|
Titel
9
|
Forløb 3 sa: Kulturmøder (flerfagligt)
Forløbets indhold og fokus
Forløbet er i tværfagligt samspil med historie og religion. Det blev indledt med et besøg med omvisning på Immigrantmuseet i Farum samt tilhørende debatspil.
I dette forløb har vi arbejdet med mødet mellem kulturer med fokus på normer, identitet og socialisering. Eleverne har stiftet bekendtskab med begreber som jeg- og vi-kultur, identitetstyper, stereotyper og fordomme samt teorier som Rosenthal-effekten, kontaktteorien og Honneths anerkendelsesteori. Forløbet har desuden belyst, hvordan kulturmøder påvirker politik og integration i Danmark, herunder forskellige integrationsformer og borgerbegreber som statsborger, medborger og modborger. Forløbet har også belyst, hvordan man som borger kan deltage i politik.
Forløbet omfattede et projekt med tværfaglig synopsisskrivning ud fra tekster fra undervisningen med en individuel prøve under eksamenslignende forhold.
Begreber: Isbjergmodel (manifeste kultur, kernekultur), socialisering (primær/sekundær), norm (formel/uformel), roller, identitet (personlig/social), dobbeltsocialisering, jeg-kultur, vi-kultur, identitetstyper (ren identitet, bindestregsidentitet, kreolsk identitet), etnocentrisme, stereotyper, fordom, Rosenthal-effekten, kontaktteori, anerkendelse (privat, retslig, solidarisk), rettigheder (civile, politiske, sociale), statsborger, medborger, modborger, pligter, social arv (positiv/negativ), mønsterbryder, social mobilitet, habitus, kapitaler (økonomisk, kulturel, social), fordelingspolitik (højre-/venstreorienteret), værdipolitik (højre-/venstreorienteret), det politiske kompas, integrationstyper (assimilation, integration, segregation).
Anvendt materiale
Grundbogsmateriale: 1p kulturmøde-kompendium (pdf-fil).
Supplerende materiale
• Diverse statistikker
• Kort uddrag: ”Du aner ikke, hvor meget det sejler i dansk Somalia”, Sofie Jama, Information, 19. marts 2018
• Kort uddrag: ”Den sommer Ahmed blev radikaliseret”, Louise Stigsgaard Nissen og Mette Dahlgaard, Berlingske, 26. januar 2015
• Dokumentar: Med tørklæde på scenen (episode 4, sæson 1). I: Kampen om mig. DR, sendt d. 12. november 2019.
• Uddrag: ”Folkeskolelærere diskriminerer drenge med mellemøstlige navne”, Anne Ringgaard, videnskab.dk, 5. marts 2019
• Uddrag: ”Forsker: Når minoritetsetniske unge ikke stemmer, nægter de at lade politikerne definere deres værd”, Kristina Bakkær Simonsen, Altinget, 3. september 2022.
• Dokumentar: Jeg vil også have huen på (00:00-20:00, episode 3, sæson 1). I: Ghettostjerner. DR, sendt d. 7. februar 2021
• Korte uddrag fra Enhedslisten, Dansk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Socialdemokratiet og Radikale Venstres hjemmesider
• Uddrag: ”Kommission anbefaler at forbyde tørklæder i skolen”, Mette Viktoria Pabst Andersen, DR, 24. august 2022
• Uddrag: ”Alkoholkulturen er fuld af dilemmaer for unge muslimske kvinder”, Brian Traantoft Rasmussen og Marie Fjellerup Bærndt, Vid&Sans, 23. maj 2022
|