Holdet 2023 EN/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Thomas Vejlgård Poulsen
Hold 2023 EN/k (1k EN, 2k EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 FF - Language and Culture
Titel 2 Horror
Titel 3 Music and Identity
Titel 4 Minimalism
Titel 5 Immigration (EKSAMEN)
Titel 6 AI: Man vs. Machine (Opgives ikke)
Titel 7 South Africa - introduction
Titel 8 South Africa (EKSAMEN)
Titel 9 Presedential Election 2024 (EKSAMEN)
Titel 10 Solar Punk (EKSAMEN)
Titel 11 Postmodernism (EKSAMEN)
Titel 12 Shakespeare with Love (EKSAMEN)
Titel 13 (EN) Modern English (EKSAMEN)
Titel 14 (EN) Looking for America (EKSAMEN)
Titel 15 eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 FF - Language and Culture

Forløbet introducerer engelsk som fag i gymnasiet for eleverne. herunder arbejdet med grammatik og analytiske metoder. Vi gennemgår det engelske sprogs historie fra Imperiet og frem og udvikling og diskuterer begrebet 'lingua franca'. Vi ser på forskellige dialekter og accenter for at understrege at engelsk er et globalt sprog, der kommer i mange former.

Kernetekster:
Uddrag af 'Everything is Illuminated' af Jonathan Safran Foer
Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster - John Agard
Div. videoer med prof. David Crystal om det engelske sprogs udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror

'Horror'-forløbet søger at give eleverne en bred genremæssig indgang til horror i literatur og film. Der arbejdes med tekstopbygning og udvikling samt følgende:

̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler litteratur, komparative metoder på begynderniveau og introducerer metodiske greb som Body-horror, og The Uncanny .
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, både fiktion og ikke-fiktion omdrejende horror som genre

Kernestof (uddrag):
Bram Stoker's Dracula
C. Palahniuk: Guts
Stephen King: The Boogeyman
R.C Matheson: Making Cabinets

Uddrag af film:
A. Hitchcock: Psycho
John Carpenter: Halloween
Wes Craven: A Nightmare on Elm Street
Jonathan Demme: Silence of the Lambs

Non-fiction:
Stephen King: Why we Crave Horror Movies
Sigmund Freud: The Uncanny (uddrag)
H. P. Lovecraft: Supernatural Horror in Literature
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Music and Identity

Forløbet søger at opbygge genreforståelse og lyrikanalyse hos eleverne, samt at introducere abstrakte læsninger. Der lægges især vægt på det lyriske jeg, på social commentary og på social critique. En del af teksterne/sangene er valgt for at vise kontraster eller en anderledes tilgang til velkendte emner indenfor lyrikanalyse.

Forløbets arbejdsformer har bestået af introduktion til lyrikanalyse med fokus på struktur og på det lyriske jeg. Arbejdsformer har inkluderet omskrivning af lyrik, oversættelsesopgaver, fremstillinger og mere abstrakte/kreative øvelser

Kernetekster:
Foster the People - Pumped Up Kicks (2011)
2Pac - Brenda's got a baby (1991)
Logic feat Alessia Cara, Khalid - 1-800-273-8255 (2017)
Johnny Cash - I Walk the Line (1973)
Michael Jackson - Beat it! (1982)
Andrew Mellor - Elitism State of Mind (2021)
Mariah Carey  - All I want for christmas.... is you (1994)
Jimmi Hendrix Experience - Hey Joe (1967)
Rage Against the Machine - Killing in the Name (1992)

Supplerende materiale:
John Lennon and Yoko Ono - Image (1971)
Beyonce - Single Ladies (Put a Ring on it) (2008)
Vivaldi - Spring (La Primavera) performed by Youssefian & Voices of Music (2019)
WHAT THE HELL IS ELITISM ANYWAY? AN ESSAY/RANT BY
MOD LISZT (undated tumblr post)
Snoop Dogg feat Pharrell - Drop it like it's hot (2004)
Gorillaz - Clint Eastwood (2001)
Billie Eilish - bury a friend (2019)
Wham - Last Christmas (1984)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Minimalism

Forløbet 'minimalism' introducerer den genre-og-form fokuserede læsning og tager udgangspunkt i Ernest Hemingways noveller og værker. Forløbet er desuden tænkt som det første værklæsning, som elever skal trænes i på STX. Det kredser hovedsageligt rundt om de gængse træk i litterær minimalisme og hvordan disse kan bruges til analyse og fortolkning af noveller og romaner.

Arbejdsformerne i forløbet er varierede baseret på hvilken form, der arbejdes med, både ultra-korte noveller, som læses højt og ændres og fortolkes, samt den dybere, tekstnære læsning af noveller. Ved værklæsning bruges varierende arbejdsformer, bl.a en del fysisk aktivitet, ud-af-klasseværelset, for at udforske temaer og symbolik i de forskellige dele af værket. Grammatikundervisningen fokuseres på at udforske verbets tider ift. analyse af tid, sted, vane, og tanke i Hemingwaynoveller samt værket The Old Man and the Sea.

Note: Grundet sygdom/modulforvirring blev der kun gennemgået én novelle, selvom forløbet i første omgang var tiltænkt tre noveller.

Kernetekster:
Ernest Hemingway - End of Something (1925)
Ernest Hemingway - The Old Man and the Sea (1952)


Supplerende materiale:
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Immigration (EKSAMEN)

Forløbet her tænkes som det første direkte non-fiction-forløb på 1. års STX, og omhandler den centrale tematik Immigration. Forløbet er opdelt af tre underløb, et introducerende om Rishi Sunaks retorik og indvandrepolitik i Storbritannien, et forløb om Donald Trumps retorik omkr. indvandring op til præsidentvalget i 2024, og slutteligt Narendra Modis retorik vedr. indvandring til og fra Pakistan og Bangladesh i årene efter Coronaepidemien. Disse tre underforløb er valgt fordi de alle tre har konservative/nationalistiske politikere, og sammenligningsgrundlaget i retorikken er derfor mere ligetil.

Forløbet er tænkt som det første forløb i en 2-trins-raket, hvor introduktion til amerikansk politik og retorik følges op på i 2.G, da SRO-forløbet dér kommer til at centrere sig om præsidentvalget i USA.

Arbejdsformer har været en begyndende retorikanalyse, bl.a ved at undersøge retoriske virkemidler, appelformer (som også har været arbejdet med i dansk), og hvordan man kan binde analyse og fortolkning sammen med f.eks retorisk pentagram. Der er desuden ekstra fokus på genre og medie, da nyhedsbilledet og retorikken anno 2024 kommer til udtryk meget forskelligt på nyhedsplatforme og sociale medie-platforme, og eleverne trænes i genkendelse og navigation på disse platforme.

Note: samtlige underemner var i nyhederne, da forløbet blev afviklet, og eleverne brugte tid og arbejde på at engagere sig i den offentlige debat fra henholdsvis Storbritannien, USA, og Indien på en lang række medier, bl.a hvordan ledere og politikere bruger sociale medie-platformer til at sprede retorik/retorisk røgslør.

kernetekster:
Al-Jazeera: British PM Sunak defends plan to send asylum seekers to Rwanda (2024)
Billeder af Rishi Sunaks 'Stop the Boats' kampagne + tweets og posts vedr. (2024)
The New York Times - Brexiteers Vowed to ‘Take Back Control’ of U.K. Borders. What Happened? (2024)
PragerU - Immigrants! Don't Support What You Fled (2016)
Texas Policy - Gavin Newsom gives new handout to illegal immigrants and taxpayers could be on the hook (2024)
Trump Speech at Mar-A-Lago after Super Tuesday. (6. marts, 2024)
Trump speech from 2016 on immigration. (1. september 2016)
Report 24/07 - Illegal Immigration to India (2007)
Al-Jazeera English - Modi on Immigrants before Election (2014)
NDTV - Come May 16, Bangladeshi immigrants must pack up: Narendra
Modi (2015)

Supplerende materiale:
Channel 4 News - Anti Muslim Laws now in force in India (2024)
Maps of India+Pakistan+Bangladesh concerning nationality, religion, ethnicity etc.
The Partition of India (Encyclopedia Britannica)
Haimanti Roy - Why was India split into two countries? (TED-Ed 2021)
News Clips from NBC News concerning Trump's campaign.
Billeder af Trumps mur fra 2018-2019
PragerU - A Nation of Immigrants (2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 AI: Man vs. Machine (Opgives ikke)

Forløbet handler om begrebet kunstig intelligens og om den teknologiske udvikling inden for automatisering og informationsteknologi. Forløbet forsøger at svare på, hvad intelligens er, og lader eleverne reflektere over, hvad udviklingen af egentlig kunstig intelligens (strong AI) kunne tænkes at indebære.
Derudover fokuserer forløbet på de sociale og samfundsmæssige konsekvenser af den teknologiske udvikling:
- Vil robotter og algoritmer med tiden udkonkurrere mennesker på arbejdsmarkedet?
- Bliver vi nødt til at anerkende kunstige intelligenser som ligeværdige statsborgere, hvis de bliver tilstrækkeligt avancerede?
- Hvordan kan vi holde fast i vores menneskelige værdier i en verden i så hastig forandring?

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler


Kernestoffet omfatter:
̶ principper for tekstopbygning
̶ standardsprog og variation, herunder teknologisk og naturvidenskabeligt fagsprog
̶ almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab


TEKSTER:
Excerpt from Mary Shelley’s Frankenstein; or The Modern Prometheus (1818)
Hilary Putnam "Brains in a Vat" extracts from chapter 1  (2004) (8s)
"What is intertextuality? Media concept explained!" - The Media Insider (2018)  
Rick & Morty season 1 ep 9 extract "You pass butter"
Rick & Morty season 3 ep 2 extract "Replacement bots"
Rick & Morty season 1 ep 2 "Lawnmower Dog" (2013)
LEMMiNO: "Artificial Intelligence" (22. dec. 2016) 11:46 mins
"Michio Kaku on the Evolution of Intelligence" - Big Think (2014)
CBS This Morning, '"Do you trust this computer?" director on the dangers of artificial intelligence', Apr 14, 2018. https://youtu.be/6H9mLNKpE4I
CNN Business, ‘Technology is replacing jobs. Are you ready?’, Sep. 2 2016, https://youtu.be/opdc8hQN0ew
New Scientist, ‘Evolving robots: These machines can reproduce, learn and evolve all by themselves’, 24. feb. 2022, https://youtu.be/448XzdI__nc
Isaac Asimov, "Segregationist" (1967)
Isaac Asimov: “The Word I Invented” excerpt (1984) fra  lsaac Asimov, "Counting the Eons", Granada Publishing, London 1984 pp. 30-33.
Kevin Kelly, The 7 Stages of Robot Replacement, The Technium, kk.org, 2011 Illustration Systime / iStockphoto.com/greyj
CNN Business, "Technology is replacing jobs. Are you ready?" (2016) 05:44 mins https://youtu.be/opdc8hQN0ew
New Scientist, "Evolving robots: These machines can reproduce, learn and evolve all by themselves" (2022) 00:59 mins https://youtu.be/448XzdI__nc




Film: Alex Garland: “Ex Machina” (2015)

Topics:
Intelligence
Intertextuality
Conciousness vs Artificial Conciousness
Identity
Brains in a Vat
Ethical issues
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arguments for/against AI 08-04-2024
Work from home task 1 10-04-2024
work from home task 2 10-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 South Africa - introduction

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 South Africa (EKSAMEN)

Med udgangspunkt i introduktionen til South Africa før sommerferie/forrige skoleår, laves dette forløb som en introduktion til metoder, som bliver særligt relevante i SRO-forløbet, som følger, altså retorisk analyse og diskursanalyse. Faget centreres om Sydafrika i 2024 og tager derfor kun et vagt/historisk udgangspunkt i apartheid, ANC og Nelson Mandela, - der fokuseres istedet på hvordan Sydafrikanerne har det i 2024 og hvilke diskurser der bliver brugt om community, samfund, historie, og nationalfølelse.

Arbejdsformer i forløbet er meget gruppearbejde og introduktion til Discourse Analysis. Arbejdet er i forlængelse af det ofte arbejde med at forstå og blive mere selvstændig i discourse analysis.

Kernetekster:
Nadine Gordimer - Once Upon a Time
Pictures from South Africa
White Poverty - A Story of the Poor Whites in South Africa
Trevor McDonald - White Poverty after Apartheid
Koleka Putuma - Water
I Investigated South Africa's White-Only Town

Supplerende materiale:
How many languages do South Africans actually speak
White Poverty After the Apartheid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Presedential Election 2024 (EKSAMEN)

Forløbets formål at at klæde eleverne ordentligt på både metodisk og fagligt til at skrive og forsvare SRO i fagene Engelsk og Samfundsfag. Faget engelsk tager udgangspunkt i retorikanalysen med afsæt i de to forrige forløb Immigration fra 1. år og South Africa fra starten af 2. år. I forlængelse af South Africa arbejdes med diskursanalyse, og i forlængelse af Immigration arbejdes med rhetorical devices, samt med at binde analytiske værktøjer sammen i arbejdet med at fortolke tekster og diskurser.

Indholdsmæssigt følger forløbet nyhederne omkring præsidentvalget i USA og søger at vise tekster fra medier, sociale medier, og fra begge kandidater. Teksterne er derfor udvalgt i takt med at klassen fulgte valget i USA.

Arbejdsformer er således ofte research-baseret og søger at bygge videre på allerede etableret viden om præsidentkandidaterne og deres respektive brug af diskurser. Diskursanalysen tager udgangspunkt i den angelsaksiske model med diskursmarkører og med udgangspunkt i genre og afsender-modtager forhold for at optegne og fortolke på en teksts reproduktion af en given diskurs.

Tekster:
CBS News - JD Vance on Donald Trump, Michelle Obama "Black jobs" comments (2024)
JD Vance - Are You A Racist? (2022)
Tim Walz | Kamala Harris' running mate explains why he called Donald Trump weird
Kamala Harris speech at DNC 2024 (2024)
Bloomberg Television - Walz Calls Trump, Vance 'Creepy' and 'Weird as Hell' (2024)
Donald J. Trump - First Speech After Assassination Attempt (2024)
Kamala Harris first campaign speech (2024)
Trump Campaign Website - There is 'No Daylight' between Harris and Biden (2024)

Supplerende materiale:
NewsNation - Hurricane Helene response gets political (2024)
PBS News - How Harris and Trump’s speech styles compare, according to linguists  (2024)
MSNBC - JD Vance dodges question on family separation: ‘This is about cruelty' (2024)
MSNBC - Tim Walz gets candid at the DNC in surprise MSNBC interview (2024)
The Daily Show - Kamala Harris: Just Normal (2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Solar Punk (EKSAMEN)

Solar-Punk forløbet søger at afdække niche-genren Solar Punk og dens relevans i 2024. Indholdet er baseret på og suppleret af Sunvault: Stories of Solarpunk and Eco-Speculation, antologi fra 2017 redigeret af Wieland og Wagner, og baserer sig på Solar Punk fænomenet. Mange af teksterne er skaffet/hentet/fundet på internettet, i podcasts, på apps osv. da tekster vedr. solar punk ofte eksisterer i disse medier.

Arbejdsformerne i solar punk forløbet har ofte været to-delt i research omkr emnet el om genren, bl.a afdækkende og tekst-orienterings arbejde i brugerflader/platformer/podcasts vedr solar punk, og til dels været en introduktion til postmodernistisk lyrik og lyrikanalyse genbesøgt (forløb tidligt 1. år). Der er i den forbindelse derfor arbejdet en del med digte, sange og andre lyriske tekstformer. Det skal nævnes at Solar Punk også i vid udstræk er blevet diskuteret og arbejdet med abstrakt i forlængelse af den klima-diskurs/fremtids-diskurs, som ofte er en integreret del af solar punk undergenren.

Kernetekster:
Chloe N. Clarke - Please (2017)
Kannon McAfee - Sprung (2021)
Ukendt forfatter - Solarpunk Abdriged (2022)
Gary Snyder - For the Children (2006)
Lisa Bradley, José Jimenez - Strandbeest Dreams (2017)
James Pethokoukis - Why Socialist ‘Solarpunk’ Provides a Poor Vision of the
Future (2022)

Supplerende materiale:
Theo Jansen - Strandbeest evolution (tre videoer, fra 2013, 2017, 2021)
Billeder og forklarende tekst fra Sunvault: Stories of Solar-Punk and Eco-Speculation (2017) (edit: Wagner, Wieland)
Billeder  brugt diverse steder på netter for at illustrere solar punk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Postmodernism (EKSAMEN)

Kernestof:
- Donald Barthelme, The School, 1976 (4 ns)
- Margaret Atwood, Happy Endings (3 ns)
- Lydia Davis, Good Times (2007) (1 ns)
- Lydia Davis, Idea for a Short Documentary Film (2007) (0,5 ns)
- Lydia Davis, The Caterpillar (2007) (1,5 ns)
- Ocean Vuong, Someday I'll Love Ocean Vuong (2015) (2 ns)

Supplerende materiale:
- Postmodernism explained (graphic)
- Common traits of postmodernism
- Andrew Laurich, Gabriel Miller, A Reasonable Request, 2024 (3 ns)
- Lydia Davis, Childcare (2007) (0,5 ns)

Forløbet fokuserer på introduktion, læring og mestring af genreforståelse og genrebetegnelse af postmodernist literature. Der tages udgangspunkt i subvertiv litteratur fra 1970'erne og 1980'erne og senere arbejdes der især med ironi og introspektion i den senere postmodernisme (2000-2024). Omdrejningspunktet er læsning af flere noveller fra Lydia Davis' Varieties of Disturbance, novellesamling fra 2007.

Arbejdsformer er hovedsageligt individuel- og gruppefokuseret analyse og diskussion af teksterne, tilsat symposion/samtale med lære-som-elev former til diskussion af emner og temaer i novellerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Shakespeare with Love (EKSAMEN)

Forløbet centrerer sig om Taming of the Shrew med inddragelse af fire sonnetter, som alle drejer sig om temaerne sandhed, sjælen, kærlighed og skønhed. Der lægges desuden fokus på den litteraturhistoriske forståelse af Shakespeares samtid, samt de satiriske elementer ift. den italienske Commedia dell'arte.

Arbejdsformerne i forløbet lægger ofte i forlængelse af tekstens indhold, således at arbejdsformerne er inspireret af breve, når det handler om breve i sonnetterne, tegne skønhedsidealet fra sonnetterne, arbejde med bryllupsfest og taler ifbm Taming of the Shrew. Der arbejdes desuden en del med instruktion og opsætning, således at eleverne skiftes til at opsætte og fortolke dele af Taming of the Shrew forskelligt, bl.a med inspiration fra opsætninger set på YouTube.

Kernetekster:
Sonnet 18
Sonnet 104
Sonnet 116
Sonnet 130
The Taming of the Shrew (udvalgte dele)

Supplerende Materiale:
Shakespeare with Sarah - Shakespeare for Beginners, Thee, Thou
Gil Junger - 10 Things I Hate About You (1999)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 (EN) Modern English (EKSAMEN)

Dette forløb fokuserer på engelsk som verdenssprog samt fordele og ulemper ved at engelsk er blevet verdens mest dominerende lingua franca. Forløbet drejer sig dermed om diskussion af lingvistisk udvikling både lokalt i engelsk-som-andetsprog communities og bredt i verden, med fokus på dynamikker i engelskkulturelle og ikke-engelsk-kulturelle communities ift hvorfor/hvordan engelsk tillæres som fremmedsprog.

Arbejdsformer: En kombination af tidligere brugte kreative arbejdsformer, men hovedvægten lægger på den skriftlige fremstilling frem mod den skriftlige eksamen og i forlængelse af forårs-terminsprøven.

Kernestof:
- Walker, Jay: The World's English Mania (2013) (2 ns)
- Ryan, Patricia: Don´'t insist on English!, de første 6 minutter (2 ns)
- Child, Dave: The Unofficial Language of Europe (2024) (2 ns)
- Why Learn English at Studieskolen.dk? (2024) (1 ns)
- Uti vår hage for NRK - Kamelåså (2007) (2 ns)
- Euro-English according to reddit (r/linguistics)
- WION international News: Russian anti-LGBT laws and Russian Eurovision performer (2016) (3 ns)


Supplerende materiale:
- Danish Kids to learn English earlier (from International School -Copenhagen)
- Europe by English Proficiency (map)
- Do you speak BRITISH or AMERICAN?
- Cultural Hegemony, language and dominance
-  Prisencolinensinainciusol
- Euro English
- What is Eurovision?
- Eurovision language rules
- Cultural Diversity or Uniformity (clips and videos of Russian LGBT protests and Eurovision)
-
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 (EN) Looking for America (EKSAMEN)

Dette forløb fokuserer på forskellige måder at anse det amerikanske samfund: først et fokus på New York City som historisk by og centrum for indvandring til USA, - og hvilke mennesker, der bor i New York City, bl.a med et blik på LGBT-miljøet i New York City gennem tiden; for efter at fokusere på marginaliserede amerikanere, bl.a sorte amerikanere og flygtninge, for til sidst at diskutere om USA kan ses langs linjer om lig/ulighed f.eks race, økonomi, politik, isv. Forløbet inddrager en højere grad af fiktion og lyrik, samt billedmateriale, men vægter stadig non-fiktionstekster og forståelse for det amerikanske samfunds sprog, kultur, og historie.

Arbejdsformer: Kombination af selv-struktur og individuelt drevet opgavet, samt begyndende eksamenstræning af præsentation og af forståelse og strukturering af eksamensopgaven både mundtlig og skriftlig.

Kernestof:
- Tillmann, Lynne: Little Tales of New York (udgivet Systime, 2002) (3 ns)
- Fondation, Larry: Deportation at Breakfast (1991) (2 ns)
- Text on the Statue of Liberty
- Iconic Photos from New York City
- Would anyone in New York City want a gay 13-year old? (0,5 ns) fra Quora.com
- McCarthy, Justin: U.S Approval of Interracial Marriage Reaches New Heights (2021) (2 ns)
- How Loving v. Virginia legalized interracial marriage in the U.S., Britannica.org (upd. 2024)
- Iconic photographs of Segregation
- Hughes, Langston: Harlem (1951) (0,5 ns)
- The American Dream

Supplerende Materiale:
- Facts and Immigration to New York City

- Village People: YMCA
- Who was at Stonewall Inn? fra American Experience, uden  angivet forfatter
- News from America (Election)
- Kent, Mary: Most Americans Marry Within Their Race (2010)
- Roe v. Wade explained
- Iconic Photographs of Poor America
- Singleton, Laura: Gap between rich and poor has increased more quickly in the US than in Europe. (2023)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 eksamenstræning

Fokus på individuelt og kollektiv repetition og strukturering af metoder, viden osv. frem til både mundtlig og skriftlig eksamen.

Der arbejdes i særlig grad på strukturering og opsætning af det akademiske argument.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer