Holdet 2024 fy/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Mariann Judit Verebély
Hold 2024 fy/w (1w fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til fysik
Titel 2 Energi
Titel 3 Bølger og lyd
Titel 4 Bølger og lys
Titel 5 Rejsen til planeterne - den nære astronomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til fysik

Introduktion til fysiske størrelser og enheder samt antal betydende cifre og præfiks. SI systemet.
Der arbejdes med at forstå hvordan man bruge lineær regression til at lave en matematisk model af et fysisk system.

Tyngdekraft, masse, volumen, densitet, tilvækster og fysikkens sprog.

SOLO taksonomi.

Der laves et forsøg med barometermåling af tryk på trappegangen som bruges til at estimere luftens densitet.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering - densitet 05-09-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Indledning:
Forløbet går i sin essens ud på, at eleverne skal arbejde med begrebet energi i fysik. Udgangspunktet tages igennem energibetragtninger fra termodynamikken og den klassiske mekanik. Derudover arbejdes der også med energibegrebet i sig selv og effekt. Derudover er der en generel indledning til fysiksproget.


Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Kernebegreber:
Præfikser, titalspotenser, SI-systemet
Effekt 𝑃=Δ𝐸/Δ𝑡
Termisk Energi: Δ𝐸=𝑚∙𝑐∙Δ𝑇
Kollektive og uorganiserede bevægelser
Varmefylde
Specifik smeltevarme og fordampningsvarme (Ls og Lf)
Kelvin/Celcius skalaen,
Nyttevirkning
Tilstandsformer, fast, flydende og gas
Tilstandsændringer (størkne, smelte, fordampe)
Energikvalitet

Forsøg:
Bestemmelse af vands spec. varmekapacitet.
Bestemmelse af spec. varmekapacitet og densitet af et metallod
Isens smeltevarme og vands fordampningsvarme (på video)
Bestemmelse af nyttevirkningen af en elkedel og dyppekoger.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1. 12-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bølger og lyd

Grundlæggende bølgeegenskaber introduceres, bla. tvær og længdebølger, amplitude, bølgelængde, frekvens og periode, samt bølgehastighed, bølgeligningen og interferens.

Lyd behandles som eksempel på bølger, og musikinstrumenter inddrages som eksempler på resonans og stående bølger.

Programmet audacity bruges til at tegne spektrogrammer for
forskellige lyde og der arbejdes med at genkende lyde ud fra deres spektrogram.

Eksperimenter:
Stående bølger på en snor.
???
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger og lys

Lys behandles som eksempel på bølger og bl.a. brydningsloven og gitterligningen forklares som bølgefænomener. Totalrefleksion.

Desuden arbejder vi med sammenhængen mellem farve og bølgelængde og
det elektromagnetiske spektrum.

Skriftligt arbejde:
Bestemmelse af laserlysets bølgelængde
????
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rejsen til planeterne - den nære astronomi

Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Jorden, Jordens densitet, dag og nat, årstider, Månen, Månens faser, tidevand, måneformørkelse, Solen, solformørkelse, små planeter og kometer, Keplers love

Eksperiment:
Bestemmelse af solhøjden (rapport)

Produktion af elektroniske billeder af udvalgte fænomener

Materiale uden for bogen:
Nære Astronomi_mve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde