Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Lise Bunch
|
Hold
|
2024 ps/2q (2q ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Børneliv og livsduelighed
Centrale begreber
Eriksons udviklingsteori
• Fase 1: Tillid kontra mistillid
• Fase 2: Selvtillid kontra skam/tvivl
• Udviklingskrise: Hver fase har en krise, hvor barnet enten kan udvikle sig i negativ eller positiv retning
Daniel Sterns udviklingsteori
Samværets domæne/ det begyndende selv: Fra fødslen):
- Motoriske, sensoriske, perceptuelle og sociale færdigheder
- Affektiv afstemning:
Samspillets domæne/kerneselvet: Fra 2 måneders alderen
- Ansigtsduetter
- Følelsesmæssig smitte
- Still Face eksperimentet:
Samforståelsens domæne/det subjektive selv: Fra 7 måneders alderen
- fælles opmærksomhedsfokus og social refereren:
- Affektiv afstemning
- Empati
- Hjælpeadfærd
- Fejlafstemning
- Visual Cliff eksperimentet:
Samtalens domæne/ Det verbale selv: Fra 15 måneders alderen
- Begyndende sprog
- Falsk selv
- sandt selv
Sammenhængens og samtalens domæne/Det narrative selv: fra 3-års alderens
- Sammenhængende fortællinger
- Oplevelsesverden:
- Identitet og selvopfattelse
Bowlby og tilknytningsfaser
• Før tilknytning
• Begyndende tilknytning
• Selektiv tilknytning
Bowlby og separationsreaktioner
• Protest
• Fortvivlelse
• Emotionel frakobling
Ainsworth og tilknytningstyper
• Fremmedsituationstesten
• Tryg tilknytningstype
• Utryg undgående tilknytningstype
• Utryg ængstelig tilknytningstype
• Utryg desorganiseret tilknytningstype
• Betydning på længere sigt (skema)
Omsorgssvigt
• Vanrøgt
• Fysiske overgreb
• Psykiske
• Seksuelle overgreb
Børns reaktioner på omsorgssvigt
• Kontaktforstyrrelse
• Depression
• Dissociation
• Forsinket udvikling
• Overdrevent voksne børn
• Hyperaktiv/destruktiv adfærd
• Skyld/hemmeligholdelse
Risiko og resilliens
• Risikofaktorer
• Indre resiliensfaktorer hos barnet
• Ydre resiliensfaktorer i miljøet
Udsendelser og cases
• Er du mors lille dreng
• Lisbeth Zornig- Min barndom i helvede
• Lene og Tanja
• Mød dit urmennekse – fremmedsituationstesten (Ainsworth)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb: Projekt praktik
Centrale begreber
Undersøgelsesdesign
Problemfelt
- problemformulering
- problemstillinger
- tre taksonomiske niveauer (redegørende, analyserende, diskuterende)
Kvalitativ metode
- interview
- interviewguide
- behandling af data
kvantitativ metode
- Spørgeskema
- udarbejdelse af spørgeskema
- behandling ad data
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Ungdommens udfordringer
Centrale begreber
Ungdom som livsfase
- frigørelse fra forældrene, valg og identitet
- Stilfælleskaber
- Subjektiv alder
- Ny- narcissisme
- Selv-iscenesættelse
- De tre socialkarakterer (og tre samfundstyper)
Det senmoderne samfund
• Velfærds – og forbruger samfund
• Øget adgang til uddannelse og viden – øget social mobilitet
• Sociale medier og globalisering
• Et hav af valgmuligheder og kulturel frisættelse
• Det posttraditionelle samfund
• Øget individualisering
• Institutionaliseret individualisering
Konkurrencestat
• Præstationssamfund
• konkurrenceprægede læringsmiljøer
• Mange krav til de unge
• Ansvar for egen succes
Bourdieu
• Habitus
• Økonomisk kapital
• Social kapital
• Kulturel kapital
Identitet
• Erikson: jeg-identitet, social identitet, identitetskrise
• Gergen: Det multiple selv: sociale areaner, manage identiteter
• Giddens: Det refleksive selv: Sociale arenaer, ontologisk sikkerhed, narrativ
Personlighed:
• Trækteori
• Den risikovillige og den forsigtige type
Akut og kronisk stres
• Akut og kronisk stress
• Kronisk stress
• Stress som biologisk, psykologisk og socialt fænomen
Stressorer
• Ydre og indre stressfaktorer
• Biologiske, fysiologiske og psykologiske stressorer
• Emotionelle krav, perceptuelle krav, kognitive krav
• Krav - kontrol-modellen
Krav
• Perceptuelle krav
• Kognitive krav
• Emotionelle krav
• Attributionsteori
Coping & mestring
• Problemorienteret coping
• Emotionsfokusret coping
• Undgående coping
• Mestring, følelsesregulering og problemløsning
Forklaringsstile
• Optimistisk forklaringsstil
• Pessimistisk forklaringsstil
OSN og OAS
• OSN: Optimalt stimulationsniveau
• OAS: Oplevelse af sammenhæng: Håndgribelighed, håndterbarhed og meningsfulhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Skoleliv, læring og motivation
Forløb 3: Skoleliv og læring
Intelligens og følelsernes intelligens
Én intelligens
• Definition af intelligens
• Intelligenskvotient (IQ) og normalfordelingskurve
• Arvens betydning for intelligens
• Miljøets betydning for intelligens
• Flynn-effekten
Følelsernes intelligens
• At kende sine følelser mens de optræder.
• At kunne styre sine følelser.
• At kunne motivere sig selv
• At kunne genkende følelser hos andre.
• At kunne omgås andre.
Tavs og sproglig viden
• Tavs viden
• Sproglig viden
Vidensformer
• Kvalifikationer
• Kompetencer
• kreativitet
Læringsformer
Behavioristisk læringsteori – læringsformer
• Klassik betingning
• Operant betingning
• Imitation
• Straf & belønning Kvalifikationer
Kognitiv læringsteori – læringsformer
• Kognitive skemaer
• Assimilation
• Akkomodation
Samspilsprocesser
• Zonen for nærmeste udvikling (Vigotsky)
• Stiladsering
• Støtten fra læreren
o opmuntring, fastholdelse af elevens fokus på opgaven
o synliggørelse af fejl, påpegning af, hvad der er væsentligt og mindre væsentligt
o demonstration med eksempler på opgaveløsning.
• Mesterlære
• Den rette grad af fremmedhed (Ziehe)
Undervisningsformer
• Lærestyret undervisning
• Udenadslære
• Projektarbejde - udforskende eller erfaringsorienterede læreprocesser, fortolkningsmæssige problemstillinger
• Selvstændige arbejdsformer
Motivationsprocesser
Indre motivation
• Lærestyret undervisning
• Udenadslære
• Nysgerrighed
• Behov for mening
• kompetence-motivation: behovet for at mestre færdigheder
• Interesse
• Høj selvtillid
Ydre motivation
• Anerkendelse fra andre mennesker
• Belønning: Vi bliver motiverede til at lære noget ved udsigten til forskellige former for
• Konkurrence
• Et spændende læringsmiljø eller en engageret lærer
Konkurrencestaten og præstationspres
• Konkurrencestaten og det senmoderne samfund
• Selvrealisering og præstationspres
• Øget individualisering
• Den gruppestyrende socialkarakter
• Karakterer og konkurrence
• Uddannelsespres
Mobning
Mobning generelt
• Mobning som systematiske udstødelseshandlinger
• Direkte og indirekte mobning
• Mobning i sociale sammenhænge, ofret føler sig fanget i
• Mobning som magt-ubalance
Mobning i et gruppepsykologisk perspektiv
• Mobning gruppepsykologisk perspektiv?
• Gruppepres
• De-individualisering
• Flokmentalitet
• Ledere og medløbere
Digital mobning
https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/digital-mobning/
• Mobberne har lettere ved at gemme sig bag anonymiteten på nettet
• følelsesmæssig distance
• kendt og ukendt – man ikke ved altid, hvem der skriver, hvem der skrives om, eller hvem der ser det.
• Dehumanisering – det er billede og ikke en person, man mobber
• Man risikerer at bliver hængt ud foran hele verden – alt kan deles og nå ud til mange mennesker
Cases og udsendelser
• Langt fra borgen: Karakterer- motivation eller usund konkurrence
• Hængt ud på nettet
• Helle Rabøl om mobning: https://www.youtube.com/watch?v=WenvnZs8kYk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Kulturmøder og konflikter
Grupper
• Primær- og sekundærgrupper
• Formelle og uformelle grupper
• Referencegrupper og medlemsgrupper
• Indgrupper og udgrupper (indvandrerne mod racisterne)
Roller og rollekonflikter
• Tilskrevne roller
• Opnåede roller
• Skabte roller
• Uformelle roller
• Uformelle roller i arbejdsgrupper (lederen, medløberen, den passive, den aktive mm.
• Intra-rollekonflikt: modstridende forventninger til en bestemt rolle
• Inter-rollekonflikt: modstridende forventninger til de roller, som en person indtager.
Gruppedynamikker og gruppekonflikter
Eksperiment - Robbers Cave: Den realistiske konfliktteori
• Intergruppekonflikter
• Intra-gruppekonflikter
• Gruppeformation
• Intergruppekonflikt
• Reduktion af intergruppekonflikt
Eksperiment Solomon Asch (eksperimentet med stregerne – vi lavede det med stolen)
• konformitet/gruppepres
• Social kontrol
• Gruppetænkning
Sunsteins eksperiment om politisk ekstremisme
Gruppepres og social kontrol | Psykologiens veje
• Gruppepolarisering
Tajfels minimalgruppeeksperiment og den sociale identitetsteori:
• Sociale kategorier
• Social identitet
• Negativ stereotypificering af minoriteter
• Minoritet
• majoritet,
• Stereotyper
• fordomme
Fra negativ til positiv social identitet
Forskellige strategier, medlemmerne af en svag gruppe kan benytte for at etablere en mere positiv social identitet og dermed højne selvværdet:
o individuel mobilitet
o social forandring
o social kreativitet
Holdningstrekanten
• Den affektive komponent, der har at gøre med personens følelsesmæssige (affektive) indstilling til en ting eller situation, om man f.eks. synes om den eller ej.
• Den kognitive komponent, der har at gøre med personens viden og tanker om en ting eller situation.
• Adfærdskomponenten, der har at gøre med, hvordan personen handler i forhold til en ting eller situation.
• Kognitiv konsonans (når alle tre komponenterne i trekanten passer sammen)
• kognitiv dissonans (når nogle af komponenterne i trekanten ikke passer sammen)
Kulturmøder
Etnocentrisme og kulturrelativisme
• Etnocentrisme vs. kulturrelativisme
• Værtskultur vs. hjemkultur
• Majoritet vs. minoritet
• Assimilation
• Integration
• Segregation
Kontaktteorien
• Homogene samfund vs. heterogene samfund.
• Stereotyper
• Fordomme
Individualistisk og kollektivistisk kultur
• Kollektivistisk kultur
• Individualistisk kultur
Opdragelse
Opdragelsesidealer | Psykologiens veje
Fire opdragelsesstile | Psykologiens veje
• Den Autoritative opdragelsesstil
• Den Autoritære opdragelsesstil
• Den eftergivende opdragelsesstil
• Den uinvolverede opdragelsesstil
Identitet
• Bindestregsidentitet
• Kreolsk identitet
• Ren identitet
Kulturelle konflikter og kulturel samhørighed
- Konflikt i forhold til værtskulturen (her den danske kultur).
- Konflikt i forhold til den hjemlige kultur (typisk den kultur forældrene har med sig)
- Tokulturel konflikt (tokulturel desoreintering).
- Lav konflikt.
Konflikter (konflikttrappen)
• Divergerende konflikter
• Konvergerende konflikter
• Falske konflikter
o Forskudte konflikter
o Projektive konflikter
o Aflednings-konflikter
• Konflikttrappens syv trin
Cases og udsendelser
• Mor, han er dansker
• Forenet med fjenden (racister over for indvandrere)
• Strenge forældre får umulige børn
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb: Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66974137813",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66974137813",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66974137813"
}