Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Kresten Bondo
|
Hold
|
2023 EN/l (1l EN, 2l EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
English as Lingua Franca (ELF)
Forløbet introducerer engelsk som fag i gymnasiet for eleverne. herunder arbejdet med grammatik og analytiske metoder. Kort gennemgang af det engelske sprogs historie og udvikling. Vi diskuterer begrebet 'lingua franca' og ser på forskellige dialekter og accenter for at understrege at engelsk er et globalt sprog, der kommer i mange former.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Multicultural Britain
Fokus på det multikulturelle England herunder landets fortid som kolonimagt og migrationen til England fra tidligere kolonier. Særligt fokus på racisme og de identitetsmæssige problemer, der er forbundet med migration
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Growing up
Forløbet introducerer tekster, der omhandler overgangen fra barn til ung og fra ung til voksen. Eleverne gøres bekendte med analytiske begreber såsom narrater, narrative voice, setting, theme, structure mm. Elevernes egne erfaringer inddrages ved gennemgangen af temaerne i tekstlæsning med fokus på begreber som group pressure, identity, rites of passage, expectations, love mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Climate change
Fokus på klimakrisen og særligt på, hvordan vi som mennesker forholder os til den. Eleverne arbejder projektorienteret med et selvvalgt emne og fremlægger for klassen. Derudover arbejde med analyse af taler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Værk: House on Mango Street
I dette forløb arbejder eleverne med Sandra Cisneros roman The House on Mango Street, som gennem en række korte, lyriske kapitler skildrer en ung mexicansk-amerikansk piges opvækst i et fattigt kvarter i Chicago. Forløbet har fokus på identitet, kønsroller, kultur og drømme, og giver eleverne indsigt i minoritetsoplevelser i USA.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aspects of America
Fokus på amerikanske værdier såsom the American Dream, the frontier thesis, self-reliance, individualism, manifest destiny mm. Herefter på, hvordan de værdier kommer til udtryk i det amerikanske samfund. Også fokus på borgerettighedsbevægelsen, herunder Kings og Malcolm Xs taler og ideer om det amerikanske samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
SRO Trump Harris
Tværfagligt SRO-forløb med samfundsfag med fokus på det amerikanske politiske system og særligt fokus på henholdsvis Harris' og Trumps kandidatur til præsidentposten, herunder mærkesager og retorik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Shakespeare
Fokus på Shakespeares tid og værker. Vi arbejder særligt med passager fra Macbeth, og Romeo og Julie og ser henholdsvis Justin Kurzels version af Macbeth fra 2015 og Baz Luhrmanns version af Romeo og Julie fra 1996. Vi gennemgår også sonetten som poetisk genre og nærlæser et par sonetter.
Fokus på analyse af digte, herunder 'metre' og 'rhyme', 'metaphor' og 'simile' mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Nigeria
Fokus på den tidligere britiske koloni Nigeria i et historisk og nutidigt perspektiv. Særligt fokus på tekstanalyse af fiction. Introduktion til begreberne post-kolonialisme, the 'other', stereotyper. essentialisme mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
The Gothic Universe
Vi arbejder med gotisk litteratur og dets indflydelse på moderne horrorfortællinger, og vi læser klassikere som Edgar Allan Poes 'The Tell-Tale Heart' og 'The Black Cat', samt uddrag fra Bram Stokers 'Dracula'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Værk: Animal Farm
Vi ser på begrebet totalitarisme, som det kommer til udtryk i Orwell's roman Animal Farm (1945). Vi arbejder med fiktionsanalyse samt den allegoriske reference til den russiske revolution. Særlig fokus på brugen af propaganda og 'fake-news'. Vi ser på romanens relevans i dag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60897502135",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60897502135",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60897502135"
}