Holdet 2023 DA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jonas Jepsen
Hold 2023 DA/w (1w DA, 2w DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1) Introduktion til danskfaget
Titel 2 Skriftlighed
Titel 3 2) Tekster ændrer din viden, holdning og adfærd!
Titel 4 Juleafslutning
Titel 5 3) Siger et billede virkeligt mere end 1000 ord?
Titel 6 Studietur – Klafkis 5 epokale nøgleproblemer
Titel 7 4) Hvordan fortæller man en god historie godt?
Titel 8 5) DHO – Danmark som kolonimagt i Vestindien
Titel 9 6) Hvad skal vi med digte og lyrisk sprog?
Titel 10 7) Journalistik er både en ide og en metode!
Titel 11 8) Dokumentarer iscenesætter virkeligheden!
Titel 12 9) Køn og kærlighed igennem litteraturhistorien
Titel 13 Det sidste overblik + Klargøring til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Skriftlighed

Træning i grundlæggende skriftlige kompetencer:
– Skrivehastighed
– Sætninger, sætningskoblinger/forbinderord og komma

Træning i skriftlig analyse og formidling:
– Introduktion til skriftlig formidling af en analyse.
– Introduktion til 'idealmodellen'.
– Introduktion til 'formidlingsbegreber', 'de 3 eksamengenrer' og det at skrive en 'artikel'.

Træning i at skrive i eksamensgenrerne
– analyserende artikel med skrivehandlingerne: analyse, fortolkning, vurdering, perspektivering
– debatterende artikel med skrivehandlingerne: diskussion, debat, vurdering, perspektivering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2) Tekster ændrer din viden, holdning og adfærd!

Retorik, argumentation, diskurs og formidling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig analyse – Retorik og argumentation 31-10-2023
Lille skriftlig analyse – Idealmodellen 10-11-2023
Analyserende artikel – Taler (1. værk) 16-11-2023
Analyserende artikel – Debatindlæg 28-01-2024
Årsprøve i skriftlig dansk 03-06-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Juleafslutning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 3) Siger et billede virkeligt mere end 1000 ord?

Om analyse af billeder, reklamer og kampagner i alle medier.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Grundlæggende billedanalyse:
• Form og indhold i en billedanalyse
• Tekst og kontekst i en billedanalyse
• Analyse af billeders denotative, konnotative, tekstlige og retoriske niveau
• Inddragelse af 3 kontekster: tekst, situation og kultur
• Analyse af billeders visuelle virkemidler (beskæring, perspektiv, komposition, lys og skygge samt farver)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig analyse – Reklame-/Kampagnebillede/-film 10-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 4) Hvordan fortæller man en god historie godt?

Om at analysere litteratur og andre narrative tekster.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Roman – Find og lån (2. værk) 23-02-2024
Mundt. + skrift. analyse: Roman (2. værk) I 09-04-2024
Mundt. + skrift. analyse: Roman (2. værk) II 21-04-2024
Mundt. + skr. analyse: Novellesamling (4. værk) I 12-05-2024
Mundt. + skr. analyse: Novellesamling (4. værk) II 15-05-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 5) DHO – Danmark som kolonimagt i Vestindien

OPGAVEFORMULERING
Overordnet problemformulering:
• Hvordan kan en spillefilm om Danmark som kolonimagt og slavenation formidle historien om fortiden?
Problemstillinger:
• Redegør med inddragelse af relevant kildemateriale for kolonien Dansk Vestindien med fokus på den race- og klasseinddelingen, som kolonien var indrettet efter.
• Analysér spillefilmen Viften (2023) med henblik på at undersøge, hvordan filmen fremstiller kolonimagten og de koloniserede i Dansk Vestindien.
• Diskuter med udgangspunkt i analysen og kildematerialet, hvordan spillefilmen Viften afspejler den historiske virkelighed.


OVERSIGT OVER KILDER (Man skal ikke bruge alle, men vælge nogle ud!)
• A) Selvvalgte kilder fra Rigsarkivet online om Dansk Vestindien brugt i historieundervisningen d. 03.04.2024.
Dansk Vestindien - Kilder til historien. Rigsarkivet.
Link: https://www.virgin-islands-history.org/ (Besøgt 2024.04)
• B) 4 fortællinger om vilkårene i de dansk-vestindiske kolonier (ud fra ikke nærmere angivne kilder) brugt i historieundervisningen d. 10.04.2024 – Se Lectio for præcise links!
Dansk Vestindien - Kilder til historien. Rigsarkivet.
Link: https://www.virgin-islands-history.org/ (Besøgt 2024.04)
• C) 3 kilder om slavetransport fra Guldkysten i Afrika til Vestindien (1771 + 1778 + 1778-82) (ud fra ikke nærmere angivne bog) brugt i historieundervisningen d. 20.09.2023.
• D) ”Efterlysninger og salgsannoncer i dansk-vestindiske aviser” (1770-71) (både på engelsk og med danske oversættelser).
Her taget fra: Finderup, Anne Mette m.fl.: ”Dansk Vestindien” i: Danske kolonihistorier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. Antologi. Dansklærerforeningens Forlag, 2019, s. 12-13.
• E) Portrætmaleri af Anna Heegaard (1790-1859) (ukendt maler og årstal) på Arkiv.dk.
Link: https://arkiv.dk/vis/4905490 (Besøgt 2024.04)
• F) Carstens, J.L.: ”Beskrivelse af husslaverne og plantageslaverne” (ca.1740).
Her taget fra: Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie. Gyldendal, 2010, s. 106-108.
• G) Haagensen, J.R.: ”De er skabt til at være trælle” (1758).
Her taget fra: Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie. Gyldendal, 2010, s. 108-109.
• H) Hertz, Henrik: De frifarvede (1836) (uddrag) (en roman = fiktion)
Her taget fra: Finderup, Anne Mette m.fl.: ”Dansk Vestindien” i: Danske koloni-historier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. Antologi. Dansklærerforeningens Forlag, 2019, s. 32.
• I) Neye, Anna: ”Racebaseret samfund” (2017) i: Emma Gad for hvide – en terapeutisk guidebog. Gyldendal 2017.
Her taget fra: Finderup, Anne Mette m.fl.: ”Dansk Vestindien” i: Danske koloni-historier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. Antologi. Dansklærerforeningens Forlag, 2019, s. 33-35.
• J) Honoré, David Rue: ”Enhedslisten vil have mindeplade fjernet fra Assistens Kirkegård”. Berlingske d. 01.06.2021.
Link: https://www.berlingske.dk/samfund/enhedslisten-vil-have-mindeplade-fjernet-fra-assistens-kirkegaard (Besøgt 2024.04)
• K) Aspöck, Frederikke og Anna Neye: Viften. Meta Film og Brain Academy, Danmark, 2023 (spillefilm).
Link: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006562/viften

BAGGRUNDSLITTERATUR
• Om Danmark som kolonimagt og slavenation i Dansk Vestindien – kort.
Erik Gøbel: ”Dansk Vestindien - historien kort” fra  Rigsarkivet på YouTube.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=_L-S8tXePnE (Besøgt: 2024.04)
• Om Danmark som kolonimagt og slavenation i Dansk Vestindien.
Finderup, Anne Mette m.fl.: ”Dansk Vestindien” i:  Danske kolonihistorier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. Dansklærerforeningens Forlag, 2019, s. 14-31 + 36-37.
Efter s. 39 og de sidste sider frem i PDF’en er introduktion til kilderne + hjælpe-spørgsmål, der eventuelt kan inspirere i forhold til din brug af kilderne i din DHO-opgave.
• Om historiebrug, postkolonialisme og diskursanalyse.
Finderup, Anne Mette m.fl.: ”Historieteori” i:  Danske kolonihistorier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. Dansklærerforeningens Forlag, 2019, s. 193-197.
• Om kolonial og postkolonial litteratur (filmen Viften er postkolonial ”litteratur”).
Finderup, Anne Mette m.fl.: ”Kolonial og postkolonial litteratur” i: Danske koloni-historier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. Dansklærerforeningens Forlag, 2019, s. 12-13.
• Forklaringer af forskellige postkoloniale termer/begreber.
Marronage: ”Vigtige ord og begreber” (uddrag). tidsskriftet Marronage 2017, nr. 1 og 3.
Her taget fra: Finderup, Anne Mette m.fl.: ”Dansk Vestindien” i: Danske koloni-historier – Fra sukkerrør til Skipper Mix. Antologi. Dansklærerforeningens Forlag, 2019, s. 41-46.
• Om historiefaglig redegørelse og analyse: Se noter på modulerne i skriveugen.
• En masse baggrundstekster om de forskellige danskfaglige analysemetoder fra 3 forskellige danskfaglige forløb. Se S og N-tekster i forløbsmapperne på din computer eller på forløbsmodulerne i Lectio.

FAGLIGE METODER
• Dansk: litterær analyse + filmanalyse + sproglig, retorisk og argumentatorisk analyse
• Historie: kildekritiske refleksioner ud fra MAGTT-modellen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 6) Hvad skal vi med digte og lyrisk sprog?

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
• Typer af lyrik (episke og lyriske digte)
• Lyrikkens særlige kendetegn og stilistiske yderpunkter
• Lyrikkens ydre form (vers og strofer, rim, rytme, gentagelsesfigurer)
• Lyrikkens indre form (kompositionsprincip)
• Billedsprog (metaforer, sammenligninger, symbol, personificering)
• Figurer (gentagelsesfigurer)
• Lyrikkens udvikling litteraturhistorisk (brugslyrik, centrallyrik, modernistisk lyrik, postmodernistisk lyrik/interaktionslyrik)
• Hiphop som kultur med 5 nye udtryk, 4 kendetegn og 4 roller
• Sproglig stil
• Ords betydning, denotationer og konnotationer

VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Klasseundervisning
• Lærerforedrag/-oplæg og opgaveinstruktioner
• Arbejdsspørgsmål og øvelser til både individuel-, par- og gruppearbejde, der løses mundligt (samtale, diskussion og fremlæggelse for klassen) og skriftligt
• Individuel vejledning under arbejdet med opgaver og øvelser
• Fælles opsamling på opgaver og øvelser
• Eksperimenterende øvelser – samle digtvers som puslespil
• Læsning af fælles værk med individuel skriftlig analyseopgave om værk og mundtlig fremlæggelse for resten af klassen
• IT – skriftlig online besvarelse af øvelser på Padlet.com, der muliggør kollaborative, multimodale input, og samtidig kan fungere som klassens noter og webportfolio til emnet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lyrisk selvfremstilling 21-08-2024
Analyserende artikel – Metalyrik I 13-10-2024
Skriftlig analyse af komposition i lyrik 27-10-2024
Analyserende artikel – Metalyrik II 07-11-2024
Oplæg (mundt. + skrift.) – Digtsamling (5. værk) I 13-11-2024
Oplæg (mund. + skrift.) – Digtsamling (5. værk) II 22-11-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 7) Journalistik er både en ide og en metode!

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
• Mediebegrebet og den moderne medierede virkelighed som forudsætningen for overhovedet at analysere medietekster og det nutidige mediebillede.
• Forholdet mellem tekst/sprog og virkelighed: spejling eller selvstændig virkelighed
• Kommunikationsmodeller og grundlæggende medieanalyse efter Lasswell-Braddocks model.
• Kommunikationsanalyse og vurdering af medietekster med fokus på mediets betydning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 8) Dokumentarer iscenesætter virkeligheden!

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Lidt om dokumentarfilmens historie
Analyse af dokumentarfilm med fokus på:
– Dokumentarfilm og typer/undergenrer/fremstillingsformer (8 stk.): autoritativ, observerende, deltagende, performativ, refleksiv, poetisk, dramatiseret og mockumentary – eller (4 stk.): autoritativ, observerende, poetisk-refleksiv og dramatiseret.
– Filmiske virkemidler herunder dramaturgi, komposition og fortæller.
– Fakta- og fiktionsfilm vs. brugen af filmiske virkemidler som henholdsvis fakta- og fiktionskoder i den filmiske iscenesættelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille analyse af selvvalgt filmcitat 12-01-2025
Analyserende artikel – Dokumentar (6. værk) I 28-01-2025
Analyserende artikel – Dokumentar (6. værk) II 19-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 9) Køn og kærlighed igennem litteraturhistorien

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER
Generelt:
• Litteraturhistorisk læsning
• Samfunds- og kulturudvikling, nøglebegivenheder, ideologier, menneskesyn og tilværel-sestolkninger, store tænkere, æstetisk og stilistisk udvikling i litteraturen (kunsten)
• Samspil mellem tekst, kultur og samfund
• Kendskab til centrale litteraturhistoriske værker
• Kanonforfattere
• Perspektivering til de andre tidligere læste tekster
• Ældre teksters samtidige og nutidige betydning

Oldtiden og middelalderen:
• Genrer: folkeviser samt folke- og kunsteventyr
• Forfattere: H.C. Andersen (som perspektivering)
• fra mundtlig til skriftlig tradition

Oplysningstiden:
• Genrer: drama (komedie), salme og lyrik
• Forfattere: Ludvig Holberg
• Ismer: rationalisme

Romantikken:
• Genrer: lyrik og salme
• Forfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Schack Staffeldt og St. St. Blicher
• Ismer: idealisme, nyplatonisme, universalromantik, nationalromantik og romantisme

Det moderne gennembrud:
• Genrer: epik (noveller)
• Forfattere: J.P. Jacobsen Henrik Pontoppidan og Herman Bang
• Ismer: (kritisk) realisme, naturalisme, impressionisme

Realisme og modernisme i det 20. århundrede:
• Genrer: lyrik og epik (noveller og kunsteventyr/moderne eventyr)
• Forfattere: Martin Andersen Nexø, Johannes V. Jensen, Tom Kristensen, Rudolf Broby-Johansen, Emil Bønnelycke, Martin A. Hansen, Karen Blixen,
• Ismer: socialrealisme, modernisme, ekspressionisme, futurisme, kristen og ateistisk eksi-stentialisme, formel modernisme, konfrontationsmodernisme og konkretisme, knækpro-sa og kropsmodernisme
• Modernitetserfaring og splittelse

Postmodernisme:
• Genrer: epik (romanuddrag) og lyrik
• Forfattere: Josefine Klougart, Niels Lyngsø og Lone Hørslev
• Ismer: genrehybrid

Nordiske og internationale perspektiver:
• Genrer: kortprosa/novelle

Litterære analysemetoder:
• Analyse og fortolkning som en hermeneutisk proces
• Kendskab til forskellige historisk funderede litterære analysemetoder
• Anvendelse af biografisk metode, nykritisk metode, strukturalistisk metode, psykoanalytisk metode, socialhistorisk og ideologikritisk metode, læserorienteret metode


VÆSENTLIGE ARBEJDSFORMER
• Klasseundervisning
• Lærerforedrag/-oplæg og opgaveinstruktioner
• Arbejdsspørgsmål og øvelser til både individuel-, par- og gruppearbejde, der løses mundligt (samtale, diskussion og fremlæggelse for klassen) og skriftligt
• Individuel vejledning under arbejdet med opgaver og øvelser
• Fælles opsamling på opgaver og øvelser
• Læsning af fælles værk og individuel skriftlig og mundtlig analyseopgave om værk
• IT – skriftlig online besvarelse af øvelser på Padlet.com, der muliggør kollaborative, multimodale input, og samtidig kan fungere som klassens noter og webportfolio til em-net

TEKSTER
Det Gamle Testamente, 1. Mosebog, kapitel 2, vers 5-9 + 15-24 (Skabelsen af mennesket) + kapitel 3, vers 1-13 + 20-24 (Syndefaldet).
Folkevise – Ebbe Skammelsen med gloser.pdf
uddrag af Holbergs værk "Natur- og folkeretten" (1716/34)
Thomasine Gyllembourg: Den lille karen (1830).pdf
Henrik Ibsen – Et dukkehjem (1879).pdf
Herman Bang - Foran Alteret-1.pdf

LITTERATURHISTORISKE PERIODER
Middelalder
Oplysningstid
Romantikken
Det moderne gennembrud

FOKUSPUNKTER
Analyse af drama
Novelleanalyse
Lyrikanalyse
Billedanalyse

Kærlighedssyn og ægteskab
Slægt og individ
Fornuftsægteskab vs. kærlighedsægteskab
Agape/Eros
universalromantik og biedermeier
"det gode, det skønne og de sande"
panteisme, idealisme, ny-platonisme
Køn, klasse og kirke
kønsroller
Sætte problemer under debat
Naturalisme, realisme, impressionisme

METODER
Strukturalistisk metode
Socialhistorisk/ideologikritisk metode
Biografisk metode

VÆRK
Henrik Ibsen – Et dukkehjem (1879).pdf
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 23,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det sidste overblik + Klargøring til eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer