Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Kim Rasmussen
|
Hold
|
2024 Ps2 (2024 Ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til psykologiens teorier og metoder.
En introduktion i de kendte psykologiske teoriretninger som; psykoanalysen, adfærdspsykologien, eksistenspsykologi, kognitiv psykologi, og postmoderne psykologi. Desuden introduceres metodebegrebet og en indledende præsentation af videnskabsteori, forskellige specifikke metoder samt metodevalidering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema: ondskab og terror.
Om metoder og metodekritik. Gennemgang af de klassiske socialpsykologiske forsøg samt Phillip Zimbardos pointer om ondskab.
Med udgangspunkt i socialpsykologien og Carl Goldberg skal vi se på hvorfor mennesker begår onde handlinger og terror. Der tages udgangspunkt i forskellige cases. Kapitler i Psykologien Veje fortrinsvis Kapitlet om Socialpsykologi og kapitlet om Ondskab.(24).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udviklingspsykologi
Løbende: Om metoder og kritik af metoder/undersøgelser.Grundig indblik i udviklingspsykologien. Blandt andet omtales Daniel Stern. J. Bowlbys tilknytningsteori. Med udgangspunkt i empiri og teori beskrives og diskuteres hvorledes barndommen kan få betydning for udvikling af mistrivsel og psykiske lidelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Omsorg og hjerneudvikling hos barnet
Primært udgangspunkt i udvalgte kapitler i Margot Sunderlands bog" Fantastiske forældre". Desuden afsnit i Psykologien veje om neuropsykologi og Macleans tredelte hjerne, krybdyr-, limbiske system og den nye pattedyrshjerne/ Cortex. Metodekritik ved cases.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Senmodernitet-kultur og identitet.
Hvad er karakteristik for senmoderniteten og globaliseringen. Definitioner af begreber som identitet, personlighed og selvet. Antony Giddens. Kenneth Gergen. E. Erikson
Seymour Epsteins selv.
Kultur identitet og køn.
Udfordringer i senmoderniteten: arbejde, stress og coping. Mistrivsel, og typiske diagnoser i vores tid ADHD, Stress, anoreksi, angst depression, autisme mv. Forskellige terapiformer omtales. Metodekritik ved cases.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32,58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kognition og læring
Løbende diskussion og kritik af psykologiske undersøgelser fra cases. Flere afsnit i Psykologiens veje kapitel11,12,13 om: den kognitive psykologi, perception, opmærksomhed og hukommelse. Tænkningens udvikling med J. Piaget, Lev Vygotsky og socialkonstruktivismen. behavioristisk læring m. klassik betingning og operant betingning, Imitation m. Albert Bandura. Maslows behovspyramide. Samspilsprocesser, Zonen for nærmeste udvikling.
Fra M. Levanders bog: Anvendt Psykologi 2011: følgende to dokumenter: 1) Hukommelse og Perception. 2) Tre figurer om læring og motivation: Maslow, Trekanten om psykodynamik ved læring. Cirklen af Beck og Gottlieb med forskellige læringsformer, induktiv deduktiv undervisning mm.
Fra psykologien Veje: Følelsernes intelligens m. Daniel Goleman og de syv intelligenser med Howard Gardner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Psykoterapi
En mere dybdegående gennemgang af kognitiv adfærdsterapi terapi og psykoanalysen/ Psykodynamisk korttidsterapi. Disse terapiformer diskuteres kort i forhold til medicinske behandling med psykofarmaka.
Arbejde og diskussion af metoder og metodekritik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880438551",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880438551",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65880438551"
}