Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Ajmal Wardak, Lasse Baggesgaard
|
Hold
|
2023 MA/x (1x MA, 2x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Forløb: Grundlæggende Matematik
Systime plus A1 STX, Kapitel 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
05-09-2023
|
Aflevering 2
|
28-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Forløb: Lineære funktioner
Systime plus A1 STX, Kapitel 1
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screening
|
11-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Forløb: Eksponentielle funktioner.
Systime plus A1 STX, Kapitel 3.
Systime plus A2 STX, Kapitel 1.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
03-11-2023
|
Syge-screening
|
17-11-2023
|
Aflevering 4
|
01-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4.Forløb: Potensfunktioner.
Systime plus A1 STX, Kapitel 4.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 5
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parablen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Studietursforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Geometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer i 2D
Introduktion til vektorbegrebet, samt skift mellem polær og retvinklet koordinatsæt for en vektor. Regnereglerne for vektorer og det udspændte parallelogram. Introduktion til prikprodukt og determinant samt deres anvendelse i forhold til at finde vinklen mellem vektorer, arealet af det udspændte parallelogram samt vektorprojektion.
Der laves et matematikprojekt om brug af vektorer ved navigation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Årsprøveforløb
Opsamling på 1g og forberedelse til årsprøve i matematik med fokus på at træne bevisførelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
** Undervisningsmateriale:
plus A2 stx, kapitel 3 (https://plusstxa2.systime.dk/?id=2700)
** Arbejdet med:
- Bestemmelse af definitionsmængder og værdimængder ud fra grafer.
- Lidt om stykkevise funktioner
- Grænseværdi
- Kontinuitet med matematiske symboler og grafisk fortolkning.
- Bestemmelse af hældningen ud fra to punkter (lyn-repetition fra 1. år)
- Bestemmelse af hældningen ud fra to punkter, der er tætte på hinanden vha. GeoGebra
- Tretrinsreglen
- Differentiabilitet med matematiske symboler og grafisk fortolkning.
- Differentialkvotienten af x^2 (inkl. bevis), x^3 (inkl. bevis) og andre simple funktioner.
- Regneregler for differentialkvotienten af k*f, f+g, f-g, f*g. Sumreglen og produktreglen er bevist i timen.
- Afledede funktioner, repetition af de forrige differentialkvotienter, hvor x_0 erstattes med x.
- Differentiation af sammensatte funktioner.
- Tangentligninger
- Differentiation med Leibniz' notation
- Monotoniforholdene (lokal ekstrema og global min/max)
- Væksthastighed
- Optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal tage jeres egen kladdehæfte og penalhus (blyant+viskelæder er nok) med.
-
Øvelser
-
Intervaller
-
Dagens øvelser
-
Kig på dine øvelser fra sidste modul, og gennemgå dem grundigt. Sørg for, at du forstår alt, og noter eventuelle spørgsmål, som vi kan tage op i dette modul. Du kan øve dig mere i linket nedenfor - gør det inden modulet starter.
-
Venligst kig på og gennemgå jeres øvelser fra sidste modul grundigt. Sørg for at færdiggøre de opgaver, I ikke nåede at lave. Husk, at nogle af jer vil gennemgå jeres løsninger på tavlen i dette modul, så vær forberedt!
-
Venligst kig på og gennemgå dine øvelser fra sidste modul grundigt. Sørg for, at du forstår alt, og noter eventuelle spørgsmål, som vi kan tage op i dette modul.
-
GeoGebra-skabelon 'Hældningens grænseværdi'
-
I skal lave øvelse 1 (fra sidste modul). Brug følgende link
-
Grænseværdi
-
- Lav øvelse 2 færdig fra sidste modul. Én eller to af jer vil gennemgå den på tavlen.
-
3.2 Differentialkvotient
-
GeoGebra-skabelon 'Tangenthældning'
-
Hjemmeside: https://www.geogebra.org/m/rzvdfett
-
Følg og notér beviset for f '(x_0) = 2 x_0, hvor f(x) = x^2, i følgende YouTube link:
-
Læs "Regning med funktioner"
-
Lav Øvelse 3.3.3 (på side 1) og Opgave 1.45 (på næste side) fra sidste modul. Til Øvelse 3.3.3 skal du skal bruge formlerne:
-
Sidste gang gennemgik vi på beviset for, at differentialkvotienten af f(x)=x^3 er f '(x_0)=3x_0^2. I skal repetere dette bevis.
-
Lav resten af øvelserne fra sidste modul færdig
-
Læs følgende link:
-
I skal læse:
-
Lav resten af øvelserne fra sidste modul færdig.
-
Læs: 3.4.1 Sammensat funktion
-
3.4 Regneregler for differentiation
-
3.5 Afledet funktion
-
Se Elevfeedback
-
Se video nr. 20 i "Differentiation af sammensat funktion vha kædereglen"
-
Teorien og skabelon:
-
Relevante formlerv2.pdf
-
Dagens øvelser + Maple
-
Lav resten af øvelser fra sidste modul færdig. Brug skabelonen til at besvare dem.
-
Lav resten af øvelser fra sidste modul færdig.
-
Repetér øvelserne fra sidste modul. Hvis du mangler nogen af dem, er det vigtigt, at du får dem lavet.
-
Læs: 3.7 Ligning for tangent
-
Dagens øvelser (samlet)
-
Læs 3.8 Monotoniforhold
-
Læs: Eksempel 2 - Væksthastighed - forskellige typer spørgsmål
-
Gruppearbejde i timen: Vælg én opgave, og gennemgå det på tavlen efter halv time.
-
Læs: 3.10 Optimering
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Trigonometriske funktioner
** Undervisningsmateriale:
plus A2 stx, kapitel 2 (https://plusstxa2.systime.dk/?id=2700)
** Arbejdet med:
- Repetition af cos(v) og sin(v) fra første årgang
- Grader vs. radianer
- Simple sinus- og cosinus ligninger
- Harmoniske svininger, navnene af A, b, c og d, og deres betydning for grafens udseende, og Vm.
- Bevise, at Asin(bx+c) + d er parallelforskudt med -c/b i forhold til Asin(bx) + d.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Rette linjer og cirkler
** Undervisningsmateriale:
plus A1 stx, kapitel 6, afsnit 9 (https://plusstxa1.systime.dk/?id=1300)
** Arbejdet med:
- Kort repetition af vektorer
- Retningsvektorer og normalvektorer for en linje
- Ortogonale linjer (a*c = -1)
- Hældningsvinkel
- Parameterfremstillinger
- Linjens ligning
- Vinklen mellem linjer
- Afstand mellem punkt og linje (distanceformlen) + bevis
- Undersøge om to linjer skærer hinanden eller ej, og finde deres koordinater
- Cirklens ligning + bevis, aflæsning af cirklens centrum og radius
- Kvadratkomplettering, omskrivning af udtryk til cirklens ligning
- Tangent til cirkel
- Skæring mellem cirkel og linje, relationen mellem dist(C,P) og r, og finde deres koordinater.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Vektorfunktioner og banekurver
** Undervisningsmateriale:
plus A3 stx, kapitel 3 (https://plusstxa3.systime.dk/?id=2702)
** Arbejdet med:
- Støttepunkter
- Tegning af banekurver (i hånden og vha. Maple)
- Animation af partiklens bevægelse i GeoGebra
- Hastigheds- og accelerationsvektor
- Differentiation af vektorfunktioner
- Skæring med akserne i koordinatsystemet
- Dobbeltpunkt når den ene parameter er kendt
- Bestemmelse af dobbelpunkt generelt
- Lodrette og vandrette tangenter
- Tangenter i et dobbeltpunkt
- Vinklen mellem to tangenter
- Cirklens parameterfremstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Integralregning
** Undervisningsmateriale:
plus A3 stx, kapitel 1 (https://plusstxa3.systime.dk/?id=2700)
** Arbejdet med:
- Gætte stamfunktioner
- Integrationsprøven
- Beregne ubestemte integraler (med formler); integralet af x^n er bevist.
- Regneregler for ubestemte integraler; sumreglen er bevist.
- Bestemme en specifik stamfunktion, hvis graf går gennem et punkt.
- integration ved substitution
- Beregne bestemte integraler og anvendelse af regneregler
- Areal funktioner og dens relation med integraler
- Hovedsætninger del 1 og del 2; del 1 er bevist
- Beregne arealet under grafer og mellem to grafer
- Beregne omdrejningslegemer (hvor området drejes 360 grader omkring førsteaksen)
- Beregne kurvelængden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger
** Undervisningsmateriale:
plus A3 stx, kapitel 2 (https://plusstxa3.systime.dk/?id=2701)
** Arbejdet med:
- Definitionen af en differentialligning og dens orden
- Tangentligning ud fra differentialligning
- Linjeelementer og hældningsfelt
- Definitionen af "lineære" differentialligninger af 1. orden og eksempler
- Fuldstændige og partikulære løsninger til y' = ky. Bevist
- Fuldstændige og partikulære løsninger til y' = b - ay.
- Fuldstændige og partikulære løsninger til y' + g(x)y = h(x). Panserformlen brugt til at bevise de fuldstændige løsninger til y' = ky og y' = b - ay.
- Logistiske differentialligninger
- Separable differentialligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Funktioner af to variable
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forberedelsesmateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60900339650",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60900339650",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60900339650"
}