Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Mikkel Blomsterberg
|
Hold
|
2024 Bi/2hf (2hf Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
cellebiologi
Se her for detaljer:
https://o365itcfyn-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/mib_nbgym_dk/EXfM0gOrTsBAmSnhJIudRu0BEMw3yXgp8EBVmkZzIjGZbg?e=T1wHCs
Vi har arbejdet med:
celletyper, celleorganeller, cellemembran og transport henover denne. eukaryoter og prokaryoter. antibiotikaresistens, mikrobiom. fotosyntese, respiration og gæring samt vækstfaser. desuden: cyanobakterier
Youbio B: 19-36
hansen: biologibogen 67a-d
Tekster om osmose i hverdagen: https://o365itcfyn-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/mib_nbgym_dk/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BF0055EA1-CFBC-449D-952C-65AA5C6FE222%7D&file=fem%20tekster%20om%20osmose%20-%20matrix.docx&action=default&mobileredirect=true
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Her findes læsestof til dagen: LÆS
-
Afsnit
-
1 – Biologi B - CELLEBIOLOGI.docx - forløbsplan!
-
fire tekster om osmose - matrix.docx
-
34 ons fire tekster om osmose - matrix.docx Osmose i virkeligheden Vi fortsætter powerpoint med opgaver. Inklusivt en lille skriveopgave Vi mikroskoperer vandpest – og ser osmose ske Vi arbejder med de fire tekster om osmose
-
Livets oprindelse, Endosymbiontteorien, cyanobakterier
-
19-25
-
Aerob respiration, anaerob gæring, mitokondrie, pyruvat, atp, ethanol, mælkesyre respiration og gæring.
-
35 fre vækstfaser: lagfase, eksponentiel fase, stationær fase, dødsfase respiration og gæring.pptx Mikroorganismer og resistens.docx Powerpoint med indlagte opgaver Arbejdsark Arbejde med aflevering
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
fotosyntese og respiration
|
19-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
vi arver det...
Se her for detaljer:
https://o365itcfyn-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/mib_nbgym_dk/EayGViRsb3BIiON9X7rL_iQB4U7vDLmK9oIdw6aIu7PowQ?e=whfGTf
klassisk genetik. DNA - form og funktion. store og små mutationer replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger - mitose og meiose. celledifferentitation og kloning
Youbio B: 273-330
Hansen: biologibogen: s. 216
DR: dødelige gener - carnitin defekt syndrom
DR: dolly - det klonede får
information om carnitin: https://hjerteforeningen.dk/sundhed/kostrad/oversigt-over-naturlaegemidler/fakta/l-carnitin/
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DNA, Kromosomer, diploid, kønskromosomer, autosomer, karyotype, homologe og heterologe kromosomer, histoner, nukleosom, deoxyribose, kvælstofholdig base: thymin, adenin, cytosin og guanin, fosfat, nukleotid, hydrogenbindinger, baseparringsregelen, ko
-
2 - biologi b - Vi arver det.docx
-
Autosomer, kønskromosomer, gamet, gen, dominant, recessiv, genotype, fænotype, krydsningskema, 3:1-ratio, albinisme,
-
DNA i kiwi.docx
-
Nedarvning, krydsningsskema, stamtavler, homozygot, heterozygot
-
Dødelige gener Arbejdsark: dødelige gener - CTD på færøerne.docx VIRTUEL UNDERVISNING – SE DENNE FILM: ødelige gener SVAR PÅ DISSE SPØRGSMÅL IMENS:
-
Vi ser på den virtuelle aflevering – ser evt filmen sammen og starter på opgaven Vi laver stamtavleopgaver i grupper og frem
-
gi b - Vi arver det.docx
-
327-330 Kønsbunden arv, x eller y-bundet. Kønsbunden arv
-
280-283 + 285-296: Gener, proteinkodende gen, kodon/triplet, nukleotidsekvens/base-sekvens, 5´-AUG-3´, genetiske kode, startkode, promotor, terminator, kodende streng, skabelonstreng, introns, exons Gener
-
s 285-296
-
Biologi b - Vi arver det.docx
-
297-301 Gener og genregulering, transkriptionsfaktor, ncDNA, replikation, DNA-polymerase, okazaki-fragmenter Gener og DNA.pptx Video: DNA-replikation mutationer der ændrede mennesket.pptx kahoot - dna
-
Cellens cyklus, vækstfase (interfase), delingsfase (mitose), profase, metafse, anafase, telufase, cytokenese, arbejdsfase, DNA-replikation,
-
Smagning af PTC.pdf Kønsbunden nedarvning, x-bundet, farveblindhed, rask bærer, Y-bundet, SRY-gen.
-
308-312
-
Meiose, profase 1, overkrydsning, metafase 2, anafase 1, profase 2, metafase 2, anafase 2, telofase 2, zygote.
-
LÆS304-308
-
Læs: Biologibogen 214-216: blodtyper + til dig der er rhesusnegativ
-
LÆS: biologibogen 216 - blodtyper - rhesus
-
LÆS: 308-312
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
kost og fordøjelse
Kost og - makromolekylers opbygning og nedbrydning. energi i kosten.
og hvad ny lærer måtte tilføje...
youbio B 90-215
DR - body bio: fordøjelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Immunologi
Eleverne har kendskab til
Infektioner
- Virus (1.4 og 11.5)
- Bakterier (1.2)
Immunologi
- Immunsystemet (11.1-11.4)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lunger og blodkredsløb
Eleverne har kendskab til
Lunger (2.2)
- Luftvejene og lungernes anatomi (2.2.1)
- Lungernes fysiologi (2.2.2-3)
Blodkredsløbet (2.3)
- Blodkredsløbets anatomi (2.3.1)
- Hjertet (2.3.2)
- Blodets celler (2.3.3)
- Blodets fysiologi (2.3.4)
Kroppens fysiologi (2.4-2.5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hormonologi
I løbet af forløbet er eleverne bekendt med følgende
Hormoner, herunder
- Dannelse (12.2)
- Fedt og vandopløselige hormoner (12.3)
- Regulering (12.4)
Hormoner og sundhed (12.5)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stofskifte og enzymer
Eleven kender til
Enzymer (14.2)
ATP (14.3)
Katabolisme
- Kulhydrater (14.4)
- Fedt (14.5)
- Proteiner (14.5.3)
Anabolisme
- Glukoneogenese (14.6.4)
- Lipogenesen (14.6.5)
Samlet (14.7)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Muskler og træning
I løbet af forløbet har eleverne kendskab til følgende
Muskler (6.2)
Træning
- arbejde (6.3.1)
- Forbrændig (6.3.2)
- Kondition og styrke (6.4.1-2)
Doping (6.5)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video, kondition
|
28-04-2025
|
Puls og kondital
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition af tidligere forløb
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Begrebsliste, celler
|
12-05-2025
|
Begrebsliste, DNA
|
23-05-2025
|
Begrebsliste, Lunger og blod
|
23-05-2025
|
Hormoner og Stofskifte, begrebsliste
|
23-05-2025
|
Muskler, begrebsliste
|
31-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66974040345",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66974040345",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66974040345"
}