Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi B
|
Lærer(e)
|
Anette Svendsen
|
Hold
|
h2408stuj1_ VØ_EUX2A (h2408stuj1_ VØ_EUX2A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart VØ på studieåret
Opstart – velkommen
• Læseplan
• Intro iBog – flatrate
• Formål med VØ
• At kommunikere med og om VØ
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomheden i vækst
8. Virksomheden i vækst
• 8.1 Virksomhedens størrelse
• 8.2 Virksomhedens vækst
• 8.3 Højvækstvirksomheder
• 8.4 Vækstvirksomheders ejerformer
• 8.5 Vision, mission, mål og værdier
• 8.6 Vækstmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forretningsplan og forretningsmodel
6. Forretningsplan og forretningsmodel
• 6.1 Registrering af virksomhed
• 6.2 Forretningsplan
• 6.4 Eksempel på en forretningsplan
• 6.5 Forretningsplan for virksomheder i drift
• 6.6 Forretningsmodel
• 6.7 Udfordringer for en virksomheds forretningsmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Årsrapporten
11. Årsrapporten
• 11.1 Årsrapportens formål
• 11.2 Regnskabsklasser
• 11.3 Grundlæggende krav til årsrapporten
• 11.4 Årsrapportens hovedindhold
• 11.5 Ledelsespåtegning
• 11.6 Revisorerklæring
• 11.7 Ledelsesberetning
• 11.8 Anvendt regnskabspraksis
• 11.9 Resultatopgørelse
• 11.10 Balance
• 11.11 Egenkapitalopgørelse
• 11.12 Pengestrømsopgørelse
• 11.13 Noter til årsregnskabet
• 11.14 Koncernregnskaber
• 11.15 Metode til at læse en årsrapport
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering nr. 1 VØB
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomiske analyser
12. Økonomiske analyser
12.1 Nøgletalsberegninger
12.2 Regnskabsanalysens formål og indhold
12.3 Analysegrundlaget
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Karaktersamtale
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Analyse af indtjeningsevnen
13. Analyse af indtjeningsevnen
13.1 Indholdet af indtjeningsevnen
13.2 Eksempel på beregning af overskudsgrad og indekstal
13.3 Eksempel på kommentarer til analysen af indtjeningsevnen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering nr. 2 VØB
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kapitaltilpasningsevne
14. Analyse af kapitaltilpasningsevnen
• 14.1 Indholdet af en analyse af kapitaltilpasningsevnen
• 14.2 Eksempel på beregning af aktivernes omsætningshastighed og
indekstal
• 14.3 Eksempel på kommentarer til analysen af kapitaltilpasningsevnen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Analyse af rentabilitet
15. Analyse af rentabilitet
15.1 Rentabilitetsanalysens indhold
15.2 Afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
15.3 Beregning af afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
15.4 Egenkapitalens forrentning, gældsrente og gearing
15.5 Kommentarer til rentabilitetsanalysen
15.6 Regnskabsanalyse uden omsætningstal
15.7 Regnskabsanalyse som virksomhedssammenligning
15.8 Nøgletal i danske årsrapporter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering nr. 3 VØB
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Analyse af soliditet og likviditet
16. Analyse af soliditet og likviditet
• 16.1 Analyse af soliditeten
• 16.2 Analyse af likviditeten
16.3 Kommentarer til analysen af soliditeten og likviditeten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
CSR
17. CSR
• 17.1 Den tredobbelte-bundlinje
• 17.2 CSR-aktiviteter
• 17.3 CSR-pyramiden
• 17.4 Shitstorms og greenwashing
• 17.5 Internationale standarder
• 17.6 Kommunikation om CSR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
CSR-rapportering og -analyse
18. CSR-rapportering og –analyse
• 18.1 CSR-rapportering
• 18.2 Analyse af CSR-aktiviteter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Strategiens kendetegn
19. Strategiens kendetegn
• 19.1 Strategibegrebet
• 19.2 Strategiarbejdets placering i virksomheden
• 19.3 Strategi som skaber konkurrencekraft
• 19.4 Strategi som proces
• 19.5 Strategi i store virksomheder
• 19.6 Strategiske procesmodeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Strategisk analyse af eksterne forhold
20. Strategisk analyse af eksterne forhold
• 20.1 Eksterne analyser
• 20.2 Porters Five Forces
• 20.3 Macroøkonomiske forhold
• 20.4 Øvrige eksterne forhold
20.5 SWOT-opsamling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering nr. 4 VØB
|
13-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Strategisk analyse af interne forhold
21. Strategisk analyse af interne forhold
• 21.1 Interne analyser
• 21.2 Porters værdikæde
• 21.3 Porters generiske strategier
• 21.4 Ansoffs vækstmatrice
• 21.5 virksomhedens økonomiske udgangspunkt
• 21.6 SWOT-opsamling
• 21.7 Sammenhæng mellem modellerne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsopgave
|
06-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Den strategiske plan
22. Den strategiske plan
• 22.1 Krav til den strategiske plan
• 22.2 Elementer i den strategiske plan
• 22.3 Metoder til udarbejdelse af strategiske forslag
• 22.4 Vurdering af strategiske forslag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Udvikling af forretningsmodel
23. Udvikling af forretningsmodel
• 23.1 Business Model Canvas og strategi
• 23.2 Udvikling af forretningsmodel
• 23.3 Eksempel på udvikling af forretningsmodel
• 23.4 Digitale virksomheder og digitale forretningsmodeller
• 23.5 Agile vs. rigide virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering nr. 5 VØB
|
13-03-2025
|
Afsluttende opgave VØB
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Afsluttende projektforløb
Afsluttende projektforløb (20 timer) 4 dage
Eleverne skal udfordres i forhold til en bred vifte af fagets mål.
Projektet udarbejdes individuelt eller i grupper, og projektarbejdet dokumenteres i en projektrapport, som er eksaminations- og bedømmelsesgrundlag ved prøven. Projektrapporten skal desuden indgå i grundlaget for den afsluttende standpunktskarakter.
Projektforløbet kan tilrettelægges med udgangspunkt i f.eks. casemateriale fra en hhx erhvervscase. Projektet kan også tilrettelægges med udgangspunkt i praktiske problemstillinger fra lokale værtsvirksomheder.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende VØ forløb
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218520",
"T": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218520",
"H": "/lectio/6319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73015218520"
}