Holdet 2024 re/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sandie Fyrst-Larsen
Hold 2024 re/l (1l re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristendom
Titel 2 Islam
Titel 3 Buddhisme
Titel 4 Senmoderne religiøsitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristendom

Indhold:
Kernestoffet fokuserer på forståelsen af centrale kristne tekster og temaer. For skabelses- og syndefaldsmyten analyseres 1. Mosebog og forskellige bibelsyn, med tekstanalyse og diskussion som primære arbejdsformer. Messiastanken i Det Gamle Testamente undersøges gennem klassiske tekster som Salme 2 og Esajas 52, med baggrundsstof fra Religionsportalen, hvor læsning og sammenligning er i fokus. Ritualer, særligt dåben, studeres via både klassiske tekster og moderne fortolkninger, herunder Matthæus 3 og videoer, med vægt på analyse og refleksion.

Jesu forkyndelse og opgør med jødedommen udforskes gennem klassiske tekster som Bjergprædikenen, hvor arbejdsformen er tekstanalyse. Feltundersøgelsen indebærer et besøg af Kristelig Forbund for Studerende med temaet frelse, hvor observation og diskussion anvendes. Passionshistorien og opstandelsen dækkes gennem analyser af evangelierne og Paulus' breve, med støtte fra baggrundsstof på Religionsportalen.

De supplerende materialer belyser kristendommens moderne udtryk og globale perspektiv, med tekstanalyse, refleksion og diskussion som centrale arbejdsformer. Eleverne trænes i at anvende religionsfaglig terminologi, vurdere tekster fra forskellige perspektiver, og formulere sig om etiske problemstillinger. Der er fokus på kristendommens forskellige udtryksformer og fortolkninger, både historisk og nutidigt.

Kernestof:
1. Skabelse og Syndefaldsmyte:
-Eva, Slangen og Døden af Hans Baldung Grien fra http://religion.systime.dk/?id=c3751
-Myter fra http://www.religion.dk/leksikon/myte (billede)
-Verdensskabelse 1. Mosebog 1-2 fra http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline
-Jens Thodberg Bertelsen. En Grundbog i livsanskuelser. (klassisk tekst)
Synet på Biblen–Eksistensteologisk og fundamentalistisk bibelsyn s. 196. Gyldendal (1985)-Syndefaldet og uddrivelse af Edens Have, ibid. ca. 4 ns (undervisningstekst)

2. Messiastanken i GT:
- Religionsportalen: Kristendommens stiftere. Udgivet af Systime. Internetadresse: http://religion.systime.dk/?id=c917 (baggrundsstof)
- Religionsportalen: Jesus Kristus. Udgivet af Systime. Internetadresse: http://religion.systime.dk/?id=c917 (baggrundsstof)
-Salme 2, ibd. (klassisk tekst)
- Religionsportalen: Kristendommens helligskrift. Udgivet af Systime. Internetadresse http://religion.systime.dk/?id=c917 (baggrundsstof)
-Esajas 52, 13-53 (Herrens lidende tjener), ibid. (klassisk tekst)
-Daniel 7,13-18, ibd (klassisk tekst) ca. 1,5 ns.

4. Ritualer – Dåben som eksempel
-Religionsportalen: Kristendommens helligsted. Udgivet af Systime. Internetadresse: http://religion.systime.dk/?id=c917 (baggrundsstof)
-Religionsportalen: Centrale fester of ritualer i kristendommen. Udgivet af Systime. Internetadresse: http://religion.systime.dk/?id=c917 (baggrundsstof)
-Ritual: http://www.religion.dk/leksikon/ritual (baggrundsstof)
-Kristi dåb af El Greco ww.ibiblio.org/wm/paint/auth/greco/baptism-1608.jpg. (billede)
-Matthæus 3,1-17, ibd. (klassisk tekst)
-Dåben som kristen initiationsrite
http://jesusnet.dk/index.php?special_id=14& (webside)
artikel_id=554-Johannes 3,3-21, ibd. (klassisk tekst)
-Luthers Lille katekismus, punkt 4: Dåben (klassisk tekst)
-http://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/e271edf7c1e9276ac8db82dafc30735c3fe1ff5b/Katekismus.pd
ca. 7 ns.
- De Kongelige Tvillinger - Dåb fra Holmens Kirke. Internet: https://www.youtube.com/watch?v=NLcS0CTi71g ca. 3,5 min. (Youtube-video)

5. Jesus Forkyndelse, frelse og opgør med jøderne
- Baggrundsstof til Jesus forkyndelse: Moselovens betydning for jødedommen.  
2.Mosebog, ibd. (klassisk tekst)
- Matt. 5,6+7,28 (Bjergprædikenen), ibd.(Sindelagsetik) (klassisk tekst) ca. 5 ns.

6. Feltundersøgelse:
Besøg af Kristelig Forbund for Studerende
(Tema om frelsen) https://www.kfs.dk/

7. Passionshistorien:
- Religionsportalen: Kristendommens gudsopfattelse. Udgivet af Systime. Internetadresse:  http://religion.systime.dk/?id=c921 0,5 ns (baggrundsstof)
-De synoptiske evangelier http://www.religion.dk/leksikon/A (baggrundsstof)
-Mar 15,1-41(Jesus for Pilatus, Korsfæstelsen, Jesu død), ibd. ca. 40 linjer i Biblen (klassisk tekst)

8. Opstandelsen:
- Religionsportalen: Paulus. Udgivet af Systime. Internetadresse: http://religion.systime.dk/?id=c1448 0,5 ns og 1 video (baggrundsmateriale)
- Religionsportalen: Paulus teologi. Udgivet af Systime. Internetadresse: http://religion.systime.dk/?id=c1908 0,5 ns og 1 video (baggrundsmateriale)
- Religionsportalen: Kristendommens menneskesyn. Udgivet af Systime. Internetadresse: http://religion.systime.dk/?id=c922 0,5 ns og 1 video (baggrundsmateriale)
- Religionsportalen: Opstandelse og evigt liv. Udgivet af Systime. Internetadresse: Opstandelse og evigt liv http://religion.systime.dk/?id=c2024 0,5 ns og 1 video (baggrundsmateriale)
-1. Korintherbrev kap 15,1-28 (Paulus om opstandelsen), ibd. (klassisk tekst)
-Romerbrevet kap 3, 21-31 (Troens betydning), ibd. (klassisk tekst)
-Romerbrevet kap 5 1-21 (Troens betydning), ibd. i alt ca. 1,5 ns. (klassisk tekst)
-Luthers position: http://www.bibelselskabet.dk/Home/OmBibelen/spoerg_om_bibelen/frivilje.aspx (læserbrev) ca. 1 ns.

Supplerende stof:
- Mig og Gud og Mig, Manuel Vigilius. Omfang s. 30-34, 36, illustreret Findes i Ud & se, 2004, okt. (kulturkristen-begrebet) ca. 6-7 ns. (aritkel)
- Religionsportalen: Kristendom. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=48. Besøgt d. 05.05.2016. 10,2 tekstsider 24516, 8 videoer, 7 billeder,1 interaktiviteter,17,4 iSider (baggrundsmateriale)
- Religionsportalen: Mytologi. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=1006 3,1tekstsider, 3 videoer, 2 billeder, 4,1 iSider (kristendommens forestillinger)
-Religionsportalen: At være ung og kristen i Danmark. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=519,1,5tekstsider, 12 videoer,8,7 iSider (forberedelse til feltarbejde)
- Religionsportalen: Ritualer. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=588. 2,7 tekstsider, 1 videoer, 1 billeder, 3,6 iSider, (baggrundsmateriale)
- Religionsportalen: Strukturalisme. 1 tekstsider, 2 videoer 2,2 iSider Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=759 (baggrundsmateriale)
-Dr Gymnasium : Fem skarpe om Luther . Udgivet af Dr . Internetadresse:  http://www.dr.dk/Gymnasium/Religion/Udsendelser/Artikler/20140514101129.htm (video)
-Dr Gymnasium : Fem skarpe om Jesus. Udgivet af Dr . Internetadresse: http://www.dr.dk/Gymnasium/Religion/Udsendelser/Artikler/20140514101129.htm (video)
-Dr Gymnasium : Om kristne skrifter. Udgivet af Dr . Internetadresse: http://www.dr.dk/gymnasium/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:53fd6b2da11f9d15549293a9 (video)

Særlige fokuspunkter
Redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen (herunder dens formative,historiske og nutidige skikkelser), anskue kristendommen i et globalt perspektiv.
Træne tekstanalyse, anvende religionsfaglig terminologi, vurdere tekster (optik).
Redegøre for centrale religiøse fænomener, anlægge forskellige perspektiver på enkelte af teksterne (se teksterne ud fra hhv. en religiøs selvforståelse og et religionssociologisk perspektiv).
Formulere sig om etiske problemstillinger
Kristendommens forskellige udtryksformer og fortolkninger før i tiden og i dag –herunder fokus på fx forskellige retningers syn på forholdet mellem tro og gerninger.
Ved siden af tekster fra GT og NT skal eleverne læse perspektiverende, nutidige tekster med inddragelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning 11-09-2024
Bjergprædikenen 24-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Islam

Indhold:

Kernestoffet er fokus på forståelsen af centrale koranvers og deres temaer, hvor tekstanalyse og diskussion er de primære arbejdsformer. For Shia-Sunni Islam er hovedfokus forskelle mellem Shia og Sunni islam samt betydningen af Imama, hvilket udforskes gennem læsning, sammenligning og diskussion. Reportagen fra DR Gymnasium har til formål at give et nutidigt perspektiv på Koranen, hvor arbejdsformen er lytning/visning, refleksion og diskussion.

Det supplerende stof omfatter en ekskursion til Davids Samling, hvor fokus er på islamisk kunst og kultur, og arbejdsformen er feltarbejde og observation. Projektarbejde og gruppefremlæggelse om Sunni, Shia og islamisk mysticisme understøtter forståelsen af disse emner gennem projektarbejde og gruppefremlæggelse. Kuftaro-bevægelsen studeres ved at arbejde med websider, hvilket giver indsigt i moderne islamiske bevægelser gennem analyse. Reportagen "Kvindernes Kamp mod Ayatollahen" belyser kvinders rettigheder i Iran og anvender lytning som arbejdsform.

Kernestof:
Tekster fra Koranen:
-Om Koranen, Sura 26 (Digterne), Sura 75 (Opstandelsen), Sura 2 (Koen). Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog)
-(uddrag) Om profeterne, Sura 37 (De som står på række) og 4 (Kvinderne). Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog)
-(uddrag) Om profeten Muhammed, Sura 7 (Kvæget) og 96 (Levret) Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog). Uddrag Hadithen: Troens hovedpunkter
-(uddrag) Om Dommedag, Sura 45 (På knæ) og 69 (Det kommende) Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog).
-(uddrag) Om de vantro, Sura 4 (Kvinderne) og Sura 41 (Fremlagt nøjagtigt), Sura (Omvendelse) og Sura 5 (Bordet), Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog).
-(uddrag) Om Trosbekendelsen, Sura 2 (Koen) Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog).
- (uddrag) Om Bønnen, Sura 17 (Natterejsen), Sura 20 (Ta ha), Sura 5 (Bordet), Sura 62 (Fredag), Sura 4 (Kvinderne) Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog).
-(uddrag) Om Almisse, Sura 2 (Koen) Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog).
-(uddrag) Om Fasten, Sura 2 (Koen) Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog).
-(uddrag) Om valfarten, Sura 2 (Koen) Wullfs , Ellen : I: Koranen. 1. udg. Vandkunsten , 2016. (Afsnit i bog).
ca. 15 vers fra Koranen i alt.

Shia-Sunni Islam:
- Klagedigt over Husain, Alis søn. Gengiver fra Sv. Fenger: Religionshistoriske tekster, Akademisk Forlag 1977. ca. 12 vers
- Betydningen af Imama. Denne tekst er fra www.islam-online.dk, som er en Shia-muslimsk hjemmeside. ca. 2,5 ns.

Reportage:
-Dr Gymnasium : Koranen er guds ord . Udgivet af Dr . Internetadresse: http://www.dr.dk/gymnasium/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:50b007ca860d9a1c6852a2ae Besøgt d. 05.05.2016 (Internet) ca. 3 min

Supplerende stof:
-Ekskursion til Davids Samling (feltarbejde)
-Projektarbejde og gruppefremlæggelse om Sunni, Shia og islamisk mysticisme (sufisme el. mystikerens vej) ca. 3 ns.
-Kuftaro-bevægelsen på Internettet. (Arbejde med websider)
-Kvindernes Kamp mod Ayatollahen (DR Horisont) : https://www.dr.dk/drtv/se/horisont_-kvindernes-kamp-mod-ayatollahen_46778 (Arbejde med reportager) ca. 27 min.
- I-Religionsportalen: Islam og samfundet https://religion.systime.dk/index.php?id=543#c2743 . Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/index.php?id=543#c2743 - Besøgt d. 05.05.2016 (Internet) ca. 1 ns.

Baggrundsmateriale
-Religionsportalen: Hovedretninger i Islam . Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/index.php?id=887 - Besøgt d. 05.05.2016 (Internet)
-Religionsportalen: Islam og samfundet. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/index.php?id=543#c2743. Besøgt d. 05.05.2016 (Internet) 0,7 originalmateriale, 4,4 tekstsider, 4 videoer, 2 billeder 7,4 iSider
-Religionsportalen: Islam Globalt. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=534. 1original-materiale, 3,1 tekstsider, 2 videoer, 6 billeder, 6,1 iSider
-Religionsportalen: Definition af tekster. Udgivet af Systime. Internetadresse:https://religion.systime.dk/index.php?id=495&L=0. 3,8 tekstsider, 2 billeder 4,4 iSider
-Fem skarpe om Islam. -Dr Gymnasium : Om kristne skrifter. Udgivet af Dr . (Internetadresse) ca. 18 min.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Buddhisme

Indhold:
Kernestoffet fokuserer på centrale aspekter af buddhismen, herunder myter, ritualer og religiøse tekster. Eleverne arbejder med tekstanalyse af både klassiske tekster som Vinaya Pitaka og moderne fortolkninger som Lene Højholts "Buddhas lære". De anvender visuelle og skriftlige kilder, herunder billeder og videoer fra forskellige buddhistiske traditioner. Arbejdsspørgsmål og PowerPoints bruges til at strukturere forståelsen af Mahayana- og tibetansk buddhisme.

I forhold til ritualer fokuseres der på praksisser som puja og glidefald gennem videoer og observationer. Tekster fra Grundbogen til Religion C og interviews med danske buddhistiske nonner giver indblik i moderne buddhistisk praksis i Danmark.

Supplerende stof omfatter en bredere undersøgelse af buddhismens hovedretninger og deres kendetegn, med brug af tekster, videoer og interaktive sider fra Religionsportalen. Eleverne udforsker også voldelig buddhisme gennem artikler og videoer, og diskuterer religiøse og sociale dynamikker i buddhistiske samfund.

Arbejdsformerne inkluderer analyse, diskussion og refleksion over tekster og audiovisuelle materialer. Der anvendes også fænomenologiske metoder til at forstå myte, ritual, dogme og helligsteder, samt sociologiske tilgange som Ninian Smarts dimensioner og Emile Durkheims teori om religion som socialt fænomen. Indefra- og udefraperspektiver samt Jan Hjärpes model for religion anvendes til at strukturere og nuancere elevernes forståelse af buddhisme.

Kernestof:
- Teksten stammer fra Vinaya Pitaka (I, 10) og tilhører dermed de kanoniske skrifter. Oversættelse: Chr. Lindtner. (Talen i Benares) (ca. 0,5 ns.)
”Uddrag fra Buddhalegenden” fra Lene Højholt Buddhas lære – og den tibetanske buddhisme Gyldendal Uddannelse 1999, s. 12-15, samt buddhalegeden i billeder. (3 ns.)
- Myter.pptx
- Arbejdsspørgsmål til Buddhalegenden og Bebudelsen om Jesu fødsel.docx
  - Lord Buddha - Birth of the Buddha (The Life of Buddha) (ca. 15 min)
  - Lukasevangeliet Kapitel 1, 26-38 (ca. 1/2 side)
- Arbejdsspørgsmål til Mahayanabuddhismen og Tibetansk buddhisme_Grundbogen til Religion C.docx
- Tibetan Buddhist monks chanting in monastery in Nepal during a special puja (Youtube)
   -Tibetan Buddhist Prostration  (Youtube)
   -Tibetansk Buddhistisk Center: Glidefald  (Youtube)
   -Ritualer.pptx
-Grundbogen til religion C_ss. 11-15.pdf (4 ns)
   -Interview med dansk buddhistisk nonne.pdf (4 ns)
   -Buddhisme i Danmark
- Religionsportalen: Reportage: Tibetansk buddhisme. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=c2795 (ca. 18 min.)
- - Religionsportalen: Reportage: Reportage om Theravada buddhismens kendetegn. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/index.php?id=888#c2793  (ca. 18 min)
[ AJ+ Docs]. (13/11/2014). Myanmar's Anti-Muslim Monks . [Video]. Fundet d. 02/02/2021 på https://www.youtube.com/watch?v=GtAl9zJ3t-M. (13 min)
-Thomsen, C. B. . (2014) Voldelige buddhister angriber muslimer: Politiken, 2014. Fundet d. 02/12/2021 på https://politiken.dk/magasinet/feature/art5522101/Voldelige-buddhister-angriber-muslimer. (2 ns)
-Sugimoto Goro. Oversat til engelsk af Brian Daizen Victoria. I: Brian Daizen Victoria: A Buddhological Critique of Soldier-Zen. I: M. K. Jerryson og M. Juergensmeyer: Buddhist Warfare. Oxford University Press, 2010. s. 107-109. Oversat til dansk af Anders Nielsen. (1,5 ns)

Supplerende stof:
- Religionsportalen: Buddhisme. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/?id=478. (6 tekstsider),
(1videoer), (7 billeder), (8,7 iSider)
- Religionsportalen: Hovedretninger i buddhismen. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religion.systime.dk/? id=888. (1,4 tekstsider), (2 videoer) (2,6 iSider)
- Fem skarpe om Buddhisme. Internetadresse: https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321405072200 (ca. 18 min.)
- Quizlet om Tibetansk buddhisme: https://quizlet.com/486265473/tibetansk-buddhisme-flash-cards/?x=1jqt (Flashcard: religionsvidenskabelige begreber)
- Powerpoint om Hinyana-buddhisme og buddhitiske retninger (Buddhistiske forestillinger om menneske og verden: de 3 juveler, karma, samsara, an-atman, nirvana, dhuka, de 4 ædle sandheder, den 8-ledede vej, den betingede samopståen= den 12-ledede årsagskæde, de 5 skandhaer).

Andre fokuspunkter:
Fænomenologi og metode: myte, ritual, dogme, helligsteder, hellig vs. profan, Ninian Smarts dimensioner, Emile Durkheim om religion som socialt fænomen, indefra/udefra synsvinkler, Jan Hjärpes model: indhold, funktion og engagement
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Begrebsleksikon og 5 skarpe om buddhismen 31-01-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Senmoderne religiøsitet

Indhold:
Kernestoffet fokuserer på globaliseringens indflydelse på religion og undersøger specifikke religiøse tekster og fænomener. Eleverne arbejder med tekstanalyse af Lukasevangeliet, kap. 4, 1-13 (Jesus' fristelse i ørkenen), og anvender baggrundsmateriale fra Religionsportalen om globalisering, mangfoldighed og pluralisme.

Dokumentarfilmen "Hail Satan!" og klippet fra "The Exorcist" bruges til at illustrere moderne religiøse og kulturelle opfattelser af satanisme, mens LaVey's "The Nine Satanic Statements" analyseres for at forstå grundlæggende satanistiske principper. Arbejdsformer inkluderer analyse, diskussion og refleksion over disse audiovisuelle materialer.

Supplerende stof omfatter læsning af teorier om senmoderne religiøsitet fra Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen samt Nørgaards historiske baggrund om satanisme. Quizlet bruges som en interaktiv læringsaktivitet for at forstå religionsvidenskabelige begreber i det senmoderne samfund. Eleverne ser også videoen "Fem skarpe om Satan" fra DR Gymnasium for at få en bredere forståelse af satanismens kulturelle betydning.

Arbejdsformerne er mangfoldige og inkluderer læsning, tekstanalyse, diskussion, refleksion, samt anvendelse af digitale værktøjer og interaktive aktiviteter. Der er fokus på at forstå religion i en globaliseret kontekst og at analysere forskellige religiøse fænomener og tekster med brug af religionsfaglig terminologi og teoretiske perspektiver.

Kernestof:
- Religionsportalen: Globalisering. Udgivet af Systime. Internetadresse: https://religionsvideo.systime.dk/index.php?id=121#c198. Besøgt d. 05.05.2020. 0,5 tekstsider 2 videoer 2,3 iSider (baggrundsmateriale: Mikael Rothstein: Mangfoldighed, Cecilie Rubow: Pluralisme (ca. 5 min.)
- Lukasevangeliet, kap. 4, 1-13 (Jesus Fristelse i Ørkenen) ca. 13 vers fra Biblen
Cheatle, Lori . (Producer), & Lane, Penny . (Instruktør). (2019). Hil Satan!. USA: (Documania, DR2) Fundet på MitCFU. (91 min)
- Friedkin, William . [BestMovieClips]. (14/06/2016). The Exorcist (1973) Scary Priest scene part 1 (1080p HD). [Video]. Fundet d. 04/03/2020 på https://www.youtube.com/watch?v=3V-Ui69hDpA&feature=emb_logo. (Youtube-video)
-LaVey, A. S. . (1969). The Nine Satanic Statements. Church of Satan. Fundet [05/22/2020]. På [https://www.churchofsatan.com/nine-satanic-statements].

Supplerende stof:
- Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Religion
i det senmoderne samfund. Systime s. 7-12 (Samfund, Individ og religion. Giddens teorier om senmoderne religiøsitet og samfund) ca. 5 ns.
- Nørgaard, c. H. . (1997.). Satanisme - historisk baggrund. Faktalink. Fundet [04/22/2020]. På [https://faktalink.dk/titelliste/sata]. (Webside) ca. 16 sider
- Dr Gymnasium : Fem skarpe om Satan . Udgivet af Dr . Internetadresse:  https://www.dr.dk/undervisning/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:55409af86187a4025c158e89 (video) ca. 19 min,
Quizlet om Senmoderne religiøsitet: https://quizlet.com/502511672/senmoderne-religiositet-flash-cards/ (Flashcard: religionsvidenskabelige begreber)

LEKSIKON (OPSLAGSVÆRKER)
https://www.religion.dk/leksikon/A
https://denstoredanske.lex.dk/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer