Holdet 2024 ps/2q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lise Bunch
Hold 2024 ps/2q (2q ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Børneliv og livsduelighed
Titel 2 Forløb: Projekt praktik
Titel 3 Forløb 2: Ungdommens udfordringer
Titel 4 Forløb 3: Skoleliv, læring og motivation
Titel 5 Forløb 4: Kulturmøder og konflikter
Titel 6 Forløb: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Børneliv og livsduelighed

Centrale begreber

Eriksons udviklingsteori
• Fase 1: Tillid kontra mistillid
• Fase 2: Selvtillid kontra skam/tvivl
• Udviklingskrise: Hver fase har en krise, hvor barnet enten kan udvikle sig i negativ eller positiv retning

Daniel Sterns udviklingsteori

Samværets domæne/ det begyndende selv: Fra fødslen):
- Motoriske, sensoriske, perceptuelle og sociale færdigheder
- Affektiv afstemning:

Samspillets domæne/kerneselvet: Fra 2 måneders alderen
- Ansigtsduetter
- Følelsesmæssig smitte
-  Still Face eksperimentet:

Samforståelsens domæne/det subjektive selv: Fra 7 måneders alderen
- fælles opmærksomhedsfokus og social refereren:
- Affektiv afstemning
- Empati
-  Hjælpeadfærd
- Fejlafstemning
- Visual Cliff eksperimentet:

Samtalens domæne/ Det verbale selv: Fra 15 måneders alderen
- Begyndende sprog
- Falsk selv
-  sandt selv

Sammenhængens og samtalens domæne/Det narrative selv: fra 3-års alderens
- Sammenhængende fortællinger
- Oplevelsesverden:
- Identitet og selvopfattelse

Bowlby og tilknytningsfaser
• Før tilknytning
• Begyndende tilknytning
• Selektiv tilknytning

Bowlby og separationsreaktioner
• Protest
• Fortvivlelse
• Emotionel frakobling

Ainsworth og tilknytningstyper
• Fremmedsituationstesten
• Tryg tilknytningstype
• Utryg undgående tilknytningstype
• Utryg ængstelig tilknytningstype
• Utryg desorganiseret tilknytningstype
• Betydning på længere sigt (skema)

Omsorgssvigt
• Vanrøgt
• Fysiske overgreb
• Psykiske
• Seksuelle overgreb

Børns reaktioner på omsorgssvigt
• Kontaktforstyrrelse
• Depression
• Dissociation
• Forsinket udvikling
• Overdrevent voksne børn
• Hyperaktiv/destruktiv adfærd
• Skyld/hemmeligholdelse

Risiko og resilliens
• Risikofaktorer
• Indre resiliensfaktorer hos barnet
• Ydre resiliensfaktorer i miljøet

Udsendelser og cases
• Er du mors lille dreng
• Lisbeth Zornig- Min barndom i helvede
• Lene og Tanja
• Mød dit urmennekse – fremmedsituationstesten (Ainsworth)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb: Projekt praktik

Centrale begreber

Undersøgelsesdesign

Problemfelt
- problemformulering
- problemstillinger
- tre taksonomiske niveauer (redegørende, analyserende, diskuterende)

Kvalitativ metode
- interview
- interviewguide
- behandling af data

kvantitativ metode
- Spørgeskema
-  udarbejdelse af spørgeskema
- behandling ad data
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Ungdommens udfordringer

Centrale begreber

Ungdom som livsfase
- frigørelse fra forældrene, valg og identitet
- Stilfælleskaber
- Subjektiv alder
- Ny- narcissisme
- Selv-iscenesættelse
- De tre socialkarakterer (og tre samfundstyper)

Det senmoderne samfund
• Velfærds – og forbruger samfund
• Øget adgang til uddannelse og viden – øget social mobilitet
• Sociale medier og globalisering
• Et hav af valgmuligheder og kulturel frisættelse
• Det posttraditionelle samfund
• Øget individualisering
• Institutionaliseret individualisering

Konkurrencestat
• Præstationssamfund
• konkurrenceprægede læringsmiljøer
• Mange krav til de unge
• Ansvar for egen succes

Bourdieu
• Habitus
• Økonomisk kapital
• Social kapital
• Kulturel kapital

Identitet
• Erikson: jeg-identitet, social identitet, identitetskrise
• Gergen: Det multiple selv: sociale areaner, manage identiteter
• Giddens: Det refleksive selv: Sociale arenaer, ontologisk sikkerhed, narrativ

Personlighed:
• Trækteori
• Den risikovillige og den forsigtige type

Akut og kronisk stres
• Akut og kronisk stress
• Kronisk stress
• Stress som biologisk, psykologisk og socialt fænomen

Stressorer
• Ydre og indre stressfaktorer
• Biologiske, fysiologiske og psykologiske stressorer
• Emotionelle krav, perceptuelle krav, kognitive krav
• Krav - kontrol-modellen

Krav
• Perceptuelle krav
• Kognitive krav
• Emotionelle krav
• Attributionsteori

Coping & mestring
• Problemorienteret coping
• Emotionsfokusret coping
• Undgående coping
• Mestring, følelsesregulering og problemløsning

Forklaringsstile
• Optimistisk forklaringsstil
• Pessimistisk forklaringsstil

OSN og OAS
• OSN: Optimalt stimulationsniveau
• OAS: Oplevelse af sammenhæng: Håndgribelighed, håndterbarhed og meningsfulhed

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Skoleliv, læring og motivation

Forløb 3: Skoleliv og læring

Intelligens og følelsernes intelligens

Én intelligens
• Definition af intelligens
• Intelligenskvotient (IQ) og normalfordelingskurve
• Arvens betydning for intelligens
• Miljøets betydning for intelligens
• Flynn-effekten

Følelsernes intelligens
• At kende sine følelser mens de optræder.
• At kunne styre sine følelser.
• At kunne motivere sig selv
• At kunne genkende følelser hos andre.
• At kunne omgås andre.

Tavs og sproglig viden
• Tavs viden
• Sproglig viden

Vidensformer
• Kvalifikationer
• Kompetencer
• kreativitet

Læringsformer

Behavioristisk læringsteori – læringsformer
• Klassik betingning
• Operant betingning
• Imitation
• Straf & belønning Kvalifikationer

Kognitiv læringsteori – læringsformer
• Kognitive skemaer
• Assimilation
• Akkomodation

Samspilsprocesser
• Zonen for nærmeste udvikling (Vigotsky)
• Stiladsering
• Støtten fra læreren
o opmuntring, fastholdelse af elevens fokus på opgaven
o synliggørelse af fejl, påpegning af, hvad der er væsentligt og mindre væsentligt
o demonstration med eksempler på opgaveløsning.
• Mesterlære
• Den rette grad af fremmedhed (Ziehe)

Undervisningsformer
• Lærestyret undervisning
• Udenadslære
• Projektarbejde - udforskende eller erfaringsorienterede læreprocesser, fortolkningsmæssige problemstillinger
• Selvstændige arbejdsformer

Motivationsprocesser

Indre motivation
• Lærestyret undervisning
• Udenadslære
• Nysgerrighed
• Behov for mening
• kompetence-motivation: behovet for at mestre færdigheder
• Interesse
• Høj selvtillid

Ydre motivation
• Anerkendelse fra andre mennesker
• Belønning: Vi bliver motiverede til at lære noget ved udsigten til forskellige former for
• Konkurrence
• Et spændende læringsmiljø eller en engageret lærer

Konkurrencestaten og præstationspres
• Konkurrencestaten og det senmoderne samfund
• Selvrealisering og præstationspres
• Øget individualisering
• Den gruppestyrende socialkarakter
• Karakterer og konkurrence
• Uddannelsespres

Mobning

Mobning generelt
• Mobning som systematiske udstødelseshandlinger
• Direkte og indirekte mobning
• Mobning i sociale sammenhænge, ofret føler sig fanget i
• Mobning som magt-ubalance

Mobning i et gruppepsykologisk perspektiv
• Mobning gruppepsykologisk perspektiv?
• Gruppepres
• De-individualisering
• Flokmentalitet
• Ledere og medløbere

Digital mobning
https://redbarnet.dk/foraeldre/leksikon/digital-mobning/
• Mobberne har lettere ved at gemme sig bag anonymiteten på nettet
• følelsesmæssig distance
• kendt og ukendt – man ikke ved altid, hvem der skriver, hvem der skrives om, eller hvem der ser det.
• Dehumanisering – det er billede og ikke en person, man mobber
• Man risikerer at bliver hængt ud foran hele verden – alt kan deles og nå ud til mange mennesker

Cases og udsendelser
• Langt fra borgen: Karakterer- motivation eller usund konkurrence
• Hængt ud på nettet
• Helle Rabøl om mobning: https://www.youtube.com/watch?v=WenvnZs8kYk

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Kulturmøder og konflikter

Grupper

• Primær- og sekundærgrupper
• Formelle og uformelle grupper
• Referencegrupper og medlemsgrupper
• Indgrupper og udgrupper (indvandrerne mod racisterne)

Roller og rollekonflikter

• Tilskrevne roller
• Opnåede roller
• Skabte roller
• Uformelle roller
• Uformelle roller i arbejdsgrupper (lederen, medløberen, den passive, den aktive mm.
• Intra-rollekonflikt: modstridende forventninger til en bestemt rolle
• Inter-rollekonflikt: modstridende forventninger til de roller, som en person indtager.

Gruppedynamikker og gruppekonflikter

Eksperiment - Robbers Cave: Den realistiske konfliktteori

• Intergruppekonflikter
• Intra-gruppekonflikter
• Gruppeformation
• Intergruppekonflikt
• Reduktion af intergruppekonflikt

Eksperiment Solomon Asch (eksperimentet med stregerne – vi lavede det med stolen)

• konformitet/gruppepres
• Social kontrol
• Gruppetænkning

Sunsteins eksperiment om politisk ekstremisme
Gruppepres og social kontrol | Psykologiens veje
• Gruppepolarisering


Tajfels minimalgruppeeksperiment og den sociale identitetsteori:

• Sociale kategorier
• Social identitet
• Negativ stereotypificering af minoriteter
• Minoritet
• majoritet,
• Stereotyper
• fordomme

Fra negativ til positiv social identitet

Forskellige strategier, medlemmerne af en svag gruppe kan benytte for at etablere en mere positiv social identitet og dermed højne selvværdet:
o individuel mobilitet
o social forandring
o social kreativitet

Holdningstrekanten

• Den affektive komponent, der har at gøre med personens følelsesmæssige (affektive) indstilling til en ting eller situation, om man f.eks. synes om den eller ej.
• Den kognitive komponent, der har at gøre med personens viden og tanker om en ting eller situation.
• Adfærdskomponenten, der har at gøre med, hvordan personen handler i forhold til en ting eller situation.
• Kognitiv konsonans (når alle tre komponenterne i trekanten passer sammen)
• kognitiv dissonans (når nogle af komponenterne i trekanten ikke passer sammen)

Kulturmøder

Etnocentrisme og kulturrelativisme
• Etnocentrisme vs. kulturrelativisme
• Værtskultur vs. hjemkultur
• Majoritet vs. minoritet
• Assimilation
• Integration
• Segregation

Kontaktteorien
• Homogene samfund vs. heterogene samfund.
• Stereotyper
• Fordomme

Individualistisk og kollektivistisk kultur
• Kollektivistisk kultur
• Individualistisk kultur

Opdragelse
Opdragelsesidealer | Psykologiens veje
Fire opdragelsesstile | Psykologiens veje
• Den Autoritative opdragelsesstil
• Den Autoritære opdragelsesstil
• Den eftergivende opdragelsesstil
• Den uinvolverede opdragelsesstil


Identitet
• Bindestregsidentitet
• Kreolsk identitet
• Ren identitet

Kulturelle konflikter og kulturel samhørighed

- Konflikt i forhold til værtskulturen (her den danske kultur).
- Konflikt i forhold til den hjemlige kultur (typisk den kultur forældrene har med sig)
- Tokulturel konflikt (tokulturel desoreintering).
- Lav konflikt.

Konflikter (konflikttrappen)
• Divergerende konflikter
• Konvergerende konflikter
• Falske konflikter
o Forskudte konflikter
o Projektive konflikter
o Aflednings-konflikter
• Konflikttrappens syv trin

Cases og udsendelser
• Mor, han er dansker
• Forenet med fjenden (racister over for indvandrere)
• Strenge forældre får umulige børn







Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer