Titel
4
|
Islam
Kernestof (ca. 35 ns.):.
”Tro”. Hadith om tro. Al-Bukhari. SB 47, OB 1:47. Fra:
Religionshistoriske hovedværker. Systime online.
https://rh.systime.dk/?id=c284
”Hvad der blev sagt til Amina, da hun var gravid med Udsendingen” og
”Guds udsending om sig selv”. Uddrag fra ibn Ishaq: Sirat Rasul Allah.
Fra Religionshistoriske
Hovedværker. Systime online.
https://rh.systime.dk/?id=c2492 og https://rh.systime.dk/?id=c2496
Kilder til søjlerne (alle er taget fra Horisont s. 187-193):
● Trosbekendelsen: Sura 2, v. 255
● Om bønnen: Sura 17, v. 78-79; sura 20, v. 130; sura 5, v. 6; sura
62, v. 9-10; sura 4, v. 103
● Om almisse: Sura 2, v. 43, v. 177 og v. 276-277
● Om fasten: Sura 2, v. 183-187.
● Om valfarten: Sura 2, v. 158, v. 189, v. 196-197; sura 3, v. 95-97.
Film: ”Mecca Diaries”, Vice.com,
http://www.vice.com/video/mecca-diaries
"Sharia er forenelig med dansk lovgivning". Sherin Khankan. Information
d. 27. januar 2007.
https://www.information.dk/2007/07/sharia-forenelig-dansk-lovgivning
”Ofte stillede spørgsmål – FAQ”. Uddrag fra Hizb ut-Tahrirs hjemmeside.
http://www.hizb-ut-tahrir.dk/content.php?contentid=459
Feltarbejde om religiøse grupper i det senmoderne danske samfund:
Forum for kritiske muslimer: https://www.holdt.us/to/kritiskemuslimer/indledning.htm
Hitz ub- tahrir: https://www.hizb-ut-tahrir.dk/
"RADIKALISERING: Afhopper: Hizb ut-Tahrir fungerer som en sekt", Berlingske Tidende d. 21 april 2008
"Sherin Khankan er fundamentalist og islamist" af Rune Selsing, Jyllands-Posten 6. oktober 2017
"Sherin Khankan: Islamist eller fuldstændig utilregnelig", af Jaleh Tavakoli, Jyllands-Posten d. 15 december 2017.
”Kan kvinder være imamer? Sherin Khankan svarer.” Religion.dk 4.
januar 2002.
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/kan-kvinder-v%C3%A6r
e-imamer-sherin-khankan-svarer
“Den kvindelige danske imam” DR dokumentar 2019.
https://www.dr.dk/tv/se/den-kvindelige-danske-imam/femimam-udvikling
-dfi/den-kvindelige-danske-imam#!/
"Helvedes homo" DR dokumentar i to afsnit 2018: https://www.dr.dk/studie/religion/helvedes-homo-en-muslim-springer-ud
"Marianne satte sig selv fri, da hun konverterede til islam" af Layal Freije, Vice BROADLY, 15. december 2017 (uddrag fra Horisont)
"Når naboens datter bliver muslim", DR dokumentar i to afsnit 2017 (CFU)
Supplerende stof (ca. 40 ns.):
5 skarpe om islam. DR-undervisning.
https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
”Tro og lære” og ”De religiøse forpligtelser”. Fra Hanne Følner, Svend
Lindhardt og Bente Lund: Kuplen, Muren, Graven. Jerusalem som
helligsted for tre religioner. Gyldendal, 2012. S. 204-222..
”Centrale ritualer” (søjlerne). Fra: Annika Hvithamar m.fl. Horisont.
Gyldendal, 2013. S. 160-169
”Introduktion: Al-Bukhari, Hadith-samling”. Fra: Religionshistoriske
hovedværker. Systime online. https://rh.systime.dk/?id=p227
”Historie”. Fra: Annika Hvithamar m.fl. Horisont. Gyldendal, 2013. S.
147-152.
”Europæisk islam og integration”. Fra Kate Østergaard: Danske
verdensreligioner - Islam. Gyldendal, 2006. s. 240-243
Tariq Ramadan - "Islamprofessor: Muslimer skal reformere sig", af Christian Birk, Kristeligt Dagblad 30. oktober 2017
”Det islamiske samfundssyn”. Fra: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til
religion C. Systime online.
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p223
Perspektiver til hhv. kvindelige præster og homoseksualitet i kristendom:
"Kan man være kristen og homoseksuel på samme tid?" Fra Jesusnet.dk
http://jesusnet.dk/svar/kan-man-vaere-kristen-og-homoseksuel-paa-samm
e-tid/
"Hvor står at en kvinde ikke må være præst?" Fra Jesusnet.dk.
http://jesusnet.dk/svar/hvor-staar-at-en-kvinde-ikke-maa-vaere-praest/
”Konversion”. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=p143
"Deprivation". Fra: Begrebsnøglen til Religion, Systime.dk
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=134
Særlige fokuspunkter:
I modulet "Islams tidlige historie" har vi indledningsvist arbejdet med islams historiske udvikling fra åbenbaringstiden til guldalderen og splittelsen i sunni og shia med fokus
på Webers karismateori og rutinisering af karisma. Vi har analyseret tekster fra Koranen og sunnaen (både hadith og sira-litteratur) med fokus på fænomenologiske begreber: myte, guds- og menneskesyn, Muhammed som mytologisk forbillede, dogmer og ritualer.
I forbindelse med modulerne "Hvad tror muslimer på?" og "Hvad forpligter muslimer sig på?" har vi arbejdet med de 6 trosartikler og de fem søjler som ritualer, der alle kan betragtes som kultdramaer ud fra Jørgen Podemann Sørensens ritual-myte-model. Dertil
har vi analyseret hajj/pilgrimsfærden ved hjælp af Van Genneps model for
overgangsritualer, Mircea Eliades fænomenologiske ritualteori ( det hellige, axis mundi, hierofani) og Emile Durkheims sociologiske ritualteori (kollektive repræsentationer, det hellige, det profane, effervescence).
I modulet "islam i det senmoderne danske samfund" har vi beskæftiget os sociologisk med islam i Danmark med fokus på, hvordan sharia skal forstås i en vestlig kontekst. Her har vi bl.a. læst et interview med Tariq Ramadan, hvor han præsenterer en reformvenlig udgave af islam, som kaldes euro-islam. Vi har i den forbindelse beskæftiget os med, hvordan religiøse specialister og grupper, som fx Sherin Khankan og Hizb ut-Tahrir fortolker begreber som sharia, demokrati og grundlæggende menneskerettigheder. I den forbindelse lavede vi også feltarbejde på nettet om Forum for kritiske muslimer og Hitz ub-tahrir med fokus på, hvordan de er organiseret som religiøst fælleskab, hvordan de forholder sig til islams hellige tekster, samfundet og vestlige værdier som demokrati, menneskerettigheder etc, samt hvordan de som religiøs gruppe opfattes af omverdenen. Som afslutning på modulet om islam i det senmoderne danske samfund arbejdede vi med to vigtige etiske problematikker, nemlig spørgsmålene, om hvorvidt kvinder kan være imamer og om man kan være muslim og homoseksuel. Vi så i den forbindelse dokumentarene "Den kvindelige danske imam" og "Helvedes homo", og diskuterede de forskellige holdninger, som kommer til udtryk i filmene med udgangspunkt i Lincolns begreber om minimalisme og maksimalisme, og Hjärpes typologi over muslimer i dag, samt relevante senmoderne begreber.
Som afslutning på hele islamforløbet arbejdede vi med konversion til islam med fokus på, hvorfor det især er unge danske kvinder som konverterer til islam i det senmoderne danske samfund. Vi læste bl.a. om Mariannes konversion og så dokumentaren "Når naboens datter bliver muslim" og analyserede alle kvindernes beretninger med udgangspunkt i Rambos og Lofland & Starks konversationsteorier og Glocks deprivationsteori, og diskuterede afslutningsvist, hvordan deres konversion havde påvirket deres liv, herunder hvilke udfordringer og konsekvenser der var forbundet med deres konversion.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppe-, par- og individuelt arbejde. Feltbesøg.
|