Titel
2
|
Ungdommens udfordringer
Forløbsbeskrivelse:
Kernestof henhold til læreplanen:
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping, samt køn og kultur
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden
Teori/undersøgelser til ungdom og identitet: Erikson, Giddens, Gergen, Ziehe, Bourdieu, Riesmann, Goffman.
Teori/undersøgelser til kultur: Kontaktteorien, Rosenthal-effekten, Halo-effekten
Teori/undersøgelser til stress og coping: Lazarus, Holmes & Rahe, Karasek & Theorells, Høegh-Olesen, Seligman, Antonovsky og Zachariae.
Materiale til ungdom, kultur og stress:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, ibog:
Rosenthal-effekt og Halo-effekt, kap 11
Ungdom og senmodernitet kap. 19
Kulturmøder og kulturforskelle 22
Stress og coping, kap 23
Christian Skjødt Pedersen, Temaer til psykologi, Systime ibog:
Identitet og anerkendelse, kap 4 (6 ns)
Martin Levander et al., Anvendt psykologi, kap 14: Udviklingspsykologi, om Erikson s. 182-186 (kopi).
Peder Nielsen, Psykologi og socialpsykologi, s. 201-213 (kopi)
Artikler og cases:
Mads Meier Jæger, “Kulturel kapital: Flid, fedt og snyd”, Weekendavisen 17.12.2008
Dokumentarer og eksperimenter:
Stress:
Forelæsning af Bobby Zachariae om stress https://www.youtube.com/watch?v=UmTV7yD6Cwo
Case: Maria
Case: Monika
Kultur:
Dukketesten https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E
Teori/undersøgelser til kognition og læring: Maslow, Pavlov, Skinner, Bandura, Piaget, Ebbinghaus, Dale og Qvortrup.
Materialer til kognition, læring og motivation:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens veje, Systime ibog:
Maslows behovshierarki kap. 17
Højdepunktsoplevelser og flow
Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori, kap 9
Viden, læring og undervisning, kap 13
Peder Nielsen, Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, Økonom 2013:
Tændthed og opmærksomhed s. 196-201
Hvordan fanger man folks opmærksomhed s. 203
Hukommelsen s. 205-208
Figur af hjernen s. 209
Hvorfor glemmer vi s. 212-213
Den kognitive udvikling – Piaget s. 233-238
Socialpsykologi og motivation” (Bandura – Self-efficacy) s. 281-282
Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning, Undersøgelser i psykologi, Systime ibog:
Multitasker du?, kap. 3 (4 ns)
Skaber mobiltelefoner dårligere samtaler?
Stroop-test (1ns)
Kan vi stole på øjenvidner?, kap 3 (4 ns)
Christian Skjødt Pedersen, Temaer til psykologi, Systime ibog:
Karakterer og præstationskultur, kap. 3 (6 ns)
Magnus Riisager, PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau, Frydenlund ibog:
Opmærksomheden, kap 4 (9 ns)
Motivation og læring, kap 4 (4 ns)
Flemming André Phillip Ravn og Troels Wolf, Psykologi - Fra celle til selfie, Columbus ibog:
At fremme læring (Repetition og glemselskurven, Herman Ebbinghaus), kap 6 (2 ns)
Edgar Dales læringspyramide, kap 6 (2 ns)
Opdragelse og socialisering, kap. 6 (4 ns)
Artikler:
"Håndskrift er guf for din hjerne: Derfor husker du bedre med pen og papir" af Lise Soelberg, d. 28.08.24, dr.dk/nyheder
https://www.dr.dk/nyheder/indland/haandskrift-er-guf-din-hjerne-derfor-husker-du-bedre-med-pen-og-papir
Perception, opmærksomhed og hukommelse:
Dokumentar: ”Mød dit urmenneske – 6”, DR1, 2018 (hukommelse og erfaring)
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts (opmærksomhedstest)
Klassisk og operant betingning:
http://www.youtube.com/watch?v=hhqumfpxuzI&feature=related (klassisk beting-ning – Pavlov)
http://www.youtube.com/watch?v=KxKfpKQzow8&feature=related (klassisk be-tingning – Watson)
http://www.youtube.com/watch?v=I9tWZB7OUSU (The AXE effect)
https://www.youtube.com/watch?v=fanm--WyQJo (effektloven - Thorndike)
https://www.youtube.com/watch?v=yhvaSEJtOV8 (operant betingning - Skinner)
Piaget eksperimenter mm:
http://www.youtube.com/watch?v=ue8y-JVhjS0
http://www.youtube.com/watch?v=whT6w2jrWbA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=OinqFgsIbh0&feature=related
”Hvad sker der i en teenagers hjerne?” https://www.youtube.com/watch?v=u_R4oyzBm74
Youtube – Rådet for sikker trafik, 2017 (5 min.)
Opmærksomhedstest (moonwalking bear)
https://www.youtube.com/watch?v=KB_lTKZm1Ts
“FOMO (Fear of Missing Out)”
https://www.youtube.com/watch?v=zoBR6rIki04v
Center for Digital Dannelse (5.30 min.)
Omfang: ca 85 normalsider
|