Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Erling Sørensen, Liv Lindhardt
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb
Intro til faget dansk: Genrer, analysebegreber, analyse og fortolkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumentation, retorik og taler
Forløb:
Introduktion til Argumentation, retorik og taler:
Fokus på faglige ord som påstand, belæg, hjemmel. Rygdækning, styrkemarkører, gendrivelser.
Desuden fokus på:
- Appelformer og retoriske virkemidler.
- Skrivning af læserbrev og tale.
- Mundtlighed: Holde tale.
- Analyse og fortolkning af artikler, læserbreve, taler mm.
Grundmateriale:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk: 4.9 Retorik (https://hbdansk.systime.dk/?id=204) (6,2 ns)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til Dansk: 4.10 Argumentation (https://hbdansk.systime.dk/?id=205) (10,3 ns)
Tekster:
John F. Kennedys "Ich bin ein Berliner"-tale (https://www.dansketaler.dk/tale/john-f-kennedys-ich-bin-ein-berliner-tale-1963#translation) (1,5 ns)
Christian Borrisholt Steen: Juridisk kønsskifte er det rene nonsens, i; Kristelig Dagblad den 15/5 2015 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/maerkelig-lov.-juridisk-koensskifte-er-det-rene-nonsens) (1,8 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Optakt til PP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kommunikation #1
Introduktion til kommunikation
Forløb:
- faglige begreber til kommunikationsanalyse
Tekster:
Anne Grethe Bjarup Riis pinlige optræden på Go Morgen Danmark, den 16/2 2011: https://www.youtube.com/watch?v=rU1_AaC-EiA
Henrik Ibsen: Af: Et Dukkehjem 1879 (2 ns)
Helle Helle: Køreplaner, i; Rester 1996 (3,5 ns)
Grundmateriale:
Håndbog til Dansk: 4.12 Kommunikationsanalyse (18,5 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filmanmeldelse
Titel: Filmanmeldelse
I skal på baggrund af vejledningen i nedenstående link skrive en anmeldelse af filmværket (Dokumentarfilmen). I må meget gerne anvende supplerende viden fra Mediefag.
Tekster:
Emil Langballe: Q’s Barbershop 2019 (https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/qs-barbershop)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kommunikation #2
Titel: Kommunikation #2
Forløb:
Fortsat arbejde med kommunikation.
Fokus:
Eleverne skal på baggrund af den faglige viden indspille en kort sekvens, hvor de dramatiserer en mislykke kommunikation.
De skal efterfølgende foretage en beskrivelse af den mislykkede kommunikation.
Grundmateriale: Samme materiale som under kommunikation #1. Supplerende en praktisk øvelse i mislykket kommunikation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fakta og fiktion
Titel: Fakta og fiktion
Tekster:
Reklame: Danish Mother Seeking (2009) (https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M)
Christina Amundsen: Orthorexia (2014)(https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/orthorexia/)
St.St. Blicher: Skinsyge (1845) (https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-blich05-shoot-workid76769) (7,7 ns)
Grundmateriale:
Ole Schultz Larsen: 2. Fakta og fiktion, i; Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=238) (0,1 ns)
Ole Schultz Larsen: 2.1 Kontrakter, koder og genrer i Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=123) (8,5 ns)
Ole Schultz Larsen: 2.2 Fakta- og fiktionsgenren, i; Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=254) (6 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ordenes betydning
Titel: Ordenes betydninger
Forløb: Et sprogligt forløb med særligt fokus på digte, hvor eleverne skal lære, at ord kan have flere betydninger. Metaforerne ydre øje (sanse) og indre øje (tænke) introduceres, idet eleverne skal "se" ordenes betydninger for sig ved at afkode teksternes inferenser.
Tekster:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål fra Fribytterdrømme 1920 (3 ns)
Schack Staffeldt: Indvielsen fra Digte 1804 (3 ns)
Klaus Rifbjerg: "31" fra digtsamlingen Portræt 1963 (3ns)
Theis Ørntoft: ”I nat, i år” fra digtsamlingen Digte 2014 (3 ns)
Grundmateriale:
Håndbog til Dansk: Ordenes betydninger + Denotation og konnotation (https://hbdansk.systime.dk/?id=179) (2 ns)
Henriette Høvring Petersen: Sådan gør du, hvis du trækker et digt/en sangtekst - af Henriette Høvring Petersen (2009) (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3493#c16727) (2,5 ns)
Dansksiderne: Billedsprog (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3088) (20 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skrivehandlingen: analyse
Titel: Skrivehandlingen: Analyse
Fokus:
Skrivehandlingen analyse
Korrekt brug af direkte citat
Tekster:
Rakel Haslund-Gjerrild: Vinterligger fra Øer (2018) (1,8 ns)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden fra Trækfuglene (1838) 3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skrivehandlingen: Refleksion og diskussion
Titel: Skrivehandlingerne refleksion og diskussion
Fokus:
Eleverne skal ved hjælp af skriveøvelser forsøge at få øje på forskellen mellem refleksion og diskussion
Tekster:
Johannes V. Jensen: Fusijama fra Myter og Jagter 1907 (0,75 ns)
Faktalink: Konfliktens svære spørgsmål (Om Israel-Palæstina konflikten) (https://faktalink.dk/titelliste/ipko/ipkospor) (3,2 ns)
Grundmateriale:
Octavius: https://octavius.vibygym.dk/skrivehandlingersposlashrgeord.html
Grundmateriale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kulturmøder #1
Titel: Kulturmøder #1
Forløb: Eleverne skal lære at "se", hvordan forestillinger om "det fremmede" bliver konstrueret i sproget.
Tekster:
Christina Hagen: Til den drycleaner, i; White Girl 2012 (0,5 ns)
Christina Hagen: Du ikke den stor forståelse for min situation udvise! , i; White Girl 2012 (0,5 ns)
Yahya Hassan: Stop ikke for rødt lys, Sygesikring i en velfærdsstat, Kvæstet og bevæbnet, Grundlovsforhør, i; Yahya Hassan 2. Gyldendal 2019 (1,3 ns)
Grundmateriale:
Gerd von Buchwald Lütken, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: Kulturmøder i litteraturen, i: Litteraturens huse (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2347) (1,3 ns)
Gerd von Buchwald Lütken, Johannes Fibiger og Sine Dalsgaard Kristensen: Introduktion; At konstruere det fremmede, i; Litteraturens huse (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2358) (2,5 ns)
Mikkel Bjørn: STOP FOR MERE INDVANDRING FRA ISLAMISKE LANDE, i; https://danskfolkeparti.dk/maerkesager/stram-udlaendingepolitik/ (1,4 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fortælleteknik #1
Titel: Fortælleteknik #1
Tekster:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, i; Fra Hytterne (1887) (https://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/fh/naadsens.html) (5 ns)
Peter Seeberg: Den anatomiske tegning fra Rejsen til Ribe, Gyldendal 1990 (0,9 ns)
Grundmateriale:
Ole Schultz Larsen: Kritisk realisme, i; Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie (https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=198) (4,6 ns)
Morten Møller: Dissektion, i; https://lex.dk/dissektion#:~:text=Dissektion%2C%20unders%C3%B8gelse%20af%20et%20ligs,a. (0,3 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skrivehandlingen Diskussion #2
Titel: Skrivehandlingen: Diskussion #2
Vi forlænger træningen af skrivehandlingen med lidt supplerende baggrundsmateriale:
Tekster:
Faktalink: Definition af konflikten (4,3 ns)
Fokus:
Husk følgende: En diskussion er en åben og undersøgende samtale, hvor du skal forsøge at gøre din læser klogere på emnet og de forskellige vinkler og synspunkter, som man kan anlægge på debatemnet. At samtalen er åben betyder, at du ikke selv skal tage stilling til debatemnet endnu. Du skal derfor være så objektiv og loyal over for materialet som overhovedet muligt. At du skal gøre din læser klogere på debatemnet betyder, at du skal at forklare din læser, hvilke synspunkter og argumenter, der er centrale i det udleverede materiale. At forklare noget betyder at gøre synspunktet lettere at forstå for din læser. Det indebærer at uddybe, præcisere eller forenkle en idé, et begreb eller en proces, så modtageren bedre kan forstå det. Det er meningen, at du skal inddrage det, der er væsentligt for din egen undersøgelse eventuelt med konkrete citater eller eksempler fra teksterne. Du skal altså anvende teksten som rygdækning i din forklaring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Fortælleteknik #2
Titel: Fortælleteknik #2
Tekster:
Herman Bang: Foran Alteret fra Tunge Melodier 1880 (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=775) (6,8 ns)
Grundmateriale:
Dansksiderne.dk: Fortæller (https://dansksiderne.dk/index.php?id=5758) (0,9 ns)
Ole Schultz Larsen: 3.3 Fortæller, i; Håndbog til Dansk (https://hbdansk.systime.dk/?id=159) (5,8 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Det moderne gennembrud #1
Titel: Det moderne gennembrud #1
Fokus:
Novellegenren: Struktur og retorik
De tre K'er: Kirke, Klasse og Køn
Novelleanalyse på skrift
PP om det moderne gennembrud (mundtlighed)
Tekster:
Henrik Pontoppidan: Illum Galgebakke 1890 (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2069) (12,8 ns)
Bang, Herman: Impressionisme – En lille Replik (1890) (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2074) (3,3 ns)
Bang, Herman: Irene Holm (1890) (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2676) (9,4 ns)
J.P. Jacobsen: Fru Fønss (1882) (https://kalliope.org/da/text/jacobsen2001082605) (15 ns)
Brandes, Georg: Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag, 1871) (https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076) (2,7 ns)
Grundmateriale:
https://www.dr.dk/studie/historie/1800-tallet-pa-vrangen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Nationalromantik
Titel: Nationalromantik
Tekster:
Schack Staffeldt: Indvielsen fra Digte 1804 (genlæsning)
Schack Staffeldt: Platonisme 1802 (3 ns)
H.C. Andersen: Danmark, mit Fædreland (1850) (3 ns)
Adam Oehlenschlæger: Guldhornene 1803, i; https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2095 (2 ns)
Adam Oehlenschlæger: Der er et yndigt Land 1819, i; https://danmarkshistorien.lex.dk/%22Der_er_et_Yndigt_Land%22_af_Adam_Oehlenschl%C3%A4ger,_1819 (3,6 ns)
N.F.S. Grundtvig: "Langt høiere Bjerge", 1820, i; https://danmarkshistorien.lex.dk/N.F.S._Grundtvig_%22Langt_h%C3%B8iere_Bjerge%22,_1820 (3,6 ns)
Adam Oehlenschlæger: Simon Peder, i; Poetiske Skrifter 1805 (6 ns)
Grundmateriale:
DR: Afsnit 1: 1800-tallet på vrangen
Ole Schultz Larsen: Nationalromantik, i; Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie (4,5 ns)
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Romantikkens filosofi, i; Litteraturens veje 2010 (https://litteraturensveje.systime.dk/?id=598) (3,9 ns)
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Den analyserende artikel, i; Skriftlig eksamen i Dansk - STX og HF 2014 (9,9 ns)
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Den debatterende artikel, i; Skriftlig eksamen i Dansk - STX og HF 2014 (7 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Store historier i korte formater (litteratur)
FORLØB:
I forløbet har vi beskæftiget os med kortere tekster, som alligevel indeholder store fortællinger. Vi har primært beskæftiget os med noveller og kortfilm, som omhandler menneskets store følelser, især med fokus på kærlighed og parforhold.
TEKSTER
- Kjell Askildsen “Græshoppen” (2002), ca. 4 ns.
- Anja Otterstrøm “Sportsbutik” (2010), ca. 4 ns.
- Helle Helle “Film” (1996), ca. 3 ns.
- Helle Helle “En stol for lidt” (1996), ca. 1 ns.
- Helle Helle “Tirsdag nat” (2000), ca. 5 ns.
- Martin Andersen Nexø “Lønningsdag – en idyl” (1900), ca. 2,5 ns.
- Thomas Korsgaard “Elsker, og elsker” (2019), ca. 4 ns.
- Thomas Korsgaard Tyverier (2019), værk, ca. 138 ns.
- Kortfilm af Alexander Kølpin Under bæltestedet (2006), ca. 10 min. / ca. 4 ns.
- Kortfilm af Mikkel Husted Mørup Tornen dør, blomsten lever (2021), ca. 12 min / ca. 5 ns.
- Trykt reklame: Kims reklame
- Videoklip med Thomas Blackmann i X-Factor
- Videoklip med Anne-Grethe Bjarum Riis i Go’ Morgen Danmark
- Videoklip fra Blinkende lygter (2000)
- Video med eventyret Kejserens nye klæder af H.C. Andersen
FOKUSPUNKTER
- Novellen som genre (traditionel vs. moderne novelle)
- Isbjergsmodellen vs. Myretuen
- Komposition: Tredelt, in medias res mm.
- Fortællertyper og synsvinkel
- Personkarakteristik (indre og ydre)
- Miljøkarakteristik
- Tematik
- Analyse og fortolkning
- Minimalisme som litterær stil
- Socialrealisme som litterær stil
- Samtale/kommunikationsanalyse
GRUNDBOGSMATERIALE + FOKUSPUNKTER
Håndbog til dansk
- Novelleanalyse (ca. 20 ns)
- Genre: Klassisk eller moderne novelletræk: https://hbdansk.systime.dk/?id=172#c1171
- Tomme pladser: https://hbdansk.systime.dk/?id=123#c1219
- Komposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=155
- Personkarakteristik: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c479
- Miljøkarakteristik: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c478
- Konflikter: ydre og indre: https://hbdansk.systime.dk/?id=149#c475
- Sproglige billeder og tekstens symbolske lag: https://hbdansk.systime.dk/?id=188
- Fortæller og synsvinkel: https://hbdansk.systime.dk/?id=159
- Fremstillingsformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=163
- Tema og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=170
- Samtaleanalyse/kommunikationsanalyse: (ca. 18,5)
- Kommunikationssituationen: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c633
- Sproghandlinger: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c638
- Samarbejdsprincippet og det underforståede: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c643
- Høflighedsprincippet: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c645
- Facework og ansigtstruende handlinger: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c646
Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- Hvad er en novelle: https://litthist.systime.dk/?id=189, ca. 1,9 ns.
- Minimalisme som litterær stil og periode: https://litthist.systime.dk/?id=178, ca. 5,4 ns
- Socialrealisme som litterær stil: https://litthist.systime.dk/?id=265#c1208 + https://litthist.systime.dk/?id=172#c475, ca. 6 ns.
SUPPLERENDE MATERIALE
Video om Minimalisme og Helle Helle af Søren Vrist Christensen: https://www.youtube.com/watch?v=P-zosnKjMUo (ca. 12 min / ca. 5 ns.)
Skriveøvelser i dansk: Brug af citater: https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=153&loopRedirect=1 (ca. 2,2 ns.)
Danske forfattere: Om Helle Helle som forfatter: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=2109 (ca. 0,5 ns.)
OFF - Richard Raskins syv parametre for kortfilm: https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/ (ca. 2 ns.)
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE
- Værkanalyse af Tyverier m. fokus på en enkelt novelle (lydfil + talepapir)
SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Kreative skriveøvelser
- Handlingsresume
- Novelleanalyse: titelnovellen i Tyverier
- Lydfil + talepapir med øvelse til mundtlig eksamen (værkanalyse)
Skrivehandlinger trænet:
- Vinklet indledning (tragtindledning)
- Handlingsresume
- Analyse m. citatburger
- Perspektivering
- Nuanceret afslutning
Den analyserende artikel om problematiske relationer (noveller)
Samlet omfang: 224 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Introevent
|
16-08-2024
|
Analyse af novellen "Tyverier"
|
11-09-2024
|
Genaflevering: Analyse af novellen "Tyverier"
|
11-09-2024
|
Sygeårsprøve
|
18-09-2024
|
Analyserende artikel om "Græshoppen"
|
29-09-2024
|
Mundtlig værkanalyse: Tyverier (novellesamling)
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Nyheder fra en krigszone (sprog og medie)
FORLØB 2: Nyheder fra en krigszone
Hvorfor skal vi beskæftige os med nyheder i danskundervisningen? Det skal vi, fordi nyheder er en uundværlig byggesten i den demokratiske offentlighed. Hvis man holder sig orienteret i nyhedsstrømmen, kan man deltage kvalificeret i demokratiet og dermed få en stemme i samfundet. I dette forløb tager vi udgangspunkt i, hvordan krigen i Ukraine er blevet formidlet i nyhedsdækningen, herunder de etiske og moralske dilemmaer som opstår, når man formidler nyheder fra en krigszone.
FOKUSPUNKTER:
- Nyhedsartikel som genre
- Meningsjournalistik/opinionsjournalistik som genre
- Nyhedsreportagen som genre (i både tekst og billeder)
- Nyhedstrekanten som kompositionsmodel
- Nyhedskriterierne
- Kilder: partskilde, ekspertkilde og erfaringskilde
- Vinkling
- Faktakoder og autenticitetsmarkører
- Fiktionskoder
- Etiske dilemmaer og god presseskik
- Debat på sociale medier
- Reflektere over pressens rolle; censur og demokrati
TEKSTER = ca. 24 ns.
- TV2 Nyheder, “Rusland angriber Ukraine - her er, hvad vi ved” (2022) af Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher: https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved, ca. 1,5 ns.
- Nadeen Aiche: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022, ca. 1,5 ns.
- Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, Politiken.dk, 27.02.2022, ca. 2,5 ns.
- Dagbog fra Kyiv, nyhedsreportage af Nagieb Khaja (2022) (VÆRK): https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=012206132125, 43 min / ca. 15 ns.
- Analyse af egne sociale medier over en uge
- Samtale- og argumentationsanalyse af uddrag af kommentarspor på sociale medier: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=146
- Debat på Mellemfolkeligt Samvirkes FB-profil: https://www.facebook.com/msactionaid/photos/a.110234199398/10159759601629399/?type=3 , ca. 0,5 ns.
- Claes Theilgaard: “Vi bør bekæmpe propaganda med mere ytringsfrihed - ikke mindre”, Altinget.dk, 2022, ca. 1,5 ns.
- Maja Maach og Katja Tuxen: “Rapport om folkedrab kan blive Facebooks fald”, DR.dk, Nyheder - Udland, 2018, ca. 1,5 ns.
GRUNDBOGSMATERIALE OG FOKUSPUNKTER = ca. 13 ns.
A. Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023), Dansklærerforeningens Forlag, (i-bog) - https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=131, (OBS: tages ned sommerferien 2025)
- Hvad er en nyhed? https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=140
- Nyhedsgenrer: Nyhedsjournalistik, meningsjournalistik/opinion og fortællende journalistik: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=136
- Nyhedskredsløb: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=139
- Nyhedstrekanten: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=138
- Nyhedskriterier: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=137
- Offentlighed og demokrati: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=135
- Vinkling og Fake News: https://krigogkaerlighed.ibog.dansklf.dk/?id=134
B. Håndbog til dansk = ca. 12 ns.
- Kilder: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681, ca. 1 ns.
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c745, ca. 3 ns.
- Samtale og debat på sociale medier: https://hbdansk.systime.dk/?id=275, ca. 15 ns.
- Argumentationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=205, ca. 8 ns.
SUPPLERENDE MATERIALE = ca. 24 ns.
- P3 Essensen: “Hvorfor er Ukraine så vigtigt for Rusland?”: https://www.youtube.com/watch?v=j5O0tNeqdUM&t=232s, ca. 10 min / ca. 4 ns.
- Filmcentralens håndbog: Filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler, ca. 15 ns.
- TV2 undervisningsmateriale om Fake News, ca. 5 ns.
- Ordbog over det danske sprog: DDO.dk
SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Den debatterende artikel: Krig, overgreb og censur
- Mindre skriveøvelser: Diskussion og debat
Omfang i alt: ca. 73 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fake News
|
11-11-2024
|
Analyse tekst 1: "Vi bør bekæmpe propaganda ..."
|
27-11-2024
|
Analyse af tekst 2: "Rapport om folkedrab"
|
29-11-2024
|
Debatterende artikel - Del 1 - Diskussion
|
02-12-2024
|
Debatterende artikel - Del 2 - Debat
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Hvem er jeg? Opvækst (litteratur)
FORLØBSBESKRIVELSE:
Forløbet kredser om det store, eksistentielle spørgsmål; Hvem er jeg? Vi bevæger os i to retninger, dels med fokus på opvækst og overgang fra barn til voksen, dels med fokus på tekster, som på forskellig vis tematiserer det at vokse op med en splittet identitet mellem flere kulturer, lande og etniske ophav.
Vi arbejder med forskellige typer af tekster, som på forskellige måder tematiserer identitet, opvækst, identifikation, etnicitet mm. Vi skal blandt andet arbejde en del med digtanalyse og dermed repetere noget af det, som I arbejdede en del med på 1hf.
I dette forløb skal du lære om grundlæggende værktøjer til analyse af især fiktive tekster, men også til faktagenrer, som fx reklamer. Temaet for kapitlet er forskellige fortællinger om syndefald. De begreber, du skal have styr på, er motiv, tema, fortæller, synsvinkel, person- og miljøkarakteristik samt tekstens konkrete og abstrakte elementer. Du skal også se, hvordan disse danskfaglige begreber kan bruges til at lave en samlet fortolkning af en tekst. I den forbindelse skal du bl.a. bruge begreberne intertekstualitet og perspektivering.
At analysere fiktive tekster hører til den danskfaglige metode, der hedder litterær analyse. (modereret fra Perspektiver i dansk).
CENTRALE BEGREBER
- Billedanalyse: det denotative niveau, det konnotative niveau og det tekstlige niveau
- Intertekstualitet
- Fakta- og fiktionskoder
- Syndefaldsmotiv
- Motiv og tema
- Fortæller og synsvinkel
- Personkarakteristik
- Miljøkarakteristik
- Tekstens konkrete niveau og tekstens abstrakte/symbolske niveau
- Fortolkning
- Perspektivering
GRUNDBOGSTEKTER
- Perspektiver i dansk: kapitel 8: Sprog og magt, ca. 13 ns.
- Perspektiver i dansk: Fortællinger om syndefald, ca. 11 ns.
TEKSTER (ca. 16 ns.)
- Tre malerier
- Syndefaldsmyten, Mosebog, ca. 1 ns.
- Kelloggs reklame
- Brd. Grimm: Den lille rødhætte (en videoversion), ca. 5 min.
- Ringen af Karen Blixen (kanon), ca. 6 ns.
- Drivhuset af Anders Bodelsen, ca. 3,5 ns.
- Paradisæblerne af Martin A. Hansen (kanon), ca. 6 ns.
SKRIFTLIGT ARBEJDE
- Skrivetræning m. Kim Byvald
Samlet omfang: 40 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt modul - Drivhuset af Bodelsen
|
14-01-2025
|
Arbejdsark - Ringen af Blixen
|
20-01-2025
|
Grundlæggende skrivetræning m. Kim Byvald
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Sprog, identitet og etnicitet (sprog og medie)
FORLØB
Forløbet ligger i forlængelse af et forløb om overgange og identitet, men nu ser vi ser på fænomenet ud fra et især sprogligt fokus. Det vil sige, at vi arbejder med spørgsmålet: hvordan kan sprog og sprogmøder være med til at definere ens identitet?
TEKSTER = ca. 173
- Klip fra DR-satireprogrammet Rytteriet “Snobberne: Arbejdsløshed”: https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0, ca. 2 min / ca. 1 ns.
- Klip fra DR-satireprogrammet Det slører stadig “Gangstersnak i telefonen” (2013): https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c, ca. 2 min / ca. 1 ns.
- Portrætfilm af Søren Marcussen om Yahya Hassan: “Himlen over os”: https://opgang2.dk/Film/Serier/Himlen-Over-Os.aspx, ca. 8 min / ca. 4 ns.
- Yahya Hassan: uddrag af “Langdigt” (2013), ca. 1 ns.
- Yahya Hassan: “Barndom” (2013), ca. 1 ns.
- Haidar Ansari: Institutionaliseret (2022), værk, ca. 130 ns.
- Anne Linnet “Barndommens gade” (1986), ca. 1 ns.
- Deadline: Sommerserie: Interview med Haidar Ansari (2022): https://www.youtube.com/watch?v=KLVYibKLqco, ca. 23 min / ca. 10 ns.
- Interview med Haidar Ansari om INSTITUTIONALISERET (2022): https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1683&L=0, ca. 3 ns.
- Anslagsanalyse af dokumentarfilmen Q’s Barbershop (2019), repetition 1hf, ca. 2 min / ca. 1 ns.
- Kulturmagasinet Geist på DR, “Dokumentarfilm og virkeligheden” (2019): https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000115656&s=43629358&n=1&o=hits, ca. 24 min. / ca. 10 ns.
- DR-dokumentar, Ghettostjerner: “Våben og maskeringer” (1:4), værk, ca. 28 min. / ca. 10 ns.
GRUNDBOGSMATERIALE = ca. 15 ns.
- Håndbog til dansk:
- Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
- Dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
- Fakta- og fiktionsgenren: https://hbdansk.systime.dk/?id=254+%5Cl+c1228+%5Ct+_blank
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=224
- Filmiske virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=222
SUPPLERENDE MATERIALE = ca. 10 ns.
- Textur
- Autofiktion: https://textur.systime.dk/?id=266
- Perspektiver i dansk: Sprog klasse og magt
- Sprog er status: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=204
- Flere sprog i et: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207
- Stilistisk analyse: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=207#c729
FOKUSPUNKTER
- Nyere tids litteratur (Haidar Ansari)
- Autofiktion
- Lyrikanalyse
- Indre komposition, ydre komposition
- Rim og rytme
- Tema og motiv
- Billedsprog: metafor, sammenligning, personification, besjæling og symbol
- Sproglige figurer: allitteration, assonans, anafor
- Analyse, fortolkning og perspektivering
- Stilistisk analyse med fokus på:
- Høj og lav stil
- Sociolekt
- Etnolekt
- Multietnolekt
- Kodeskift
SKRIFTLIGT ARBEJDE:
- Analyserende artikel om fremstillinger af barndom
- Debatterende artikel om dokumentarfilm og mediernes rolle
Omfang i alt: ca. 198 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Mennesket og naturen (litteratur og sprog)
Forløbet udgør en litteraturhistorisk lynoversigt fra middelalderen til moderne tid. Tematisk fokuseres der på menneskets forhold til naturen fra middelalderens syn på den "farlige" natur, over romantikkens idyllisering af naturen til nutidens klimaangst og det moderne menneskes længsel efter en tilbagevenden til naturen.
TEKSTER = ca. 209 ns.
- Folkevise: “Hr. Bøsmer i Elverhjem”, ca. 5 ns.
- Folkeeventyr: “Kong Lindorm”, ca. 5 ns.
- Ludvig Holberg: “Moralske tanker”, epigram 41, fra Moralske tanker (1744), ca. 5 ns.
- H.C. Andersen: “Vanddråben” (1848), ca. 3 ns.
- Henriette Westh: VANDdråben (2022), ca. 2 ns.
- Adam Oehlenschläger: “Morgenhimmel” (1802), ca. 1 ns.
- Christian Winther: “Jeg kom til skovens bolig” (1860), ca. 1 ns.
- Maleri: Johan Thomas Lundbyes maleri "En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs" (1839)
- Maleri: Wilhelm Bendz “Familien Waagepetersen” (1830)
- Maleri: Johann Heinrich Fuseli “Mareridtet” (1781)
- Maleri: Caspar David Friedrich "Mands og kvindes gang i skumringen" (ca. 1830–1835)
- Repetition: Tom Kristensen: “Det blomstrende slagsmål” (1920), ca. 1 ns.
- Johannes V. Jensen: “Interferens” (1906), ca. 1 ns.
- Maleri: Storm P.: Tilbage til naturen (1945)
- Klip fra DR-programmet Alene i vildmarken, sæson 8, episode 4, (00:00 - 02:50)
- Erland Loe Doppler (2004), værk, (uddrag på norsk), ca. 176 ns.
- Kampagne for ARLA: Naturen er et valg, vi tager. Book et shelter med familien", 2025
- Reklamefilm: Ørsted: https://www.youtube.com/watch?v=56MhjXTcSCg, ca. 3 min / ca. 2 ns.
- Reklamefilm: Telia: https://www.youtube.com/watch?v=zVPYXsmuPQw, ca. 3 min / ca. 2 ns.
- Karl Ove Knausgård: Fienden er følelsen av maktesløshet (2017), ca. 2 ns.
- Greta Thunbergs tale ved Folkets Klimamarch, 25. maj 2019, ca. 3 ns.
GRUNDBOGSMATERIALE
A. Litteraturhistorien - på langs og på tværs = ca. 25 ns.
- Folkeviser: https://litthist.systime.dk/?id=135
- Oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
- Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
- Modernisme og realisme: https://litthist.systime.dk/?id=126
- Eksperimenterende realisme: https://litthist.systime.dk/?id=127
- Litteraturportalen
- Folkeviser: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2319
- Om H.C. Andersen: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2505
B. Håndbog til dansk = ca. 30 ns.
- Folkeeventyr og kunsteventyr: https://hbdansk.systime.dk/?id=172&q=digt#c1169
- Sproglige billeder: https://hbdansk.systime.dk/?id=188
- Semantiske felter: https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c519
- Rim og rytme: https://hbdansk.systime.dk/?id=198
- Ydre og indre komposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c297 + https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c1031
- Tema og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=17
- Reklamer: https://hbdansk.systime.dk/?id=227
- Retorik: https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- Argumentationsteori: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
SUPPLERENDE MATERIALE:
Litteraturens veje
- Folkeeventyr: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=545
Dansksiderne.dk - Søren Vrist
- Folkeviser: https://dansksiderne.dk/index.php?id=5243
Videnskab.dk
- 5 pointer om Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
- DR3: "Er der for sent at redde jorden?": https://klimalitteratur.systime.dk/?id=133
- Videoklip Greta Thunberg: How dare you? https://www.youtube.com/watch?v=xVlRompc1yE
- Greta Thunberg: Tale ved Klimamarchen, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=0A-jP5wsjGk
FOKUSPUNKTER
- Svenske og norske tekster
- Remediering
- Folkeviser: trylleviser og ridderviser
- Folkeeventyr og kunsteventyr
- Billedanalyse med fokus på romantiske strømninger:
- Universalromantik, Biedermeier, Nationalromantik og Romantisme
- Digtanalyse
- Indre og ydre komposition
- Rim og rytme
- Semantiske skemaer
- Tematik
- Analyse, fortolkning og perspektivering
- Modernistiske stiltræk herunder især ekspressionistiske stiltræk
- Realistiske stiltræk
- Retorik: Tre talegenrer, appelformer og Ciceros pentagram
- Argumentation: Toulmins model
Samlet omfang: ca. 264 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Repetition og eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Forløb#21
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60900649265",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60900649265",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60900649265"
}