Holdet 3.5 SO (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Skriftlige opgaver -
Lærer(e)
Hold 2023 SO.5 (1.5 SO, 2.5 SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1 Digitale medier: teknologi, normer & Identitet
Titel 2 P2 (SO2): Ballonprojekt
Titel 3 P3 (SO3): Velfærdssamfundet
Titel 4 03B - Batteriprojekt (SO4)
Titel 5 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1 Digitale medier: teknologi, normer & Identitet

Tværfagligt SO-forløb mellem dansk, engelsk og Kommunikation & IT

Det første SO-projekt, I skal arbejde med, handler om digital adfærd, identitet og etik i forhold til teknologi og kommunikation på internettet.  I skal blandt andet arbejde med spørgsmål vedr. jeres egen digitale identitet og IT-sikkerhed. I kommer også til at undersøge, hvordan personlige data håndteres af de toneangivende platforme inden for sociale medier.
Der vil være en række delopgaver i de tre fag. Undervejs kommer vi også til at diskutere og definere rammer for digital adfærd i klassen.


Produkter og delopgaver
Der vil være en række delopgaver i de tre fag, men som samlet afslutning skal I udarbejde en præsentation om emnet til resten af klassen, hvor I inddrager viden opnået i de tre fag. Det præcise emne for hver gruppe aftales i løbet af lektionerne.

Faglige mål, kernestof og tidsramme

Hovedtema i SO
• Etik i teknologi og kommunikation.

Faglige mål i Dansk
• Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger.

Kernestof i Dansk
• Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, populærvidenskabelig formidling og erhvervsrelaterede tekster  
• Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier.

Undervisningstid i dansk: 6 moduler / fordybelsestid: 4 timer

Faglige mål i Engelsk
• Perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk.  

Kernestof i Engelsk
• Tekster, der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab  
• Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Undervisningstid i engelsk: 6 moduler / Fordybelsestid: 0 timer

Faglige mål i Kom&IT
• At kunne analysere udvalgte aktuelle eksempler på digitale mediers rolle i samfundet  
• At kunne undersøge og forstå (sider af) digitaliseringens påvirkning af kommunikationssituationen
• Demonstrere anvendelse af kommunikations- og designteori på konkrete cases og egne produktioner.

Kernestof i Kom&IT
• Brugernes internetadfærd og afsenders tilgang til personlige oplysninger og privatliv  
• Design og visuel kommunikation herunder grafisk formsprog og billeder
• Brug af relevante IT-værktøjer.

Undervisningstid i Kom&IT: 6 moduler / Fordybelsestid: 2 timer
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 P2 (SO2): Ballonprojekt

Indhold:

Forløbene:

- Geometri og trigonometri
- cirklen og den rette linje
- rumgeometri

danner baggrund for dette forløb.

Emne:

- Vinkler (topvinkel, spidsvinke, stumpvinkel, vinkelsum
- Trekanter (ligedannede/ensvinklede, ligesidet)
- skalafaktor
- Ortogonale linjer

- bevis for vinkelsum i en trekant og grafisk bevis for ortogonale linjer (a*c = -1 hvis og kun hvis linje l og linje m er ortogonale)

Kernestof:

https://matbhtx.systime.dk/?id=p273 (3.1.1 Trekantens stykker)
https://matbhtx.systime.dk/?id=p276 (3.1.3 Ensvinklede trekanter)

https://matbhtx.systime.dk/?id=p265 (4.3.5 Ortogonale linjer)

Supplerende stof:

Eksperimentelt arbejde + arbejdsark:

Noter/Tavlenoter:

"1.1 Projekt ballonflyvning 2022.docx"
"Ballonprojekt_matkrav.docx"


SO-tema: Videnskab og teknologi

På HTX Roskilde er der tradition for at alle førsteårselever i forårsperioden fremstiller en varmluftsballon, og en dag hvor vejret er godt, bliver alle ballonerne sendt i luften én ad gangen og bliver beundret for deres flotte farver og flyveegenskaber.


FORMÅL
Formålet med dette projekt er ved hjælp af samspillet mellem forskellige fagligheder, metoder og færdigheder at opnå ét fælles mål, nemlig at opnå den fornødne viden og dokumentere arbejdsprocessen, der leder frem til en flyvefærdig ballon.

Målene understøttes af arbejdet med:
• Planlægningsværktøjer i form af tidsplaner og daglig logbogsskrivning
• Videnskabelig metode inden for naturvidenskab, hvor der skal arbejdes med eksperimenter med ballon og brænder
• Videnskabelig dokumentation i form af logbog og rapport
• Analyser og eksperimenter i matematik, fysik, kemi og teknologi
• Refleksion over egen indsats fagligt og i gruppearbejdet.

SO-FAGLIGE MÅL (fra bekendtgørelsen)

Der er fokus på samspillet mellem fagene, så der arbejdes med målene, hvor man:

• Kombinerer viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen– så fysik, matematik, kemi og teknologi bidrager med deres fagligheder til det store billede
• Demonstrerer evne til faglig skriftlig formidling – der skal udarbejdes en rapport over arbejdet, (der også kan benyttes som matematikprojekt)
• Vurderer forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen – hvad bidrager de forskellige fag med til løsningen for denne opgave?
• Anvender relevante studiemetoder og forholder sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde. I dette projekt skal I lægge særlig vægt på læsestrategi i naturvidenskab
• Opnår viden om og træning i gruppearbejde som læringsmetode.

SO-Fagligt INDHOLD OG KERNESTOF
• Videnskab og teknologi

SO-STUDIEMETODER
• Metoder til planlægning, problemformulering og gennemførelse af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
• Skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation
• Metoder til procesorienteret evaluering og fremadrettet feedback, herunder udbytte af faglig vejledning og evaluering af eget arbejde.

FAGENE BIDRAGER MED

Matematik bidrager med:
• Design og dimensionering af ballonen
• Viden om og beregning af rumfang og overfladeareal af ballonen til brug i fysik
• Beregning af ballonskabeloner til anvendelse ved bygning af ballonen
• Anvendelse af it-værktøjer til visualiseringer og undersøgelser, samt til dokumentation
• Anvendelse af it ved gentagne beregninger.


Fysik bidrager med:
• Viden om opdrift, effekttab, brændværdi og luftens densitet ved forskellige temperaturer
• Konkrete beregninger på ballonen
• Viden om og anvendelse af den naturvidenskabelige metode
• Dokumentation af eksperimenter.

Kemi bidrager med:
• Viden om og anvendelse af den naturvidenskabelige metode
• Viden om forbrændingsprocesser
• Optimering af forbrændingsprocessen, herunder justering af brænder
• Dokumentation af eksperimenter.

Teknologi bidrager med:
• Planlægning og styring af processen
• Idé- og produktudvikling af brænder. Brandtiden må maksimalt være 1 minut
• Opbygning af en flerfaglig rapport
• Opbygning af SO-ballonrapport, herunder formalia vedrørende brug af kilder (APA-standarden)
• Produktion af ballon og brænder.

PRODUKTER
• Dokumentation i form af rapport
• Konkret ballon til opsendelse
• Selvrefleksion
• Grupperefleksion.

EVALUERING
• Formativ feedback fra de involverede fag
• Ballonfremstilling med efterfølgende opsendelse.

UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
Matematik: 18 timer (12 moduler) og 6 timer
Fysik: 9 timer (6 moduler) og 4 timer
Kemi: 9 time (6 moduler) og 2 timer
Teknologi: 12 timer (8 moduler) og 2 timer.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ballonprojekt 01-04-2024
SO2: SO-ballonprojektrapport afleveres 01-04-2024
SO2: Video af ballonopsendelse 19-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT - Maple, Geogebra
  • Tekstbehandling
  • Regneark - Excel
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 P3 (SO3): Velfærdssamfundet

SO-tema: Sundhed og velfærd
Tilknyttet værksted: IT/EP (it, elektronik og programmering)

INDLEDNING
Vi kalder det danske samfund for et velfærdssamfund. En stor del af vores statsbudget anvendes til velfærd. Børnehaver, skoler, universiteter, sygehuse, plejehjem og socialforsorgen finansieres ud fra vores skattekroner. I Danmark har alle ret til en skolegang og til at blive hjulpet gennem sygehusvæsnet eller gennem kommunal omsorg. Finansieringen af dette velfærdssamfund udfordres i disse år af, at flere og flere bliver ældre. Udgifterne til omsorg øges, og der er færre hænder til at betale skat. Hvordan skal denne udfordring angribes politisk? Det er et aktuelt politisk diskussionsemne.

I dette projekt vil vi fokusere hvordan vi kan stimulere vores præstation, sundhed og eller læring gennem kost og ernæring. Vi vil bruge teknologien til at finde optimale løsninger, som kan sikre at vi fortsat kan kalde det danske samfund et velfærdssamfund. Der skal vælges ét blandt de 4 nedenstående emneområder:

(1) Velfærd i børnehaver og skoler
(2) Velfærd i sygehusvæsnet
(3) Velfærd for handicappede
(4) Velfærd for socialt udsatte.

I skal:
• angive flere løsningsforslag til problemet
• udvælge ét løsningsforslag til værkstedet
• planlægge og gennemføre en produktionsdelen i værkstedet
• aflevere dokumentation for hele jeres projekt i form af en teknologirapport
• præsentere jeres projekter for klassen.

Jeres analyse af problemstillingen skal angribes med værktøjer fra samfundsfaget. Løsningsforslaget som I produktudvikler skal angribes med værktøjer fra teknologifaget.

STUDIEOMRÅDET

FAGLIGE MÅL
• kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
• søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag
og udarbejde en problemformulering
• kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget
arbejde.

KERNESTOF
• Sundhed og velfærd
• Læsestrategi samfundsvidenskab
• Problemformulering  
• Planlægningsværktøjer
• Informationssøgning (1. del)
• Systematisk læsning af kilder
• Rapportskrivning i teknologi.

ARBEJDSFORMER, METODER OG PRODUKT
Problembaseret projektarbejde. Der inddrages viden fra skolens omverden i form af eksterne fagpersoner, virksomheder eller organisationer. Samfundsfag, biologi (og teknologi) giver videngrundlaget.

• Skiftlig dokumentation i form af en samlet rapport
• Produkt/prototype
• Selvrefleksion
• Grupperefleksion.

METODEREFLEKSION
• Kritisk vurdering og refleksion i forhold til valgte løsninger

TEKNOLOGI

FAGLIGE MÅL
• arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ
produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse,
produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering

• analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
• gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
• anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier

• fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
• arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt
til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
• dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metode.

KERNESTOF
• udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling inden for en temaproblemformulering

Problemanalyse
• indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.

Produktprincip
• indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
• brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne
• bestemmelse af relevante myndighedskrav
• udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter,
brugsundersøgelse og myndighedskrav
• metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
• begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav.

Produktudformning
• teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-
diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder

• udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder

• sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier.

Produktionsforberedelse
• planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering
• fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder

Evaluering
• test af produkt i forhold til opstillede krav
• vurdering af produktets samspil med samfundet.

Projektstyring
• tidsplanlægning
• professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
• digitale redskaber til kollaborativ skrivning.

Formidling
• opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• søgning, vurdering og anvendelse af kilder.

Litteratur/materialer:
• Hele afsnittet om informationssøgning i Problemer og teknologi af Peter Larsen (iBog): https://problemerogteknologi.systime.dk/?id=p870
• APA-referencestandard i Word, herunder udarbejdelse af korrekt litteratur-/kildeliste
• Egne udarbejdede Excel-dokumenter til brug ved projektstyring herunder tidsplanlægning.

SAMFUNDSFAG

FAGLIGE MÅL
• forklare samfundsmæssige problemstillinger med anvendelse af begreber og generelle faglige sammenhænge
• undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
• formulere fagligt funderede problemstillinger, opsøge og kritisk vurdere informationer og anvende forskelligartede materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• anvende fagets terminologi til skriftligt og mundtligt at formidle viden på fagets taksonomiske niveauer.

KERNESTOF
• økonomisk vækst, velfærd og teknologisk udvikling
• sammenhænge mellem teknologisk og samfundsmæssig udvikling, herunder betydningen af den teknologiske udvikling for ændringer i sociale mønstre og strukturer
• samfundsfaglige informationskanaler
• model-, tabel- og figurforståelse.

BIOLOGI

FAGLIGE MÅL
Du skal kunne:

• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfunds-
mæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at
udvikle og vurdere løsninger.

KERNESTOF
• Litteratur: Den nationale sundhedsprofil 2017, H. Jensen m.fl., Sundhedsstyrelsen 2018, s. 5-11,
51-98 https://www.sst.dk/da/udgivelser/2018/~/media/73EADC242CDB46BD8ABF9DE895A6132C.ashx

I biologi har vi desuden gennemgået kost, fordøjelsessystemets, lungernes og kredsløbets opbygning og funktion som inddrages efter behov i projektet.

EVALUERING
• Skriftlig og mundtlig formativ feedback

UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
Teknologi B: 30 timer (20 moduler) og 5 fordybelsestimer
Samfundsfag C: 7,5 time (ca. 5 moduler)
Biologi C: 3 timer (2 moduler)
Undervisningstid i alt: Ca. 40,5 time (ca. 27 moduler).
Indhold
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 03B - Batteriprojekt (SO4)

Det SO-faglige fokus i dette forløb er evnen til at kunne:
1. søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
2. kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
3. demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
4. kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Til at understøtte arbejdet med ovenstående SO-mål arbejdes der med kernestoffet
- analyse og eksperimenter, sker i forbindelse med produktionen af de konkrete batterier og målinger
- modeller og hypoteser, sker i forbindelse med serie- og parallelkobling af batterierne
- videnskabelig dokumentation, da alle eksperimenter understøttes af gode og fyldestgørende laboratorienoter

Arbejdsopgaver:
- Fremstil en Voltasøjle og et valgfrit element i laboratoriet samt beregne de teoretiske hvilespændinger og optimere elementet
- Bestemme hvilespændingen og den indre modstand eksperimentelt for hvert af de optimerede elementer ved at anvende modellen for en ideel spændingskilde
- Undersøge eksperimentelt hvordan disse to størrelser opfører sig ved seriekobling af elementerne.
- Hver elev udarbejder også en SO-refleksion efter fremlæggelserne over betydningen af brug af viden og metoder fra to fag og resultaternes validitet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer