Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
|
Lærer(e)
|
Bent Bjørn Roldgaard
|
|
Hold
|
2024 Ke/x (1x Ke, 2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundstoffer, atomer molekyler
Vi arbejder med:
Grundstoffer, blandinger, kemiske forbindelser, tilstandsformer, isotoper, atommasse, det periodiske systems opbygning, perioder, hovedgrupper, metaller, ikke-metaller, halv-metaller.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Ioner og Ionforbindelser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Fældningsreaktioner
|
11-11-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Elektronparbindinger
Vi arbejder med
kovalente bindinger, molekyler, rumlig opbygning, navngivning, overgange mellem tilstandsformer, elektronegativitet, hydrofil og hydrofob
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Stoffers Blandbarhed
|
15-12-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
Vi arbejder med:
Formelmasse, molekylmasse, stofmængde, Avogadros konstant, ækvivalente mængder, reaktionsforhold, kemiske mængdeberegninger, gasser, idealgasloven, homogene og heterogene blandinger, stofmængdekoncentration, fortyndingsloven, aktuel og formel koncentration og titreringsanalyse.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Natron
|
20-12-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Blandinger
INDHOLD
Formel og aktuel stofmængdekoncentration og titreranalyse gennemgås her.
FAGLIGE MÅL
- forklare homogene, heterogene og mættet blandinger
- beregne masseprocent
- forklare begrebet stofmængdekoncentration samt fortyndingsformlen
- udføre en titreranalyse
MATERIALE
Basiskemi C, side 101-114
FORSØG
Kan det blandes?
Bestemmelse af saltindhold i corn flakes/brød
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Organisk Kemi I
Vi arbejder med:
Carbon, carbonforbindelser, carbonhydrider, alkaner, alkener, alkyner, cykloforbindelser, aromatiske forbindelser, alkoholer,
substitutionsreaktioner, eliminationsreaktioner, additionsreaktioner, forbrændinger, gæring, navngivning, IUPAC
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Alkaner
|
15-01-2025
|
|
Alkener og Alkyner
|
30-01-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
7
|
Syre-basereaktioner I
Vi arbejder med:
Brønsteds definintion, syrer, baser, syrebase-reaktioner, syrer og basers styrke, vands ionprodukt, pH-begrebet, syrebase-titrering, indikator, titreringskurve, måling af pH.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
8
|
Redoxreaktioner - Hvorfor ruster en cykel?
Vi arbejder med:
Oxidation, reduktion, spændingsrækken, oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Substitution, Addition og Forbrænding
|
24-03-2025
|
|
Mangans Oxidationstal
|
07-04-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
9
|
Reaktionshastighed
Reaktionshastighed
Kemiske reaktioners hastigheder, Reaktionshastighed, Reaktanternes koncentrationer, En reaktants overfladeareal (heterogene reaktioner), Reaktionsmekanisme ,Forløbet af en elementarreaktion, Bimolekylære elementarreaktion Temperaturens betydning for reaktionshastigheden, Katalysatorer og Inhibitorer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Virtuel Kemi
|
31-03-2025
|
|
Reaktionshastighed-Bruse-tablet
|
07-05-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
10
|
Kemisk ligevægt
Kemisk ligevægt
En kemisk ligevægt, Ligevægtsloven, Ligevægtskonstantens betydning, Ikke-ligevægt, Ændring af reaktionsdeltageres stofmængdekoncentration, Beregning af en ligevægtsforskydning, Temperaturændringer,Ligevægt i gasser, Ligevægtsloven med partialtryk, Volumen og Trykændringer. Opløsningsmidlet som reaktionsdeltager, Heterogene ligevægte, Opløselighedsprodukt og Indgreb i opløselighedsligevægte, Regler for opskrivning af reaktionsbrøken, Destillation og Gassers opløselighed i vand
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Forskydning af ligevægte
|
03-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
11
|
Syre-basekemi II
Indhold Syre-basereaktioner II:
Syrer og baser, Vands autohydronolyse. pH og pOH, Måling af pH, Syre- og Basestyrke, Korresponderende syre-basepar, Beregning af pH i syreopløsninger, Beregning af pH i baseopløsninger, Pufferopløsninger og brug af pufferligningen, Bjerrumdiagrammer, Bestemmelse af pH i amfolytopløsninger, Titrering af stærk syre med stærk base, Titrering af svag syre med stærk base,
MATERIALE
Basiskemi B, side 73-115
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Eddikesyreindholdet i husholdningseddike
|
30-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
12
|
Organisk kemi II
Organisk kemi, med fokus på carbonhydrider. Vi ser på de fysiske og kemiske egenskaber for carbonhydrider, samt deres navngivning. De forskellige opskrivningsformer for alkaner, alkener og alkyner vil blive gennemgået, herunder molekylformler, strukturformler og zigzagformler. Ligeledes vil de rummelige forhold omkring carbonatomer med enkelt-, dobbelt- og trippelbindinger blive behandlet.
Derudover vil der blive arbejdet med karakteristiske grupper og stofklasser, samt simple synteser.
FAGLIGE MÅL
Du skal som elev kunne:
- redegøre for carbonhydriders molekylstruktur, herunder rummelig opbygning
- forklare begrebet isomeri og komme med eksempler på isomere molekyler
- forklare forskellen mellem molekylformel, strukturformel og zigzagformel, og komme med konkrete eksempler
- forklare hvordan man navngiver uforgrenede og forgrenede alkaner
- redegøre for alkaners opløselighed samt forklare sammenhængen mellem carbonkædelængde og smelte/kogepunkt
- kunne opskrive og afstemme substitutions- og additionsreaktioner
- forklare cis-trans-isomeri
- kunne navngive cycloalkaner og -alkener, aromatiske carbonhydrider
- redegøre for det delokaliserede elektronsystem i aromatiske carbonhydrider
- redegøre for de intermolekylære bindinger såsom londonbindinger, dipol-dipol bindinger og deres sammenhæng med de fysiske egenskaber
- forklare opbygningen af alkoholmolekyler (primær, sekundær og tertiær) og navngivningen af disse, samt forskellige karakteristiske grupper og stofklasser.
Basiskemi B, side 117-177.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Phosphorsyreindhold i Cola
|
25-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15,01 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818675834",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818675834",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818675834"
}