden om og færdigheder i informatik med fokus på design og udvikling af IT-produkter. Kompetencer til at analysere, designe og udvikle IT-produkter samt til at vurdere disse i et større samfundsmæssigt perspektiv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Designproces
Double Diamond-model: Define, discover, develop og deliver
Idéudvikling: Brainstorming og kreative metoder
Kravspecifikationer: Opstilling og anvendelse af krav til digitale produkter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
IT i samfundet
IT i samfundet
Undervisningen har berørt sociale medier og deres betydning samt e-handel og digitale forretningsmodeller. IT-sikkerhed er blevet behandlet med fokus på grundlæggende principper, kryptering og GDPR. Eleverne har endvidere arbejdet med kunstig intelligens og diskuteret etiske aspekter ved anvendelsen af IT i samfundet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218450",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218450",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218450"
}