Titel
4
|
Forløb# 4 DHO Besættelsen
FORLØBSBESKRIVELSE
Hvilken rolle spillede modstandsbevægelsen under Besættelsen? Det spørgsmål får eleverne fordybe sig i i det tværfaglige forløb mellem dansk og historie. Det spørgsmål rejser temaet historiefagets identitet og metode, og det præsenterer ligeledes begreberne historiebrug, erindringshistorie og erindringspolitik.
Eleverne arbejder metodisk med de dansk og histories styrker og svagheder. De stifter desuden bekendskab med den faglige opgave forskellige delementer. Efter forløbet skal eleverne have styr på kravene til korrekt skriftlig fremstilling, kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og stifte bekendskab med det vedholdende arbejde, som det kræves på de akademiske uddannelser ved opgaveskrivning.
FAGLIGE MÅL
- elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
- demonstrere viden om historiefagets identitet og metode
KERNESTOF
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiebrug og -formidling
GRUNDBOGSMATERIALE
- Wium Olesen, Niels, Pressecensur under besættelsen, Danmarkshistorien.dk. Aarhus Universitet, sidst redigeret 2012.pdf (5 ns.)
- Sørensen, Jakob, Danmark besat - et overblik, i Modstandsbevægelsen. Systime, 2019, s. 23-36.pdf (13 ns.)
- Frederiksen, Peter, Samarbejdspolitikken, i Danmark - besat og befriet. Systime, 2009, s. 26-41.pdf (15 ns.)
- Uddrag af artiklen ”Besættelsestiden er en erindringspolitisk kampplads” fra videnskab.dk af Sine Maria Vinther, Cand.mag. i historie, forskningsassistent på RUCMUS, Roskilde Universitet og Jakob Sørensen, Ph.d., lektor på KVUC og tidl. museumsinspektør (10 ns.)
- Martin Kristensen, Kompendium, Debatten om samarbejde og modstand.pdf. (5 ns)
- Martin Kristensen, Kompendium, Hvad skete der egentlig under Besættelsen.pdf (15 ns.)
- Dansk og historie - fællestræk og særtræk. (6 ns)
- Fra projekt til mundtlig prøve. (6 ns)
KILDER
- Poul Henningsen revyvise ”Man binder os på mund og hånd” fra 1940” og den ucensurede version "Det gælder kærlighed og krig." (6 ns.)
- Morten Nielsen, Det mørkner i vort år. (5 ns)
Sider i alt: Ca. 85 ns.
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde og projektarbejde
|