Holdet 3.4 SO (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e)
Hold 2023 SO.4 (1.4 SO, 2.4 SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale medier (SO1)
Titel 2 P3: Velfærdssamfundet (SO3)
Titel 3 DIO - Folkedrab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale medier (SO1)

Digitale Medier - Teknologi, Normer og Identitet
Beskrivelse af SO
Studieområdet, forkortet SO, består af seks eller syv tværfaglige projekter, der udarbejdes på studieretningen i løbet af 1. og 2. G. Projekterne er tilrettelagt, så de tilsammen forbereder dig på arbejdet med studieområdeprojektet (SOP) i 3.G. Det endelige resultat af SOP er en stor skriftlig opgavebesvarelse, du skal præsentere til en mundtlig eksamen.
Målet med Studieområdet er bl.a. at du bliver god til at arbejde med problemstillinger på tværs af forskellige fag, og at du optræner studiemetoder, der gør dig i stand til at opbygge relevant viden og løse komplekse faglige opgaver.
Indhold
Det første SO-projekt, I skal arbejde med, handler om digital adfærd, identitet og etik i forhold til teknologi og kommunikation på internettet.  I skal blandt andet arbejde med spørgsmål vedr. jeres egen digitale identitet og IT-sikkerhed. I kommer også til at undersøge, hvordan personlige data håndteres af de toneangivende platforme inden for sociale medier.
Der vil være en række delopgaver i de tre fag, men som samlet afslutning skal I udarbejde en præsentation om emnet til resten af klassen, hvor I inddrager viden opnået i alle tre fag.

Det præcise emne/tema for hver gruppe afgrænses i starten af forløbet.

Undervejs kommer vi også til at diskutere og definere rammer for digital adfærd i klassen.
Opgave
Dansk
• Læs de to første kapitler i bogen Like af Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks (red.)
• Lav fælles mindmap og vælg efterfølgende gruppevise temaer
• Producer sammen med FKC gruppevise problemformuleringer
• Foretag gruppemæssig undersøgelse af den producerede problemformulering.

Engelsk
• I skal arbejde med en række konkrete sager, der involverer sociale medier og digital adfærd, så I opnår en solid baggrundsviden om mulige konsekvenser og personlige omkostninger ved at færdes på nettet
• Dette arbejde tager udgangspunkt i kapitlet ”SoMe” i bogen Footprints af Mette Grønvold & Hanne Ohland-Andersen, Gyldendal 2017, tilgængelig via Systime.

Informatik
• I skal se på GDPR regler og digitale rettigheder.
• I skal udforske, hvilke data vi deler når vi færdes på nettet, samt hvordan forskellige tech-giganter behandler personlige data.
• Undervejs ses også på digitalt forsvar og hvordan man beskytter sig selv på nettet.
• I skal designe en digital poster, hvor der indgår elementer fra alle tre fag.
o Jeres poster skal indgå i fremlæggelsen af jeres svar på problemformuleringen.
På næste side finder du detaljer om produkter, delopgaver, mål og rammer.

Formalia
Produkter og delopgaver
• Producer et klassemindmap
• Vælg et emne/tema jeres gruppe vil arbejde med
• Design og producer en digital præsentation af maks. 10 min. varighed
o Præsentationen skal være en fremlæggelse af jeres svar på problemformulering
• Alle gruppemedlemmer skal deltage i fremlæggelsen af præsentationen
• Aflever gruppevis på Lectio.

Faglige mål, kernstof og tidsramme
Hovedtema i SO
• Etik i teknologi og kommunikation.

Faglige mål i Dansk
• Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.

Kernestof i Dansk
• Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster  
• Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier.

Undervisningstid: 8 timer       Fordybelsestid: 4 timer


Faglige mål i Engelsk
• Perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.  

Kernestof i Engelsk
• Tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab  
• Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Undervisningstid: 8 timer        Fordybelsestid: 0 timer


Faglige mål i Informatik
• It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
o give eksempler på, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
• It-sikkerhed, netværk og arkitektur
o redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed

Kernestof i Informatik
• it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
• Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Undervisningstid: 8 timer     Fordybelsestid: 2 timer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 P3: Velfærdssamfundet (SO3)

SO-tema: Sundhed og velfærd
Tilknyttet værksted: IT/DIM (digitale medier, Medielab)

INDLEDNING
Vi kalder det danske samfund for et velfærdssamfund. En stor del af vores statsbudget anvendes til velfærd. Børnehaver, skoler, universiteter, sygehuse, plejehjem og socialforsorgen finansieres ud fra vores skattekroner. I Danmark har alle ret til en skolegang og til at blive hjulpet gennem sygehusvæsnet eller gennem kommunal omsorg. Finansieringen af dette velfærdssamfund udfordres i disse år af, at flere og flere bliver ældre. Udgifterne til omsorg øges, og der er færre hænder til at betale skat. Hvordan skal denne udfordring angribes politisk? Det er et aktuelt politisk diskussionsemne.

I dette projekt vil vi fokusere hvordan vi kan stimulere vores præstation, sundhed og eller læring gennem kost og ernæring. Vi vil bruge teknologien til at finde optimale løsninger, som kan sikre at vi fortsat kan kalde det danske samfund et velfærdssamfund. Der skal vælges ét blandt de 4 nedenstående emneområder:

(1) Velfærd i børnehaver og skoler
(2) Velfærd i sygehusvæsnet
(3) Velfærd for handicappede
(4) Velfærd for socialt udsatte.

I skal:
• angive flere løsningsforslag til problemet
• udvælge ét løsningsforslag til værkstedet
• planlægge og gennemføre en produktionsdelen i værkstedet
• aflevere dokumentation for hele jeres projekt i form af en teknologirapport
• præsentere jeres projekter for klassen.

Jeres analyse af problemstillingen skal angribes med værktøjer fra samfundsfaget. Løsningsforslaget som I produktudvikler skal angribes med værktøjer fra teknologifaget.

STUDIEOMRÅDET

FAGLIGE MÅL
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag
og udarbejde en problemformulering
• kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget
arbejde.

KERNESTOF
• Sundhed og velfærd
• Læsestrategi samfundsvidenskab
• Problemformulering  
• Planlægningsværktøjer
• Informationssøgning (1. del)
• Systematisk læsning af kilder
• Rapportskrivning i teknologi.

ARBEJDSFORMER, METODER OG PRODUKT
Problembaseret projektarbejde. Der inddrages viden fra skolens omverden i form af eksterne fagpersoner, virksomheder eller organisationer. Samfundsfag, biologi (og teknologi) giver videngrundlaget.

• Skiftlig dokumentation i form af en samlet rapport
• Produkt/prototype
• Selvrefleksion
• Grupperefleksion.

METODEREFLEKSION
• Kritisk vurdering og refleksion i forhold til valgte løsninger

TEKNOLOGI

FAGLIGE MÅL
• arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ
produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse,
produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering

• analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
• gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
• anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier

• fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
• arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt
til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
• dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metode.

KERNESTOF
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling inden for en temaproblemformulering

Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.

Produktprincip
• indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter,
brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
• begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav.

Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-
diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder

• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder

• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier.

Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder

Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav
• vurdering af produktets samspil med samfundet.

Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning.

Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder.

Litteratur/materialer:
• Hele afsnittet om informationssøgning i Problemer og teknologi af Peter Larsen (iBog): https://problemerogteknologi.systime.dk/?id=p870
• APA-referencestandard i Word, herunder udarbejdelse af korrekt litteratur-/kildeliste
• Egne udarbejdede Excel-dokumenter til brug ved projektstyring herunder tidsplanlægning.

SAMFUNDSFAG

FAGLIGE MÅL
• forklare samfundsmæssige problemstillinger med anvendelse af begreber og generelle faglige sammenhænge
• undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
• formulere fagligt funderede problemstillinger, opsøge og kritisk vurdere informationer og anvende forskelligartede materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• anvende fagets terminologi til skriftligt og mundtligt at formidle viden på fagets taksonomiske niveauer.

KERNESTOF
• økonomisk vækst, velfærd og teknologisk udvikling
• sammenhænge mellem teknologisk og samfundsmæssig udvikling, herunder betydningen af den teknologiske udvikling for ændringer i sociale mønstre og strukturer
• samfundsfaglige informationskanaler
• model-, tabel- og figurforståelse.

BIOLOGI

FAGLIGE MÅL
Du skal kunne:

• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfunds-
mæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at
udvikle og vurdere løsninger.

KERNESTOF
• Litteratur: Den nationale sundhedsprofil 2017, H. Jensen m.fl., Sundhedsstyrelsen 2018, s. 5-11,
51-98 https://www.sst.dk/da/udgivelser/2018/~/media/73EADC242CDB46BD8ABF9DE895A6132C.ashx

I biologi har vi desuden gennemgået kost, fordøjelsessystemets, lungernes og kredsløbets opbygning og funktion som inddrages efter behov i projektet.

EVALUERING
• Skriftlig og mundtlig formativ feedback

UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
Teknologi B: 30 timer (20 moduler) og 6 timers fordybelsestid
Samfundsfag C: 7 timer (ca. 5 moduler)
Biologi C: 3 timer (2 moduler)
Undervisningstid i alt: Ca. 40 timer (ca. 27 moduler).
Indhold
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 DIO - Folkedrab

Folkedrab udgør nogle af de mørkeste kapitler i historien og peger samtidig på nogle af nutidens store udfordringer , hvor netop folkedrab er modpolen til idéen om det inkluderende og demokratiske samfund.  

Når et folkedrab finder sted, er diskrimination, forfølgelse og eksklusion sat i system med det formål at udrydde en bestemt gruppe mennesker , og den forfulgte gruppe forfølges ikke på grund af noget, de har gjort, men alene fordi de tilhører gruppen.  Det er altså et bevidst forsøg på at slå en gruppe mennesker ihjel, fordi de tilhører en bestemt national, etnisk, religiøs eller racemæssig gruppe.

Heldigvis sker folkedrab ikke fra den ene dag til den anden , men det er en proces over tid, hvor intolerance og diskrimination under særlige betingelser kan mobilisere regimer og befolkningsgrupper til at vende sig mod bestemte minoritetsgrupper.  

Intolerance fører dog langtfra altid til folkedrab, men omvendt akkompagneres netop folkedrab altid af stereotype og dehumaniserende forestillinger, hvor ’de andre’ fremstilles som fundamentalt anderledes end ’os’.

Men hvordan kan fjendebilleder og myter være medvirkende til, at folk begår utænkelige forbrydelser, og hvad sker der under et folkedrab? Hvorfor er der nogen, der myrder og andre, der hjælper? Hvis ansvar er det at stoppe udviklingen i tide, og hvad gør et samfund efter et folkedrab?

Det er med udgangspunkt i disse spørgsmål og ovenstående, at I individuelt skal producere en opgavebesvarelse.

Opgave
• Du SKAL redegøre for begrebet folkedrab.
• Du skal vælge én af de udpegede skønlitterære tekster i litteraturlisten og anvende den som analyseobjekt
o Jeres analyse skal bestå af både en dansk- og idehistoriefaglig analyse.
• Du SKAL selv inddrage relevant teoretisk materiale fra begge fag
o Det teoretiske materiale skal være grundstenen for den flerfaglige analyse.
• Du skal selv formulere en indledende undren.
• I skal gruppevis producere en problemformulering
o Disse omskrives af MMB & FKKC til opgaveformuleringer og skal besvares fyldestgørende i den endelige besvarelse.
• Du skal fokusere på samspillet mellem dansk og idéhistorie.
• Du SKAL fokusere på, at de formelle elementer i en skriftlig og akademisk besvarelse er korrekte og fyldestgørende
o Her refereres til anvendelse af: Henvisninger, noteapparat, citater, bilag, indholdsfortegnelse, litteraturliste, almen kildekritik samt historisk kildekritik.
Formalia
• Skriv og aflevér en individuel besvarelse.
• Omfanget skal være på maks. 6 normalsider à 2.400 anslag inkl. mellemrum
o Dette er ekskl.: Noter, bilag, indholdsfortegnelse, litteraturliste og illustrationer.
• Besvarelsen skal afleveres digitalt på Lectio i både dansk og idehistorie.
• I må IKKE anvende kunstig intelligens til skrivearbejdet.
• Du SKAL selv dokumentere din arbejdsproces og planlægning vha. studiemetoder og værktøjer. Disse SKAL vedhæftes som bilag.
• I skal skriftligt redegøre for jeres valg af kilder og brugen af dem, dette skriv vedlægges som bilag.
• Der afsættes 12 fordybelsestimer til udarbejdelsen af opgavebesvarelsen (6 timer fra hhv. dansk og idéhistorie) og derudover arbejder vi med jeres besvarelser i timerne frem til aflevering.

Analysetekster
I. Harriet, Gregorio Muro & Macho, Alex: Skammen og det glemte – Folkedrab, E-voke, 2024  
o Uddrag I: s. 3 – 8
o Uddrag II: s. 16 - 21
o Uddrag III: s. 49 – 51.
II. Spigelman, Art: Maus - a Survivor´s Tale, Penquin Books, 2003
o Uddrag I: s. 88 - 91
o Uddrag II: s. 185 - 187
o Uddrag III: s. 201 – 204.
III. Glazer, Jonathan: The Zone of Interest, FILM4, 2024
o Vælg to uddrag af ca. fem minutters varighed.
IV. Dahl, Roald: “Genesis and Catastrophe - a True Story”, Kiss Kiss, Alfred A. Knopf, 1960.

Litteratur
• Andersen, Palle: Holocaust – en kommenteret kildesamling, Forfatterene og Frydenlund, 2023.
• Berlau, Solvej & Thuge, Stine: Vejen til folkedrab, Forlaget Columbus, 2023.  
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
• British Movietone, “The Nuremberg Verdict”,
https://www.youtube.com/watch?v=BA7JRx14GNg&t=176s.
• Bryld, Carl-Johan: Danmark – tider og temaer. Digital danmarkshistorie, Systime 2023.
• Dansk Institut for Internationale Studiers (DIIS) undervisningswebside Folkedrab.dk:
o ”Hvad er folkedrab?”,
https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
o ”FN’s folkedrabskonvention”,
https://folkedrab.dk/artikler/fns-folkedrabskonvention
o ”Hvordan opstår folkedrab?”,
https://folkedrab.dk/artikler/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
o ”Folkedrabets aktører”,
https://folkedrab.dk/artikler/folkedrabets-aktoerer
o ”Antisemitisme i Europa og Tyskland”,
https://folkedrab.dk/artikler/antisemitisme-i-europa-og-tyskland
o ”Den nazistiske raceideologi”,
https://folkedrab.dk/artikler/den-nazistiske-raceideologi
o ”Indførelsen af jødestjernen”,
https://folkedrab.dk/kilder/indfoerelsen-af-joedestjernen-den-19-september-1941
o ”Nürnberglovene”,
https://folkedrab.dk/artikler/n%C3%BCrnberg-lovene
o ”Menneskerettighederne og Holocaust”,
https://folkedrab.dk/artikler/menneskerettighederne-og-holocaust
o ”Deportation af Europas jøder”,
https://folkedrab.dk/artikler/deportation-af-europas-joeder
o ”Udryddelseslejrene”,
https://folkedrab.dk/artikler/udryddelseslejrene
o ”Gerstein-rapporten”,
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten-0
o ”Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen”,
https://folkedrab.dk/artikler/den-foerste-internationale-straffedomstol-og-nurnbergprocessen
o ”Dramatiske øjeblikke – artikel fra Politiken, 2. oktober 1946”
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-dramatiske-oejeblikke-artikel-fra-politiken-oktober-1946
o ”Kan folkedrab forebygges?”,
https://folkedrab.dk/artikler/kan-folkedrab-forebygges.
• Gehrt-Bendixen, Maline & Hansen, Uffe Agergaard: Tanker om ondskab – en temabog til filosofi, Systime 2018.
• ”Folkedrabskonventionen”, www.un.org.
• Glazer, Jonathan: The Zone of Interest, FILM4, 2024.
• Iversen, Kristan: Derfor historie, Systime 2022.
• Laustsen, Carsten Bagge og Rendtorff, Jacob Dahl: Ondskabens banalitet, Om Hannah Arendts ”Eichmann i Jerusalem”, Museum Tusculanums Forlag, 2002,
https://www.gaderummet.dk/Karl%20Marx/Hannah%20Arendt%20-%20Ondskabens%20Banalitet.pdf
• Lund, Christian m.fl.: På sporet af historien, Systime 2023.
• Pedersen, Alex Young m.fl.: Idéhistorie, Systime 2023.
• Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog, Systime, 2024.
• US Holocaust Memorial Museum, “Sam Itzkowitz describes gaschambers in Auschwitz”,
https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/oral-history/sam-itzkowitz-describes-the-gas-chambers-in-auschwitz.
• Valen, Terje: ”USA sitt folkemord på Filippinane – rundt 1900”, steigan.no, 5. juli 2019
https://steigan.no/2019/07/usa-sitt-folkemord-pa-filippinane-rundt-1900/

Faglige mål, kernestof og didaktiske principper
Faglige mål i idéhistorie
• Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i idéhistorie
• Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
• Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie
• Holocaust og andre folkedrab

Faglige mål i dansk
• Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
• Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
Kernestof i dansk
• Mangfoldige litterære genrer
• Billeder, film og øvrige multimodale tekster
• Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
• Litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• Litteratur-, sprog- og mediehistorie.

Faglige mål i SO
• Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• Vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• Kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
Didaktiske principper i SO
• Informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende anvendelse og angivelse af kilder
• Læsestrategier og notatteknik
• Metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer