Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Mette Vesterø
|
Hold
|
h24hhxa_SamfundsfagC (h24hhxa_1a_SamfundsfagC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og politiske beslutninger
I forløbet har vi beskæftiget os med det politiske system i Danmark og herunder med demokrati og grundloven. Der er blevet arbejdet med nedenstående dele af kernestoffet:
- De politiske partier og herunder det ideologiske grundlag
- Lovgivningsprocessen i Danmark
- Politiske deltagelsesmuligheder for derigennem at kunne påvirke politiske beslutninger.
- Rettigheder og pligter som følger med i et demokratisk samfund
- Styreformer med fokus på det danske demokrati og grundloven
- Medierne som demokratiets vagthund, mediernes påvirkning herunder tech-giganternes magt
Der er anvendt følgende materialer:
Kureer, Henrik m.fl. (2023): Samfundsfag C. Ibog. Systime.
Kapitel 1 Ideologi
1.1 Hvad er en ideologi?
1.2 Grundlæggende ideologier
1.3 Andre ideologier
Kapitel 2 De politiske partier
2.1 De politiske partier
2.2 Inddeling af partierne
2.3 Hvad laver et parti?
2.4 Partiers adfærd
Kapitel 3 Politisk deltagelse og vælgeradfærd
3.1 Politisk deltagelse
3.2 Politisk deltagelse gennem institutioner
3.3 Politisk deltagelse i konkrete situationer
Kapitel 4 Styreformer og demokrati
4.1 Forskellige styreformer
4.2 Demokratiformer
4.3 Demokratiopfattelser
4.4 Krav til et godt demokrati
Kapitel 5 Grundloven og magtens tredeling
5.1 Grundloven
5.2 Valg til folketinget
5.3 Folketingets lovgivende arbejde
5.4 EU og lovgivningen i Danmark
5.5 Folketingets kontrol af regeringen
5.6 Regeringen
5.7 Regeringens opgaver
5.8 Retssystemet
Kapitel 6 Medier
6.1 Medier og politik
6.2 Mediernes rolle og medialisering
6.3 Mediebilledet i dag
6.4 De sociale medier
Formålet med forløbet:
At eleverne opnår en viden om det politiske system i Danmark for derigennem at kunne anvende den samfundsfaglige viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere aktuelle samfundsmæssige problemer.
At eleverne kan argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag, indgå i en faglig dialog/diskussion samt være i stand til at flytte diskussionsfokuset fra uenigheden i sig selv til sammenhængen mellem holdning og argumentation.
At eleverne formidler faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ulighed og social arv i Danmark (en del af SO2)
Forløbet Ulighed og social arv i Danmark handler om, hvordan vi fødes ind i familier med meget forskellige livsvilkår, og hvordan det påvirker det enkelte individs livsforløb og muligheder. Vi har bl.a. arbejdet med social arv og sundhed.
- Hvorfor er der den sammenhæng, at jo længere uddannelse man har, jo længere lever man?
- Hvad er chanceulighed, og hvilke andre faktorer end den sociale arv påvirker det enkelte individs mulighed og adfærd?
- Diskussion af hvorvidt uligheden i sundheden blandt danskerne er et samfundsmæssigt problem, eller er det blot noget man skal acceptere
- Hvad kan der gøres for at mindske uligheden i sundheden?
Herud over har vi arbejdet med den franske professor i sociologi Bourdieu, som har beskæftiget sig med, hvordan det enkelte individ bliver fastholdt i ulighederne i samfundet.
Der er anvendt følgende materialer:
Kureer, Henrik m.fl. (2023): Samfundsfag C. Ibog. Systime.
Kapitel 10 Livsformer og familie
10.1 Livsformer
10.2 Familiens grundfunktioner
10.3 Familietyper
Kapitel 11 Sociale mønstre og levevilkår
11.1 Socialklasser
11.2 Social arv
11.3 Chanceulighed
11.4 Social mobilitet og mønsterbrydere
11.5 Et teoretisk bud på social arv
En syg forskel. 42,23 min., Episode 1, DR, sendt d. 23.05.2016.
Streames fra mitcfu.dk – den er lånt til jer.
En syg forskel. 42,08 min., Episode 2, DR, sendt d.30.05.2016
Streames fra mitcfu.dk – den er lånt til jer.
21 Søndag: En verden til forskel. DR, sendt d.17.03.24
https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-en-verden-til-forskel-alene-i-vildmarken-spis-og-spar_443940
Würtz, J. & Pernille Frantz Søgaard (2024). Tinna drømmer om at få børnebørn, men dropper blodtryksmedicinen, fordi hun ikke har råd. Dr.dk: https://www.dr.dk/nyheder/indland/tinna-droemmer-om-faa-boerneboern-men-dropper-blodtryksmedicinen-fordi-hun-ikke-har Besøgt d.18.02.25.
Formålet med forløbet:
- At eleverne kan anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- At eleverne kan demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- At eleverne kan formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- At eleverne kan formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- At eleverne formidler faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- At eleverne argumenterer for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- At eleverne kan behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ung i det senmoderne samfund
I forløbet har vi beskæftiget os med identitet og socialisering. Vi har talt om, hvad der karakteriserer det senmoderne samfund, og hvordan senmoderniteten og herunder de sociale medier påvirker de unge og deres identitetsdannelse. Ligeledes har vi talt om, hvad et højhastighedssamfund og risikosamfund er, og hvordan det påvirker det enkelte individ.
Der er anvendt følgende materialer:
Kureer, Henrik m.fl. (2023): Samfundsfag C. Ibog. Systime.
Kapitel 8 Socialisering og identitetsdannelse
8.1 Typer af socialisering
8.2 Identitet
8.3 Grupper og roller
8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund (Anthony Giddens, Erving Goffman, Ulrich Beck, Hartmut Rosa og Vejen frem?)
Formålet med forløbet:
At eleverne skal kunne anvende sociologiske begreber til at forklare sociale og kulturelle mønstre. Der har særligt været fokus på individualisering i forhold til sociale medier, identitetsdannelse og ungdomskultur
At eleverne formidler faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
At eleverne argumenterer for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Temperaturen på samfundsøkonomien
Vi har arbejdet med centrale økonomiske nøgletal for derigennem at undersøge status på dansk økonomi. Vi har haft fokus på hvad der skal til for at have en sund økonomi, og hvordan man kan justere samfundsøkonomien gennem forskellige økonomiske politikker. Herunder har vi talt om EU´s begrænsninger på de økonomiske politikker.
Afslutningsvis har vi med udgangspunkt i Trumps handelskrig talt om Danmark som en del af den globale verden. Vi har arbejdet med
- Danmarks samhandel med andre lande
- Det Indre Marked
- Frihandel vs. protektionisme
Der er anvendt følgende materialer:
Kureer, Henrik m.fl. (2023): Samfundsfag C. Ibog. Systime.
Kapitel 12 Samfundsøkonomiske mål
12.1 Lidt om samfundsøkonomi
12.2 Samfundsøkonomiske mål
12.3 Partierne og de samfundsøkonomiske mål
12.4 Konflikt mellem målene
Kapitel 13 Økonomiens grundbegreber
13.1 Det økonomiske kredsløb
13.2 Produktion
13.3 Plan og markedsøkonomi
Kapitel 14 Det danske arbejdsmarked
14.4 Arbejdsløshed
+ Arbejdsstyrken
+ Former for arbejdsløshed
+ Hjælp til de arbejdsløse
Kapitel 15 Den offentlige sektor
15.1 Den offentlige sektors størrelse og opgaver
15.2 skat og afgifter
15.3 Regioner og kommuner
Kapitel 16 Velfærdsmodeller
16.1 Den danske velfærdsmodel
16.2 Den centraleuropæiske velfærdsmodel
16.3 Den liberale velfærdsmodel
16.4 Velfærd og ulighed
16.5 Problemer for den danske velfærdsmodel
Kapitel 18. Økonomisk politik
18.1 Økonomien svinger
18.2 Finanspolitik
18.3 Pengepolitik
18.5 Arbejdsmarkedspolitik
Kapitel 19 Globalisering
19.1 Økonomisk globalisering
Kapitel 20 Den Europæiske Union (EU)
20.4 Det Indre Marked
Formålet med forløbet:
At eleverne skal kunne undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
At eleverne kan anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
At eleverne kan anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
At eleverne kan undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218456",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218456",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218456"
}