Titel
6
|
Fornuft & følelser
I dette forløb kaster vi os ud i litteraturhistorien. Her kommer I til at stifte bekendtskab med nogle ældre tekster, der havde stor betydning i den periode, hvor de blev til. Det overraskende for mange er, at de temaer, datidens litteratur omhandler, ikke ligger så fjernt fra den virkelighed, vi befinder os i nu, som man umiddelbart skulle tro.
En del af teksterne læser vi under temaet 'fornuft og følelser'. Det vil sige, at teksterne på forskellig måde forholder sig til splittelsen mellem fornuften og følelserne, mellem pligt og lyst. Den splittelse kan I måske også genkende - det at være menneske har psykologisk set ikke ændret sig så meget.
At læse litteraturhistorisk vil sige, at teksterne skal sættes i forhold til den tid, de er skrevet i. For at forstå teksterne ser vi altså også på den historiske baggrund, de er opstået på. Her er vi inde på traditionelt danskfagligt område. I dette forløb tager vi en ordenlig bid af den ældre danske litteraturhistorie. Vi læser og analyserer tekster fra middelalderen til midten af 1800-tallet, det vil sige fra folkeviser til og med romantikken, dog med udeladelser af perioder som renæssancen, barokken og pietismen. I senere forløb tager vi fat på nyere litteraturhistorie fra 1870 og frem til i dag.
Materialer:
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: ”Litteraturhistorien – på langs
og på tværs”, systime, 2014, uddrag fra kap 1, kap 4, kap 5 og kap 11 (om lyrik)
Sørensen, M & Rangvid, M: ”Brug Litteraturhistorien”, uddrag fra kap. 2, kap 4, kap 6
Uddrag af "Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen (2015-2017) - "Sproglige
billeder", "Sproglige figurer", "Rim og rytme", "Stil og tone", side 112-126, 141-
144, 147-149.
Tekster:
Middelalderens folkeviser:
Folkevise: "Ebbe Skammelsøn" (riddervise)
Oplysningstiden:
Spillefilmen En kongelig affære, instrueret af Nikolaj Arcel, 2012
Ludvig Holberg: ”Epistel 91” (1748)
Ludvig Holberg: ”Jeppe på Bjerget” (1722), (uddrag: 1.akt, scene 1,2 og 3 +
5.akt, scene 6)
Romantikken:
Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring”, (1805)
Adam Oehlenschläger: ”Fædrelands-sang” (1819)
Schack Staffeldt: ”Indvielsen”, (1804)
Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820)
Natasja: Gi' mig Danmark tilbage (2007)
H. C. Andersen: Moderen med Barnet (1829)
Instagram-profiler (biedermeier på Instagram)
S.S. Blicher "Sildig opvaagnen" (1828) (Værk)
Billedmateriale:
Caspar David Friedrich: ”Vandreren over tågehavet” (1818)
P.C. Skovgaard: ”Bøgeskov i Maj” (1857)
Johan Lundbye: ”En gravhøj fra oldtiden ved Raklev ved Refsnæs” (1839)
Emil Bærentzen: ”Familiestykke” (1828)
Emil Bærentzen: ”Det schramske familiebillede” (1829)
Wilhelm Bendz: ”Familien Waagepetersen” (1830)
Wilhelm Marstrand: ”Det Waagepetersenske familiebillede” (1836)
Christoffer Wilhelm Eckersberg: “Familien Nathanson” (1818)
Supplerende materiale:
1800-tallet på vrangen (1. afsnit)
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige
der" (Youtube-video)
Læringsmål for forløbet:
Overordnet læringsmål:
-At kunne arbejde med ældre tekster og se nutiden spejlet i disse.
-Kunne placere en tekst i forhold til den periode, teksten er skrevet i, og derigennem beskrive, hvorfor den er skrevet, og hvordan den blev modtaget.
-Kunne karakterisere samfundet og de litterære tendenser, der afspejler sig i litteraturen - herunder hvordan disse kan afspejles i forfatternes skrivestil, tekstens genre eller form.
-Opnå bevidsthed om, at litteraturens formål, udtryk og indhold forandrer sig løbende.
-Blive bevidste om, at litterære perioder og genrer tager afstand fra eller lader sig inspirere af forudgående litterære perioder og tendenser og skaber nye former for litteratur.
-At kunne analysere og fortolke tekster fra middelalderen og frem til romantismen, samt perspektivere til den litteraturhistoriske periode.
-At kunne karakterisere perioderne og redegøre for periodernes hovedstrømninger.
Middelalderens folkeviser (læringsmål):
Kender til middelalderens normverden - slægt, ære, hævn, skæbne etc.
Kan læse, forstå og analysere vores ældste litteratur i form af folkeviser.
Kan skelne mellem tryllevise og riddervise
Oplysningstiden (læringsmål):
- Kendskab til oplysningstidens tanker, ideer og samfund.
- Viden om Ludvig Holberg og hans forfatterskab
- Kendskab til epistlet som genre
- Kendskab til det klassiske drama
- Kunne anvende viden og begreber til at analysere uddrag af Jeppe på bjerget
Romantikken (læringsmål):
Kendskab til romantikken som litteraturhistorisk periode
- Kendskab til universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier,
romantisme
- Kunne anvende din viden og begreber i analysen og fortolkningen af et digt
og en novelle fra romantikken
- Kunne redegøre for hovedtrækkene ved nationalromantik og romantisme.
- Kunne anvende begreberne til at analysere et nationalromantisk digt og en
novelle med romantistiske træk.
- Kunne perspektivere den nationalromantiske strømning til i dag.
|