Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mariann Judit Verebély
|
Hold
|
2024 fy/w (1w fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Introduktion til fysiske størrelser og enheder samt antal betydende cifre og præfiks. SI systemet.
Der arbejdes med at forstå hvordan man bruge lineær regression til at lave en matematisk model af et fysisk system.
Tyngdekraft, masse, volumen, densitet, tilvækster og fysikkens sprog.
SOLO taksonomi.
Der laves et forsøg med barometermåling af tryk på trappegangen som bruges til at estimere luftens densitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering - densitet
|
05-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Indledning:
Forløbet går i sin essens ud på, at eleverne skal arbejde med begrebet energi i fysik. Udgangspunktet tages igennem energibetragtninger fra termodynamikken og den klassiske mekanik. Derudover arbejdes der også med energibegrebet i sig selv og effekt. Derudover er der en generel indledning til fysiksproget.
Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Kernebegreber:
Præfikser, titalspotenser, SI-systemet
Effekt 𝑃=Δ𝐸/Δ𝑡
Termisk Energi: Δ𝐸=𝑚∙𝑐∙Δ𝑇
Kollektive og uorganiserede bevægelser
Varmefylde
Specifik smeltevarme og fordampningsvarme (Ls og Lf)
Kelvin/Celcius skalaen,
Nyttevirkning
Tilstandsformer, fast, flydende og gas
Tilstandsændringer (størkne, smelte, fordampe)
Energikvalitet
Forsøg:
Bestemmelse af vands spec. varmekapacitet.
Bestemmelse af spec. varmekapacitet og densitet af et metallod
Isens smeltevarme og vands fordampningsvarme (på video)
Bestemmelse af nyttevirkningen af en elkedel og dyppekoger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1.
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger og lyd
Grundlæggende bølgeegenskaber introduceres, bla. tvær og længdebølger, amplitude, bølgelængde, frekvens og periode, samt bølgehastighed, bølgeligningen og interferens.
Lyd behandles som eksempel på bølger, og musikinstrumenter inddrages som eksempler på resonans og stående bølger.
Programmet audacity bruges til at tegne spektrogrammer for
forskellige lyde og der arbejdes med at genkende lyde ud fra deres spektrogram.
Eksperimenter:
Stående bølger på en snor.
???
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger og lys
Lys behandles som eksempel på bølger og bl.a. brydningsloven og gitterligningen forklares som bølgefænomener. Totalrefleksion.
Desuden arbejder vi med sammenhængen mellem farve og bølgelængde og
det elektromagnetiske spektrum.
Skriftligt arbejde:
Bestemmelse af laserlysets bølgelængde
????
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Solsystemet_og_kalenderen.pptx
-
Vi talte om kalenderen, sol-året og den synodiske måned, samt forskellen på Gregoriansk og Hijri kalender.
-
Dagens emne er solsystemet, det svarer til kap. 7, s. 183 - 198 i Orbit C.
-
Læs afsnit 9.3 i Orbit B, især om Keplers love.
-
Printeren strejker, så I bliver nød til at læse testen på jeres computer og skrive svarene på et stykke papir.
-
Test_om_Kepler.pdf
-
Vi fortsætter med astronomi, men rykker nu ud til andre stjerner og endda galakser. Emnet dækkes af kapitel 9 i orbit C.
-
Afstand til nære stjerner.pptx
-
Dagens emne er: Elektromagnetiske bølger. Vi skal opfriske de basale bølgeegenskaber i kap 3.2, og hvad det betyder for lys i kap 5.2.
-
Vi fortsætter med bølgerne, og fokuserer denne gang på lydbølger. Vi ser også på fænomenet resonans.
-
Vi laver en kort test om bølger, både lydbølger og lysbølger. I skal skrive i hånden, så tag en blyant eller kuglepen med.
-
Vi taler om dopplereffekten for bølger, særligt lyd- og lysbølger. Husk, at det også var vigtigt for hvad vi så når vi kiggede på fjerne galakser. Emnet gennemgås i kap. 4.3 i orbit C.
-
Vi vender tilbage til kosmologi og astrologi, men denne gang er vi bevæbnet med Doppler-effekten. I den forbindelse laver vi også en Kahoot om astronomi. Læs gerne kap. 9.4 i Orbit C.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rejsen til planeterne - den nære astronomi
Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Jorden, Jordens densitet, dag og nat, årstider, Månen, Månens faser, tidevand, måneformørkelse, Solen, solformørkelse, små planeter og kometer, Keplers love
Eksperiment:
Bestemmelse af solhøjden (rapport)
Produktion af elektroniske billeder af udvalgte fænomener
Materiale uden for bogen:
Nære Astronomi_mve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65817969164",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65817969164",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65817969164"
}