Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Kresten Bondo
|
Hold
|
2024 En/x (1x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
English as Lingua Franca
Forløbet introducerer engelsk som fag i gymnasiet for eleverne, herunder arbejdet med grammatik og analytiske metoder. Vi gennemgår det engelske sprogs historie og udvikling og diskuterer begrebet 'lingua franca'. Vi ser på forskellige dialekter og accenter for at understrege at engelsk er et globalt sprog, der kommer i mange former.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Growing up
Forløbet introducerer tekster, der omhandler overgangen fra barn til ung og fra ung til voksen. Eleverne gøres bekendte med analytiske begreber såsom narrater, narrative voice, setting, theme, structure mm. Elevernes egne erfaringer inddrages ved gennemgangen af temaerne i tekstlæsning med fokus på begreber som group pressure, identity, rites of passage, expectations, love mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Multicultural Britain
Fokus på det multikulturelle England herunder landets fortid som kolonimagt og migrationen til England fra tidligere kolonier. Særligt fokus på racisme og de identitetsmæssige problemer, der er forbundet med migration.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Going mental
Eleverne læser Mark Haddons roman 'The Curious Incident of the Dog in the Night Time' (2003) og andre tekster, der omhandler psykisk sygdom og mentale udfordringer. I forbindelse med værklæsning fokuserer vi på 'summary', 'narrative voice', 'characterization', 'suspense' og andre analytiske begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Black Lives Matter
Tilbageblik på 'African-American history', derefter indblik i baggrunden for Black Lives Matter, og hvad der foregår i USA netop nu.
Eleverne arbejder med forskellige emner de fremlægger:
1. Slavery I: Beginnings, numbers, life as a slave
2. Slavery II: Abraham Lincoln and the Civil War
3. Slavery III: The 13th Amendment and “black codes”
4. Jim Crow and “separate but equal”
5. Emmet Till
6. Rosa Parks and the Montgomery Bus Boycott
7. Martin Luther King and Malcolm X
8. The Black Panther Party
9. Rodney King and the Los Angeles Riots
10. Trayvon Martin, Michael Brown, and the Ferguson Riots
Vi læser kapitel 1 + 2 fra 'The Hate You Give' og læser nyere tekster om BLM.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Crime Fiction
Eleverne læser og arbejder med den litterære genre Crime Fiction. De lærer at identificere kendetegn ved forskellige undergenrer, såsom whodunnit, howdunnit, hard-boiled crime, psychological suspence. Vi ser og analyserer Jonathan Demmes 'The Silence of the Lambs' (1991) og Rian Johnsons 'Knives Out' (2019).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818420213",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818420213",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818420213"
}