Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
John Krüger, Martin Nybo Steiner, Mikkel Blomsterberg
|
Hold
|
2024 nf/q (1q nf, 1q nf/bi, 1q nf/ge, 1q nf/ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vand, økosystem og evolution
Yubio C
s. 391-407 + 431-435
Moduler
Kernestof
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet
– evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
– biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
VAND
kemi: basiskemi c: 7-60.
grundstoffernes periodesystem, ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
kovalent binding. molekylers opbygning og navngivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Figurøvelse geografi
|
15-08-2024
|
Globus-billeder
|
20-08-2024
|
ioner og salte
|
11-09-2024
|
Evolutionsopgave mens resten gør øvelse
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kemiforløb 1: Vand (FF Vand)
Forløbets indhold og fokus
Eleverne har desuden skrevet synopsis og gået til prøveeksamen i en opgave med det overordnede spørgsmål ”Hvordan transporteres næringssalte rundt i naturen i Danmark og hvorfor er det vigtigt?”.
Begreber: Atom, Bohrs atommodel, atomkerne, elektronskal, proton, elektron, neutron, atomnummer, hovedgruppe, periode, grundstof, periodisk system, ion (simpel, sammensat), ionbinding, tilstandsformer (fast, væske, gas), opløselighed (letopløselig, tungtopløselig), bundfald, fældningsreaktioner, molekyle, kovalent binding, elektronpar, molekylformel, strukturformel, elektronprikformel, oktetreglen, elektronsky, elektronegativitet, delladning, polaritet (polær, upolær), dipol, hydrofob, hydrofil.
Kernestof
Grundstoffernes periodesystem.
Kemiske bindingstyper.
Tilstandsformer.
Ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse.
Anvendt materiale
Grundbogsmateriale: Kapitel 1 om …
- Atomteorien (s. 7-10)
- Atomets opbygning (s. 11-15, ÷ opdagelsen af elementarpartikler)
- Atommasse (s. 16-17)
- Grundstoffernes periodesystem (s. 18-21, ÷ historisk periode-system og atomkernereaktioner)
- Atomernes elektronsystem (s. 23-26)
Kapitel 2 om …
- Natriumchlorid (s. 31-33)
- Forbindelser med enatomige ioner (s. 34-36)
- Eksempler på ionforbindelser (s. 37-38)
- Mærkning af farlige kemikalier (s. 39-41)
- Ionforbindelsers egenskaber (s. 41-44)
- Fældningsreaktioner (s. 46-47)
Kapitel 3 om …
- Navngivning af molekyler (s. 53)
- Atomernes elektronsky (s. 54)
- Elektronparbinding (s. 56-57)
- Eksempler på elektronparbindinger (s. 57-59)
- Molekylers fysiske egenskaber (s. 61-62, ÷ svovl)
- Elektronegativitet (s. 67-70)
- Polære bindinger og polære molekyler (s. 71-74)
- Hydrofile og hydrofobe grupper (s. 74-75)
Eksperimentelt arbejde:
- Fældningsreaktioner
- Kemisk rensning af fosfat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kost
Bok Yobio C
s. 90-102 + 110-128
Power point på moduler
Kernestof – makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer, carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
– carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arvelov, og det centrale dogme
Yubio C
s. 304-320
327-329
333-335
273-281
285-295
304-311
Kernestof
cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af pro- og eucaryote celler
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer, carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kemiforløb 2: Mængdeberegning
Forløbets indhold og fokus
I dette forløb har vi arbejdet med fysiske størrelser, herunder deres symboler og enheder. Densitetsformlen, stofmængdeformlen, koncentrationsformlen og fortyndingsformlen er blevet introduceret og arbejdet med. Derudover har vi afstemt reaktionsskemaer samt lavet mængdeberegning i forbindelse med reaktionsskemaer.
Begreber: Densitet, masse, volumen, stofmængde, afstemning, koefficienter, reaktionsskema, ækvivalente mængder, stofmængdeforhold, stofmængdekoncentration, fortynding.
Kernestof
Stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration.
Anvendt materiale
Grundbogsmateriale: Kapitel 4 om …
- Densitet (s. 79-81)
- Stofmængde (s. 83-88)
- Kemiske mængdeberegninger (s. 89-93)
Kapitel 5 om ...
- Stofmængdekoncentration (s. 104-107)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Landskabsdannende processer og vandets kredsløb
Forløbet dækker følgende NF kerneemner;
- Jordens og landskabernes processer
- (vejrforhold,) klima, klimaændringer og vandressourcer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemiforløb 3: Syrer og baser (FF Fødevarer)
Forløbets indhold og fokus
I dette forløb har vi arbejdet med begreberne syre, base og hydron samt deres rolle i syre-basereaktioner. Derudover har vi lært om korresponderende syre-basepar og pH-begrebet, herunder beregning og måling af pH samt oxonium- og hydroxidioners rolle. Forløbet har også omfattet titrering og ækvivalenspunktet som metode til at bestemme koncentrationer.
Begreber: Syre, base, hydron, korresponderende syre-basepar, pH, oxonium, hydroxid, indikator, sur/neutral/basisk opløsning, titrering, kovalent binding, elektronpar, ækvivalenspunkt, burette.
Kernestof
Uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse.
Kemiske reaktioner, herunder syre-basereaktioner.
Anvendt materiale
Grundbogsmateriale: Kapitel 7 om …
- Et eksempel på en syre-basereaktion (s. 153-155)
- Syrer (s. 156-158)
- Baser (s. 158-160)
- Syrers og basers styrke (s. 160-161)
- pH-begrebet (s. 162-165, ÷ aktuel/formel koncentration)
- Måling af pH (s. 166)
- Syre-basetitrering (uddrag af s. 167-168, ÷ titrerkurve)
Eksperimentelt arbejde:
- Rødkålsøvelse (demonstrationsforsøg)
- Eddikesyre i sennep (syre-basemikrotitrering)
- Saltindhold i fødevarer (fældningstitrering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Organsystem og helbred
Vi gennemgår kroppen, diskuterer funktioner, sygdom og hvordan livsstil hænger sammen med en befolkningsnings helbred.
Kernestof:
organsystemers opbygning og funktion
Sider i Yubio 3:
110-129
55-67.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plan
-
TiderEleverEksaminatorer9.00Fatme, AmiraJK, MP9.15Jannah, HamzaJK, MP9.30Sara, MariamJK, MP9.45Pause 10.00Rayan, OmarJK, MNS10.15Osama, RafikJK, MNS10.30Ismail, TaimullahJK, MNS10.45Evelina, SabarinaJK, MNS11.00Tommy, YosefJK, MNS11.15Sarah A, DaniaJ
-
Filmen som jeg visede
-
Aminoacids_table.svg
-
Opgave Mutationer.docx
-
Mutation.pptx
-
DNA mutation sidste øvelse pq.docx
-
Lunger og cirkulationssystem pq.pptx
-
Analysere din morgenmad. Tag udgangpunkt i din morgenmad som du plejer at spide en alm morgen. Brug nemlig.com fødevære data til at udfylde tabel. Ta bagefter den bedste morgenmad du kan tænke dig, og udfyld den i den andre tabel. Sammenlign nu nærin
-
Kemi - øvelsesvejledning
-
Vi supplerer jere s opgave og begynde på bugspytkirteln
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
energi
yubio C
s. 16-35
Blandet med tideligere deler, søættes i sammenhæng
cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af pro- og eucaryote celler
– virus: opbygning og formering
– makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer, carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
– carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
– biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
– genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi
– evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, nervesystem og andre udvalgte
organsystemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kemiforløb 4: Organisk kemi (FF Energi)
Forløbets indhold og fokus
I dette forløb har vi arbejdet med opbygningen af organiske forbindelser, herunder alkaner, alkener og alkyners bindingstyper. Vi har lært at skelne mellem hovedkæder, sidekæder og alkylgrupper samt anvendt molekyl-, struktur- og zigzagformler. Derudover har vi arbejdet med navngivning af organiske forbindelser og gennemgået forskellige reaktionstyper som forbrænding, substitution og addition.
Eleverne har desuden under eksamenslignende forhold skrevet synopsis og gået til prøveeksamen i en opgave med det overordnede spørgsmål ”Hvordan påvirker mennesket kulstofkredsløbet?”.
Begreber: Alkaner (forgrenet, uforgrenet), sidekæde, hovedkæde, molekylformel, strukturformel, zigzagformel, isomer, alkylgruppe, forbrændingsreaktion (fuldstændig, ufuldstændig), substitutionsreaktion, alken, enkeltbinding, dobbeltbinding, tripelbinding, additionsreaktion, alkyn.
Kernestof
Organiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse.
Tilstandsformer.
Blandbarhed.
Anvendt materiale
Grundbogsmateriale: Kapitel 6 om …
- Organisk kemi (s. 117-118)
- Alkaner (s. 122-126)
- Alkanernes egenskaber (s. 127-132, ÷ olieraffinering)
- Alkener (s. 132, ÷ cis/trans-isomeri)
- Alkenernes egenskaber (s. 135-137, ÷ polymerisationsreaktioner)
- Alkyner (s. 138-139).
Eksperimentelt arbejde:
- Organiske reaktionstyper: Substitution, addition og forbrænding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
NF-geografi
Undervisningsbeskrivelse
Skole: Nørrebro Gymnasium
Fag: NF-geografi
Hold: 1.p og 1.q
Lærer: Martin Nybo Steiner (MNS) og Marie Fibæk (MAF)
Forløb
Forløb 1: Vand og Vejr
Forløb 2: Geologi og Landskaber
Forløb 3: Fødevarer og Sundhed
Forløb 4: Klima og Energi
Titel: Forløb 1 – Vand og Vejr
Antal Moduler: 15 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Årstidsvariation og indstrålings-vinkel
Konvektion i vand
Sandjord og lerjord
Vandets Kredsløb
Grundvands-dannelse
Forurening af grundvand og vandløb
Vandværk og rensningsanlæg
Nedbørstyper
Det danske vejrkors
Faglige mål:
naturvidenskab i elevernes hverdag
miljø og bæredygtighed
vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
Jordens og landskabernes processer
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Materialer:
Grundbogsstof:
Naturgeografiportalen, Systime, Kap. 7-7.1
Naturgeografi grundbogen C, Systime, Kap. 2.2-2.4, 4.2-4.3
Powerpoint-præsentationer:
Vandets kredsløb, udarbejdet af MAF
Hjemmesider:
Forurenet jord hober sig op i byerne: Efter Nordic Waste er der ingen steder at gøre af den | Indland | DR
Danske Vandværker er bekymrede: Forurenet jord kan spredes til drikkevandet | Indland | DR
Videoer:
Konvektionskammer, demonstrationsforsøg
Grønlandspumpen
TV-undsendelse: Er vores drikkevand i fare, DR
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Porøsitet og permeabilitet
Konvektionskamre
Titel: Forløb 2 – Geologi og landskab
Antal Moduler: 8 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Istidslandskaber i Danmark
Jordens indres opbygning
De geologiske kredsløb
Jordskælv og vulkaner
Konvektion i jordens indre
Pladetektonik
Faglige mål:
naturvidenskab i elevernes hverdag
Jordens og landskabernes processer
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
Materialer:
Grundbogsstof:
Naturgeografiportalen, Systime, Kap. 1.1.3-1.2.3, 1.4-1.5, 1.7-1.7.1
Powerpointpræsentationer
Introduktion til landskabsdannende processer, udarbejdet af MAF
Istidslandskaber, udarbejdet af MAF
Videoer:
Pladetektonik
Hvordan ved vi, hvad der er inde i JORDENS INDRE?
TV-udsendelse: Klodens Kræfter - Vulkaner
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Jordskælv
Titel: Forløb 3 – Fødevarer og sundhed
Antal Moduler: 10 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Landbrugets fortid og nutid
Landbrugets fremtid – udfordringer og løsninger
Demografisk Transition
Livstilssygdomme i Danmark og udlandet
Danskernes sundhed
Faglige mål:
naturvidenskab i elevernes hverdag
sundhed og levevilkår
miljø og bæredygtighed
ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
stoffer, materialer og produkter.
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.
Materialer:
Hjemmesider:
Uligheden i sundhed stiger - de dårligst stillede dør år tidligere | Indland | DR
Videoer:
Kan klimaaktivisten overbevise svineavleren om, at vi skal spise mindre kød?
Fremtidens bondegård er på 14 etager
TV-udsendelse: Det store svinerige
TV-udsendelse: Den fede verden
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Karse
Danskernes sundhed
Titel: Forløb 4 – Klima og energi
Antal Moduler: 12 moduler a 95 minutter
Indhold: Fagligt indhold:
Oliedannelse og oliemigration
Kulstofskredsløbet
Drivhuseffekt
Naturlige klimavariationer
Feedback-mekanismer
Konsekvenser af klimaforandringer
Faglige mål:
sundhed og levevilkår
miljø og bæredygtighed
ressourceudnyttelse, produktion og teknologi
vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
Materialer:
Grundbogsstof:
Naturgeografi grundbogen C, Systime, Kap. 3.4, 7.5
Powerpoint-præsentationer:
Klimapolitik, udarbejdet af MNS
Hjemmesider:
Drivhuseffekten | DMI
Effekter på klimaet | DMI
Temaforside: Drivhusgasser | DMI
Film og TV
Klimakrisen – de hårde facts
Eksperimentelt/empiribaseret arbejde:
Oliemigration
Global opvarmning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879498173",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879498173",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65879498173"
}