Holdet 2024 Fr/klwx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Franck Jean Gabriel Pondevie
Hold 2024 Fr/klwx (1klwx Fr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Les relations familiales
Titel 2 Forløb 2: La France Paris et les régions
Titel 3 Forløb 3: La francophonie
Titel 4 Forløb 4: Les contes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Les relations familiales

Eleverne har arbejdet med emnet "Les relations familiales" med fokus på:
- egen familie (arbre généalogique)
- l'adultère
- le divorce
- la relation père-fils

Materiale:
"Kennedy et moi", Jean-Paul Dubois, in Entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 60-61
"C'est la règle", Gisèle Pineau, in ”Entrées”, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 52-53

Quatre amis
Afsnit 1

Kortfilm: "Dans nos veines" (på filmcentralen)

Internet:
Nabil et sa famille:
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/nabil-et-sa-famille

Grammatik:
Adjektiver
Verber
De possessive pronominer
Minlæring

Eleverne skal kunne:

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 26-08-2024
Prøve 1 25-09-2024
Aflevering 2 25-10-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: La France Paris et les régions

Forløbet arbejder tematisk med forskellige sider af storbyen Paris herunder les arrondissements, le shopping à Paris, le Paris souterrain samt les regions francaises med fokus på traditioner, særværdigheder, gastronomi og et selvvalgt emne. Efter en kort introduktion til Frankrigs fysiks geografi og en præsentation af en specifik region, la Bretagne, har eleverne i gruppe udarbejdet en mundtlig fremlæggelse om en selvagt region (mundtlighed) efterfulgt af en turistbrochure (skriftlighed). Forløbets moduler arbejder i en vekslen mellem tekstlæsning, billedanalyse, ordforrådstræning, mundtlige og skriftlige øvelser samt grammatik.

Materiale:

Internet:
Les grands magasins:
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/embed/le-paris-des-grands-magasins
Le forum des Halles et ‘Arc de triomphe:
https://paris.systime.dk/?id=1
Quiz om Paris:
https://www.quizmig.dk/quizzes/quiz-om-paris-20-sporgsmaal-og-svar-om-paris
Les endroits les plus emblématiques de Paris:
https://www.flevideo.com/fle_video_quiz_low_intermediate.php?id=7249
Une journée à Paris:
https://lingua.com/fr/francais/lecture/paris/
Les arrondissements:
https://www.youtube.com/watch?v=DZEv01cJuLI
Le Paris souterrain, le métro:
https://paris.systime.dk/?id=134
Le Paris souterrain, les catacombes:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/texte/quarante-huit-heures-dans-les-catacombes-de-paris.html
https://www.catacombes.paris.fr/#
La Bretagne:
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/bretagne-france

Kort film :
Gratte-papier:
https://www.catacombes.paris.fr/#

Chanson:
Bigflo & Oli - Bienvenue chez moi (Clip Officiel)
https://www.youtube.com/watch?v=PTJLmBfG8yc

Tekst

Delphine de Vigan: Les heures souterraines (I)
https://paris.systime.dk/?id=146

Opgaveark:

Paysages francais, C’est la classe ! Loescher editore, Torino 2015

L’hexagone, Ch. 5, français interactif 2010, University of Texas at Austin

Film: Eiffel
https://grandteatret.dk/film/eiffel/

Grammatik (Fransk minigrammatik plus Minlæring):

Genitiv/ejefald
Spørgeord
Le futur proche

Faglige mål:
Eleverne skal kunne primært:  
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier;
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster;
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk;
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.

Kernestof:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er:  
- de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende den relevante syntaks og morfologi;
- et alment ordforråd og idiomatisk til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner;
- de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt;
-  mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone områder;
-  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner  aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig;
-  centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder;
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 2 18-11-2024
Aflevering 3 04-12-2024
Aflevering 4 13-01-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: La francophonie

Forløbet handler om La Francophonie, hvor eleverne har tilegnet sig viden om tidligere kolonier med fokus på levevilkår, kultur, historie og identitet m.m.

Generelt er der været fokus på både mundtlige og skriftlige sprogkompetencer samt de frie mundtlige kompetencer med udgangspunkt i forskellige typer materiale (artikler, tekster, filmklip, billeder, film).

Derudover har eleverne arbejdet  med en  mundtlig fremlæggelse (gruppearbejde) om et fransktalende land (skriftlig aflevering).

Parallelt har eleverne arbejdet med diverse grammatiske regler (se nedenunder).

Materiale:

Artikler:
Ma cabane au Canada, lcf - portrait d'expatrié

Fiche Le Liban: Diverse opgaver om Le Liban.

Internet:

La francophonie qu’est-ce que c’est?
https://www.youtube.com/watch?v=MIvbHbn-tQk

La Louisiane:
United States: Louisiana Cajuns are keen to preserve their identity | Revisited • FRANCE 24 English
https://www.youtube.com/watch?v=GOfq0cbgRSI

Canada/Québec:
Charles parle des sports d'hiver
https://www.lepointdufle.net/ressources_fle/audio_charles-sports-dhiver.htm

Travailler au Canada
https://www.podcastfrancaisfacile.com/dialogue/travailler-au-canada.html

Ca bouge au Canada
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/quebec-canada-0

Burkina Faso: Te-tid på kanten af Sahara
http://www.emu.dk/modul/te-tid-p%C3%A5-kanten-af-sahara-film

Le vietnam:
https://apprendre.tv5monde.com/fr/exercices/a2-elementaire/destination-vietnamFilm: Rock the casbah

Rollespil: Au restaurant marocain.

Grammatik:
Futur proche og passé récent
Nægtelser
Passé composé og imparfait
Min læring

Aflevering og mundtlig fremlæggelse: Un pays francophone
Prøve: Futur proche og passé récent

Øvetekst til mundtligt fransk fortsætter B
Uddrag af: Porte-paroles - Le Vietnam - Tong Thi Thao
Af Peter Jensen (Systime – Århus – 2001)

Film: Rock the casbah
https://fr.wikipedia.org/wiki/Rock_the_Casbah_(film,_2013)

Eleverne skal kunne:

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 3 03-02-2025
Aflevering 5 03-04-2025
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Les contes

Eleverne har arbejdet med emnet "Les contes". Generelt om les contes, klassiske eventyr samt moderne versioner af klassikse eventyr (Rødhætte). De har desuden arbejdet med les contes dans la publicité vha le schéma actantiel de Greimas. Træning af billedbeskrivelse samt tekstforståelse.

Materiale:

Tekster:
Chapeau rond rouge, Bering, mette og Sørensen, Mimi (2009) Entrées, Gyldendal, s. 6-15

La paire de chaussures, Pierre Gripari, La sorcière de la rue Mouffetard, Systime (1994), extrait

Le gentil petit diable, Pierre Gripari, La sorcière de la rue Mouffetard, Systime (1994), extrait

E-bog: enekelte sider fra Les contes de fées à nouveau
https://lescontes.systime.dk/?id=134&L=0

Les contes dans la publicité:
Pub renault mégane - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=5g4fBB7J-Ss
Pub Banque populaire - Cendrillon
https://www.dailymotion.com/video/x4znpq
Pub Chocolat - Cendrillon
https://www.youtube.com/watch?v=4pn3l2Igod4&t=2s
Pub Spa - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=JfyXb1PZYeA&t=21s
Pub Banque populaire - Blanche neige
https://www.youtube.com/watch?v=hLFm9CgWqIQ&t=13s


Grammatik:
Passé composé/Imparfait (Aspekt): Minlæring og Fransk minigramatik

Prøve: Imparfait/Passé composé

Faglige mål:

̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:

Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.

Kernestoffet er:

̶ de grundlæggende principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og
vedrørende den relevante syntaks og morfologi
et alment ordforråd og idiomatik til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ de grundlæggende elementer i fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede fra Frankrig og andre frankofone
områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer