Holdet 2024 Ar - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Arabisk B
Lærer(e) Cristina Saldern Sánchez
Hold 2024 Ar (2024 Ar)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Alfabetet og det arabiske sprog
Titel 2 Familie
Titel 3 Fritid
Titel 4 Uddannelse og fremtid
Titel 5 Kalligrafi
Titel 6 Højtider
Titel 7 Mundtlig præsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Alfabetet og det arabiske sprog

I forløbet vil I lære at:
- Udpege, hvor der tales arabisk.
- Kunne indgå i dialog, hvor I kan hilse på andre, præsentere jer selv med alder, navn samt fortælle, hvor I bor.
- Anvende korrekt intonation ved spørgsmål.
- Anvende femininum og maskulinum korrekt (substantiver og adjektiver).
- Udtale alfabetet korrekt.
- Skrive bogstaverne i alfabetet alene og i ord.
- Genkende bogstaverne fra lyd.
- Genkende lange og korte vokaler og anvende dem
- Skrive dit navn på arabisk

Ca. 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Familie

Forløbet har til hensigt at gøre eleverne i stand til at kommunikere på et grundlæggende niveau om deres eget liv og familie, samtidig med at de opnår indsigt i, hvordan familielivet kan variere på tværs af kulturer.

Gennem forløbet vil eleverne lære at præsentere deres egen familie, beskrive familiemedlemmer, og tale om relationer og roller i familien. Undervisningen vil inkludere enkle dialoger, billeder og korte tekster, som hjælper eleverne med at anvende sproget i praksis. Der vil også blive lagt vægt på at introducere eleverne til arabisk kultur og traditioner relateret til familie, for at give dem en bredere interkulturel forståelse.

Mål:
- At kunne præsentere familiemedlemmer
- At få elementært kendskab til familieforhold i den arabisktalende verden.
- Kunne ordforrådet udenad: https://quizlet.com/dk/952378607/ordforrad-til-familieforlob-flash-cards/?new

- Kunne identificere køn på substantiver og adjektiver i singularis
- Kunne identificere den bestemte artikel
- Kunne forskellen på sol- og månebogstaver, samt vide hvilke
        bogstaver, der er sol og månebogstaver
- Kunne anvende præposition + suffiks i 1. + 2. + 3. person


Tekster til familieforløbet (se også mappen 'Pensum' under dokumenter:

- Abi
- Nadiya shopper
- Bayt Umar
- Ved middagsbordet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fritid

Formål:
Dette forløb har til formål at introducere eleverne til grundlæggende arabiske udtryk og strukturer, som relaterer sig til temaerne uddannelse, fritid og fremtid. Gennem en kombination af sproglige øvelser og kulturel forståelse vil eleverne få indsigt i, hvordan disse temaer behandles i forskellige dele af den arabisktalende verden.

Læringsmål: Efter forløbet skal eleverne kunne:

• Forstå og anvende grundlæggende arabiske udtryk, ord og sætninger relateret til uddannelse, fritid og fremtid.
• Beskrive egne interesser, planer og drømme på enkelt arabisk.
• Identificere og gengive basale informationer om uddannelses- og fritidssystemer i forskellige arabiske lande.
• Opnå forståelse af, hvordan temaerne håndteres kulturelt i den arabisktalende verden.

Materiale (se også mappen 'Pensum' i dokumenter:
Mansour kap. 1 og 2
Video - hobby (dialog_fritid)
Avis
Haitham
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Uddannelse og fremtid

Formål:
Dette forløb har til formål at introducere eleverne til grundlæggende arabiske udtryk og strukturer, som relaterer sig til temaerne uddannelse, fritid og fremtid. Gennem en kombination af sproglige øvelser og kulturel forståelse vil eleverne få indsigt i, hvordan disse temaer behandles i forskellige dele af den arabisktalende verden.

Læringsmål: Efter forløbet skal eleverne kunne:

• Forstå og anvende grundlæggende arabiske udtryk, ord og sætninger relateret til uddannelse, fritid og fremtid.
• Beskrive egne interesser, planer og drømme på enkelt arabisk.
• Identificere og gengive basale informationer om uddannelses- og fritidssystemer i forskellige arabiske lande.
• Opnå forståelse af, hvordan temaerne håndteres kulturelt i den arabisktalende verden.

Materiale:
Mansour kap. 1 og 2
Video - hobby (dialog_fritid)
Avis
Haitham
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kalligrafi

Arabisk kalligrafi er en kunstform, der forener skrift og æstetik på en smuk og udtryksfuld måde. Som en af de mest anerkendte grene inden for islamisk kunst har den spillet en central rolle i den arabiske kultur gennem århundreder. I dag anvender kalligrafer en bred vifte af materialer og teknikker til at videreføre denne tradition.

I dette korte forløb skal vi se på arabisk kalligrafis anvendelse, stilarter og betydning, for at få et overordnet kendskab til denne fascinerende kunstform.

Materiale:

https://khallina.org/arabic-calligraphy/%d8%ae%d8%b7%d9%88%d8%a9-1/
https://khallina.org/arabic-calligraphy/%d8%ae%d8%b7%d9%88%d8%a9-2/
https://khallina.org/arabic-calligraphy/%d8%ae%d8%b7%d9%88%d8%a9-3/
https://khallina.org/arabic-calligraphy/%d8%ae%d8%b7%d9%88%d8%a9-4/
https://khallina.org/arabic-calligraphy/%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%83/
https://www.middleeasteye.net/discover/arabic-calligraphy-guide-seven-styles

Værker af Tagessir Hasan

Tekst om Tagessir Hasan

Besøg på Davids  Samling
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7,53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Højtider

I den arabisktalende verden er der et væld af højtider. De kan have religiøs karakter eller national karakter, og i dette forløb, skal vi undersøge forskellige højtider/fejringer som Ramadan, eid al-fitr, jul, fødselsdage.

Hvad fejres og hvorfor, og hvilken national, kulturel og/eller religiøs betydning har disse højtider?

Tekster:

كَيْفَ قَضَيْتُ عِيد الْأَضْحى هَذِهِ السَّنَة؟
أَعْياد عَرَبِيَّة وَإِسلامِيَّة وَمَسيحِيَة
عيد الْفِطْر
عند الخضري
شهر رمضان

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mundtlig præsentation

I dette forløb beskæftiger vi os med tekster, der er relateret til emnerne familie, fritid, uddannelse og højtider for at udvide ordforrådet indenfor kendte emner. Vi vil fokusere på mundtlighed og at styrke den strategiske kompetence.

VI kommer til at se på nutid og datid, samt hjælpeverberne كان og ليس

Tekster:

أبي
في بيت عمر
التسوق
في بيت شاكر
العشاء مع عم شاكر
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer