Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Beata Zsigri
|
|
Hold
|
2024 Ma/w (1w Ma, 2w Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundlæggende regneregler
⦁ brøkregneregler
⦁ Parentesregneregler
⦁ Faktorisering
⦁ kvadratsætninger
⦁ procentregning
⦁ Indekstal (indeksskemaer)
⦁ Potens og rod regneregler
⦁ bogstavsregning
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner og lineære modeller
⦁ Fortolkning af forskriften for en ret linie
⦁ Tegne en graf ud fra en forskrift
⦁ Finde en forskrift ud fra en graf
⦁ Finde skæringspunkt mellem to linier.
⦁ Løse ligninger
⦁ Løse ligningssystemer
⦁ To-punkts-formlen for rette linier samt bevis
⦁ Kunne opsætte en matematisk model ud fra tekst beskrivelse af udvikling
⦁ Hvad er en funktion
⦁ Parallel forskydning af grafer i et koordinatsystem
⦁ Vide hvad sammenhængen er mellem en ligning med to ubekendte og dens linje i et koordinatsystem
⦁ Ligefrem proportionalitet
⦁ Lineærregression
⦁ Kunne tolke validiteten regressionsmodellen ud fra residual plot.
⦁ Havde senere NV hvor lineær regression skulle anvendes til at lave modeller som eleverne skulle tolke på i en naturvidenskabeligt kontekst
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Eksponentiel og logaritmisk udvikling
⦁ Fortolkning af forskriften for en eksponentiel funktion
⦁ Tegne en graf ud fra en forskrift (skitse i hånden, præcis med geogebra)
⦁ Kunne genkende grafer for en eksponentiel forskrift og vice versa.
⦁ Finde skæringspunkt mellem to eksponentielle grafer.
⦁ Løse eksponentielle ligninger
⦁ To-punkts-formlen for eksponentielle funktioner, samt bevis.
⦁ Kunne opsætte en matematisk model ud fra tekst beskrivelse af udvikling
⦁ Omvendte funktioner
⦁ Fordoblingskonstant og halveringskonstant samt bevis
⦁ Logaritme regneregler
⦁ Logaritme funktiner både log med forskellige baser og ln
⦁ eksponentiel regression
⦁ Fremskrivningsformlen
⦁ Kunne oversætte mellem forskrifterne med og uden eulers konstant for en eksponentiel udvikling.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
2,53 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Annuiteter
Renteformlen
Annuitetsopsparing
Annuitetslån
GeoGebra - løse annuitets opgaver i Geogebra
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2,53 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
|
Titel
5
|
Potentiel udvikling
⦁ Fortolkning af forskriften for en potens funktion herunder udregning af r_x og r_y
⦁ Tegne en graf ud fra en forskrift (skitse i hånden, præcis med geogebra)
⦁ Kunne genkende grafer for en potentiel forskrift og vice versa.
⦁ Finde skæringspunkt mellem to potentielle grafer.
⦁ Løse potentielle ligninger
⦁ To-punkts-formlen for potentielle funktioner, samt bevis
⦁ Kunne opsætte en matematisk model ud fra tekst beskrivelse af udvikling
⦁ Omvendt proportionalitet
⦁ potentiel regression
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Polynomier og Andengradspolynomium
Løsningen til andengradsligninger
Diskriminant formlen
Løsnings formlen
Nulreglen
Sammenhæng mellem andengradsligning og andengradsfunktion
Sammenhæng mellem graf og forskrift
Toppunksformlen
Bevis for løsningsformlen
Bevis for toppunktet
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Vektorer I.
- Regning med vektorer
- addition, subtraktion, multiplikation med en tal
- Vektorers koordinater, stedvektor og vektorlængde
- Retvinklede trekanter
- sinus, cosinus, tangent
- den retvinklede trekant
- Retningsvinkel
- Afstand, vinkel og areal
- skalarprodukt, determinant, tværvektor, projektion
- vinkel mellem vektorer
- arealformlen
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Deskriptive statistik
Statistisk descriptorer for grupperet og ugrupperet datasæt
Grafisk repræsentation pindiagram, trappediagram, histogram, Sumkurve og Boksplot.
Arbejde med autentisk talmateriale.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818023639",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818023639",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818023639"
}