Holdet 2024 Ps1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Lene Bach Nielsen
Hold 2024 Ps1 (2024 Ps1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb om køn og kønsforskelle
Titel 2 Kognition, læring og motivation
Titel 3 Ungdommens udfordringer
Titel 4 Trivsel og mistrivsel i familien
Titel 5 Fordomme, diskrimination og ekstremisme
Titel 6 Repetition
Titel 7 Forløb#4
Titel 8 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb om køn og kønsforskelle

Forløbet opgives ikke som selvstændigt emne til eksamen, men indgår i de øvrige forløb.

Introduktion til psykologifagets metoder med udgangspunkt i temaet køn og kønsforskelle.
• Hvordan kan vi forklare køn og kønsforskelle?
• Er det primært arv eller miljø - det biologiske eller det sociale/kulturelle/kognitive der kan forklare kønslighed og kønsforskelle?
• Forskellen på sex og gender?
• Hvor mange køn – to eller flere?
• Hvad er kønsroller og kønsidentitet?

Der er arbejdet med syv teoretiske forklaringer på køn:
• Evolutionspsykologi
• Neuropsykologi
• Behaviorisme og social indlæringsteori
• Kognitiv psykologi
• Eksistentiel psykologi
• Postmoderne psykologi
• Socialpsykologi

Kernestofområder:
Udviklingspsykologi
Socialpsykologi
Kognitionspsykologi
Personlighedspsykologi

Materiale:
Psykologiens veje ibog, Ole Schultz-Larsen, Systime: Kap. 4: Køn og kønsforskelle
Psykologiens veje ibog, Ole Schultz-Larsen, Systime: Kap. 3: Videnskabsteori og metode (der er løbende arbejdet med dette kapitel)

Dokumentar:
Menneskedyret 2 – hanner og hunner (24 min.)
Uden køn (29 min.), DR2 2013
Sex og samfund: Hvad er køn? (8,34 min.) https://www.youtube.com/watch?v=OIe87akjhZk&t=3s
Judith Butlers teori om kønnet som socialt konstrueret (3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=Bo7o2LYATDc  

Artikler:
Drenge lærer teknik, piger lærer omsorg, Information 5/6 2009 (5 ns)

Omfang ca. 30 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kognition, læring og motivation

Kernestof henhold til læreplanen:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– følelser og kognition
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Teorier/undersøgelser:
Pavlov, Watson, Thorndike, Skinner, Bandura, Piaget, Vygotsky, Bourdieu, Rosenthal, Ebbinghaus, Bartlett, Brewer & Treyens, Bumrind, Lewin, Maslow, Csikszentmihalyi, Festinger, Dale, Qvortrup
Materialer:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime ibog:
Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori, Kap 9
Opdragelse, familie og daginstitution, kap 10
Kognitiv psykologi, kap 11
Tænkningens udvikling, kap 12
Viden, læring og undervisning, kap 13
Maslows behovshierarki + Højdepunktsoplevelser og flow, kap. 17
Bourdieus kapitaler og habitus + konkurrencestaten i kap 19
Rosenthal-effekt + Halo-effekt i kap 11
Kognitiv dissonans + Filterbobler og ekkokamre + Holdninger i kap 21
Det senmoderne familieliv, kap 26

Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning, Undersøgelser i psykologi, Systime ibog:
Multitasker du?, kap. 3 (4 ns)
Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?
Stroop-test (1ns)
Kan vi stole på øjenvidner?, kap 3 (4 ns)

Magnus Riisager, PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund ibog:
Opmærksomheden, kap 4 (9 ns)
Motivation og læring, kap 4 (4 ns)

Christian Skjødt Pedersen, Temaer til psykologi, Systime ibog:
Karakterer og præstationskultur, kap. 3 (6 ns)

Lise Rasmussen, Opdragelse (afsn. Opdragelsesformer og forældrestil – Kurt Lewin), Frydenlund 2009 (3 ns)

Dokumentar:
Den perfekte opdragelse 1 – Vores metode, TV2, 2017 (27 min)
Mød dit urmenneske 6 – Hukommelse og erfaring, DR1, 2018 (43 min)
Hjernevask 1 – Kan du stole på din hukommelse, DR2, 2013 (38 min.)
Motivation eller usund konkurrence?, DR1, 2018 (26 min)
Metoder – Kurt Lewins opdragelsesformer, 1968 (24 min)  https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo    

Artikler:
Lise Soelberg, ”Håndskrift er guf for din hjerne: Derfor husker du bedre med pen og papir”, 28.08.24, dr.dk/nyheder
https://www.dr.dk/nyheder/indland/haandskrift-er-guf-din-hjerne-derfor-husker-du-bedre-med-pen-og-papir
Mads Meier Jæger, “Kulturel kapital: Flid, fedt og snyd”, Weekendavisen 17.12.2008

Perception, opmærksomhed og hukommelse:
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts (opmærksomhedstest)

Klassisk og operant betingning:
http://www.youtube.com/watch?v=hhqumfpxuzI&feature=related (klassisk beting-ning – Pavlov)
http://www.youtube.com/watch?v=KxKfpKQzow8&feature=related (klassisk be-tingning – Watson)
http://www.youtube.com/watch?v=I9tWZB7OUSU (The AXE effect)
https://www.youtube.com/watch?v=fanm--WyQJo  (effektloven - Thorndike)
https://www.youtube.com/watch?v=yhvaSEJtOV8  (operant betingning - Skinner)

Piaget eksperimenter mm:
http://www.youtube.com/watch?v=ue8y-JVhjS0
http://www.youtube.com/watch?v=whT6w2jrWbA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0&feature=related

”Hvad sker der i en teenagers hjerne?” https://www.youtube.com/watch?v=u_R4oyzBm74, Youtube – Rådet for sikker trafik, 2017 (5 min.)
Opmærksomhedstest (moonwalking bear) https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts
“FOMO (Fear of Missing Out)” https://www.youtube.com/watch?v=zoBR6rIki04v, Center for Digital Dannelse (5.30 min.)
Motivationsøvelse med billeder - Maslow


Omfang: Ca 100 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdommens udfordringer

Kernestof henhold til læreplanen:
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil

Holdet har foretaget feltarbejde ud fra forskellige aspekter af ungdommens udfordringer.

Teori/undersøgelser til ungdom og identitet: Erikson, Giddens, Gergen, Ziehe, Bourdieu, Riesmann, Goffman.

Teori/undersøgelser til kultur: Kontaktteorien, Rosenthal-effekten, Halo-effekten

Teori/undersøgelser til stress og coping: Lazarus, Holmes & Rahe, Karasek & Theorells, Høegh-Olesen, Seligman, Antonovsky og Zachariae.

Materialer:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime ibog:
Rosenthal-effekt og Halo-effekt, kap 11
Ungdom og senmodernitet kap. 19
Kulturmøder og kulturforskelle 22
Stress og coping, kap 23

Christian Skjødt Pedersen, Temaer til psykologi, Systime ibog:
Identitet og anerkendelse, kap 4 (6 ns)

Martin Levander et al., Anvendt psykologi, kap 14: Udviklingspsykologi, om Erikson s. 182-186 (kopi)

Peder Nielsen, Psykologi og socialpsykologi, s. 201-213 (kopi)

Magnus Riisager, PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund ibog:
Unges udfordringer, (Giddens og Gergens identitetsforståelser) kap 5 (6 ns)

Flemming André Phillip Ravn & Troels Wolf, Psykologi - fra celle til selfie, Columbus ibog:
Goffman – Sociale roller og masker, kap 6 (4 ns)
Hartmut Rosa: Acceleration og resonans. kap 4 (5 ns)
Joshua Meyrowitz: Elektroniske medier, kap 6 (4 ns)
Thomas Ziehe: Narcissistiske socialisationstype, kap 4 (7 ns)

Magnus Riisager (red.), PsykB - Temaer til psykologi på B-niveau, Frydenlund ibog:
Sådan designer og udfører man feltarbejde, kap 3 (14 ns)

Artikler og cases:
Mads Meier Jæger, “Kulturel kapital: Flid, fedt og snyd”, Weekendavisen 17.12.2008
Case: Jonas

Dokumentarer og eksperimenter:

Stress:
Forelæsning af Bobby Zachariae om stress https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo
Case: Maria
Case: Monika

Kultur:
Dukketesten https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
Case: Sencans historie

Omfang: Ca 105 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Trivsel og mistrivsel i familien

Kernestof henhold til læreplanen:
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens

Teori/undersøgelser til tilknytning og tilknytningsforstyrrelser:
Freud, Erikson, Aintsworth, Bowlby, Spitz, Harlow, Stern, Rutter + Ames, Else Christensen, Arne Poulsen.

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime ibog:
Udviklingspsykologi, kap. 6 (- Mahler)
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt, kap 8

Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, Psykologi – fra celle til selfie, Columbus ibog:
Udviklingspsykologi – Arne Poulsen – Resiliens og risikofaktorer, kap 2 (7 ns)

Den nye psykologihåndbog, Else Christensens undersøgelse, Gyldendal 2001, s. 62 – 72 (kopi)

Dokumentarudsendelser:
”Mød dit urmenneske 2” om tilknytning, DR1 2018 (44 min)
"Er du mors lille dreng?", TV2 1998 (41 min)
"Lille menneske" afsnit 1, DR1
Lisbeth Zornig Andersen "Min barndom i helvede", DR1 2012 (41 min)
Konrad Lorenz, prægning: http://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4
Still-face-experiment: http://www.youtube.com/watch?v=TMPUxi7eCTg  
Ainsworths fremmedsituationstest: http://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
http://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk&feature=related
Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst, DR 2012 (30 min)
Visual Cliff Experiment https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA
Harlows abeforsøg https://www.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI  (3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I  (6 min.)

Artikler:


Cases:
Uddrag af cases fra Sterns ”Et spædbarns dagbog”
Sam, Jacob og Eva
Preben og Tobias
Gro, Jacob og Molly
Michael

Omfang: ca 85 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fordomme, diskrimination og ekstremisme

Kernestof henhold til læreplanen:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion samt social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskrimination
– kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
• Hvordan adskiller begreberne stereotyper, fordomme og diskrimination sig fra hinanden?
• Hvor kommer vores fordomme fra?
• Hvordan kan man reducere eller helt eliminere fordomme og diskrimination?
• Hvordan kan gruppedynamikker skabe konflikt og vold mellem mennesker?
• Hvad kendetegner ekstremisme, og hvordan foregår radikaliseringsprocesser?
• Hvordan kan man komme ud af ekstremisme?
• Hvilke individuelle faktorer kan skabe destruktiv og voldelig adfærd?
• Hvad er psykopati?
• Hvilke former for ondskab findes der?

Teori/undersøgelser:
Asch, Sherif, Tajfel & Turner, Bandura, Allport, Milgram, Zimbardo, Svendsen, Rosenthal, Lorenz, Goldberg, Baron-Cohen, Gottfredson & Hirschi.

Tre perspektiver på ondskab:
• Ondskab som resultat af indre kræfter (evolutionærpsykologi, psykoanalyse, neuropsykologi og kriminologi),
• Ondskab som resultat af ydre kræfter (socialpsykologi)
• Ondskab som noget individet selv forårsager (eksistentiel psykologi).

Materiale:
Magnus Riisager, PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund ibog:
Fordomme, diskrimination og ekstremisme, kap 6 (40 ns)

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime ibog:
Socialpsykologi, kap 21
Ondskab, kap 24
Rosenthal-effekt, kap 11

Dokumentar:
Lydighedens dilemma, DR 1978 (40 min)
Monopolets helte 2 – om etik I fht. eksperimenter, DR (10 min)
The Stanford Prison Experiment (30 min) https://www.youtube.com/watch?v=F4txhN13y6A

Artikler:
Peters speciale: Grusomhed, Af Morten Mærsk, Mandag den 8. oktober 2012 (5 ns)
Lynndie England: Kvinden fra torturfængslet (oversat fra Stern 13/2008 af
Susanne Veik) (3 ns)
Jens Lenler: "Onde situationer: Fra eksperiment til virkelighed" i Politiken 17. maj 2004.
Billeder fra Abu Ghraib.


Omfang: ca 90 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer