Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Arabisk B
|
Lærer(e)
|
Cristina Saldern Sánchez
|
Hold
|
2024 Ar (2024 Ar)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Alfabetet og det arabiske sprog
I forløbet vil I lære at:
- Udpege, hvor der tales arabisk.
- Kunne indgå i dialog, hvor I kan hilse på andre, præsentere jer selv med alder, navn samt fortælle, hvor I bor.
- Anvende korrekt intonation ved spørgsmål.
- Anvende femininum og maskulinum korrekt (substantiver og adjektiver).
- Udtale alfabetet korrekt.
- Skrive bogstaverne i alfabetet alene og i ord.
- Genkende bogstaverne fra lyd.
- Genkende lange og korte vokaler og anvende dem
- Skrive dit navn på arabisk
Ca. 10 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Selvrefleksion
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Familie
Forløbet har til hensigt at gøre eleverne i stand til at kommunikere på et grundlæggende niveau om deres eget liv og familie, samtidig med at de opnår indsigt i, hvordan familielivet kan variere på tværs af kulturer.
Gennem forløbet vil eleverne lære at præsentere deres egen familie, beskrive familiemedlemmer, og tale om relationer og roller i familien. Undervisningen vil inkludere enkle dialoger, billeder og korte tekster, som hjælper eleverne med at anvende sproget i praksis. Der vil også blive lagt vægt på at introducere eleverne til arabisk kultur og traditioner relateret til familie, for at give dem en bredere interkulturel forståelse.
Mål:
- At kunne præsentere familiemedlemmer
- At få elementært kendskab til familieforhold i den arabisktalende verden.
- Kunne ordforrådet udenad: https://quizlet.com/dk/952378607/ordforrad-til-familieforlob-flash-cards/?new
- Kunne identificere køn på substantiver og adjektiver i singularis
- Kunne identificere den bestemte artikel
- Kunne forskellen på sol- og månebogstaver, samt vide hvilke
bogstaver, der er sol og månebogstaver
- Kunne anvende præposition + suffiks i 1. + 2. + 3. person
Tekster til familieforløbet (se også mappen 'Pensum' under dokumenter:
- Abi
- Nadiya shopper
- Bayt Umar
- Ved middagsbordet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fritid
Formål:
Dette forløb har til formål at introducere eleverne til grundlæggende arabiske udtryk og strukturer, som relaterer sig til temaerne uddannelse, fritid og fremtid. Gennem en kombination af sproglige øvelser og kulturel forståelse vil eleverne få indsigt i, hvordan disse temaer behandles i forskellige dele af den arabisktalende verden.
Læringsmål: Efter forløbet skal eleverne kunne:
• Forstå og anvende grundlæggende arabiske udtryk, ord og sætninger relateret til uddannelse, fritid og fremtid.
• Beskrive egne interesser, planer og drømme på enkelt arabisk.
• Identificere og gengive basale informationer om uddannelses- og fritidssystemer i forskellige arabiske lande.
• Opnå forståelse af, hvordan temaerne håndteres kulturelt i den arabisktalende verden.
Materiale (se også mappen 'Pensum' i dokumenter:
Mansour kap. 1 og 2
Video - hobby (dialog_fritid)
Avis
Haitham
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Uddannelse og fremtid
Formål:
Dette forløb har til formål at introducere eleverne til grundlæggende arabiske udtryk og strukturer, som relaterer sig til temaerne uddannelse, fritid og fremtid. Gennem en kombination af sproglige øvelser og kulturel forståelse vil eleverne få indsigt i, hvordan disse temaer behandles i forskellige dele af den arabisktalende verden.
Læringsmål: Efter forløbet skal eleverne kunne:
• Forstå og anvende grundlæggende arabiske udtryk, ord og sætninger relateret til uddannelse, fritid og fremtid.
• Beskrive egne interesser, planer og drømme på enkelt arabisk.
• Identificere og gengive basale informationer om uddannelses- og fritidssystemer i forskellige arabiske lande.
• Opnå forståelse af, hvordan temaerne håndteres kulturelt i den arabisktalende verden.
Materiale:
Mansour kap. 1 og 2
Video - hobby (dialog_fritid)
Avis
Haitham
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Højtider
I den arabisktalende verden er der et væld af højtider. De kan have religiøs karakter eller national karakter, og i dette forløb, skal vi undersøge forskellige højtider/fejringer som Ramadan, eid al-fitr, jul, fødselsdage.
Hvad fejres og hvorfor, og hvilken national, kulturel og/eller religiøs betydning har disse højtider?
Tekster:
كَيْفَ قَضَيْتُ عِيد الْأَضْحى هَذِهِ السَّنَة؟
أَعْياد عَرَبِيَّة وَإِسلامِيَّة وَمَسيحِيَة
عيد الْفِطْر
عند الخضري
شهر رمضان
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mundtlig præsentation
I dette forløb beskæftiger vi os med tekster, der er relateret til emnerne familie, fritid, uddannelse og højtider for at udvide ordforrådet indenfor kendte emner. Vi vil fokusere på mundtlighed og at styrke den strategiske kompetence.
VI kommer til at se på nutid og datid, samt hjælpeverberne كان og ليس
Tekster:
أبي
في بيت عمر
التسوق
في بيت شاكر
العشاء مع عم شاكر
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733900108",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733900108",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733900108"
}