Holdet 2024 re/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Martin Wolfram Klausen
Hold 2024 re/x (2x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion C
Titel 2 Førkristen nordisk religion og moderne asatro
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion C

Kernestof: (ca. 11 sider)
❖ Fra Grundbogen til Religion C - Systime online, “Kapitel 1 - Brillekursus” -
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=138&L=0
❖ Grundbegreber https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=143
(fokus på indefra/udefra og Smarts 7 dimensioner)
Supplerende materiale: (ca. 4 sider)
❖ Religionernes verden på video - “2. Hvad er religion?” (Antropolog Cecilie
Rubow om religionsdefition)
https://religionsvideo.systime.dk/index.php?id=146
❖ Michael Rothstein - SPESIAL: Religionshistorie(n) på fem minutter
http://religionsoraklene.no/spesial-religionshistorien-pa-fem-minutter/

Særlige fokuspunkter:
Dette undervisningsforløb sigter mod at give eleverne et indblik i hvordan vi
arbejder inden for religionsfaget ved at introducere kursisterne for fagets identitet og
metoder, samt vække deres appetit ved at vise dem, at religionsfaget er et relevant
fag i forhold til aktuelle problemstillinger i deres virkelighed.
Fokus har været på religionsdefinitioner som et værktøj til at undersøge religion
med. Vi har efterfølgende arbejdet med Ninian Smarts 7 dimensioner i alle forløb.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppe- og pararbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Førkristen nordisk religion og moderne asatro

Kernestof: (ca. 15 sider)
❖ ”Gylfaginning”, fra Vikingers tro og tanke, s. 34-37, Uffe Hartvig Larsen, 2.
Udg. Akademisk forlag, 2000.
➢ Den Nordiske skabelsesberetning 3. – 8. afsnit
❖ "Jorden bliver til". Fra Nordiske gude- og heltesagn. Fortalt af Niels
Saxtorph. Forlaget Danmark, 1984.
❖ “Kildetekst: Adam af Bremen: Kulten i Uppsala” s. 206-208, fra Vikingers
tro og tanke, uddrag, Uffe Hartvig Larsen, 2. Udg. Akademisk forlag, 2000.
❖ "Ibn Fadlan om vikingernes skikke ca. 922" (uddrag) fra
Danmarkshistorien.dk, , Aarhus Universitet,
http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-omvikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/?no_cache=1&cHash=27f66820f0c8b41f2
d996c8d58f9e18
❖ “Hedning på høje hæle”. Film fra dr.dk/undervisning: ,
http://www.dr.dk/undervisning/religion/himlen-over-danmark
Supplerende stof: (ca. 15 sider)
❖ ”Myte”. Fra Lene Madsen m. fl., Grundbogen til Religion C, Systime iBog.
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=254&L=0
❖ “Ritual”. Fra Lene Madsen m. fl., Grundbogen til Religion C, Systime iBog.
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p255&L=0
❖ ”myteteori”. Fra Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. Begrebsnøglen til religion, ,
Systime iBog.
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=149
❖ “offer”. Fra Begrebsnøglen til religion, Systime iBog,
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=150
❖ “Jørgen Podemann Sørensens ritualteori”. Fra Begrebsnøglen til religion,
Systime iBog, https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=c493
❖ ”Asatro: Harreskovens Blótgilde” Fra Birgit Andersen m.fl. Senmoderne
religiøsitet kap. 2 s. 18-26, af Vinni Bøgelund, Systime 2008
❖ Prezi-præsentation om den nordiske religions kosmologi, Kristelig Dagblad,
https://prezi.com/kuoqdv-j7uhr/yggdrasil-verdenstret/
❖ Film: Vølvens Spådom:
http://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/voelvens-spaadom
Dertil har kursisterne i et gruppearbejde undersøgt forskellige hjemmesider for
asatro-grupper i Danmark og en enkelt i Norge (hver gruppe havde ansvar for én
gruppe, og alle har derfor ikke læst alt). De undersøgte grupper var:
● Århus blótlaug
● Åsatrufellesskapet Bifrost (Norsk)
● Iduns blótlaug
● Forn Sidr
● Harreskovens blótgilde

Særlige fokuspunkter:
Med udgangspunkt i en for eleverne ukendt religion har vi arbejdet med at
indkredse religionsfagets metoder. Fokus har været på begreberne “ritual” (herunder
særligt “offer”), “myte” og “gudsopfattelse” samt på hvordan asatroende i nutidens
Danmark organiserer sig og praktiserer deres tro.
I forløbet har vi taget den historiske kildekritik med i læsningen af kilderne og
som perspektiv til den moderne asatros grundlag.
Forløbet dækker over læreplanens krav om, at eleverne skal kunne redegøre for
væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, her altså førkristen religion og
moderne asatro.
Ninian Smarts 7 dimensioner har dannet udgangspunkt for en før- og efter-refleksion
omkring egen læring.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer (internetbaseret undersøgelse af
forskellige asatrogrupper), gruppe-, par- og individuelt arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Kristendom

Kernestof: (ca. 35 sider)
❖ ”Mig og Gud – og mig” af Manuel Vigilius, s. 30-34, i Ud & Se, okt. 2004
❖ Den apostolske trosbekendelse. Fra folkekirken.dk
❖ Fra Bibelen, Det Danske Bibelselskab 2003
➢ ”1. Mosebog 1-3” (skabelsen og syndefaldet)
➢ 1. Mosebog 17 (omskærelsen)
➢ 2. Mosebog, 1-17 (de 10 bud)
➢ Matt 1,1-16 (Jesu slægt)
➢ Mark 1, 1-11 (Johannes i ørkenen og Jesu dåb)
➢ Joh 1,1-14 (Ordet)
➢ Luk 10, 25-37” (den barmhjertige samaritaner)
➢ Matt 5, 1-48” (Uddrag af bjergprædikenen)
➢ Mark 1, 14-3,6” (Jesus helbreder)
➢ Matt 21, 1-17 (Palmesøndag)
➢ Mark 14,12 -25 (skærtorsdag)
➢ Mark 15,1-15 og 15,21-47 (langfredag)
➢ Mark 16 (påskedag)
❖ ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste” af Anna Rask
Pedersen fra www.kristendom.dk d. 6.10.2015
❖ “Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste”, Af
Marie Louise Poulsen, 9. oktober 2015, kristendom.dk
❖ “Nikolaj, Nicolas og ham der Gud” af Tonie Yde Mørch, uddrag af artikel
fra Berlingske | 02.10.2005
❖ Lucas Cranach - “Lov og nåde” fra 1529
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1529_Cranach_Allegorie_auf_Ges
etz_und_Gnade_anagoria.JPG
❖ "Dåben". Kildetekst om dåb i den katolske kirke.
https://www.katolsk.dk/tro/kirkens-sakramentale-liv/daaben/
❖ ”Den mytiske kristus - evangeliernes fremstilling af Jesus” i Grundbogen til
Religion C, p208, Ibog af Lene Madsen m.fl. Systime 2012,
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=208
❖ “Den kristne Påske” i Kristendom - tro og praksis p176, ibog af Katrine
Haaning og Søren Korshøj Laursen. Systime 2016.
❖ “Hvad tror kristne på?”, i Grundbogen til Religion C, p212, Ibog af Lene
Madsen m.fl. Systime 2012,
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=212&L=0
❖ “Den historiske Jesus - fra Jesusbevægelse til verdensreligion” p207, i
Grundbogen til Religion C, Ibog af Lene Madsen m.fl. Systime 2012,
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=207
❖ “Kristendommens hovedretninger”,p209 i Grundbogen til Religion C, Ibog
af Lene Madsen m.fl. Systime 2012,
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/index.php?id=209
Supplerende stof: (ca. 25 sider)
❖ Film: “5 skarpe om de kristne skrifter”, fra dr.dk/undervisning.
❖ Film: 5 skarpe om Jesus” fra dr.dk/undervisning
❖ Klip fra Natholdet: “Hvad er næstekærlighed”,
https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw
❖ Film: “5 skarpe om Luther” fra dr.dk/undervisning
❖ Film: “I Guds navn - USA versus Danmark (1:3)”, dr.dk/undervisning,
https://www.dr.dk/undervisning/religion/i-guds-navn-usa-versus-danmark
❖ Film "Univers om asatro". Film fra dr.dk/undervisning: ,
http://www.dr.dk/undervisning/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:52f93449
a11f9d0c90
Dertil har kursisterne i gruppearbejde undersøgt forskellige hjemmesider for kristne
grupper i Danmark (hver gruppe havde ansvar for én kristen retning, og alle har
derfor ikke læst alt). De undersøgte retninger var:
● Den katolske kirke
● Den ortodokse kirke
● Den evangelisk lutherske kirke
● Indre Mission
● Baptistkirken
● Pinsekirken
● Jehovas Vidner
● Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige

Særlige fokuspunkter:
I dette forløb har eleverne fået en indføring i kristendommens historie og
udvikling, med nedslag i den formative periode, udbredelse, Reformationen og
senmoderne kristendom i Danmark.
Vi har analyseret og arbejdet med tekster fra Bibelen (GT og NT), trosbekendelsen,
et maleri fra tiden omkring Reformationen samt nyere tekster om kristendom. Fokus
har været guds- og menneskeopfattelse i myterne, trosgrundlaget (dogmer og
frelseshistorien), etik i form af næstekærlighed, fortolkningsbredden og kristendom i
senmoderniteten.
Vi har også kigget på nadveren i den protestantiske kirke, fx ved at undersøge
sammenhængen mellem ritualer og myter via Podemann Sørensens model for
ritualanalyse.
Som et perspektiverende element har vi set filmen “Univers om asatro” hvor en
kristen og en asatroende debatterer deres tro.
Ninian Smarts 7 dimensioner har dannet udgangspunkt for en før- og efter-refleksion
omkring egen læring.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppe, par og individuelt arbejde, virtuelle arbejdsformer
(internet research på de forskellige kristne retninger).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Islam

Kernestof: (Ca. 30 sider)
❖ ”Den hellige tid: Muhammad” s. 17-21 i Moderne Islam af Jakob Skovgaard
Petersen, 1. Udg. 3. Opl. 1995, Gyldendal Uddannelse
❖ ”De hellige skrifter: Koranen og Hadith” s. 22-25 i Moderne Islam af Jakob
Skovgaard Petersen, 1. Udg. 3. Opl. 1995, Gyldendal Uddannelse
❖ ”Islamiske trosforestillinger” p 161 i iBog Grundbogen til Religion C. Af
Lene Madsen m.fl. Systime 2012
❖ ”Religiøs praksis i islam” p 220 i iBog Grundbogen til Religion C. Af Lene
Madsen m.fl.. Systime 2012
❖ ”Det islamiske samfundssyn og sharia” s. 110-118 i Grundbogen til religion
C, Af Lene Madsen m.fl. 1. Udg. 1. Opl. Systime 2012
❖ “Islam og homoseksualitet kan sagtens forenes” i Information d. 17. juni
2016,
https://www.information.dk/udland/2016/06/islam-homoseksualitet-kan-sagt
ens-forenes
❖ Film: ”Mecca Diaries”, Vice.com, http://www.vice.com/video/mecca-diaries
❖ Koranen om islams 5 søjler (sura 5, v. 6, sura 2, v. 182-187, 196-198, sura
22, v. 25-30) i Moderne Islam af Jakob Skovgaard Petersen, 1. Udg. 3. Opl.
1995, Gyldendal Uddannelse.
❖ "Forum for kritiske muslimer" og "Hizb ut-Tahrir", fra: K. Østergaard: Islam
i Danmark. Gyldendal 2006, s. 41-42; 55-56.
❖ "Interview med Sherin Khankan" og "Demokrati (Hizb ut-Tahrir)". K.
Østergaard: Islam i Danmark. Gyldendal 2006, s. 255-257; 248-249
❖ Uddrag fra Sirat ibn Ishaq om Muhammads Fødsel, fra Religionshistoriske
hovedværker: Sirat ibn Ishaq, systime iBog,
https://rh.systime.dk/index.php?id=295
❖ Uddrag af al-Bukhari: “Gode manerer” og “indledning”, fra
Religionshistoriske hovedværker: Al-Bukhari: Hadith-samling, systime
iBog, https://rh.systime.dk/index.php?id=242
❖ “Kan kvinder være imamer? Sherin Khankan svarer” religion.dk. 4. januar
2002,
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/kan-kvinder-v%C3%A6reimamer-sherin-khankan-svarer
❖ “Kan man være kristen og homoseksuel på samme tid”,
http://jesusnet.dk/svar/kan-man-vaere-kristen-og-homoseksuel-paa-samme-ti
d/
❖ “Hvor står at en kvinde ikke må være præst?”,
http://jesusnet.dk/svar/hvor-staar-at-en-kvinde-ikke-maa-vaere-praest/

Supplerende stof: (ca. 6 sider)

❖ Film: ”De 5 skarpe om Islam”, dr.dk/undervisning,
http://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe

Særlige fokuspunkter:
I dette forløb har eleverne fået en indføring i islams udvikling fra den hellige tid
til nutiden med nedslag i følgende: Muhammeds samtid og den formative periode,
islams udbredelse som verdensreligion, islam i nutidens Danmark.
Vi har analyseret tekster fra Koranen og sunnaen (både hadith og sira-litteratur) samt
nutidige tekster, med fokus på følgende begreber: guds- og menneskesyn,
Muhammed som mytologisk forbillede, trosgrundlag og dogmer, ritualer og pligter
(de 5 søjler med særligt fokus på hajj), sharia og fortolkningsbredden i forhold til
dette begreb. Vi har arbejdet med Jan Hjärpes 3 dimensioner i forhold til nutidig islam i Danmark med udgangspunkt i hhv. Sherin Khankan og Hizb ut-Tahrirs fortolkninger af sharia. Vi har analyseret hajj-ritualet både som kultdrama og overgangsritual ved hjælp af hhv Podemann-Sørensens ritual-myte model og Van Genneps model for overgangsritualer.
Som afslutning på forløbet har vi perspektiveret til kristne opfattelser af de to
senmoderne problematikker i forhold til fortolkningsfrihed inden for islam:
homoseksualitet og kvindelige imamer.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, gruppearbejde med fremlæggelser,
gruppe-, par, og individuelt arbejde.



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Buddhisme

Kernestof: (ca. 25 sider)
❖ “Buddhalegenden”. I uddrag.
❖ “Benarestalen”. I uddrag.
❖ “Samsaras endeløshed”, “Karma” og “Nirvana” Fra Jens Bruun,
Christian Lindtner og Peter Boile Nielsen Buddhismen – Tanker og
livsformer, Gyldendal 1982:40-42
❖ “Etik” fra Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster. i-bog.
Systime.dk 2017. https://buddhisme.systime.dk/?id=p155&L=0
❖ “Den klassiske buddhisme” (baggrundsstof til“Buddhalegenden”
“Benarestalen” og “Det buddhistiske livshjul”) Fra Lene Madsen
m.fl.. Grundbogen til Religion C. Systime 2012. ibog, p234
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c690
❖ “Religiøs praksis i buddhismen”. Fra Lene Madsen m.fl.. Grundbogen til
Religion C. Systime 2012.
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p171&L=0
❖ “Buddhisme i Danmark” Fra Lene Madsen m.fl.. Grundbogen til Religion C.
Systime 2012. https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p238
❖ "Buddhismen" Af Esben Andreasen. I: Esben Andreasen og Allan Poulsen:
Religion og kultur - en grundbog. 3. udgave, Systime 2011, s. 59-68.
❖ “Buddha, Buddha Cool”. Uddrag. Af Jørn Borup. Instituttet for
Fremtidsforskning.
http://iff.dk/publikationer/magasinet-scenario/2009/fo-22009-spiritualitet-og
-mobilitet/futureorientation-22009/buddha-buddha-cool/
❖ “Med Buddha under huden”. Interview med Christian Stadil.
Jyllands-Posten, 2. januar 2006.
❖ “Den klassiske buddhisme” (baggrundsstof til“Buddhalegenden”
“Benarestalen” og “Det buddhistiske livshjul”) Fra Lene Madsen m.fl..
Grundbogen til Religion C. Systime 2012. ibog, p234
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c690
Supplerende materiale: (ca. 10 sider)
❖ “Fakta om buddhisme”. Fra Lene Madsen m.fl.. Grundbogen til Religion C.
Systime 2012. ibog,
❖ “Story of the Buddha”. (Tegnefilm).
https://www.youtube.com/watch?v=wbDNlTXatp4
❖ “Buddhismen globalt”. Video fra Religionsportalen, systime.dk.
https://religion.systime.dk/?id=p562
❖ “Asiens religioner i vesten” - antropolog Karen Lise Salamon. Fra
Religionernes verden på video, systime.dk
https://religionsvideo.systime.dk/?id=c200
❖ “5 skarpe om buddhisme”. Fra
https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
❖ Korte film om buddhismen fra “God Karma”,
http://www.godkarma.nu/til-eleven/smaa-film-om-buddhisme/
● “Lys”
● "Buddhistisk skrin"
● "Livshjulet" del 1-3
● "Meditation"

Særlige fokuspunkter:
I buddhisme-forløbet har eleverne arbejdet med buddhismens historiske opståen
og udvikling, verdensbilledet og menneskesynet i buddhismen med særligt fokus på dharma, samsara, nirvana, karma og reinkarnation. Vi har også arbejdet med centrale
buddhistiske tekster for derigennem at kunne forklare den buddhistiske
trosbekendelse (Buddha, dharma og sangha). Vi har også læst nutidige tekster om
buddhisme i Danmark hvor eleverne har skulle inddrage begreber om senmoderne
religiøsitet.
Dette forløb dækker over læreplanens faglige mål om at eleverne skal kunne
redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en
længere historie og global betydning og udbredelse.
Samtidig har dette forløb, som progressionsmæssigt er det der ligger tættest på
eksamen, også inkluderet en prøveeksamensøvelse.
Derudover har vi brugt Ninian Smarts 7 dimensioner har dannet udgangspunkt for en
før- og efter-refleksion omkring egen læring.

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, virtuelle arbejdsformer, gruppearbejde med fremlæggelser,
gruppe-, par, og individuelt arbejde. Prøveeksamen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde