Titel
12
|
9) Køn og kærlighed igennem litteraturhistorien
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Generelt:
• Litteraturhistorisk læsning
• Samfunds- og kulturudvikling, nøglebegivenheder, ideologier, menneskesyn og tilværel-sestolkninger, store tænkere, æstetisk og stilistisk udvikling i litteraturen (kunsten)
• Samspil mellem tekst, kultur og samfund
• Kendskab til centrale litteraturhistoriske værker
• Kanonforfattere
• Perspektivering til de andre tidligere læste tekster
• Ældre teksters samtidige og nutidige betydning
Oldtiden og middelalderen:
• Genrer: folkeviser samt folke- og kunsteventyr
• Forfattere: H.C. Andersen (som perspektivering)
• fra mundtlig til skriftlig tradition
Oplysningstiden:
• Genrer: drama (komedie), salme og lyrik
• Forfattere: Ludvig Holberg
• Ismer: rationalisme
Romantikken:
• Genrer: lyrik og salme
• Forfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Schack Staffeldt og St. St. Blicher
• Ismer: idealisme, nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme
Det moderne gennembrud:
• Genrer: epik (noveller)
• Forfattere: J.P. Jacobsen Henrik Pontoppidan og Herman Bang
• Ismer: (kritisk) realisme, naturalisme, impressionisme
Realisme og modernisme i det 20. århundrede:
• Genrer: lyrik og epik (noveller og kunsteventyr/moderne eventyr)
• Forfattere: Martin Andersen Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Rudolf Broby-Johansen, Emil Bønnelycke, Martin A. Hansen, Karen Blixen,
• Ismer: socialrealisme, modernisme, ekspressionisme, futurisme, kristen og ateistisk eksi-stentialisme, formel modernisme, konfrontationsmodernisme og konkretisme, knækpro-sa og kropsmodernisme
• Modernitetserfaring og splittelse
Postmodernisme:
• Genrer: epik (romanuddrag) og lyrik
• Forfattere: Josefine Klougart, Niels Lyngsø og Lone Hørslev
• Ismer: genrehybrid
Nordiske og internationale perspektiver:
• Genrer: kortprosa/novelle
Litterære analysemetoder:
• Analyse og fortolkning som en hermeneutisk proces
• Kendskab til forskellige historisk funderede litterære analysemetoder
• Anvendelse af biografisk metode, nykritisk metode, strukturalistisk metode, psykoanalytisk metode, socialhistorisk og ideologikritisk metode, læserorienteret metode
VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Klasseundervisning
• Lærerforedrag/-oplæg og opgaveinstruktioner
• Arbejdsspørgsmål og øvelser til både individuel-, par- og gruppearbejde, der løses mundligt (samtale, diskussion og fremlæggelse for klassen) og skriftligt
• Individuel vejledning under arbejdet med opgaver og øvelser
• Fælles opsamling på opgaver og øvelser
• Læsning af fælles værk og individuel skriftlig og mundtlig analyseopgave om værk
• IT – skriftlig online besvarelse af øvelser på Padlet.com, der muliggør kollaborative, multimodale input, og samtidig kan fungere som klassens noter og webportfolio til em-net
TEKSTER
Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kapitel 2, vers 5-9 + 15-24 (Skabelsen af mennesket) + kapitel 3, vers 1-13 + 20-24 (Syndefaldet).
Folkevise – Ebbe Skammelsen med gloser.pdf
uddrag af Holbergs værk "Natur- og folkeretten" (1716/34)
Thomasine Gyllembourg: Den lille karen (1830).pdf
Henrik Ibsen – Et dukkehjem (1879).pdf
Herman Bang - Foran Alteret-1.pdf
LITTERATURHISTORISKE PERIODER
Middelalder
Oplysningstid
Romantikken
Det moderne gennembrud
FOKUSPUNKTER
Analyse af drama
Novelleanalyse
Lyrikanalyse
Billedanalyse
Kærlighedssyn og ægteskab
Slægt og individ
Fornuftsægteskab vs. kærlighedsægteskab
Agape/Eros
universalromantik og biedermeier
"det gode, det skønne og de sande"
panteisme, idealisme, ny-platonisme
Køn, klasse og kirke
kønsroller
Sætte problemer under debat
Naturalisme, realisme, impressionisme
METODER
Strukturalistisk metode
Socialhistorisk/ideologikritisk metode
Biografisk metode
VÆRK
Henrik Ibsen – Et dukkehjem (1879).pdf
|