|
Titel
4
|
Studietursprojekt
Kultur
Som de fleste af jer ved, indebærer en studietur at opleve nye kulturer og disses historier. I skal derfor arbejde med kulturdimensioner og opnå viden om, hvilke faktorer der er vigtige i forskellige kulturer. Eksempelvis for at se nærmere på hvordan forskellene kan manifestere sig i de måder vi agerer på i forhold til tyskere, hvilke prioriteter vi har, og hvordan vi kommunikerer. Ydermere er det dog også vigtigt at kunne opsamle viden om og forstå de værdier, som de pågældende kulturer har fodfæste i, for derved bedre at kunne agere i et globalt samfund.
Historie
Det historiske fokus i dette projekt opstår i høj grad, når vi i fælles flok kan tage ud i verden og ”smage på”, befinde os i samt undervise og lære om den faktiske kultur og dennes konsekvenser.
Kommunikation
Arbejdet med det kommunikative aspekt opstår i høj grad på baggrund af henholdsvis jeres Kom/it-og danskundervisning i Danmark, jeres gruppepræsentationer i Berlin, de gruppebaserede og personlige observationer og oplevelser i Berlin, samt videnskabelige analyser både hjemme og ude.
Arbejdsformer
• I skal arbejde i grupper
• I skal arbejde sammen hele klassen.
Kommunikation og It (Afvikles inden, under og i løbet af studieturen)
Krav
• Ud fra principper for ’User eXperience’ og ’digital storytelling’ skal der inden studieturen forberedes en interaktiv webfeature, med udgangspunkt i jeres emne for Dresden
• Under studieturen indsamles multimodal empiri i form af lyd, video og billedoptagelser (samt evt. interviews), til brug for den praktiske udvikling af webdok/webfeature efter hjemkomst
• Efter turen produceres den forberedte webdok/webfeature.
Dokumentation
• Øvelser forud for turen dokumenteres på eget studiewebsite
• Til brug for planlægning og dokumentation af gruppens arbejde med indsamling af empiri, samt produktion af den endelige webdok/webfeature opretter gruppen et googlesite til formålet. Gruppens medlemmer linker til denne fra eget studiewebsite.
Afleveringsfrist
• Der er flere afleveringsfrister undervejs. Disse vil fremgå af Lectio.
Dansk (Afvikles inden, under og efter studieturen)
Krav
• Foretag kulturel og historisk informationssøgning i forhold til det udpegede tema
• Forbered og afhold mundtlig præsentation af jeres tema
o Denne præsentation skal afholdes for klassen, Christian og Frank på lokaliteten
o Præsentationen skal indeholde et konkurrence- og/eller opgaveelement klassen skal deltage i.
• Foretag og dokumenter observationer i Berlin, herunder også de besøgte seværdigheder
o I kan i den forbindelse anvende kulturanalysemodeller
o Disse observationer skal i sammenhæng med jeres idehistoriepræsentationer indgå i en klassepræsentation af studieturen (Dannelsesrejsen)
• Forbered og afhold klassepræsentation af studieturen for førsteårsklasser efter hjemkomst.
Dokumentation
• Producer og upload præsentationer samt kildelister på Lectio.
Afleveringsfrist
• Præsentationen afleveres på Lectio søndag inden afrejse.
• Klassepræsentationen afholdes efter hjemkomst på HTXRoskilde i Salen.
Faglige mål og kernestof
Kommunikation og It
Faglige mål
• udvælge relevante teorier, metoder og modeller til løsning af kommunikationsopgaver, herunder demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• søge, anvende og vurdere relevant information om produktionen og kommunikationssituationen
• udarbejde en strategi for kommunikationens gennemførelse, herunder analysere relationen mellem afsender, budskab, medie og modtager i en given kommunikationssituation
• planlægge den praktiske udarbejdelse af kommunikationsproduktet med fokus på tidsplaner, rollefordeling og projektledelse.
• gennemføre og dokumentere produktionen af kommunikationsprodukter ved anvendelse af relevante teorier, metoder, modeller samt ved inddragelse af relevant hard- og software
Kernestof
• brugervenlighed og funktionalitet, herunder brugergrænseflader og interaktionsdesign
• grafisk formsprog og layout, herunder typografi og grafik til såvel papir som digital kommunikation
• billeder og deres formsprog i både faste og levende billeder, herunder filmiske virkemidler
• forskellige mediers udtryks – og produktionsformer, herunder fremstilling og bearbejdning af informationer til forskellige medier
• relevante digitale it-værktøjer til behandling af billeder, film, grafik, illustrationer, tekst, lyd, animationer o.l. i forbindelse med fremstillingen af kommunikationsprodukter
• relevante programmer til fremstilling, programmering og konfigurering af interaktive systemer
Materialer
• https://sites.google.com/view/1-3-komit-a-20222023/kreativ-webprog
• https://sites.google.com/view/1-3-komit-a-20222023/studietur
• https://sites.google.com/view/1-3-komit-a-20222023/webdoc
Dansk
Faglige mål
• Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
• Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metode
• Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
Kernestof
• Dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog
• Fagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster
• Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
• Oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
• Sprog- og medieanalytiske begreber og metoder.
Materialer
• Asklund, Kasper m.fl.: Analyse af kultur og sprog: Kap, 3.1: ”Geert Hofstedes kulturelle dimensioner”
https://so1.systime.dk/index.php?id=137#c313.
• Darger, Birgitte m.fl.: Begreb om DANSK: Kap. 7, Standardsprog og gruppesprog
https://begrebdansk.ibog.dansklf.dk/?id=340.
• Schultz Larsen, Ole m.fl.: Håndbog til dansk: Kap. 4.9, Ciceros pentagram
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=204#c607.
• Rasmussen, Anne Skaarup m.fl.: Det kulturelle møde: Kulturanalyse s. 22-39, 68-72.
• Egne materialer:
Relevante tekster, hjemmesider m.m. om de selvvalgte temaer.
SO
Faglige mål
• Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• Kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
Kernestof
• Videnskab og teknologi.
Didaktiske principper
• Kollaborative og individuelle skrivemetoder til læring, refleksion og formidling
• Mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer.
Materialer
• Lund, Birgitte Merci: SOhtx – Studieområdet, Kap. 2 - Arbejdsformer, s. 33-41
• Lund, Birgitte Merci: SOhtx – Studieområdet, Kap. 3 - Informationssøgning, s.49-54.
|