Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
|
Lærer(e)
|
Laust Raahauge, Mariann Judit Verebély
|
|
Hold
|
2024 Fy/x (1x Fy, 2x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til fysik
Introduktion til fysiske størrelser og enheder samt antal betydende cifre og præfiks. SI systemet.
Der arbejdes med at forstå hvordan man bruge lineær regression til at lave en matematisk model af et fysisk system.
Tyngdekraft, masse, volumen, densitet, tilvækster og fysikkens sprog.
SOLO taksonomi.
Der laves et forsøg med barometermåling af tryk på trappegangen som bruges til at estimere luftens densitet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Atmosfæren
|
26-08-2024
|
|
Genaflevering - atmosfæren
|
04-09-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Energi
Indledning:
Forløbet går i sin essens ud på, at eleverne skal arbejde med begrebet energi i termodynamikken. Derudover arbejdes der også med energibegrebet i sig selv og effekt. Derudover er der en generel indledning til fysiksproget.
Kernestof:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Kernebegreber:
Præfikser, titalspotenser, SI-systemet
Effekt 𝑃=Δ𝐸/Δ𝑡
Termisk Energi: Δ𝐸=𝑚∙𝑐∙Δ𝑇
Kollektive og uorganiserede bevægelser
Varmefylde
Specifik smeltevarme og fordampningsvarme (Ls og Lf)
Kelvin/Celcius skalaen,
Nyttevirkning
Tilstandsformer, fast, flydende og gas
Tilstandsændringer (størkne, smelte, fordampe)
Forsøg:
Bestemmelse af vands spec. varmekapacitet.
Bestemmelse af spec. varmekapacitet og densitet af et metallod
Isens smeltevarme og vands fordampningsvarme (på video)
Bestemmelse af nyttevirkningen af en elkedel og dyppekoger.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Journal om faldmaskinen
|
13-12-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Bølger og lyd
Introduktion til grundlæggende bølgebegreber som frekvens, bølgelængde, periode, amplitude og udbredelseshastighed, samt hvordan disse kan bruges til at beskrive lyd. Der arbejdes teoretisk med lydstyrke og Dopplereffekten.
Musikinstrumenter (strenge og blæseinstrumenter)
Stående bølger, resonans.
Stående bølger og partialtoner bruges til at undersøge sammenhængen eksperimentelt mellem længden af en guitarstreng (snor) og tonens frekvens som den kan spille, samt bestemme lydens hastighed i strengen (snoren).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Bølger og lys
Bølgebegreberne anvendes til at undersøge lys. Reflektion, interferens, gitterligningen, lysets brydning (Snells lov). Introduktion til det elektromagnetiske spektrum. Absorptions- og emissionsspektre.
Lysets partikel og bølgemodel.
Eksperimenter:
Der blev lavet et forsøg med lysbrydning der havde til formål at bestemme brydningsindekset i glas.
??
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bevægelse_og_varme.pdf
-
Vi fortsætter hvor vi slap, men denne gang skal I arbejde i grupper:
-
Mekanisk_energi.pdf
-
Hvis I mangler noget at lave, så prøv hvor mange af opgaverne i ovenstående fil I kan løse.
-
Acceleration.pdf
-
Planen for timen: Bliv i klassen, vi læser den vedhæftede pdf i fællesskab, og I får 5 min til at svare på hvert spørgsmål. Jeg hiver nogle af jer op til tavlen, og så ser vi hvor langt vi når.
-
Lektie: Kig lige den del vi gennemgik igennem en gang til, og prøv så selv at læse slutningen om kræfter. Prøv om I kan klare den hårde opgave på sidste side.
-
Eksperiment_faldmaskine.pdf
-
Vi fortsætter med eksperimentet, denne gang har jeg skaffet mere snor.
-
Vi runder forsøget med faldmaskinen af og gennemgår beregningerne i fællesskab.
-
Udledning_lodders_acceleration.pdf
-
Faldmaskine_beregner.xlsx
-
Tryk.pdf
-
Introduktion til bergrebet tryk, og fem opgaver som I selv skal regne.
-
Vi taler mere om tryk, og så kommer I til at arbejde lidt med et klassisk område for fysikere: Opdrift.Opdrift.pdf
-
Vi tager en afstikker til solsystemet i dag, mere præcis sol-jord-måne-systemet. Vi ser hvordan det har formet vores kalender, og I kommer til at finde ud af både hvorfor man har skud-dage og hvorfor ramadan og jul flytter sig ifht. hinanden.
-
Dagens emne dækker afsnit 2.6 i Orbit B bogen. Vi starter med en kort opsummering af begrebet varme. Læs selv afsnit 2.6 og regn opgaverne 2.17 og 2.18 sidst i afsnittet.
-
Måling af Varmekapacitet.pdf
-
I skal deles ind i grupper, og så laver vi et hurtigt forsøg i fysik-lokalet, som I kommer til at skrive en rapport om. Se opg. 218 i bogen Orbit B igen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Genopfriskning af 1.år
Vi genopfrisker nogle vigtige ting fra 1. år, navnlig: bølger, varmefylde og acceleration.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Stedfunktion
Stedfunktion og anvendelse af differentialregning i fysik.
Et samarbejde med matematik, i anledning af SRO.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Delvis selvvalgt: Global opvarmning og grøn energi
Som det står i redegørelsen fra undervisningsministeriet, har I lov til selv at vælge en del af jeres pensum, indenfor visse rammer.
Efter en hård afstemning, har besluttet jer for et forløb om grøn energi.
I kurset skal I lave et projekt i mindre grupper (højst 3)
Alle skal have starte med en kort redegørelse for global opvarmning og en analyse af de nyeste data (Da meget af vores materiale ikke er helt nyt, skal I også træne jer i informationsøgning.)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Ny opgave
|
13-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818686170",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818686170",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65818686170"
}