Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Barbara Kober Sørensen
|
Hold
|
2024 Ty/klwx (1klwx Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
DDR und die Mauer (Pensum)
Der arbejdes med et kompendium om emnet "DDR und die Mauer (1949-1961-1989)"
Et historisk tilbageblik belyser forudsætningen for grundlæggelsen af de to tyske stater, bygningen af muren og DDRs sammenbrud.
Vi ser film og arbejder med tekster i DDR kompendiet:
Kompendium DDR .pdf
https://www.lectio.dk/lectio/645/lc/70096498716/res/70099829390/Kompendium%20DDR%20.pdf
Opgaverne i kompendiet bliver besvaret skriftlige. Vi arbejder både med ordforråd og grammatik.
Informationsmateriale i kompendiet om:
DDR und Kommunismus
Die Planökonomie
Geld leihen
Der Bau der Mauer
Der grosse Leiter Erich Honecker
DDR-Sportler
Keine "Faschisten"
40-jähriges Jubiläum
Der Fall der Mauer - Die Wende
Die Wiedervereinigung
Video Youtube: Eingemauert! Die innerdeutsche Grenze
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
Video Youtube: Die Berliner Mauer einfach erklärt
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube+die+berliner+mauer+und+die+grenze&mid=8C160D747EB1718A39388C160D747EB1718A3938&FORM=VIRE
Text:
Vasco A. Schmidt, Über die Mauer
(Über die Mauer – und 10 Jahre danach, Kaleidoscope 1999)
Film: Ballon
Kurze Informationen über:
Fluchtmotive "Aber warum?"
Mauerbau-Maueropfer-Mauerfall
Entwicklung nach dem Fall der Mauer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
DDR und die Mauer / Aufgabe 1
|
31-10-2024
|
Über die Mauer - Text und Aufgabe
|
04-11-2024
|
Aflevering af kompendiet DDR und die Mauer
|
13-11-2024
|
Talepapir til flugthistorien om Petra og Karl
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive - Opgaver skrives i hånden og er en integreret del af kompendiet
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Migration und Einwanderung (Pensum)
Kompendiet "Migration und Einwanderung" beskæftiger sig med invandring af gæstearbejder i BRD fra 1960erne. Dette emne belyser Tyskland som "Einwanderungsland" efter 2. Verdenskrig. Genopbygningen af BRD og den økonomiske vækst i 50er og 60erne tiltrak mange udenlandske gæstearbejder til BRD. Mange kom fra Tyrkiet.
Dette forløb beskæftiger sig med gæstearbejdere og deres efterkommer.
Vi læser tekster og ser film. Der indgår mundtlige elevpræsentationer.
Der gennemgåes genre begreber til "Kurzgeschichte" og "Film".
Vi arbejder med et historisk tilbageblik med fokus på "Gastarbeiter", Integration, Identitet og kulturforskelle.
Vi ser film og læser tekster. Spørgsmålene i kompendie bevares skriftlige. Der arbejdes med tekstforståelse, grammatik og ordforråd.
Kompendiet "Migration und Einwanderung"
https://www.lectio.dk/lectio/645/lc/71378754889/res/71378754890/Migration%20und%20Einwanderung%20Kompendium%20.pdf
Inhalt:
Info materiale om indvandring og udvandring i Tyskland historisk set.
Armutsmigration: Wie Wirtschaftsflüchtlinge Deutschland geprägt haben. (von Stefan Kaiser, DER SPIEGEL, 13.9. 2015)
https://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/fluechtlinge-wie-migranten-deutschland-gepraegt-haben-a-1051994.html
Aysegul Acevit: "Der Bahnhof "(Kirsten Blume, Mette Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget
Özlem Topcu: "Eine Familie – Zwei Welten", (Kirsten Blume, Mette Hermann: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget
Film: Almanya - Willkommen in Deutschland, Deutschland 2010,
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000002559/almanya---velkommen-til-tyskland,
eller MitCfu
+
(Bearbejdede opgaver fra materialet fra Goethe Institutet), https://www.goethe.de/prj/dlp/en/teachingmaterials/almanya_welcome_in_germany_didactic_film_material
https://www.goethe.de/prj/dlp/en/teachingmaterials/almanya_welcome_in_germany_didactic_film_material
Ekstra materiale (valgfrit)
Bushido: Das alles ist Deutschland (Songtekst)
https://www.youtube.com/watch?v=SapMxGokXMc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Märchen (Pensum)
Vi arbejder med begrebet "Gattung" Märchen. Dette emne beskæftiger sig med folkeeventyr og kunsteventyr.
Vi arbejder med kompendiet "Märchen".
Vi læser 2 folkeeventyr af brødrene Grimm:
Dornröschen
Rotkäppchen
Vi læser et kunsteventyr:
Max von der Grün: "Rotkäppchen".
Der arbejdes med et kompendium med både tekster og skriftlige opgaver i fri skriftlighed, grammatik og mundtlige oplæg.
Fokus ligger på "Märchenmerkmale" ved "Volksmärchen" og "Kunstmärchen". Der fokuseres på fællestræk og forskelle. .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65815175812",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65815175812",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65815175812"
}