Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
|
|
Institution
|
Nørrebro Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Lea Jørgensen, Vibeke Dittmer
|
|
Hold
|
2025 ap/x ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
AP Latin
AP-latin
Materiale: Sprogenes Verden – Grundbog til Almen Sprogforståelse af Rasmus Gottschalck og Marianne Terp. Læst side 116-167
Generel introduktion til 1. 2. og 3. latinbølge. Fokus på den Trojanske krig.
Fokus på substantivernes bøjning: nominativ, akkusativ, genitiv og ablativ, herunder også substantivernes køn. Kasus og ordklasser.
Verbernes bøjning i præsens med personendelser i singularis og pluralis.
Implicit og eksplicit subjekt.
Subjektsprædikat ved kopulaverber og objekt ved transitive verber.
Transparente ord.
Præpositionsforbindelser.
Præfikser.
Analyse og oversættelse af teksterne Páris et Hélena, Bellum Troianum og Aenéas fugit.
Kort gennemgang af tidsperioden og læsning af Lucretias brev til Collatinus.
Historisk periode omkring Hannibal.
Antikkens største taler: Cicero (logos, ethos og pathos). I arbejdet med talen har eleverne perspektiveret til deres samtid og draget paralleller.
Personlige pronominer.
Dativ introduceres for eleverne.
Indirekte objekt.
Suffikser introduceres efter skema på s. 139-140.
Analyse af sætninger på dansk og derefter oversættelse til latin.
3. bøjning af substantiverne.
Infinitiv og imperativ introduceres.
Opgaver med ordgenkendelse fra latin til moderne sprog.
Teksterne: Lucretia og Sextus Tarquinius, Hannibal, Cicero.
Fokus på Julius Cæsar og Plinius og Pompeij med relationer til i dag.
Den romerske kalender.
Dagenes navne.
Introduktion af imperfektum og passiv.
Syntaks.
Adverbier og konjunktioner.
Oversættelser fra latin til dansk.
Repetition af de foregående kapitaler og træning af analyse samt tekstforståelse.
Teksterne: Julius Cæsar og Vercingetorix, Plinius og Pompeji.
Arbejdsformer: Undervisning har indeholdt forskellige arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde og individuel opgaveløsning.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb#2
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72420577021",
"T": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72420577021",
"H": "/lectio/645/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72420577021"
}