Holdet 2023 HI/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Hans Bülow Andersen
Hold 2023 HI/k (1k HI, 2k HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Kronologiforløb
Titel 2 2. De store opdagelser under rennæssancen
Titel 3 3. Hvordan kunne det ske? (Holocaust og folkedrab)
Titel 4 4. DHO Besættelsen
Titel 5 5. Romerriget
Titel 6 6. Byzans og de muslimske imperier
Titel 7 7. Arven fra Osmannerriget
Titel 8 8. Danmark og den Kolde krig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Kronologiforløb

Forløbet skal give eleven en bredere forståelse af historiens udvikling, og kunne sætte forskellige perioder i relation til hinanden, både tidsmæssigt men også hvordan de forskellige perioder påvirkede den tid der kom efter. Samtidig har forløbet det forløb, at hjælpe eleverne til bedre at kunne huske de allerede gennemgåede forløb, og sætte dem i relation til hinanden.

Faglige mål:
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper

Kernestof:
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.

Materialer:
- Smitt, Thorkil & Vollmond, Christian, Verdenshistorie 2, 2017, s. 205-227. (22 ns.)

Kilder:
-Uddrag af instruksen som kaptajn Peder Hansen Birk blev givet 5. juni 1771. (1 ns.)
-Slaveskibet Christiansborgs skibsprotokol, 18. juni 1775. (1 ns.)
-Urban d. 2. kalder til korstog, 1095 (2 ns.)
-Kulturmøder i 1100-tallet, Usama ibn Munqidh 1183 (1 ns.)
-Den italienske digter , Giovanni Bocacccio (1313-1375) om pesten i sin hjemby, Firenze (1 ns.)
-Maleri af Dirck Bouts, Den sidste nadver, 1467
-Udsnit af bogmaleri, Den sidste nadver, 1287
-Kongelig ordre om hvordan indianerne skal behandles, 1501 (1 ns.)
-Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542 (1 ns.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. De store opdagelser under rennæssancen

Fokus på de store opdagelser under renæssancen. Klassen har arbejdet med de store opdagelser med særligt fokus på spaniernes erobring af sydamerika. Renæssancens store opdagelsesrejser tages under kærlig behandling. Eleverne behandler overordnet disse spørgsmål: Hvordan kunne det ske, at Columbus pludselig i 1492 opdagede et nyt kontinent, og hvilke virkninger har det haft for verden?

Indhold i forløbet bygger på kompendie = ca. 50 ns.

Kilder:
- Adam Diderichsen m.fl.: "Francisco de Vitoria - Udvalgte politiske skrifter om regeringsmagten, folkemagten og erobringen af Amerika". NSU Press. 2010. S. 86, 101, 102-104 og s. 204 = 6 ns.
- Francisco de Xeres (Atahualpa) = 1,5 ns.
- Las Casas (indianerne) = 1,5 ns.
- Theodore de Bry (illustrationer) = 1 ns.
- Las Casas (Er indianere rigtige mennesker?) = 5 ns.
- Mandesvilles rejsebeskrivelser = 2 ns.
- Alvaro Velho (Krydderihandlen) = 1 ns.
- Anita Brask Rasmussen: "Der er en grund til, at min bog hedder 'ingen undskyldning'". Information, den 31. marts 2017. = 1 ns.
- Anna Cornelia Ploug: "Hvad skal vi gøre af den danske kolonitid". Information den 10. september 2016. = 1 ns.
- Gudrun Marie Schmidt: "Jeg mener faktisk, alle burde sige undskyld". Politiken den 9. marts 2017. = 1 ns.

Normalsider i alt = ca. 70 ns.

Faglige mål:
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder

Sekundære materialer:
- Thomas Ohrt, "De store opdagelser", Systime 2001, s. 7-14. (7 ns.)
- Carl-Johan Bryld, "Kap. 5: Renæssance og reformation", i Verden før 1914. Systime 2010, 123-133. (10 ns.)
- Carl-Johan Bryld, "Kap. 6: Europa og Verden, i Verden før 1914. Systime 2010, 157-176. (20 ns.)
- Stefan Pajung, "MYTE: Troede man i middelalderen, at Jorden var flad?", Danmarkshistorien.dk, 2013. (5 ns.)
- Dokumentar, Amerika før Columbus. Sendt på DRK 2010. 2 afsnit á 50 minutter. (10 ns.)

Kilder:
- Pico della Mirandola: "Tale om menneskets værdighed", 1486. (3 ns.)
- Verdens skabelse, Det Gamle Testamente. (3 ns.)
- Kong Manuel d. 1. af Porutgal til kong Ferdinand og dronning Isabella af Spanien, juli 1499. (2 ns.)
- Columbus finder Cuba, 1492. Dagbog. (3 ns.)
- Antonio Pifagetta, Uddrag af "La voyage et navigation faict par les Espaignolz es isles de Molucques". (4 ns.)
- Mødet mellem Inka-kongen- Atahualpa og Francisco Pizarro.(4 ns.)
- Biblen, om Noa, 1 Mosebog kapitel 9 og 10. (4 ns.)
- Tordesillas-traktaten, 1494” (1 ns.)
- ”Fortale til Columbus rejsedagbog 1492-1493” (2 ns.)
- ”Francisco de Vitoria: Om indianerne og krigens lov.” (2 ns.)

Sider i alt: Ca 75 ns.

Arbejdsformer:
- Selvstændig projektarbejde.
- Lærerstyret klasseundervisning-
- Gruppearbejde.
Faglige mål:
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

Kernestof:
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv

Arbejdsformer:
Lærerstyret tavleundervisning, gruppearbejde, selvstændige øvelsesopgaver, projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Hvordan kunne det ske? (Holocaust og folkedrab)

Mellemkrigstiden, Holocaust Og andre folkemord

Hvordan kunne det ske?

Forløbet dækker over det 20. århundredes værste historie om etnisk udrensning af jøderne i Europa. Forløbet stiller spørgsmålet: Hvordan kunne det ske? Eleverne skal kende til årsager og virkninger af historiske begivenheder. Det er de nødt til, så vi kan undgå, at noget så grusomt som Holocaust kan ske igen. Det resulterer i en større diskussion om, hvad der driver historien. Er det aktører eller strukturer? Er mennesket historieskabende eller historieskabt? Det er nok lidt af hvert, finder eleverne ud af, men nu kan de analysere sig frem til, hvorfor Holocaust kunne finde sted, hvordan Hitler kunne komme til magten i et demokrati og tage ved lære deraf.

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie.
̶- Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
̶- Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
̶- Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden.
- Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.

Kernestof
- Ideologiernes kamp i 20. århundreder.
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Sekundære materialer:
- Krisen i trediverne, Verden efter 1914, s. 81-109: 29 s.
- Anden Verdenskrig i farver (1:13): 10 sider
- 3 teorier om folkedrab: https://folkedrab.dk/artikler/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud.: 10 s.
-8 eksempler på folkedrab Armenien, Bosnien, Cambodja, Darfur, Holocaust, Irak, Rwanda, Stalinismens forbrydelser: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab (ca. 40 ns)

Kilder
- Fortroligt dokument om gas-bilernes effektivitet i Chelmo (2 ns.)
- NSDAP-medlemstal, 1919-1923. (1 ns.)


Sider i alt: Ca. 110 ns.

Arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning.
- Samarbejdsformer
- Fremlæggelser.
- Projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. DHO Besættelsen

Hvilken rolle spillede modstandsbevægelsen under Besættelsen? Det spørgsmål får eleverne fordybe sig i i det tværfaglige forløb mellem dansk og historie. Det spørgsmål rejser temaet historiefagets identitet og metode, og det præsenterer ligeledes begreberne historiebrug, erindringshistorie og erindringspolitik.

Eleverne arbejder metodisk med de dansk og histories styrker og svagheder. De stifter desuden bekendskab med den faglige opgave forskellige delementer. Efter forløbet skal eleverne have styr på kravene til korrekt skriftlig fremstilling, kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og stifte bekendskab med det vedholdende arbejde, som det kræves på de akademiske uddannelser ved opgaveskrivning.

Faglige mål:
- elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
- demonstrere viden om historiefagets identitet og metode

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling

Sekundær litteratur
- Wium Olesen, Niels, Pressecensur under besættelsen,  Danmarkshistorien.dk. Aarhus Universitet, sidst redigeret 2012.pdf (5 ns.)
- Sørensen, Jakob, Danmark besat - et overblik, i Modstandsbevægelsen. Systime, 2019, s. 23-36.pdf (13 ns.)
- Frederiksen, Peter, Samarbejdspolitikken, i Danmark - besat og befriet. Systime, 2009, s. 26-41.pdf (15 ns.)
- Uddrag af artiklen ”Besættelsestiden er en erindringspolitisk kampplads” fra videnskab.dk af Sine Maria Vinther, Cand.mag. i historie, forskningsassistent på RUCMUS, Roskilde Universitet og Jakob Sørensen, Ph.d., lektor på KVUC og tidl. museumsinspektør (10 ns.)
- Martin Kristensen, Kompendium, Debatten om samarbejde og modstand.pdf. (5 ns)
- Martin Kristensen, Kompendium, Hvad skete der egentlig under Besættelsen.pdf (15 ns.)
- Dansk og historie - fællestræk og særtræk. (6 ns)
- Fra projekt til mundtlig prøve. (6 ns)

Kilder
- Poul Henningsen revyvise ”Man binder os på mund og hånd” fra 1940” og den ucensurede version "Det gælder kærlighed og krig." (6 ns.)
- Morten Nielsen, Det mørkner i vort år. (5 ns)

Sider i alt: Ca. 85 ns.

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde og projektarbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Romerriget

Romerriget

Fra grundlæggelsen til sit fald udviklede Rom sig til en verdensmagt. Et afgørende øjeblik var de puniske krige mod Karthago i Nordafrika, hvor romerne til sidst sikrede sig herredømmet over Middelhavet. Erobringerne fortsatte, og på højden af sin magt strakte Romerriget sig fra Skotland i nord til det sydlige Egypten og fra Atlanterhavet i vest til det Kaspiske Hav i øst. Sideløbende med Roms ekspansion udadtil var der interne stridigheder. I det første århundrede f.v.t. var republikken præget af vedvarende magtkampe og borgerkrige mellem førende politikere. Til sidst stod én leder tilbage: Octavian, Julius Cæsars adoptivsøn. Han antog navnet Augustus og blev Roms første kejser. Med Augustus’ magtovertagelse ophørte republikken, og Rom blev et kejserdømme. Borgerkrigene blev afløst af en lang periode med fred, kendt som Pax Romana – den romerske fred – der varede omkring 200 år. I denne tid blomstrede riget, og de romerske provinser overtog frivilligt romerske skikke, institutioner og det latinske sprog, da det var til fordel for både Rom og provinserne. Imidlertid spredte rygterne om Roms rigdom og sikkerhed sig også til områder uden for rigets grænser, hvilket tiltrak folk. Fra omkring 170 e.v.t. begyndte Rom at opleve et stigende pres fra både migranter og plyndrere, hvilket skabte nye udfordringer. De følgende århundreder var præget af magtkampe, borgerkrige og økonomiske kriser. I 476 e.v.t. blev den sidste vestromerske kejser afsat, og dette årstal regnes ofte som afslutningen på Romerriget. Dog overlevede det Østromerske Rige, indtil Osmannerne erobrede Konstantinopel i 1453.Forløb om Romerrigets historie, hovedsagelig med fokus på det romerske imperium og overgangen fra republik til kejserdømme samt Romerrigets fald.

Forløbet om Romerriget har til formål at give eleverne en dybdegående forståelse af en af verdenshistoriens mest betydningsfulde civilisationer. Forløbet fokuserer på centrale begivenheder og udviklingslinjer i Romerrigets historie, herunder dets grundlæggelse, de puniske krige, republikkens krise, Julius Cæsars vej til magten, kejser Augustus’ regeringstid og Pax Romana, samt Det Vestromerske Riges undergang. Derudover vil emner som slaveri, gladiatorkampe og Roms kulturelle og politiske arv blive inddraget.
Forløbets faglige mål
Kendskab til årsager og virkninger
Eleverne skal kunne identificere og forklare årsagerne til og konsekvenserne af de historiske begivenheder, der formede Romerriget. Dette inkluderer både interne faktorer som økonomiens betydning, enkeltpersoners rolle og institutionelle forandringer samt eksterne faktorer som krige og invasioner.
Forståelse af historiske sammenhænge
Forløbet belyser, hvordan Romerrigets historie hænger sammen med udviklinger på lokalt, nationalt, europæisk og globalt plan. Eleverne vil se, hvordan Rom påvirkede hele Middelhavsregionen og fik afgørende betydning for Europas og verdens videre historie.
Refleksion over fortid, nutid og fremtid
Eleverne skal reflektere over, hvordan Romerriget har skabt grundlaget for moderne samfund, og hvordan historien om Rom kan bidrage til forståelsen af nutidige politiske og sociale problemer. Diskussionen om samspillet mellem fortid, nutid og fremtid vil gøre eleverne bevidste om, hvordan vi som mennesker både er skabt af historien og skaber historie.
Udvikling af historiske færdigheder
Forløbet introducerer eleverne til centrale historiefaglige metoder som kildeanalyse, årsagsforklaringer og periodisering. Der vil være fokus på at forstå forskellige syn på historien og på at analysere, hvordan Romerriget bliver brugt og fortolket i moderne kultur, fx i film og tv.
Relatering til nutiden
Eleverne skal formulere historiske problemstillinger, der relaterer til deres egen tid. Dette kan inkludere spørgsmål om magt og lederskab, samfundsopbygning, økonomiens rolle i politik, og hvordan historie kan bruges eller misbruges i en nutidig kontekst.
Perspektiver og aktiviteter
Forløbet vil inddrage både tekstanalyser, kortstudier, filmklip og diskussioner om historiens anvendelse. Eksempler fra Roms historie, som de puniske krige, Cæsars magtovertagelse og Romerrigets fald, vil blive brugt til at illustrere bredere temaer som imperialisme, magtkampe og kulturel arv.
Gennem dette forløb vil eleverne således ikke blot få en grundig forståelse af Romerriget, men også lære at bruge historien som en nøgle til at forstå og løse nutidens udfordringer.


Formål:
- Finpudse kildeanalyse og brugen af allerede introduceret historiefaglig teori som brud/kontinuitet, aktør/struktur.

Indhold:
--  Årsagsforklaringer: Det romerske imperiums opståen, udbredelse og fald
- Opstilling af problemstillinger
- Kildeanalyse
- Historiebrug
- Vigtige aktører, årstal, begivenheder og begreber i Romerrigets historie

Arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning
- Fremlæggelser
- Kooperative arbejdsmetoder
- Samarbejdsformer
- Projektarbejde


Materialer:
-- Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, 2019, s. 50-85. (35 ns.)
- Jepsen Steg, Kristian, På Sporet af Romerriget, 2015

Kilder
- Polyb om Roms forfatning. (3 ns)
- Livius om retfærdig krig (3 ns.)
- Josefus om den romerske hær. (3 ns)
- Dio Cassius om mordet på Cæsar (3 ns.)
- Kejser Augustus: Mine bedrifter (3 ns.)
- To romerske forfattere om slaven i det romerske samfund. (5 ns.)
- Augustin om gladiatorkampe (5 ns.)

Film/Serie/Filmklip
- HBO-serien ”Rome” (2005), Afsnit 1
- ”Den romerske republiks politiske system” af Roskilde Gymnasium (2017) https://www.youtube.com/watch?v=px51yZoKbpU
- Dokumentar: ”Cæsar” af DRKultur, 2010

Podcast/radio
- ”Kampen om Historien” af P1 med Adam Holm, specifikt afsnittet ”Kan vi lære af Romerrigets undergang?” med Jesper Majbom Madsen, der er Ph.d. og professor i Antikkens Historie på Syddansk Universitet.


Sider i alt: Ca. 65 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Byzans og de muslimske imperier

Byzans og de muslimske imperier
Målet med forløbet er at få indsigt i Byzans og de muslimske imperier og baserer sig på kapitel 4 i Vores Verdenshistorie. Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:
● Periodisering
● Historiesyn
● Historiebrug
● Kulturmøder
● Styreformer og samfundsorganisering
● Samspil mellem mennesker, natur, kultur og samfund.

Sekundær litteratur:
-Frederiksen, Peter "Vores Verdenshistorie", kapitel 4, side 86-117 (31 ns.)
-Kjeld Mazanti Sørensen, "Det første islamiske imperiums storhed og fald", Muslimske imperier,  s. 7-33 (27 ns.)

Kilder:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Arven fra Osmannerriget

Den  29. maj 1453 - faldt Det østromerske imperiums hovedsæde Konstantinopel til den osmanniske Sultan Mehmet II efter 40 dages belejring og kanonsalver mod de mure, der i mere end 1000 år havde modstået adskillige angreb og udgjort rammen om det østromerske rige og den ortodokse kristendom.

Islam har siden 1453 ligget lige der. Lige der ved Bospurus-strædet. Til tider har islam og islamiske styrer bevæget sig langt ind på det europæiske kontinent. Til andre tid har islam bevæget sig tilbage fra det europæiske kontinent, men siden Muhammeds første erobringstogter har islam altid været en del Europa.
Derfor er islam også en del af Europas historie, nutid og fremtid. Det islamiske osmannerrige var i mange århundrede en stor del af europæisk historie som henholdsvis ven og fjende. Vi tager i det næste forløb fat på Osmannerriget og kigger på arven heraf. I Tyrkiet er Osmannertiden nemlig på mode, også i udenrigspolitikken, hvor Ankara rækker ud efter gamle osmanniske kolonier i Mellemøsten og på Balkan. I en grad, der bekymrer Vesten: Er Tyrkiet ved at fjerne sig fra Vesten?

Forløbet forsøger at bevæge sig væk fra den vestlige historieskrivning og væk fra reli-giøse forklaringer på muslimers tilstedeværelse i det, der nu er Tyrkiet og i større om-råder tæt på og i Europa. Der er tale om et forsøg på en nøgtern historiefaglig tilgang: Hvad var det egentlig, der skete? Her er kildeanalysen selvfølgelig et centralt værktøj. Spørgsmål, som kildeanalysen skal hjælpe os med at besvare, er bl.a.:
- Hvem var osmannerne?
- Hvordan har det været at leve under Osmannerriget?
- Kan vi stadig se en arv fra Osmannerriget?

Formål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling - analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- skriftlig formidling i form af en historisk redegørelse

Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug

Arbejdsformer:
- Individuel træning af faglige færdigheder i værkstedsundervisning.
- Kooperative arbejdsformer.
- Tavleundervisning.
- Klassedialog
- Etc...

Litteratur:
- Peter Frederiksen, "Kulturmødernes tid: Det osmanniske rige. Vores Verdenshistorie, s. 128-156.
- Artikel, Neo-osmannere - eller bare gode naboer, Weekendavisen, Ole Nyeng, 2010 (10 ns.)
-Carl-Johan Bryld. "Europa og islam i middelalderen, Verden før 1914", s.102-121. 2020 (20 ns)
-Kjeld Mazanti Sørensen,. "Det første islamiske imperiums storhed og fald, Muslimske imperier," s. 7-33 (26 ns)

Kilder:

- Osmans drøm (5 ns.)
- Oversættelse af Sadeddins beskrivelse foretaget af den engelske videnskabsmand William Seaman fra 1600-tallet (det præcise årstal kendes ikke), "Rekrutteringen af janitsharerne". (5 ns.)
- Konstantin Mihailovic, "Janitsharkorpset", ca. 1463. (5 ns.)
- Ogier Ghiselin de Busbecq, "Sultanens udvælgelse af embedsmænd", i Tyrkiske breve. (3 ns.)
- Ogier Ghiselin de Busbecq, "Kvindens ærbarhed", i Tyrkiske breve. (3 ns.)
- Ogier Ghiselin de Busbecq, "Hustruen og konkubiner", i Tyrkiske breve. (3 ns.)
- Ogier Ghiselin de Busbecq, "Skilsmisse", i Tyrkiske breve. (3 ns.)
- Samtidig tyrkisk krønikeskriver, "Den mislykkede belejring af Wien", 1683. (5. ns.)
- Sir William Eton: En beskrivelse af det tyrkiske imperium,1799: (5 ns.)
- Sultan Abdulmecid, Uddrag af Glilhane-dekretet fra 3. november 1839. (5 ns.)
- Uddrag af den osmanniske forfatning fra 1876. (3 ns.)
- Foto: Erdogan med sin kone til AKP’s fejring af 563-året for den osmanniiske erobring af Konstantinopel den 29. maj 2016 (5 ns.)
- Foto: Tilhængere af regeringspartiet i Tyrkiet AKP fejrer 563-året for den osmanniiske erobring af Konstantinopel den 29. maj 2016. På scenen ses udklædte osmanniske elitesoldater, janitsharer foran et bagtæppe med Osman 1. (5 ns.)

Sider i alt: ca. 130 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Danmark og den Kolde krig

I dette forløb arbejder vi med Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske orientering i perioden efter Anden Verdenskrig med særligt fokus på Den Kolde Krig som en konflikt, der både prægede verdenspolitikken og den danske virkelighed. Gennem udvalgte tematiske nedslag undersøger vi, hvordan Danmark – fra at være en besat nation i 1940-45 – bevægede sig frem mod en vestlig forankring og medlemskab af NATO i 1949, i en verden præget af ideologiske spændinger, atomtrusler og stormagtskonflikter.
Forløbet tager sit udgangspunkt i de første efterkrigsår, hvor Danmark stod over for et skelsættende valg: fortsat neutralitet, et nordisk forsvarssamarbejde eller tilslutning til en vestlig militæralliance. Vi arbejder med både samtidige kilder og eftertidsfortolkninger i undersøgelsen af det danske NATO-valg, og eleverne får mulighed for at analysere debatten mellem tilhængere og modstandere af alliancen. Dette skaber et fundament for arbejdet med kildekritik og historisk bevidsthed.
Sideløbende sætter vi Danmarks rolle ind i den bredere kontekst af Den Kolde Krig – fra Europas deling og Jerntæppet til opbygningen af Østblokken og spændingsfeltet mellem USA og Sovjetunionen. Vi ser på, hvordan krigen ikke kun udspillede sig som en våben- og diplomatikamp, men også havde gennemgribende konsekvenser for hverdagsliv, kultur og politiske holdninger – også i Danmark.
Forløbet inddrager desuden eksempler på stedfortræderkrige som Koreakrigen og Vietnamkrigen for at belyse den globale dimension af Den Kolde Krig og hvordan disse konflikter påvirkede dansk politik og opinion.
Undervejs arbejder vi med historiske kilder og fremstillinger og lægger vægt på, at eleverne udvikler deres evne til at formulere og undersøge problemstillinger. Eleverne trænes i faglig argumentation, kildeanalyse og brug af historiske forklaringsmodeller.
Afslutningsvis perspektiveres forløbet til nutidige sikkerhedspolitiske udfordringer – herunder krigen i Ukraine, Grønlands geopolitiske rolle og Danmarks placering i internationale alliancer i dag.

Formålet med forløbet er at give eleverne forståelse for Danmarks rolle i en international konfliktpræget periode og at belyse, hvordan globale magtkampe, ideologiske modsætninger og sikkerhedspolitik formede dansk udenrigs- og indenrigspolitik under Den Kolde Krig. Eleverne skal opnå indsigt i centrale begivenheder og aktører samt kunne arbejde med historiske problemstillinger og metoder, der relaterer fortid og nutid. Forløbet skal samtidig styrke deres evne til at forholde sig kritisk til historiske fremstillinger og belyse, hvordan historie bruges til at forstå aktuelle konflikter og Danmarks rolle i verden i dag.
Forløbets faglige mål
- Opnå viden om Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik under Den Kolde Krig.
- Anvende kildekritiske metoder og arbejde med forskellige historiske fremstillinger og fortolkninger.
- Kunne formulere, undersøge og diskutere historiske problemstillinger på redegørende, analyserende og perspektiverende niveau.
- Udvikle bevidsthed om historiebrug og historiens rolle i politisk og kulturel sammenhæng.
- Perspektivere Danmarks rolle i Den Kolde Krig til nutidens globale sikkerhedspolitiske udfordringer (fx Ukraine, Grønland, NATO, EU).

Indhold
Kernestof og supplerende stof:

-  Årsagsforklaringer: Den Kolde Krigs, opståen, udfoldelse og afslutning.
- Opstilling af problemstillinger
- Kildeanalyse
- Historiebrug
- Vigtige aktører, årstal, begivenheder og begreber i under den Kolde Krig
-Plakat/propaganda arbejde
-Podcastarbejde

Materiale:
”Den Kolde Krigs Verden”
af Karsten Nikolajsen, lektor ved Mulernes Legatskole og
Thomas Ohnesorge, lektor ved Mulernes Legatskole. (2022). Systime
• Den kolde krig overblik kapitel 1
• (DK 1.6)
• Den Kolde Krig var også varm kapitel2
• (DK 2.4)
• Spioner i den Kolde Krig kapitel 6
• (DK 6.4)
• Hverdagsliv kapitel 7
• (DK 7.5 og 7.6)
• Den kolde krig i dag kapitel 8

Metode
Didaktiske principper, arbejdsformer
- Lærerstyret undervisning
- Fremlæggelser
- Kooperative arbejdsmetoder
- Samarbejdsformer
- Projektarbejde
- ”Den Kolde Krigs Verden” (2022).
af Karsten Nikolajsen, lektor ved Mulernes Legatskole.
Thomas Ohnesorge, lektor ved Mulernes Legatskole. Systime
- Den kolde krig overblik kapitel 1
(DK 1.6)
- Den Kolde Krig var også varm kapitel 2
(DK 2.4)
- Spioner i den Kolde Krig kapitel 6
(DK 6.4)
- Hverdagsliv kapitel 7
(DK 7.5 og 7.6)
Den kolde krig i dag kapitel 8

-”Danmark som global aktør efter den kolde krig” (2024)
af Niels Geckler.
- Danmarks internationale profil under den kolde krig Kapitel 1

-”En europæisk verdenshistorie” (2019)
af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt.
- Den Kolde Krig, Kapitel 12
- Oplever vi en ny kold krig?

-”Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag)” (2021).
fra Historieportalen Systime
af Paul Villaume og Rasmus Kjærgård Petersen.

-”Den Kolde Krig” (2011), Kai Otto von Barner
Kilder
-George Kennans syn på Sovjetunionen (1946)
-Nikolai Novikovs syn på USA (1946)
-H.C. Hansens redegørelse til Folketinget, 21. januar 1958
-H.C. Hansen-brevet, nov. 1957
-Referat af Aksel Larsens møder med repræsentanter for allierede myndigheder (1958)
-Interview med tidligere KGB-chef i Danmark, Mikhail Ljubimov (1992)
-Pelle Voigt om sine oplevelser med sovjetiske agenter i Danmark (1986
-Uddrag fra hhv. vesttysk og østtysk historiebog (1971). Efter Johan Bender og Hans-Kurt Gade: Stormagtspolitikken 1945-1982. Munksgaard 1983, s. 36.
-Den britiske marxistiske historiker Eric Hobsbawm (1917-2012) giver sit syn på årsagerne til den kolde krig: Eric Hobsbawm: Verdenshistorie 1914-94 – Ekstremernes Århundrede, 1994, s. 268. Oversat af Ole Lindegaard Henriksen.
-Den amerikanske historiker John Lewis Gaddis (1941- ) giver sit syn på årsagerne til Den Kolde Krig: John Lewis Gaddis: We Now Know: Rethinking the Cold War, 1997. s. 25. Forfatternes oversættelse.
-Volodymyr Zelenskyj tale til Folketinget: ”Ukraines præsident talte til Folketinget og den danske befolkning, den 30. marts 2022”

Film/Serie/Filmklip
Trailer fiktionsserie ”The Americans” (2012-2018,) fra Netflix.

Dokumentar: ”Den Kolde krig i Danmark” fra danmarkshistoriendk (2023)

Nyhedsindslag: ”Kim Philby: Unseen footage of Soviet spy” (2016) fra BBC News.

Nyhedsindslag: ”Hvorfor er Ukraine så vigtigt for Rusland?” (2022) fra DR P3 Essensen (10:30 min.).
Podcast/radio
”Putins globale koldkrig” (2024) fra P1 Udsyn med Kaspar Colling Nielsen, og gæst seniorforsker på DIIS, Flemming Splidsboel.

”Danmark som global aktør efter den kolde krig”
af Niels Geckler
• Danmarks internationale profil under den kolde krig Kapitel 1

”En europæisk verdenshistorie”
Af Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt
• Den Kolde Krig, Kapitel 12
• Oplever vi en ny kold krig?

”Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag)”
Fra Historieportalen Systime
• Af Paul Villaume og Rasmus Kjærgård Petersen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer