Holdet 2024 ps/2p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lene Bach Nielsen
Hold 2024 ps/2p (2p ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb om køn og kønsforskelle
Titel 2 Ungdommens udfordringer
Titel 3 Trivsel og mistrivsel i familien
Titel 4 Fordomme, diskrimination og ekstremisme
Titel 5 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb om køn og kønsforskelle

Forløbet opgives ikke som selvstændigt emne til eksamen, men indgår i de øvrige forløb.

Introduktion til psykologifagets metoder med udgangspunkt i temaet køn og kønsforskelle.
• Hvordan kan vi forklare køn og kønsforskelle?
• Er det primært arv eller miljø - det biologiske eller det sociale/kulturelle/kognitive der kan forklare kønslighed og kønsforskelle?
• Forskellen på sex og gender?
• Hvor mange køn – to eller flere?
• Hvad er kønsroller og kønsidentitet?

Der er arbejdet med syv teoretiske forklaringer på køn:
• Evolutionspsykologi
• Neuropsykologi
• Behaviorisme og social indlæringsteori
• Kognitiv psykologi
• Eksistentiel psykologi
• Postmoderne psykologi
• Socialpsykologi

Kernestofområder:
Udviklingspsykologi
Socialpsykologi
Kognitionspsykologi
Personlighedspsykologi

Materiale:
Psykologiens veje ibog, Ole Schultz-Larsen, Systime: Kap. 4: Køn og kønsforskelle
Psykologiens veje ibog, Ole Schultz-Larsen, Systime: Kap. 3: Videnskabsteori og metode (der er løbende arbejdet med dette kapitel)

Dokumentar:
Menneskedyret 2 – hanner og hunner (24 min.)
Uden køn (29 min.), DR2 2013

Artikler:
Drenge lærer teknik, piger lærer omsorg, Information 5/6 2009 (5 ns)

Omfang ca. 25 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdommens udfordringer

Forløbsbeskrivelse:
Kernestof henhold til læreplanen:
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping, samt køn og kultur
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden

Teori/undersøgelser til ungdom og identitet: Erikson, Giddens, Gergen, Ziehe, Bourdieu, Riesmann, Goffman.

Teori/undersøgelser til kultur: Kontaktteorien, Rosenthal-effekten, Halo-effekten

Teori/undersøgelser til stress og coping: Lazarus, Holmes & Rahe, Karasek & Theorells, Høegh-Olesen, Seligman, Antonovsky og Zachariae.


Materiale til ungdom, kultur og stress:

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog:
Rosenthal-effekt og Halo-effekt, kap 11
Ungdom og senmodernitet kap. 19
Kulturmøder og kulturforskelle 22
Stress og coping, kap 23

Christian Skjødt Pedersen, Temaer til psykologi, Systime ibog:
Identitet og anerkendelse, kap 4 (6 ns)

Martin Levander et al., Anvendt psykologi, kap 14: Udviklingspsykologi, om Erikson s. 182-186 (kopi).
Peder Nielsen, Psykologi og socialpsykologi, s. 201-213 (kopi)

Artikler og cases:
Mads Meier Jæger, “Kulturel kapital: Flid, fedt og snyd”, Weekendavisen 17.12.2008

Dokumentarer og eksperimenter:

Stress:
Forelæsning af Bobby Zachariae om stress https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo
Case: Maria
Case: Monika

Kultur:
Dukketesten https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E

Teori/undersøgelser til kognition og læring: Maslow, Pavlov, Skinner, Bandura, Piaget, Ebbinghaus, Dale og Qvortrup.

Materialer til kognition, læring og motivation:

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime ibog:
Maslows behovshierarki kap. 17
Højdepunktsoplevelser og flow
Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori, kap 9
Viden, læring og undervisning, kap 13

Peder Nielsen, Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Økonom 2013:
Tændthed og opmærksomhed s. 196-201
Hvordan fanger man folks opmærksomhed s. 203
Hukommelsen s. 205-208
Figur af hjernen s. 209
Hvorfor glemmer vi s. 212-213
Den kognitive udvikling – Piaget s. 233-238
Socialpsykologi og motivation” (Bandura – Self-efficacy) s. 281-282

Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning, Undersøgelser i psykologi, Systime ibog:
Multitasker du?, kap. 3 (4 ns)
Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?
Stroop-test (1ns)
Kan vi stole på øjenvidner?, kap 3 (4 ns)

Christian Skjødt Pedersen, Temaer til psykologi, Systime ibog:
Karakterer og præstationskultur, kap. 3 (6 ns)

Magnus Riisager, PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund ibog:
Opmærksomheden, kap 4 (9 ns)
Motivation og læring, kap 4 (4 ns)

Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, Psykologi - Fra celle til selfie, Columbus ibog:
At fremme læring (Repetition og glemselskurven, Herman Ebbinghaus), kap 6 (2 ns)
Edgar Dales læringspyramide, kap 6 (2 ns)
Opdragelse og socialisering, kap. 6 (4 ns)
Artikler:
"Håndskrift er guf for din hjerne: Derfor husker du bedre med pen og papir" af Lise Soelberg, d. 28.08.24, dr.dk/nyheder
https://www.dr.dk/nyheder/indland/haandskrift-er-guf-din-hjerne-derfor-husker-du-bedre-med-pen-og-papir

Perception, opmærksomhed og hukommelse:
Dokumentar: ”Mød dit urmenneske – 6”, DR1, 2018 (hukommelse og erfaring)
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts (opmærksomhedstest)

Klassisk og operant betingning:
http://www.youtube.com/watch?v=hhqumfpxuzI&feature=related (klassisk beting-ning – Pavlov)
http://www.youtube.com/watch?v=KxKfpKQzow8&feature=related (klassisk be-tingning – Watson)
http://www.youtube.com/watch?v=I9tWZB7OUSU (The AXE effect)
https://www.youtube.com/watch?v=fanm--WyQJo  (effektloven - Thorndike)
https://www.youtube.com/watch?v=yhvaSEJtOV8  (operant betingning - Skinner)

Piaget eksperimenter mm:
http://www.youtube.com/watch?v=ue8y-JVhjS0
http://www.youtube.com/watch?v=whT6w2jrWbA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0&feature=related

”Hvad sker der i en teenagers hjerne?” https://www.youtube.com/watch?v=u_R4oyzBm74
Youtube – Rådet for sikker trafik, 2017 (5 min.)
Opmærksomhedstest (moonwalking bear)
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts
“FOMO (Fear of Missing Out)”
https://www.youtube.com/watch?v=zoBR6rIki04v
Center for Digital Dannelse (5.30 min.)

Omfang: ca 85 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Trivsel og mistrivsel i familien

Kernestof i henhold til læreplanen:
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, køn, miljø og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

Teori/undersøgelser:
Erikson, Aintsworth, Bowlby, Spitz, Harlow, Stern, Killén, Rutter + Ames, Else Christensen, Arne Poulsen.

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog, Kap. 6 "Udviklingspsykologi" (- Mahler + Stern) og kap. 8 "Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt"
Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, Psykologi – fra celle til selfie ibog, kap. 2 (Daniel Stern og barnets interpersonelle udvikling) (5 ns)
Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, Psykologi – fra celle til selfie, Columbus 2015, kap. 1 s. 13 – 17 (typer af omsorgssvigt, risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer)
Else Christensens undersøgelse, Den nye psykologihåndbog, Gyldendal 2001, s. 62 – 72 (kopi)

Dokumentarudsendelser:
"Er du mors lille dreng?", TV2 1998
"Lille menneske" afsnit 1, DR1
Lisbeth Zornig Andersen "Min barndom i helvede", DR1 2012
Konrad Lorenz, prægning: http://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4
Still-face-experiment: http://www.youtube.com/watch?v=TMPUxi7eCTg  
Ainsworths fremmedsituationstest: http://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
http://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk&feature=related
Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst, DR” 2012 (30 min)
Visual Cliff Experiment https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA
Harlows abeforsøg https://www.youtube.com/watch?v=hsA5Sec6dAI  (3 min.)
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I  (6 min.)

Cases:
Uddrag af cases fra Sterns ”Et spædbarns dagbog”
Sam, Jacob og Eva
Gro, Jacob og Molly
Preben og Tobias
Michael

Omfang: Ca. 50 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fordomme, diskrimination og ekstremisme

Kernestof henhold til læreplanen:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination

• Hvordan adskiller begreberne stereotyper, fordomme og diskrimination sig fra hinanden?
• Hvor kommer vores fordomme fra?
• Hvordan kan man reducere eller helt eliminere fordomme og diskrimination?
• Hvordan kan gruppedynamikker skabe konflikt og vold mellem mennesker?
• Hvad kendetegner ekstremisme, og hvordan foregår radikaliseringsprocesser?
• Hvordan kan man komme ud af ekstremisme?
• Hvilke individuelle faktorer kan skabe destruktiv og voldelig adfærd?
• Hvad er psykopati?
• Hvilke former for ondskab findes der?

Teori/undersøgelser:
Asch, Sherif, Tajfel & Turner, Bandura, Allport, Svendsen og Rosenthal.

Tre perspektiver på ondskab: Ondskab som resultat af indre kræfter (evolutionspsykologi, neuropsykologi og social-kognitiv psykologi), ondskab som resultat af ydre kræfter (socialpsykologi) eller som noget individet selv forårsager (eksistentiel psykologi).

Materiale:
Magnus Riisager, PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund ibog:
Fordomme, diskrimination og ekstremisme, kap 6 (40 ns)

Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime ibog:
Socialpsykologi, kap 21 (afsn. Om grupper + Intergruppekonflikter)
Rosenthal-effekt, kap 11

Case:
Peters speciale: Grusomhed, Af Morten Mærsk, Mandag den 8. oktober 2012 (5 ns)
Jeg fik ordre til det, Lynndie England fra Abu Ghraib-fængslet i Irak

Billeder fra Abu Ghraib


Omfang: ca 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer