|
Titel
3
|
DIO - Folkedrab
Folkedrab udgør nogle af de mørkeste kapitler i historien og peger samtidig på nogle af nutidens store udfordringer , hvor netop folkedrab er modpolen til idéen om det inkluderende og demokratiske samfund.
Når et folkedrab finder sted, er diskrimination, forfølgelse og eksklusion sat i system med det formål at udrydde en bestemt gruppe mennesker , og den forfulgte gruppe forfølges ikke på grund af noget, de har gjort, men alene fordi de tilhører gruppen. Det er altså et bevidst forsøg på at slå en gruppe mennesker ihjel, fordi de tilhører en bestemt national, etnisk, religiøs eller racemæssig gruppe.
Heldigvis sker folkedrab ikke fra den ene dag til den anden , men det er en proces over tid, hvor intolerance og diskrimination under særlige betingelser kan mobilisere regimer og befolkningsgrupper til at vende sig mod bestemte minoritetsgrupper.
Intolerance fører dog langtfra altid til folkedrab, men omvendt akkompagneres netop folkedrab altid af stereotype og dehumaniserende forestillinger, hvor ’de andre’ fremstilles som fundamentalt anderledes end ’os’.
Men hvordan kan fjendebilleder og myter være medvirkende til, at folk begår utænkelige forbrydelser, og hvad sker der under et folkedrab? Hvorfor er der nogen, der myrder og andre, der hjælper? Hvis ansvar er det at stoppe udviklingen i tide, og hvad gør et samfund efter et folkedrab?
Det er med udgangspunkt i disse spørgsmål og ovenstående, at I individuelt skal producere en opgavebesvarelse.
Opgave
• Du SKAL redegøre for begrebet folkedrab.
• Du skal vælge én af de udpegede skønlitterære tekster i litteraturlisten og anvende den som analyseobjekt
o Jeres analyse skal bestå af både en dansk- og idehistoriefaglig analyse.
• Du SKAL selv inddrage relevant teoretisk materiale fra begge fag
o Det teoretiske materiale skal være grundstenen for den flerfaglige analyse.
• Du skal selv formulere en indledende undren.
• I skal gruppevis producere en problemformulering
o Disse omskrives af MMB & FKKC til opgaveformuleringer og skal besvares fyldestgørende i den endelige besvarelse.
• Du skal fokusere på samspillet mellem dansk og idéhistorie.
• Du SKAL fokusere på, at de formelle elementer i en skriftlig og akademisk besvarelse er korrekte og fyldestgørende
o Her refereres til anvendelse af: Henvisninger, noteapparat, citater, bilag, indholdsfortegnelse, litteraturliste, almen kildekritik samt historisk kildekritik.
Formalia
• Skriv og aflevér en individuel besvarelse.
• Omfanget skal være på maks. 6 normalsider à 2.400 anslag inkl. mellemrum
o Dette er ekskl.: Noter, bilag, indholdsfortegnelse, litteraturliste og illustrationer.
• Besvarelsen skal afleveres digitalt på Lectio i både dansk og idehistorie.
• I må IKKE anvende kunstig intelligens til skrivearbejdet.
• Du SKAL selv dokumentere din arbejdsproces og planlægning vha. studiemetoder og værktøjer. Disse SKAL vedhæftes som bilag.
• I skal skriftligt redegøre for jeres valg af kilder og brugen af dem, dette skriv vedlægges som bilag.
• Der afsættes 12 fordybelsestimer til udarbejdelsen af opgavebesvarelsen (6 timer fra hhv. dansk og idéhistorie) og derudover arbejder vi med jeres besvarelser i timerne frem til aflevering.
Analysetekster
I. Harriet, Gregorio Muro & Macho, Alex: Skammen og det glemte – Folkedrab, E-voke, 2024
o Uddrag I: s. 3 – 8
o Uddrag II: s. 16 - 21
o Uddrag III: s. 49 – 51.
II. Spigelman, Art: Maus - a Survivor´s Tale, Penquin Books, 2003
o Uddrag I: s. 88 - 91
o Uddrag II: s. 185 - 187
o Uddrag III: s. 201 – 204.
III. Glazer, Jonathan: The Zone of Interest, FILM4, 2024
o Vælg to uddrag af ca. fem minutters varighed.
IV. Dahl, Roald: “Genesis and Catastrophe - a True Story”, Kiss Kiss, Alfred A. Knopf, 1960.
Litteratur
• Andersen, Palle: Holocaust – en kommenteret kildesamling, Forfatterene og Frydenlund, 2023.
• Berlau, Solvej & Thuge, Stine: Vejen til folkedrab, Forlaget Columbus, 2023.
https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
• British Movietone, “The Nuremberg Verdict”,
https://www.youtube.com/watch?v=BA7JRx14GNg&t=176s.
• Bryld, Carl-Johan: Danmark – tider og temaer. Digital danmarkshistorie, Systime 2023.
• Dansk Institut for Internationale Studiers (DIIS) undervisningswebside Folkedrab.dk:
o ”Hvad er folkedrab?”,
https://folkedrab.dk/artikler/hvad-er-folkedrab
o ”FN’s folkedrabskonvention”,
https://folkedrab.dk/artikler/fns-folkedrabskonvention
o ”Hvordan opstår folkedrab?”,
https://folkedrab.dk/artikler/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud
o ”Folkedrabets aktører”,
https://folkedrab.dk/artikler/folkedrabets-aktoerer
o ”Antisemitisme i Europa og Tyskland”,
https://folkedrab.dk/artikler/antisemitisme-i-europa-og-tyskland
o ”Den nazistiske raceideologi”,
https://folkedrab.dk/artikler/den-nazistiske-raceideologi
o ”Indførelsen af jødestjernen”,
https://folkedrab.dk/kilder/indfoerelsen-af-joedestjernen-den-19-september-1941
o ”Nürnberglovene”,
https://folkedrab.dk/artikler/n%C3%BCrnberg-lovene
o ”Menneskerettighederne og Holocaust”,
https://folkedrab.dk/artikler/menneskerettighederne-og-holocaust
o ”Deportation af Europas jøder”,
https://folkedrab.dk/artikler/deportation-af-europas-joeder
o ”Udryddelseslejrene”,
https://folkedrab.dk/artikler/udryddelseslejrene
o ”Gerstein-rapporten”,
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten-0
o ”Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen”,
https://folkedrab.dk/artikler/den-foerste-internationale-straffedomstol-og-nurnbergprocessen
o ”Dramatiske øjeblikke – artikel fra Politiken, 2. oktober 1946”
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-dramatiske-oejeblikke-artikel-fra-politiken-oktober-1946
o ”Kan folkedrab forebygges?”,
https://folkedrab.dk/artikler/kan-folkedrab-forebygges.
• Gehrt-Bendixen, Maline & Hansen, Uffe Agergaard: Tanker om ondskab – en temabog til filosofi, Systime 2018.
• ”Folkedrabskonventionen”, www.un.org.
• Glazer, Jonathan: The Zone of Interest, FILM4, 2024.
• Iversen, Kristan: Derfor historie, Systime 2022.
• Laustsen, Carsten Bagge og Rendtorff, Jacob Dahl: Ondskabens banalitet, Om Hannah Arendts ”Eichmann i Jerusalem”, Museum Tusculanums Forlag, 2002,
https://www.gaderummet.dk/Karl%20Marx/Hannah%20Arendt%20-%20Ondskabens%20Banalitet.pdf
• Lund, Christian m.fl.: På sporet af historien, Systime 2023.
• Pedersen, Alex Young m.fl.: Idéhistorie, Systime 2023.
• Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog, Systime, 2024.
• US Holocaust Memorial Museum, “Sam Itzkowitz describes gaschambers in Auschwitz”,
https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/oral-history/sam-itzkowitz-describes-the-gas-chambers-in-auschwitz.
• Valen, Terje: ”USA sitt folkemord på Filippinane – rundt 1900”, steigan.no, 5. juli 2019
https://steigan.no/2019/07/usa-sitt-folkemord-pa-filippinane-rundt-1900/
Faglige mål, kernestof og didaktiske principper
Faglige mål i idéhistorie
• Redegøre for væsentlige idéhistoriske og teknologihistoriske udviklingslinjer og begivenheder fra oldtiden til i dag
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i idéhistorie
• Samspillet mellem ideer, teknologier, samfund og videnskab, herunder teknologisk videnskab
• Forskellige tilgange til anvendelser af teknologi, ideer og historie
• Holocaust og andre folkedrab
Faglige mål i dansk
• Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
• Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
• Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
• Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation.
Kernestof i dansk
• Mangfoldige litterære genrer
• Billeder, film og øvrige multimodale tekster
• Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske perioder
• Litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
• Litteratur-, sprog- og mediehistorie.
Faglige mål i SO
• Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• Vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
• Kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
Didaktiske principper i SO
• Informationssøgning, herunder kildetyper, søgestrategier, søgemetoder, metoder til kildekritik og formalia vedrørende anvendelse og angivelse af kilder
• Læsestrategier og notatteknik
• Metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde.
|