Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Michael Birkemose
|
Hold
|
h24hhxf_SamfundsfagC (h24hhxf_1f_SamfundsfagC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politisk deltagelse og demokrati
I forløbet er eleverne blevet introduceret til politisk meningsdannelse og deltagelse, samt til forskellige demokratiformer og -opfattelser. De politiske ideologier, de danske politiske partiers udvikling, opbygning og strategier, og forskellige former for politisk deltagelse er blevet gennemgået. I forlængelse heraf har vi arbejdet med demokratiformer, og demokratiopfattelser, og set på hvordan forskellige måder at udforme en demokratisk styreform på, har betydning for måden at træffe politiske beslutninger på.
Således er den nedenst. faglige mål og kernestof realiseret:
KERNESTOF
Politik
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
FAGLIGE MÅL
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige
problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
socialisering, identitetsdannelse og social mobili
I forløbet socialisering, identitet og social mobilitet har eleverne arbejdet med grundlæggende sociologiske teorier, fagbegreber og modeller der kan forklare identitetsdannelse, samspillet og påvirkningen mellem individ og gruppe, samt betydningen af individers sociale baggrund i forhold til valg af uddannelse og arbejde. I løbet af dette forløb har de skullet bruge deres viden om dette område til at udfærdige et studieområde-projekt om sammenhængen mellem individers sociale klassetilhørsforhold og deres sundhedstilstand. I dette projekt har samfundsfag indgået sammen med informatik og matematik.
Følgende kernestof og faglige mål er realiseret:
KERNESTOF:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle.
FAGLIGE MÅL:
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
̶ formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Samfundsøkonomiske målsætninger og politik
I dette forløb har vi arbejdet med grundlæggende samfundsøkonomi. Eleverne er blevet introduceret til modeller og fagbegreber, der kan bruges til at forstå den enkelte samfundsborgers mulighed for at påvirke den samfundsøkonomiske situation og de samfundsøkonomiske målsætninger, såsom vækst, beskæftigelse, inflation, osv. I den forlængelse har eleverne også arbejdet med de forskellige økonomiske tiltag, politkerne kan iværksætte for at fremme bestemte samfundsøkonomiske mål.
Slutteligt har eleverne, som led i eksamenstræning, arbejdet med velfærdsmodeller, og velfærdsstatens udfordringer, og som afslutning har de kort fået en introduktion til globaliseringens og EUs betydning for Danmarks økonomiske situation.
De følgende punkter inden for kernestof og faglige mål er realiseret:
KERNESTOF:
Økonomi og erhvervsliv
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
FAGLIGE MÅL:
-undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle
samfundsøkonomiske prioriteringer
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Repetition af økonomiske mål
|
11-04-2025
|
økonomiske mål
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218461",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218461",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218461"
}