Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Erling Sørensen, Liv Lindhardt
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Argumentation, retorik og taler
Titel 3 Optakt til PP
Titel 4 Kommunikation #1
Titel 5 Filmanmeldelse
Titel 6 Kommunikation #2
Titel 7 Fakta og fiktion
Titel 8 Ordenes betydning
Titel 9 Skrivehandlingen: analyse
Titel 10 Skrivehandlingen: Refleksion og diskussion
Titel 11 Kulturmøder #1
Titel 12 Fortælleteknik #1
Titel 13 Skrivehandlingen Diskussion #2
Titel 14 Fortælleteknik #2
Titel 15 HO skrivning
Titel 16 Det moderne gennembrud #1
Titel 17 Nationalromantik
Titel 18 Store historier i korte formater (litteratur)
Titel 19 Nyheder fra en krigszone (sprog og medie)
Titel 20 Hvem er jeg? Opvækst (litteratur)
Titel 21 Sprog, identitet og etnicitet (sprog og medie)
Titel 22 Mennesket og naturen (litteratur og sprog)
Titel 23 Repetition og eksamen
Titel 24 Forløb#21

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Argumentation, retorik og taler

Forløb:
Introduktion til Argumentation, retorik og taler:

Fokus på faglige ord som påstand, belæg, hjemmel. Rygdækning, styrkemarkører, gendrivelser.
Desuden fokus på:
- Appelformer og retoriske virkemidler.
- Skrivning af læserbrev og tale.
- Mundtlighed: Holde tale.
- Analyse og fortolkning af artikler, læserbreve, taler mm.

Grundmateriale:

Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk: 4.9 Retorik (https://hbdansk.systime.dk/?id=204) (6,2 ns)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk: 4.10 Argumentation (https://hbdansk.systime.dk/?id=205) (10,3 ns)

Tekster:
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner"-tale (https://www.dansketaler.dk/tale/john-f-kennedys-ich-bin-ein-berliner-tale-1963#translation) (1,5 ns)

Christian Borrisholt Steen: Juridisk kønsskifte er det rene nonsens, i; Kristelig Dagblad den 15/5 2015 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/maerkelig-lov.-juridisk-koensskifte-er-det-rene-nonsens) (1,8 ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Optakt til PP

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kommunikation #1

Introduktion til kommunikation

Forløb:
- faglige begreber til kommunikationsanalyse

Tekster:
Anne Grethe Bjarup Riis pinlige optræden på Go Morgen Danmark, den 16/2 2011: https://www.youtube.com/watch?v=rU1_AaC-EiA
Henrik Ibsen: Af: Et Dukkehjem 1879 (2 ns)
Helle Helle: Køreplaner, i; Rester 1996 (3,5 ns)

Grundmateriale:
Håndbog til Dansk: 4.12 Kommunikationsanalyse (18,5 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filmanmeldelse

Titel: Filmanmeldelse

I skal på baggrund af vejledningen i nedenstående link skrive en anmeldelse af filmværket (Dokumentarfilmen). I må meget gerne anvende supplerende viden fra Mediefag.

Tekster:

Emil Langballe: Q’s Barbershop 2019 (https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/qs-barbershop)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kommunikation #2

Titel: Kommunikation #2

Forløb:
Fortsat arbejde med kommunikation.

Fokus:
Eleverne skal på baggrund af den faglige viden indspille en kort sekvens, hvor de dramatiserer en mislykke kommunikation.
De skal efterfølgende foretage en beskrivelse af den mislykkede kommunikation.

Grundmateriale:  Samme materiale som under kommunikation #1. Supplerende en praktisk øvelse i mislykket kommunikation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fakta og fiktion

Titel: Fakta og fiktion

Tekster:
Reklame: Danish Mother Seeking (2009) (https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M)
Christina Amundsen: Orthorexia (2014)(https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/orthorexia/)
St.St. Blicher: Skinsyge  (1845) (https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-blich05-shoot-workid76769) (7,7 ns)


Grundmateriale:
Ole Schultz Larsen: 2. Fakta og fiktion, i; Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=238) (0,1 ns)
Ole Schultz Larsen: 2.1 Kontrakter, koder og genrer i Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=123) (8,5 ns)
Ole Schultz Larsen: 2.2 Fakta- og fiktionsgenren, i; Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=254) (6 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ordenes betydning

Titel: Ordenes betydninger

Forløb: Et sprogligt forløb med særligt fokus på digte, hvor eleverne skal lære, at ord kan have flere betydninger. Metaforerne ydre øje (sanse) og indre øje (tænke) introduceres, idet eleverne skal "se" ordenes betydninger for sig ved at afkode teksternes inferenser.

Tekster:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål fra Fribytterdrømme 1920 (3 ns)
Schack Staffeldt: Indvielsen fra Digte 1804 (3 ns)
Klaus Rifbjerg: "31" fra digtsamlingen Portræt 1963 (3ns)
Theis Ørntoft:  ”I nat, i år” fra digtsamlingen Digte 2014 (3 ns)

Grundmateriale:
Håndbog til Dansk: Ordenes betydninger  + Denotation og konnotation (https://hbdansk.systime.dk/?id=179) (2 ns)
Henriette Høvring Petersen: Sådan gør du, hvis du trækker et digt/en sangtekst - af Henriette Høvring Petersen (2009) (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3493#c16727) (2,5 ns)
Dansksiderne: Billedsprog (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3088) (20 ns)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skrivehandlingen: analyse

Titel: Skrivehandlingen: Analyse

Fokus:
Skrivehandlingen analyse
Korrekt brug af direkte citat

Tekster:
Rakel Haslund-Gjerrild: Vinterligger fra Øer (2018) (1,8 ns)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden fra Trækfuglene (1838) 3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skrivehandlingen: Refleksion og diskussion

Titel: Skrivehandlingerne refleksion og diskussion

Fokus:

Eleverne skal ved hjælp af skriveøvelser forsøge at få øje på forskellen mellem refleksion og diskussion


Tekster:

Johannes V. Jensen: Fusijama fra Myter og Jagter 1907 (0,75 ns)
Faktalink: Konfliktens svære spørgsmål (Om Israel-Palæstina konflikten) (https://faktalink.dk/titelliste/ipko/ipkospor) (3,2 ns)

Grundmateriale:
Octavius: https://octavius.vibygym.dk/skrivehandlingersposlashrgeord.html


Grundmateriale:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kulturmøder #1

Titel: Kulturmøder #1

Forløb: Eleverne skal lære  at "se", hvordan forestillinger om "det fremmede" bliver konstrueret i sproget.

Tekster:
Christina Hagen: Til den drycleaner, i; White Girl 2012 (0,5 ns)
Christina Hagen: Du ikke den stor forståelse for min situation udvise! , i; White Girl 2012 (0,5 ns)
Yahya Hassan: Stop ikke for rødt lys, Sygesikring i en velfærdsstat, Kvæstet og bevæbnet, Grundlovsforhør, i; Yahya Hassan 2. Gyldendal 2019 (1,3 ns)

Grundmateriale:
Gerd von Buchwald Lütken, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: Kulturmøder i litteraturen, i: Litteraturens huse (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2347) (1,3 ns)
Gerd von Buchwald Lütken, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: Introduktion; At konstruere det fremmede, i; Litteraturens huse  (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2358) (2,5 ns)
Mikkel Bjørn: STOP FOR MERE INDVANDRING FRA ISLAMISKE LANDE, i; https://danskfolkeparti.dk/maerkesager/stram-udlaendingepolitik/ (1,4 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Fortælleteknik #1

Titel: Fortælleteknik #1

Tekster:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, i; Fra Hytterne (1887) (https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/fh/naadsens.html) (5 ns)
Peter Seeberg: Den anatomiske tegning fra Rejsen til Ribe, Gyldendal 1990 (0,9 ns)

Grundmateriale:

Ole Schultz Larsen: Kritisk realisme, i; Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=198) (4,6 ns)
Morten Møller: Dissektion, i; https://lex.dk/dissektion#:~:text=Dissektion%2C%20unders%C3%B8gelse%20af%20et%20ligs,a. (0,3 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Skrivehandlingen Diskussion #2

Titel: Skrivehandlingen: Diskussion #2

Vi forlænger træningen af skrivehandlingen med lidt supplerende baggrundsmateriale:

Tekster:
Faktalink: Definition af konflikten (4,3 ns)

Fokus:
Husk følgende: En diskussion er en åben og undersøgende samtale, hvor du skal forsøge at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, som man kan anlægge på debatemnet. At samtalen er åben betyder, at du ikke selv skal tage stilling til debatemnet endnu. Du skal derfor være så objektiv og loyal over for materialet som overhovedet muligt. At du skal gøre din læser klogere på debatemnet betyder, at du skal at forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter, der er centrale i det udleverede materiale. At forklare noget betyder at gøre synspunktet lettere at forstå for din læser. Det indebærer at uddybe, præcisere eller forenkle en idé, et begreb eller en proces, så modtageren bedre kan forstå det. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksterne. Du skal altså anvende teksten som rygdækning i din forklaring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Fortælleteknik #2

Titel: Fortælleteknik #2


Tekster:
Herman Bang: Foran Alteret fra Tunge Melodier 1880 (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=775) (6,8 ns)

Grundmateriale:
Dansksiderne.dk: Fortæller (https://dansksiderne.dk/index.php?id=5758) (0,9 ns)
Ole Schultz Larsen: 3.3 Fortæller, i; Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=159) (5,8 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 HO skrivning

Titel: HO skrivning

Fokus: Vi arbejder videre med de forskellige skrivehandlinger i forbindelse med Historieopgaven. I processen arbejdes der med skabeloner, og korrekt brug af direkte citater i forhold til parafrase og plagiering,

Grundmateriale:
Octavius: https://octavius.vibygym.dk/skrivehandlingersposlashrgeord.html
Octavius: https://octaviushf.vibygym.dk/historieopgave.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Det moderne gennembrud #1

Titel: Det moderne gennembrud #1

Fokus:
Novellegenren: Struktur og retorik
De tre K'er: Kirke, Klasse og Køn
Novelleanalyse på skrift
PP om det moderne gennembrud (mundtlighed)

Tekster:
Henrik Pontoppidan: Illum Galgebakke 1890 (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2069) (12,8 ns)
Bang, Herman: Impressionisme – En lille Replik (1890) (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2074) (3,3 ns)
Bang, Herman: Irene Holm (1890) (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2676) (9,4 ns)
J.P. Jacobsen: Fru Fønss (1882) (https://kalliope.org/da/text/jacobsen2001082605) (15 ns)
Brandes, Georg: Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag, 1871) (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076) (2,7 ns)


Grundmateriale:
https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Nationalromantik

Titel: Nationalromantik


Tekster:
Schack Staffeldt: Indvielsen fra Digte 1804 (genlæsning)
Schack Staffeldt: Platonisme 1802 (3 ns)
H.C. Andersen: Danmark, mit Fædreland (1850) (3 ns)
Adam Oehlenschlæger: Guldhornene 1803, i; https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2095 (2 ns)
Adam Oehlenschlæger: Der er et yndigt Land 1819, i; https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Der_er_et_Yndigt_Land%22_af_Adam_Oehlenschl%C3%A4ger,_1819 (3,6 ns)
N.F.S. Grundtvig: "Langt høiere Bjerge", 1820, i; https://danmarkshistorien.lex.dk/N.F.S._Grundtvig_%22Langt_h%C3%B8iere_Bjerge%22,_1820 (3,6 ns)
Adam Oehlenschlæger: Simon Peder, i; Poetiske Skrifter 1805 (6 ns)


Grundmateriale:
DR: Afsnit 1: 1800-tallet på vrangen
Ole Schultz Larsen: Nationalromantik, i; Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie (4,5 ns)
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Romantikkens filosofi, i; Litteraturens veje 2010 (https://litteraturensveje.systime.dk/?id=598) (3,9 ns)
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Den analyserende artikel, i; Skriftlig eksamen i Dansk - STX og HF 2014 (9,9 ns)
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Den debatterende artikel, i; Skriftlig eksamen i Dansk - STX og HF 2014 (7 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Store historier i korte formater (litteratur)

FORLØB:
I forløbet har vi beskæftiget os med kortere tekster, som alligevel indeholder store fortællinger. Vi har primært beskæftiget os med noveller og kortfilm, som omhandler menneskets store følelser, især med fokus på kærlighed og parforhold.

TEKSTER
- Kjell Askildsen “Græshoppen” (2002), ca. 4 ns.
- Anja Otterstrøm “Sportsbutik” (2010), ca. 4 ns.
- Helle Helle “Film” (1996), ca. 3 ns.
- Helle Helle “En stol for lidt” (1996), ca. 1 ns.
- Helle Helle “Tirsdag nat” (2000), ca. 5 ns.
- Martin Andersen Nexø “Lønningsdag – en idyl” (1900), ca. 2,5 ns.
- Thomas Korsgaard “Elsker, og elsker” (2019), ca. 4 ns.
- Thomas Korsgaard Tyverier (2019), værk, ca. 138 ns.
- Kortfilm af Alexander Kølpin Under bæltestedet (2006), ca. 10 min. / ca. 4 ns.
- Kortfilm af Mikkel Husted Mørup Tornen dør, blomsten lever (2021), ca. 12 min / ca. 5 ns.
- Trykt reklame: Kims reklame
- Videoklip med Thomas Blackmann i X-Factor
- Videoklip med Anne-Grethe Bjarum Riis i Go’ Morgen Danmark
- Videoklip fra Blinkende lygter (2000)
- Video med eventyret Kejserens nye klæder af H.C. Andersen

FOKUSPUNKTER
- Novellen som genre (traditionel vs. moderne novelle)
- Isbjergsmodellen vs. Myretuen
- Komposition: Tredelt, in medias res mm.
- Fortællertyper og synsvinkel
- Personkarakteristik (indre og ydre)
- Miljøkarakteristik
- Tematik
- Analyse og fortolkning
- Minimalisme som litterær stil
- Socialrealisme som litterær stil
- Samtale/kommunikationsanalyse

GRUNDBOGSMATERIALE + FOKUSPUNKTER
Håndbog til dansk
- Novelleanalyse (ca. 20 ns)
    - Genre: Klassisk eller moderne novelletræk: https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1171
    - Tomme pladser: https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1219
    - Komposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=155
    - Personkarakteristik: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c479
    - Miljøkarakteristik: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c478
    - Konflikter: ydre og indre: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c475
    - Sproglige billeder og tekstens symbolske lag: https://hbdansk.systime.dk/?id=188
    - Fortæller og synsvinkel: https://hbdansk.systime.dk/?id=159
    - Fremstillingsformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=163
    - Tema og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=170
- Samtaleanalyse/kommunikationsanalyse: (ca. 18,5)
    - Kommunikationssituationen: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c633
    - Sproghandlinger:  https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c638  
    - Samarbejdsprincippet og det underforståede: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c643
    - Høflighedsprincippet: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c645
    - Facework og ansigtstruende handlinger: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c646

Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- Hvad er en novelle: https://litthist.systime.dk/?id=189, ca. 1,9 ns.
- Minimalisme som litterær stil og periode: https://litthist.systime.dk/?id=178, ca. 5,4 ns
- Socialrealisme som litterær stil: https://litthist.systime.dk/?id=265#c1208 + https://litthist.systime.dk/?id=172#c475, ca. 6 ns.

SUPPLERENDE MATERIALE
Video om Minimalisme og Helle Helle af Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo (ca. 12 min / ca. 5 ns.)
Skriveøvelser i dansk: Brug af citater: https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=153&loopRedirect=1  (ca. 2,2 ns.)
Danske forfattere: Om Helle Helle som forfatter: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=2109 (ca. 0,5 ns.)
OFF - Richard Raskins syv parametre for kortfilm: https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/ (ca. 2 ns.)

MUNDTLIG FREMLÆGGELSE
- Værkanalyse af Tyverier m. fokus på en enkelt novelle (lydfil + talepapir)

SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Kreative skriveøvelser
- Handlingsresume
- Novelleanalyse: titelnovellen i Tyverier
- Lydfil + talepapir med øvelse til mundtlig eksamen (værkanalyse)

Skrivehandlinger trænet:
- Vinklet indledning (tragtindledning)
- Handlingsresume
- Analyse m. citatburger
- Perspektivering
- Nuanceret afslutning

Den analyserende artikel om problematiske relationer (noveller)

Samlet omfang: 224 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Introevent 16-08-2024
Analyse af novellen "Tyverier" 11-09-2024
Genaflevering: Analyse af novellen "Tyverier" 11-09-2024
Sygeårsprøve 18-09-2024
Analyserende artikel om "Græshoppen" 29-09-2024
Mundtlig værkanalyse: Tyverier (novellesamling) 03-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Nyheder fra en krigszone (sprog og medie)

FORLØB 2: Nyheder fra en krigszone
Hvorfor skal vi beskæftige os med nyheder i danskundervisningen? Det skal vi, fordi nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed. Hvis man holder sig orienteret i nyhedsstrømmen, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed få en stemme i samfundet. I dette forløb tager vi udgangspunkt i, hvordan krigen i Ukraine er blevet formidlet i nyhedsdækningen, herunder de etiske og moralske dilemmaer som opstår, når man formidler nyheder fra en krigszone.

FOKUSPUNKTER:
- Nyhedsartikel som genre
- Meningsjournalistik/opinionsjournalistik som genre
- Nyhedsreportagen som genre (i både tekst og billeder)
- Nyhedstrekanten som kompositionsmodel
- Nyhedskriterierne
- Kilder: partskilde, ekspertkilde og erfaringskilde
- Vinkling
- Faktakoder og autenticitetsmarkører
- Fiktionskoder
- Etiske dilemmaer og god presseskik
- Debat på sociale medier
- Reflektere over pressens rolle; censur og demokrati

TEKSTER = ca. 24 ns.
- TV2 Nyheder, “Rusland angriber Ukraine - her er, hvad vi ved” (2022) af Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher: https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved, ca. 1,5 ns.
- Nadeen Aiche: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022, ca. 1,5 ns.
- Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, Politiken.dk, 27.02.2022, ca. 2,5 ns.
- Dagbog fra Kyiv, nyhedsreportage af Nagieb Khaja (2022) (VÆRK): https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=012206132125, 43 min / ca. 15 ns.
- Analyse af egne sociale medier over en uge
- Samtale- og argumentationsanalyse af uddrag af kommentarspor på sociale medier: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=146
- Debat på Mellemfolkeligt Samvirkes FB-profil: https://www.facebook.com/msactionaid/photos/a.110234199398/10159759601629399/?type=3 , ca. 0,5 ns.
- Claes Theilgaard: “Vi bør bekæmpe propaganda med mere ytringsfrihed - ikke mindre”, Altinget.dk, 2022, ca. 1,5 ns.
- Maja Maach og Katja Tuxen: “Rapport om folkedrab kan blive Facebooks fald”, DR.dk, Nyheder - Udland, 2018, ca. 1,5 ns.

GRUNDBOGSMATERIALE OG FOKUSPUNKTER = ca. 13 ns.

A. Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023), Dansklærerforeningens Forlag, (i-bog) - https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=131, (OBS: tages ned sommerferien 2025)
    - Hvad er en nyhed? https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=140
    - Nyhedsgenrer: Nyhedsjournalistik, meningsjournalistik/opinion og fortællende journalistik: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=136
    - Nyhedskredsløb: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=139
    - Nyhedstrekanten: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=138
    - Nyhedskriterier: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=137
    - Offentlighed og demokrati: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=135
    - Vinkling og Fake News: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=134

B. Håndbog til dansk = ca. 12 ns.
    - Kilder: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681, ca. 1 ns.
    - Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745, ca. 3 ns.  
    - Samtale og debat på sociale medier: https://hbdansk.systime.dk/?id=275, ca. 15 ns.
    - Argumentationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=205, ca. 8 ns.

SUPPLERENDE MATERIALE = ca. 24 ns.
- P3 Essensen: “Hvorfor er Ukraine så vigtigt for Rusland?”: https://www.youtube.com/watch?v=j5O0tNeqdUM&t=232s, ca. 10 min / ca. 4 ns.
- Filmcentralens håndbog: Filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler, ca. 15 ns.
- TV2 undervisningsmateriale om Fake News, ca. 5 ns.
- Ordbog over det danske sprog: DDO.dk

SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Den debatterende artikel: Krig, overgreb og censur
- Mindre skriveøvelser: Diskussion og debat

Omfang i alt: ca. 73 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fake News 11-11-2024
Analyse tekst 1: "Vi bør bekæmpe propaganda ..." 27-11-2024
Analyse af tekst 2: "Rapport om folkedrab" 29-11-2024
Debatterende artikel - Del 1 - Diskussion 02-12-2024
Debatterende artikel - Del 2 - Debat 02-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Hvem er jeg? Opvækst (litteratur)

FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet kredser om det store, eksistentielle spørgsmål; Hvem er jeg? Vi bevæger os i to retninger, dels med fokus på opvækst og overgang fra barn til voksen, dels med fokus på tekster, som på forskellig vis tematiserer det at vokse op med en splittet identitet mellem flere kulturer, lande og etniske ophav.

Vi arbejder med forskellige typer af tekster, som på forskellige måder tematiserer identitet, opvækst, identifikation, etnicitet mm. Vi skal blandt andet arbejde en del med digtanalyse og dermed repetere noget af det, som I arbejdede en del med på 1hf.

I dette forløb skal du lære om grundlæggende værktøjer til analyse af især fiktive tekster, men også til faktagenrer, som fx reklamer. Temaet for kapitlet er forskellige fortællinger om syndefald. De begreber, du skal have styr på, er motiv, tema, fortæller, synsvinkel, person- og miljøkarakteristik samt tekstens konkrete og abstrakte elementer. Du skal også se, hvordan disse danskfaglige begreber kan bruges til at lave en samlet fortolkning af en tekst. I den forbindelse skal du bl.a. bruge begreberne intertekstualitet og perspektivering.
At analysere fiktive tekster hører til den danskfaglige metode, der hedder litterær analyse. (modereret fra Perspektiver i dansk).

CENTRALE BEGREBER
- Billedanalyse: det denotative niveau, det konnotative niveau og det tekstlige niveau
- Intertekstualitet
- Fakta- og fiktionskoder
- Syndefaldsmotiv
- Motiv og tema
- Fortæller og synsvinkel
- Personkarakteristik
- Miljøkarakteristik
- Tekstens konkrete niveau og tekstens abstrakte/symbolske niveau
- Fortolkning
- Perspektivering

GRUNDBOGSTEKTER
- Perspektiver i dansk: kapitel 8: Sprog og magt, ca. 13 ns.
- Perspektiver i dansk: Fortællinger om syndefald, ca. 11 ns.

TEKSTER (ca. 16 ns.)
- Tre malerier
- Syndefaldsmyten, Mosebog, ca. 1 ns.
- Kelloggs reklame
- Brd. Grimm: Den lille rødhætte (en videoversion), ca. 5 min.
- Ringen af Karen Blixen (kanon), ca. 6 ns.
- Drivhuset af Anders Bodelsen, ca. 3,5 ns.
- Paradisæblerne af Martin A. Hansen (kanon), ca. 6 ns.

SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Skrivetræning m. Kim Byvald

Samlet omfang: 40 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul - Drivhuset af Bodelsen 14-01-2025
Arbejdsark - Ringen af Blixen 20-01-2025
Grundlæggende skrivetræning m. Kim Byvald 27-01-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Sprog, identitet og etnicitet (sprog og medie)

FORLØB
Forløbet ligger i forlængelse af et forløb om overgange og identitet, men nu ser vi ser på fænomenet ud fra et især sprogligt fokus. Det vil  sige, at vi arbejder med spørgsmålet: hvordan kan sprog og sprogmøder være med til at definere ens identitet?

TEKSTER = ca. 173
- Klip fra DR-satireprogrammet Rytteriet “Snobberne: Arbejdsløshed”: https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0, ca. 2 min / ca. 1 ns.
- Klip fra DR-satireprogrammet Det slører stadig “Gangstersnak i telefonen” (2013): https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c, ca. 2 min / ca. 1 ns.
- Portrætfilm af Søren Marcussen om Yahya Hassan: “Himlen over os”: https://opgang2.dk/Film/Serier/Himlen-Over-Os.aspx, ca. 8 min / ca. 4 ns.
- Yahya Hassan: uddrag af “Langdigt” (2013), ca. 1 ns.
- Yahya Hassan: “Barndom” (2013), ca. 1 ns.
- Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022), værk, ca. 130 ns.
- Anne Linnet “Barndommens gade” (1986), ca. 1 ns.
- Deadline: Sommerserie: Interview med Haidar Ansari (2022): https://www.youtube.com/watch?v=KLVYibKLqco, ca. 23 min / ca. 10 ns.
- Interview med Haidar Ansari om INSTITUTIONALISERET (2022): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1683&L=0, ca. 3 ns.
- Anslagsanalyse af dokumentarfilmen Q’s Barbershop (2019), repetition 1hf, ca. 2 min / ca. 1 ns.
- Kulturmagasinet Geist på DR, “Dokumentarfilm og virkeligheden” (2019): https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000115656&s=43629358&n=1&o=hits, ca. 24 min. / ca. 10 ns.
- DR-dokumentar, Ghettostjerner: “Våben og maskeringer” (1:4), værk, ca. 28 min. / ca. 10 ns.

GRUNDBOGSMATERIALE = ca. 15 ns.
- Håndbog til dansk:
    - Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
    - Dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
    - Fakta- og fiktionsgenren: https://hbdansk.systime.dk/?id=254+%5Cl+c1228+%5Ct+_blank
    - Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
    - Filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=222

SUPPLERENDE MATERIALE = ca. 10 ns.
- Textur
    - Autofiktion: https://textur.systime.dk/?id=266
- Perspektiver i dansk: Sprog klasse og magt
    - Sprog er status: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=204
    - Flere sprog i et: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207
    - Stilistisk analyse: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207#c729

FOKUSPUNKTER
- Nyere tids litteratur (Haidar Ansari)
- Autofiktion
- Lyrikanalyse
- Indre komposition, ydre komposition
- Rim og rytme
- Tema og motiv
- Billedsprog: metafor, sammenligning, personification, besjæling og symbol
- Sproglige figurer: allitteration, assonans, anafor
- Analyse, fortolkning og perspektivering
- Stilistisk analyse med fokus på:
- Høj og lav stil
- Sociolekt
- Etnolekt
- Multietnolekt
- Kodeskift

SKRIFTLIGT ARBEJDE:
- Analyserende artikel om fremstillinger af barndom
- Debatterende artikel om dokumentarfilm og mediernes rolle

Omfang i alt: ca. 198 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Mennesket og naturen (litteratur og sprog)

Forløbet udgør en litteraturhistorisk lynoversigt fra middelalderen til moderne tid. Tematisk fokuseres der på menneskets forhold til naturen fra middelalderens syn på den "farlige" natur, over romantikkens idyllisering af naturen til nutidens klimaangst og det moderne menneskes længsel efter en tilbagevenden til naturen.

TEKSTER = ca. 209 ns.
- Folkevise: “Hr. Bøsmer i Elverhjem”, ca. 5 ns.
- Folkeeventyr: “Kong Lindorm”, ca. 5 ns.
- Ludvig Holberg: “Moralske tanker”, epigram 41, fra Moralske tanker (1744), ca. 5 ns.
- H.C. Andersen: “Vanddråben” (1848), ca. 3 ns.
- Henriette Westh: VANDdråben (2022), ca. 2 ns.
- Adam Oehlenschläger: “Morgenhimmel” (1802), ca. 1 ns.
- Christian Winther: “Jeg kom til skovens bolig” (1860), ca. 1 ns.
- Maleri: Johan Thomas Lundbyes maleri "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs" (1839)
- Maleri: Wilhelm Bendz “Familien Waagepetersen” (1830)
- Maleri: Johann Heinrich Fuseli “Mareridtet” (1781)
- Maleri: Caspar David Friedrich "Mands og kvindes gang i skumringen" (ca. 1830–1835)
- Repetition: Tom Kristensen: “Det blomstrende slagsmål” (1920), ca. 1 ns.
- Johannes V. Jensen: “Interferens” (1906), ca. 1 ns.
- Maleri: Storm P.: Tilbage til naturen (1945)
- Klip fra DR-programmet Alene i vildmarken, sæson 8, episode 4, (00:00 - 02:50)
- Erland Loe Doppler (2004), værk, (uddrag på norsk), ca. 176 ns.
- Kampagne for ARLA: Naturen er et valg, vi tager. Book et shelter med familien", 2025
- Reklamefilm: Ørsted: https://www.youtube.com/watch?v=56MhjXTcSCg, ca. 3 min / ca. 2 ns.
- Reklamefilm: Telia: https://www.youtube.com/watch?v=zVPYXsmuPQw, ca. 3 min / ca. 2 ns.
- Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet (2017), ca. 2 ns.
- Greta Thunbergs tale ved Folkets Klimamarch, 25. maj 2019, ca. 3 ns.

GRUNDBOGSMATERIALE

A. Litteraturhistorien - på langs og på tværs = ca. 25 ns.
- Folkeviser: https://litthist.systime.dk/?id=135
- Oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
- Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
- Modernisme og realisme: https://litthist.systime.dk/?id=126
- Eksperimenterende realisme: https://litthist.systime.dk/?id=127
- Litteraturportalen
- Folkeviser: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2319
- Om H.C. Andersen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2505

B. Håndbog til dansk = ca. 30 ns.
- Folkeeventyr og kunsteventyr: https://hbdansk.systime.dk/?id=172&q=digt#c1169
- Sproglige billeder: https://hbdansk.systime.dk/?id=188
- Semantiske felter: https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c519
- Rim og rytme: https://hbdansk.systime.dk/?id=198
- Ydre og indre komposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c297 +  https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c1031
- Tema og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=17
- Reklamer: https://hbdansk.systime.dk/?id=227
- Retorik: https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- Argumentationsteori: https://hbdansk.systime.dk/?id=205

SUPPLERENDE MATERIALE:
Litteraturens veje
- Folkeeventyr: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=545
Dansksiderne.dk - Søren Vrist
- Folkeviser: https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243
Videnskab.dk
- 5 pointer om Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
- DR3: "Er der for sent at redde jorden?": https://klimalitteratur.systime.dk/?id=133
- Videoklip Greta Thunberg: How dare you? https://www.youtube.com/watch?v=xVlRompc1yE
- Greta Thunberg: Tale ved Klimamarchen, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk  

FOKUSPUNKTER
- Svenske og norske tekster
- Remediering
- Folkeviser: trylleviser og ridderviser
- Folkeeventyr og kunsteventyr
- Billedanalyse med fokus på romantiske strømninger:
    - Universalromantik, Biedermeier, Nationalromantik og Romantisme
- Digtanalyse
    - Indre og ydre komposition
    - Rim og rytme
    - Semantiske skemaer
    - Tematik
    - Analyse, fortolkning og perspektivering
- Modernistiske stiltræk herunder især ekspressionistiske stiltræk
- Realistiske stiltræk
- Retorik: Tre talegenrer, appelformer og Ciceros pentagram
- Argumentation: Toulmins model

Samlet omfang: ca. 264 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24 Forløb#21

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer