Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - SPS demo
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Lisa Mikkelsen
|
|
Hold
|
hv25hhg4AP (hvhhg4 AP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Overordnede didaktiske principper
Overordnede didaktiske principper
Almen sprogforståelse har arbejdet med 2 ligeværdige, gensidigt betinget elementer: viden om sprog og sproglig opmærksomhed (sproglig bevidsthed) i forløb 1,3 og 5 samt sproglig analyse med anvendelse af faglig terminologi (analysefærdighed) i forløb 2 og 4.
Sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed er integreret således at flere forløb er afholdt sideløbende. Dette er sket for at sikre at de 2 elementer er vægtet ligeligt, at der er variation i undervisningen samt at almen sprogforståelse har fremstået som en helhed
Der er tilstræbt at inddrage virkelighedsnære teksteksempler/øvelser for at markere hhx-uddannelsens merkantile profil.
Undervisningen er tilrettelagt så den enkelte elev har modtaget 35 lektioner af 60 minutters undervisning. Der er brugt 10 lektioner på den afsluttende prøve. Der er i faget afholdt 2 lærerkoordineringsmøder løbende for at sikre ensartede forløb på tværs af alle hold.
Evaluering
For at sikre at eleverne ikke kun har arbejdet receptivt, men også produktivt med sproglige fænomener er der arbejdet med en elev-logbog. Dette har sikret, på tværs af de 6 forløb, at eleverne har trænet deres sproglige kreativitet og kommunikative kompetencer.
Der er foretaget en løbende formativ evaluering af elevernes logbog hvor der er givet anvisninger på, hvordan eleverne kan forbedre sig. Igennem arbejdet med logbogen er eleverne desuden trænet i at reflektere over egen faglig udvikling
Elevernes er ved den afsluttende interne prøve eksamineret i sproglig bevidsthed og sproglig analysefærdighed på dansk og på engelsk. Eksamensopgaverne er fordelt ved lodtrækning. Der er arbejdet med det udvidede tekstbegreb og inddraget forskellige teksttyper som reklamer, taler og handelsbreve i eksamensopgaven.
Prøven er afviklet som en mundtlig prøve med forberedelse. Eksaminationen har varet 20 minutter med 40 minutters forberedelse. I bedømmelsen af prøven har fokus været på at vægte positivt, hvad eksaminanden mestrer. Prøven er afviklet som en samtale mellem elev, eksaminator og censor.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Elementær sproghistorie
Formål
At give eleverne kendskab til elementær sproghistorie, sammenhæng mellem sprog og nationalitet samt sprog i globaliseringens tidsalder
At træne eleverne i at identificere forskelle og ligheder mellem dansk og fremmedsprog, med inddragelse af sproghistorisk viden.
Endeligt er formålet at kvalificere elevernes valg af sproglige studieretninger
Omfang
6 lektioner
Primær litteratur: 4 NS
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• at opnå basal viden om det danske sprogs historie, bevidsthed om forskelle og ligheder mellem dansk og andre sprogs strukturer: låneord, transparente ord og den germanske lydforskydning ud fra simple oversigtsmodeller.
Sekvenser:
1. sekvens (1 lektion) Sproghistorie og alfabeter
2. sekvens (1/2 lektion) Introduktion til Ordbøger
3. sekvens (1/2 lektion) Ordforråd og transparens
4. sekvens (4 lektion) Introduktion til 2. Fremmedsprog: eleverne har modtaget 2 lektioners introducerende undervisning i begyndersprog spansk samt 2 lektioner i fortsættersprog tysk/fransk.
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale
Sproghistorie
Jørgensen, Anders. Europas sprog. U/Nord 2021.
Opgaver i sproghistorie
Schneider, Iben et al. AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx: Kap 1: sproghistorie https://apbogen.systime.dk/?id=138 (uddrag)
Fremmede alfabeter og bogstaver
Jørgensen, Anders. Fremmede alfabeter og bogstaver. U/Nord 2021.
Introduktion til Ordbøger
Dansk-dansk-ordbog: ordnet.dk
Fremmedordbog: ordbogen.com
Würtz, Julie. Er eksempler i ordbogen tidssvarende? Lytter undrer sig over 'Bente havde meget smukke bryster’. DR.dk. 08.11.2024 https://www.dr.dk/nyheder/kultur/bente-havde-meget-smukke-brysterskurer-eksempler-i-den-danske-ordbog-ogsaa-i-dine
Bech, Rune: Oversættelsesstrategier
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Sproglig praksis
Formål
At bevidstgøre eleverne om sproglig praksis, herunder sprog brugt i private, faglige og professionelle sammenhænge
Omfang
8 lektioner
Primær litteratur: 15 NS
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• karakteristiske træk ved tale- og skriftsprog på dansk og udvalgte fremmedsprog
• standardsprog og sprogvarianter, herunder dialekter, kronolekter og sociolekter, sproghandlinger
• gængse genretræk. At afkode karakteristiske træk som fx ordforråd, stilleje og kontekst
• at styrke elevernes karrierekompetence inden for sprog og kommunikation, samt bidrage til at give eleverne en forståelse for mulige karriereveje inden for sproglige studier
• at kategorisere enkelte typer af sproghandlinger og afkode den intenderede ytring ud fra konteksten
Sekvenser:
1. sekvens (1 lektion) introduktion til faget, skolens sprogstrategi og det danske sprog
2. sekvens (1/2 lektion) Læringsstrategier og motivation
3. sekvens (1 lektion) Karrierelæring
4. sekvens (1/2 lektion) Læsestrategier: top-down/bottom-up
5. sekvens (1 lektion) Sproghandlinger og sprognormer
6. sekvens (1 lektion) Sociolekt: dialekt, etnodialekt
7. sekvens (1 lektion) Sociolekt: Kronolekt
8. sekvens (1 lektion) Stilleje
9. sekvens (1 lektion) Kommatering
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• procesorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale
Sprogstrategi for gymnasierne på U/Nord
U/Nord: Sprogstrategi for gymnasierne på U/Nord. U/Nord 2025
Ordforråd og transparens
Jørgensen, Anders. Ordforråd: Lær gloser og bemærk transparens. U/Nord 2021.
Tårnhøj, Jacob. DM i Standup 2017: Introduktion til det danske sprog. 05.03.2019 youtube https://www.youtube.com/watch?v=8zoXM2qab8I
Lærings-, læsestrategier og motivation
Jørgensen, Anders. Læringsstrategier til sprog. U/Nord 2021.
Jørgensen, Anders. Strategier til at læse og forstå en tekst. U/Nord 2021.
Høie, Bent. Neste sommar finst ikkje når du er ung. Framtida.no 28.04.2020 https://framtida.no/2020/04/28/hoie-sin-tal-til-ungdomen-neste-sommar-finst-ikkje-nar-du-er-ung
Karrierelæring
Dansk industri. Fremmedsprogs betydning for erhvervslivet. Dis virksomhedspanel 2021 (uddrag)
- Internationale virksomheders fremtidige behov for fremmedsprog
- Mere end 4 ud af 10 virksomheder oplever udfordringer
- Når man kløjes i gloserne
- Gode sprogkundskaber kan ikke stå alene
NCFF. Gå ikke glip af fremmedsprog. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) 05.10.2020 https://www.youtube.com/watch?v=5tAcY0ZbwKc
NCFF. Overblik over uddannelser med sprog. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) https://uddannelsermedsprog.dk/uddannelser/
Sproghandlinger
Schneider, Iben et al. AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx: kap 1.B Sproghandlinger https://apbogen.systime.dk/?id=1
Jørgensen, Anders. Sproghandlinger. UNord 2021.
EMU. Sprog og handling – øvelser med sproghandlinger. EMU https://emu.dk/sites/default/files/2020-04/%23ghitagate%20-%20sprogvidenskabelige%20begreber_f%C3%A6rdig.pdf
Sociololekt
Schneider, Iben et al. AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx: kap 1.B Sprognormer https://apbogen.systime.dk/?id=1
Lassen, Birgitte Bjerre & Nielsen, Grete Ravn. Ind i sproget HHX: kapitel 5.2 Sociolingvistik – standard og variation. Forlaget Systime 2024 (uddrag)
Gille, Anna D. Partier vil have sproglov: Skal vi kalde en airfryer for en luftfritøse eller en babylift for en spædbarnskurv? DR.dk 20.07.2025 https://www.dr.dk/nyheder/indland/partier-vil-have-sproglov-skal-vi-kalde-enairfryer-en-luftfritoese-eller-en
Thunø. Lisa S. Den fynske dialekt lever i bedste velgående hos de unge: et alternativ til engelsk slang. DR.dk 02.05.2025 https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/den-fynske-dialekt-lever-i-bedste-velgaaende-hos-de-unge-et-alternativ-til
Danske dialekter: Thomas fra Gudhjem på Bornholm. Naturfilminfo 31.12 2020 https://www.youtube.com/watch?v=_tzdpEqzrDs
Adam og Noah. En Bro's Bekendelse: Hjemme hos Mathias. Youtube 29.11.2019 https://www.youtube.com/watch?v=a1im8MI9pK4
Gilli "Langsom". Disco:wax 2019. Youtube https://www.youtube.com/watch?v=VyuEfNFYLG4
Toustrup, Kenneth Grothe. OMG det er sygt at tale dansk. KOM magasinet nr. 105, august 2017.
Rådet for Sikker Trafik. Tak til jer, der viser respekt for skolepatruljen. Youtube 01.09.2024 https://www.youtube.com/watch?v=M2OO_MDM4Oc
Kommatering
Dansk sprognævn – sproghjælp. https://dsn.dk/hjaelp-til-dansk/kommaoevelser/kommadet-korte-overblik/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Grammatisk terminologi og analysefærdighed
Formål
At give eleverne viden om grammatik, semantik og pragmatik igennem arbejdet med at kunne identificere de enkelte ordklasser og sætningsled.
Omfang
10 lektioner
Primær litteratur: 20 NS
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• viden om grammatik, semantik og pragmatik
Sekvenser:
1. sekvens (2,5 lektioner) Materialeanalyse: ordklasser Substantiver, artikler,genitiv, adjektiver, adverbier
2. sekvens (1/2 lektion) Numeralier, Foranstillet bestemt artikel
3. sekvens (1 lektion) Personlige, refleksive og possessive, Relative, Demonstrative, Interrogative og Indefinitte pronominer
4. sekvens (1 lektion) Konjunktioner og præpositioner
5. sekvens (1 lektion) Øvelse i materialeanalyse
6. sekvens (1 lektion) Funktionsanalyse: hoved- eller ledsætninger
7. sekvens (2 lektioner) Funktionsanalyse: V,S,DO,SP,IO, Adverbialled
8. sekvens (1 lektion) Øvelse i funktionsanalyse
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale
Bech, Rune. Find adjektiver i Boligannonce: Charmerende og lys 2-værelses lejlighed i centralt kvarter. U/Nord 2024
Bech, Rune. Find adverbier i Jobopslag: Dynamisk og entusiastisk Marketingkoordinator søges! U/Nord 2024
Minlæring. Sprogenes veje: komplet læremiddel til almen sprogforståelse (HHX): Sætningens almindelige led. Minlæring 2025 https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/28895 (tekst, video og interaktive øvelser):
• Sætningens almindelige led (Funktionsanalyse):
• Introduktion til sætningens led
• Verballeddet
• Subjekt
• Direkte objekt
• Indirekte objekt
• Subjektsprædikativ
• Adverbialled
Minlæring. Sprogenes veje: komplet læremiddel til almen sprogforståelse (HHX): Ordklasser. Minlæring 2025 https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/11131 (tekst, video og interaktive øvelser):
• Artikler (Kendeord)
• Substantiver (Navneord)
• Adjektiver (Tillægsord)
• Verber (Udsagnsord)
• Adverbier (Biord)
• Pronominer (Stedord)
• Præpositioner (Forholdsord)
• Konjunktioner (Bindeord)
Sproget.dk. Underordningskonjunktioner. Sproget.dk https://sproget.dk/raad-og-regler/ordlister/sproglige-ordlister/underordningsbindeord
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Verbal og non-verbal kommunikation
Formål
At demonstrere viden om forskellige verbale og non-verbale kommunikationsformer
Omfang
3 lektioner
Primær litteratur: 3 NS
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• kropssprog (fx mimik, gestik, stemmeføring), tegn, skilte og signaler.
• analyse af brugen af emojis og tegn i digitale teksttyper,
Sekvenser:
1. sekvens (1/2 lektion) nonverbal kommunikation: Kropssprog samt “gæt og grimasser”
2. sekvens (1 lektion) Kompensationsstrategier
3. sekvens (1,5 lektion) nonverbal kommunikation: emojis og tegn
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale
Berlingske. Det Berlingske perspektiv. https://www.facebook.com/berlingske/videos/10153939047203133/
Hougaards, Tina T. Tænkepause. Jyske bank https://www.jyskebank.dk/omjyskebank/jb-praesenterer/live/webinar/emojis
Katzenelson, Felix T. Kærlighedsbrevkassen: De forstår ikke, at det er den værste emoji. Politiken, 11.02.2024,
Lassen, Birgitte Bjerre & Nielsen, Grete Ravn. Ind i sproget HHX: kapitel 5.1.3 Verbal og nonverbal kommunikation. Forlaget Systime 2024 (uddrag)
Mr. Bean. The Exam. Mr. Bean Official Youtube 10.10.2012 https://www.youtube.com/watch?v=9LhLjpsstPY
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Elementær kommunikationsteori
Formål
At kunne anvende sprog til at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i nationale og internationale, herunder erhvervsmæssige, sammenhænge igennem
At foretage syntaktisk analyse i teksteksempler fra dansk og fremmedsprog
At arbejde med denotative og konnotative betydning igennem arbejdet med sproglige virkemidler
Omfang 5 lektioner
Primær litteratur: 15 NS
Indhold
Kernestof/Kompetence:
• kommunikationsmodeller: retoriske pentagram, de tre appelformer, Laswells kommunikationsmodel
• bevidstgørelse om betydningen af sprognormer og genretræk
Sekvenser:
1. sekvens (1/2 lektion) Genre: Fiktion og non-fiktion
2. sekvens (1 lektioner) Ciceros pentagram + taleanalyse
3. sekvens (1/2 lektioner) appelformer
3. sekvens (1,5 lektion) Sproglige virkemidler og appelformer: Antitese, anafor/epifor, Alliteration, Retoriske Spørgsmål, Metaforer og sammenligninger, Hyperbel
4. sekvens (1,5 lektioner) Laswell kommunikationsmodel + Handelsbrevsanalyse/ reklameanalyse
Metode
Arbejds- og Aktivitetsformer
• formidlingsorienteret klasseundervisning
• formidlingsorienteret gruppeundervisning
• formidlingsorienteret individuel undervisning
Materiale
Jørgensen, Anders. Genrer. UNord 2021.
Taleanalyse
Jørgensen, Anders. Ciceros Retoriske Pentagram - Hvordan analyserer man en tale? UNord 2021.
Preuss, Chris. Chris Preuss' grundlovstale. Danske taler 05.06.2020 https://www.dansketaler.dk/tale/chris-preuss-grundlovstale-2020
Jørgensen, Anders. Appelformer. UNord 2021.
Rasmussen, Poul Nyrup. Poul Nyrup Rasmussens nytårstale 2000. Regeringen.dk 01.01.2000 https://www.regeringen.dk/aktuelt/statsministerens-nytaarstale/poul-nyrup-rasmussens-nytaarstale-1-januar-2000/ (uddrag)
SOSMA. the forest never dies alone DPZ&T 2018 https://analogdigital.tv/work/the-forest-never-dies-alone/
Thorning-Schmidt, Helle. Helle Thorning-Schmidts nytårstale 2015. Regeringen.dk https://www.regeringen.dk/aktuelt/statsministerens-nytaarstale/helle-thorning-schmidts-nytaarstale-1-januar-2015/
Jørgensen, Anders. Sproglige virkemidler, UNord 2021.
Drengsted-Nielsen, Claus. Sprogenes veje. Retoriske og sproglige virkemidler. Minlæring. https://app.minlaering.dk/bog/18/kapitel/42427/sektion/43930
Skanderborg Gymnasium: Rektors tale til studenterne 2016 (uddrag) https://www.skanderborg-gym.dk/vores-taler-og-indlaeg/rektors-tale-til-studenterne-2016/
Jørgensen, Anders. Laswells kommunikationsmodel. UNord 2021.
Carlsberg. The danish way. Youtube 23.04.2017. https://youtu.be/w90WKDCxqic
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Tilladte hjælpemidler
Tilladte hjælpemidler under forberedelsen til eksamen er alle noter, tekster og øvelser du har downloadet på din computer eller udprintet. Internettet må kun bruges til at tilgå følgende ordbøger samt ”sprogenes veje” på minlæring:
https://ordnet.dk/ddo
https://www.ordbogen.com/da/
https://app.minlaering.dk/bog/18
Programmet ”Eksamens-cookie” skal være tændt under hele forberedelsen og slukkes når din eksamen er slut
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6521/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552288513",
"T": "/lectio/6521/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552288513",
"H": "/lectio/6521/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552288513"
}