Holdet 2023 SP2/klwx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Hans Bülow Andersen, Morten Knokgård Panvil
Hold 2023 SP2/klwx (1klwx SP2, 2klwx SP2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 España
Titel 2 Los jóvenes españoles - EKSAMEN
Titel 3 Jóvenes de latinoamérica - EKSAMEN
Titel 4 Cuba
Titel 5 México - arte y cultura - EKSAMEN
Titel 6 Cortometrajes
Titel 7 España - fortsat fra første år - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 España

Fokus på Spanien og spaniernes hverdag. Vi har arbejdet med grundlæggende grammatik og samtale i hverdagssituationer.

Kernestof
Tapas grundbog, Inge Margrethe Clausen, Angel Carmona Zambrano, Systime, 2001
- Kapitel 1-10

Viva la Vida, Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, Lindhardt og Ringhof, 2017
- Habla Miguel (1 NS) (1 NS)
- Esta es mi familia (1 NS)

Supplerende stof:
Spanish Speaking Countries of the World ~ SPAIN (10 Interesting Facts!) | Mi Camino Spanish
Minlæring
Lær udtalen af 200 ord
Cabeza Hombros Rodillas Y Pies (Acelerando) | Canciones Infantiles | Super Simple Español




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Los jóvenes españoles - EKSAMEN

Fokus på forskellige unge spanieres liv både gennem tekster og kortfilm. Det supplerende stof er en yderligere indføring i de unge spanieres liv, som dog ikke er eksamenspensum.

Kernestof:

Textos:
La Buena Vida, af Eva Rosenkilde , Gyldendal
- Estrella de Sevilla (4 ns)
- Mireia de Barcelona (4 ns)

Cortometraje
Con la Boca Cerrada, Anna Farré Añó, 2014 (4 ns)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/med-lukket-mund

YouTube
La familia, af Habla con Eñe, 2020 (3 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=guCpaHfy7VQ


Supplerende stof
Viva la Vida, af Silvia Becerra Bascuñán, Julie Højgaard og Sigrid Østergaard, Lindhardt og Ringhof, 2017
- Julieta (1 ns)
- Carta de Tarragona (1 ns)
- El día a día de una camarera (1 ns)

Tapas, Inge Margrethe Clausen og Angel Carmona Zambrano, Gyldendal, 2005
- Los jóvenes españoles (1 ns)
- Cómo son los jóvenes españoles? (1 ns)

Caminando, af Inge Margrethe Clausen, Gyldendal, 2009
- En la cafeteria (2 ns)
- Vamos de compras (2 ns)

En Vivo, af Birgit Tengberg Hansen, Elisabeth Laursen, Jørn Wiese, Systime, 2013
- La fiesta de Fernando (2 ns)

Homer Simpson visita Barcelona, Sólo se vive una vez (2 ns)
https://www.antena3.com/objetivotv/series/homer-simpson-visita-barcelona_20131115578fd5416584a8b7b42842a3.html



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Jóvenes de latinoamérica - EKSAMEN

Vi har læst om tre unge latinamerikanere i hhv. México, Argentina og Colombia. Teksterne indeholder derudover en introduktion til de tre lande, som for Mexico og Argentinas vedkommende er blevet suppleret med et andet indblik i kulturen gennem youtube-videoer med fun facts og berømtheders Instagram-profiler.

Derudover har vi set udvalgte kortfilm fra spillefilmen Relatos Salvajes hvor fokus igen har været at få et indblik i Argentinsk kultur.

La identidad contrastada, Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Systime
Aby de México (5 ns)
Mariángeles de Argentina (5 ns)
Mario de Colombia (5 ns)


Film
Relatos Salvajes (Argentina), Damián Szifron, 2014 (20 ns)
Tilgængelig på CFU
- Pasternak
- Las Ratas
- El más fuerte
- Hasta que la muerte nos separe

Supplerende
Spanish Speaking Countries of the World for Kids ~ MEXICO (Interesting Facts!) | Mi Camino Spanish (3 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=Y-2Td8RUfVU

Datos curiosos sobre Argentina (3 ns)
https://www.youtube.com/watch?v=-UYaO1S-0EQ

Famosos, exitosos y talentosos en sus profesiones (Argentina) (2 ns)
https://www.infobae.com/teleshow/infoshow/2020/08/04/famosos-exitosos-y-talentosos-en-sus-profesiones-quienes-son-los-20-argentinos-con-mas-seguidores-en-instagram/

Ordbog
www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Cuba

På baggrund af Cubas histories som kommunistisk land har vi arbejdet med kilder, der belyser de ændringer Cuba har gennemlevet fra forskellige synsvinkler.
Derudover har vi arbejdet med skriftlighed og brugt ordbogen.com, minlæring.dk og verbix.com til at finde verbernes bøjninger

Cuba en Cambio, Rosalba Gazón López, Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016
"El período especial" p. 6-8 (3 ns)
"Macetas, jineteras y mantenidas" p. 9-12 (4 ns)

Vamos, Anny Holmgaard. Forlaget EA
"Cuba" p. 54-55 (2 ns)

CFU
"La familia en Cuba" (5 ns)
"La escuela en Cuba" (5 ns)

Documental
Cuba y el camerógrafo, Jon Alpert, 2017(set som lektie) (50 ns)

Supplerende materiale
Fun Facts about Cuba (3 NS)
https://www.youtube.com/watch?v=pnHeEnk9nrk

Spanish Speaking Countries of the World ~ CUBA (3 NS)
https://www.youtube.com/watch?v=pnHeEnk9nrk

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 México - arte y cultura - EKSAMEN

Fokus på Mexicansk kultur især Frida Kahlo og Día de Muertos

Kernestof:
Viva la Vida, Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, Lindhardt og Ringhof, 2017
- El Día de los Muertos (1 ns)
- Frida Kahlo, una artista mexicana (5 ns)


El día de los muertos
- Cortometraje (kortfilm): Día de los Muertos, The CGBros, 2013  (5 NS)
https://www.youtube.com/watch?v=jCQnUuq-TEE

Documental
"Hvem var Frida Kahlo", 2021, CFU (20 NS)

Cortometraje (Kortfilm):
- Bajo el último techo, 2012, Edgar Romero, CFU (5 NS)
- Carreteras, 2013, Denisse Quintero, CFU (5 NS)


Supplerende
Viva la Vida, Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard, Lindhardt og Ringhof, 2017
- "México" p. 180-185 (5 NS)
- "Mexico", Vamos - Spansk for begyndere, af Anny Holmgaard, forlaget EA  (1 ns)
- "Datos sobre Mexico", "Un poco de historia", "Los jovenes mexicanos", "Las redes sociales", "Ciudad de Mexico",  fra Mosaico Mexicano af Kristina Pilmark og Rikke Olsen, forlaget Gyldendal (10 ns)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Cortometrajes

Cortometrajes

Fokus på resumé og analyse af spansktalende kortfilm

Kernestof
- En la azotea ("Drengene på taget"), Damiá Serra Cauchetiez, Spanien, 2015
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/drengene-paa-taget

- Hiyab ("Hiyab"), Xavi Sala, Spanien, 2005
https://www.youtube.com/watch?v=kE5h_FaYAjg

- Un café para llevar ("Coffee to go"), Patricia Font, Spanien, 2014
https://www.youtube.com/watch?v=88CD7kqzAcw

- Uno ("Ukendt nummer"), Javier Marco, Spanien, 2018
https://biblioteket.filmstriben.dk/film/9372629749/ukendt-nummer


Supplerende stof
Filmcentralens dokumenter om kortfilmsanalyse
https://filmcentralen.dk/files/uv-pdf/2021-03/Guide%20til%20at%20arbejde%20med%20kortfilm%20i%20spansk.pdf

www.ordnet.dk
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 España - fortsat fra første år - EKSAMEN

Fokus på spansk kultur primært med udgangspunkt personbeskrivelser fra  bogen "España en la calle" kapitel 1 og 5. Der er især fokuseret på venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas samt spanske byfester med tradition og temperament

Kernestof:
"España en la Calle", Kasper Kloch og Martin Tønner, Systime

Kapitel 1: I byen på spansk
- Stambaren_Un bar para hacer amigos_Somos como una familia
- Nattelivet_Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo
- Tapas_Sabor a España_Las tapas son comida de reyes

Kapitel 5: Fiesta rimer på fare
- Mennesketårne: Jóvenes adictos a las tradiciones: "Hacer castells es adrenalina pura"
- Tyreløb: Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo"


Supplerende stof:
"España en la Calle", Kasper Kloch og Martin Tønner, Systime
- Kapitel 1: I byen på spansk.
- Kapitel 5: Fiesta rimer på fare.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde