Holdet 1q me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Nørrebro Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Sune Kofod Maglegaard
Hold 2025 me/q (1q me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb: Filmiske virkemidler
Titel 2 Dokumentar
Titel 3 Gyserforløb
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb: Filmiske virkemidler

Forløbet er en introduktion til filmiske virkemidler. Ved hjælp af filmcitater fra såvel ældre som nyere produktioner undersøges de filmiske virkemidler, og hvordan og hvorfor de bruges.

Herudover introduceres til næranalysen, hvor vi skal arbejde med kortere filmcitater med henblik på at identificere citaternes anvendelse af de filmiske virkemidler.

Forløbet veksler mellem teori og praksis, hvor I løbende selv skal afprøve virkemidlerne - i begyndelsen af forløbet med jeres mobiltelefoner, senere med skolens kameraer.

Vi afslutter forløbet med, at I skal lave en copycat-øvelse, hvormed I for første gang skal prøve kræfter med medieproduktionens tre faser: præproduktionen, produktionen og postproduktionen.

Værk: Hele Vejen af Jahfar Muataz

Omfang: 9 sider

Kilde: filmcentralen.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentar

Forløbet er en introduktion til de tre klassiske dokumentargenrer: den observerende, den autoritative og den deltagende, herunder en række centrale teoretiske begreber, såsom autenticitetsmarkører, faktakontrakt, hybrid og kildetyper. Vi skal desuden se på forskellen mellem fakta og fiktion og hybrider heraf.

Vi har set et værk: The Act of Killing, som et eksempel på en film der er en hrybrid mellem flere undergenre, men fortrinsvis befinder sig i genren observerende dokumentar.

Vi undersøger endvidere webdokumentarer og human postcards som eksempler på dokumentargenrer, der hører under kategorien 'nyere medier'. I den forbindelse introduceres I til NM-modellen.

Undervejs i forløbet skal I selv producere et human postcard i forbindelse med første projekt-praktik forløb, der afholdes som et tværfagligt forløb med dansk.

Forløbet bygger videre på introforløbet, idet vi fortsat vil have fokus på de filmiske virkemidler, foruden næranalysen.

Omfang: 27 sider

Kilde: DOX af Dorte Granild & Mette Wolfhagen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gyserforløb

Fag: Mediefag C
Lærer: Sune Kofod Maglegaard
Estimat: 7,00 moduler
Forløbsbeskrivelse:
Dette genreforløb beskæftiger sig med gysergenrens kendetegn, virkemidler og til dels historie og giver eleverne nogle håndgribelige redskaber ift. at genkende og analysere genren.

Forløbet tager udgangspunkt i Erling Sørensens "Genrefilm og filmgenrer" og anvender herfra teori om gyserfilmens definition, ikonografi, genremotiverede virkemidler samt opbygning i form af de fire dynamikker.
Den spændingsopbyggende hændelse
Chokket (falsk/ægte, ventet/uventet)
Den uhyggelige scene
Actionscenen

Vi vil med udgangspunkt i Erling Sørensens definitioner af gyserfilmens undergenre, lærer at kende forskel på de 5 undergenre i gyserfilmen – Dobbeltgængeren, Seriemorderen, Gengangeren, Survival of the Fittest og Splatterfilm.
Vi vil gå i dybden med Genganeren og se hele ”the Conjouring”

Værk: The Conjuring – Nattens Dæmoner (2013). James Wan.

Antal sider: 15

Vi har set klip fra:
Silence of the Lambs (1991)
It, Chapter two (2019)
Jaws (1975)
The Excorcist III (1990)
The Conjuring 2 (2016)
Ringu (1998)
Scream (1996)
Smile (2022)
An American Wherewolf in London (1981)
The Fly (1986)
I Know what You Did Last Summer (1997)
Alien (1979)
Dawn of the Dead (2004)
The Terrifier (2016)
Se7en (1997)
Børnehjemmet (2007)


Vi har set disse kortfilm:
(The Pavement er eksempler på, hvorfor det ikke er gyser)
Lights Out (2013) https://www.youtube.com/watch?v=FUQhNGEu2KA
The Pavement (2015) https://www.shortverse.com/films/the-pavement
Salt (2018) https://www.shortverse.com/films/salt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

Vi skal planlægge, skrive, forberede og derefter filme og efterredigerer eksamensfilm.

Vi skal gennemgå filmproduktionens 3 faser, præproduktion, produktion og postproduktion. I denne forbindelse skal vi gennemgå redskaber til skabelse af film i for af begreberne, synopsis, step-out line, floorboard, storyboard.

Vi har ligeledes gennemgået Richard Raskins 7 parametre for korfilm, som redksab til brainstorm og indkredsning af ide.

Vi har set forskellige kortfilm som inpiration til hvordan man kan gribe genren an på forskellige og kreative måder.

Eleverne har mulighed for at få udleveret Sony HD camcorders samt tripd stativ og evt. lys. Der følger en Røde retningsmikrofon med kameraet, der er mulgihed for at bruge boomstang. Man må dog gerne optage på sin telefon, hvis man hellere vil det.

Eleverne er til postproduktion blevet undervist i brugen af Da Vinci Resolve Lite, som kan downloades gratis, men de er frie til at klippe i det program de føler sig hjemme i, fx CapCut eller iMovie.


Vi har også 2 moduler til eksamensforberedelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer