Titel
1
|
NF-geografi
Undervisningsbeskrivelse
Skole: Nørrebro Gymnasium
Fag: NF-geografi
Hold: 1.p og 1.q
Lærer: Martin Nybo Steiner (MNS) og Marie Fibæk (MAF)
Forløb
Forløb 1: Vand og Vejr
Forløb 2: Geologi og Landskaber
Forløb 3: Fødevarer og Sundhed
Forløb 4: Klima og Energi
Titel: Forløb 1 – Vand og Vejr
Antal Moduler: 15 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Årstidsvariation og indstrålings-vinkel
Konvektion i vand
Sandjord og lerjord
Vandets Kredsløb
Grundvands-dannelse
Forurening af grundvand og vandløb
Vandværk og rensningsanlæg
Nedbørstyper
Det danske vejrkors
Faglige mål:
naturvidenskab i elevernes hverdag
miljø og bæredygtighed
vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
Jordens og landskabernes processer
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Materialer:
Grundbogsstof:
Naturgeografiportalen, Systime, Kap. 7-7.1
Naturgeografi grundbogen C, Systime, Kap. 2.2-2.4, 4.2-4.3
Powerpoint-præsentationer:
Vandets kredsløb, udarbejdet af MAF
Hjemmesider:
Forurenet jord hober sig op i byerne: Efter Nordic Waste er der ingen steder at gøre af den | Indland | DR
Danske Vandværker er bekymrede: Forurenet jord kan spredes til drikkevandet | Indland | DR
Videoer:
Konvektionskammer, demonstrationsforsøg
Grønlandspumpen
TV-undsendelse: Er vores drikkevand i fare, DR
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Porøsitet og permeabilitet
Konvektionskamre
Titel: Forløb 2 – Geologi og landskab
Antal Moduler: 8 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Istidslandskaber i Danmark
Jordens indres opbygning
De geologiske kredsløb
Jordskælv og vulkaner
Konvektion i jordens indre
Pladetektonik
Faglige mål:
naturvidenskab i elevernes hverdag
Jordens og landskabernes processer
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Materialer:
Grundbogsstof:
Naturgeografiportalen, Systime, Kap. 1.1.3-1.2.3, 1.4-1.5, 1.7-1.7.1
Powerpointpræsentationer
Introduktion til landskabsdannende processer, udarbejdet af MAF
Istidslandskaber, udarbejdet af MAF
Videoer:
Pladetektonik
Hvordan ved vi, hvad der er inde i JORDENS INDRE?
TV-udsendelse: Klodens Kræfter - Vulkaner
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Jordskælv
Titel: Forløb 3 – Fødevarer og sundhed
Antal Moduler: 10 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Landbrugets fortid og nutid
Landbrugets fremtid – udfordringer og løsninger
Demografisk Transition
Livstilssygdomme i Danmark og udlandet
Danskernes sundhed
Faglige mål:
naturvidenskab i elevernes hverdag
sundhed og levevilkår
miljø og bæredygtighed
ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
stoffer, materialer og produkter.
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Materialer:
Hjemmesider:
Uligheden i sundhed stiger - de dårligst stillede dør år tidligere | Indland | DR
Videoer:
Kan klimaaktivisten overbevise svineavleren om, at vi skal spise mindre kød?
Fremtidens bondegård er på 14 etager
TV-udsendelse: Det store svinerige
TV-udsendelse: Den fede verden
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Karse
Danskernes sundhed
Titel: Forløb 4 – Klima og energi
Antal Moduler: 12 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Oliedannelse og oliemigration
Kulstofskredsløbet
Drivhuseffekt
Naturlige klimavariationer
Feedback-mekanismer
Konsekvenser af klimaforandringer
Faglige mål:
sundhed og levevilkår
miljø og bæredygtighed
ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Materialer:
Grundbogsstof:
Naturgeografi grundbogen C, Systime, Kap. 3.4, 7.5
Powerpoint-præsentationer:
Klimapolitik, udarbejdet af MNS
Hjemmesider:
Drivhuseffekten | DMI
Effekter på klimaet | DMI
Temaforside: Drivhusgasser | DMI
Film og TV
Klimakrisen – de hårde facts
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Oliemigration
Global opvarmning
|