Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
|
Lærer(e)
|
Claus Røder, Sofie Vangsgaard
|
|
Hold
|
EUX 2024 En-B 0824 m-t (H1.1 EN-B m-t 0824, H2.1 EN-B m-t 0824, H2.1 EN-B m-t 0824 BRUGES IKKE)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Tema 1: Music and Youth Culture
Forløbet har fokus på ungdomskulturens udvikling fra slutningen af Anden Verdenskrig til i dag, fortolket gennem musik og lyrik. Eleverne starter med et besøg på Rockmuseet Ragnarock, hvor de spiller museets ”Stjerneskud”-spil. Derefter Introduceres eleverne til teenage-fænomenets og ungdomskulturens opståen og samfundets reaktioner på samme i midten af det 20 århundrede. Der introduceres desuden til forskellen på kultur, subkultur, modkultur og oprør.
Derfra skifter forløbets fokus, så der bliver tale om et kort projektarbejde, hvor der gruppevis arbejde med forskellige ungdomssubkulturer på tværs af kulturhistoriske perioder i anden halvdel af 20. århundrede frem til i dag. Endelig afsættes der et par moduler til at arbejde med musik som udtryk for personlig identitet og identitetsskabende, før forløbet afrundes.
Der introduceres til analyseredskaber til non-fiktion (retorisk pentagram, toulmins model), samt til læsning af lyrik, og helt kort til analyse af dokumentarfilmgenren.
Forløbet parallellæses med et lignende forløb i dansk, som en fælles EUX-opstart.
Når forløbet er ovre, vil man bl.a. vide noget om:
- Hvad det har betydet at være ung på forskellige tidspunkter i historien
- Hvordan pop- og rockmusik har afspejlet ungdomskultur på forskellige tidspunkter i
historien og vice versa
- Musik og identitet
- Forskellige typer af ungdomskultur, herunder mod- og subkulturer
- Hvordan musik og ungdomskultur har været med til at forme og omforme
samfundsnormer og sprog
- Moderne teknologis indflydelse på musikliv og ungdomskultur
- Hvordan man analyserer såvel lyrik som non-fiktion og dokumentarisme
Man vil desuden kunne give et nuanceret og fler-facetteret svar på forløbets problemformulering som lyder:
- How did rock music influence and change youth culture across the 20th and 21st century?
Følgende kernestofpunkter berøres:
- Principper for tekstopbygning
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekster, der tilsammen beskriver væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Faglige læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
Faglige mål – eleverne skal kunne:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og formulere egne synspunkter i præsentation og diskussion på engelsk
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant terminologi og metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med inddragelse af relevant, grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
The emergence of the Teenager - The Museum of Youth Culture - N Mullins 2023.docx
-
Lektie: Færdiggør jeres summary fra i torsdags, og kopier det ind under "elevfeedback" på engelskmodulet i torsdags. Vi samler op på dem, derefter introscreening så husk en computer med strøm. Husk følgende elementer i jeres summary:
-
First law questions and music writing prompt (ordblindevenlig).docx
-
First law text (også ordblindevenlig).docx
-
What Were The Unspoken 'RULES' For Teens In The 1950s
-
What Middle-Class High School Kids Were Like In The 1950s
-
1940s and 1950s examples
-
Note to self: Husk valg til elevråd
-
Ingen lektie til i dag.
-
Mest almindelige grammatiske betegnelser på latin og dansk.docx
-
English in Danish pp 74-77 (Toulmin argumentative ploys).pdf
-
Husk valg af elevrådsrepræsentanter - Tænk hjemmefra over, om du har lyst til at være klassens repræsentant i elevrådet, så EUXerne også kan få medindflydelse på skolens liv og udvikling.
-
Husk introduktion af skr opgave
-
Arbejde med skriftlig opgave
-
Hej H1.1
-
Dagens opgave
-
Groups and subcultures:
-
Nick Cave and the Bad Seeds - presentation.pptx
-
Finish your presentations today, so we can start listening next time.
-
You have 30 minutes to finish your presentations, before we start listening to them. Remember that notes must be printet, so the only computer is the one used for the powerpoint. No manuscripts, only key words, quotes and concepts - if you read aloud
-
htx213-ENG_B-14122021.zip
-
Opgave
-
In today's class we will continue the presentations, where we left off a week and a half ago.
-
In today's class we will work on music as an identity marker. We will read the text we're working on in class.
-
Worksheet - the power of music.docx
-
In today's class we are having a friendly competition to summarize and test what you learned in the Music and Youth Culture course. No reading assignment, but read through your notes, so everything we've done is in fresh memory.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Tema 2: The divided states of America - Election!
Forløbet har fokus på det moderne USA og de mange måder landet er mere opdelt end samlet.
Vi starter med en introduktion til amerikanske kerneværdier, som resten af forløbet binder tilbage til. Disse er individual freedom, equal oppotunity, material wealth, self-reliance, competition & hard work.
Herefter retter vi først blikket mod det politiske system og præsidentvalget, før vi taler om nogle af de udfordringer USA står over for, som måske kan medvirke til at forklare resultatet, herunder arbejderklassens manglende mulighed for social mobilitet og modsætningen mellem 'urban' og 'rural' USA. De læser et udvalg af non-fiktionstekster, herunder bl.a. taler af de to præsidentkandidater.
Hovedparten af forløbet er struktureret som arbejde på klassen, samt i par og mindre grupper, undervejs laver eleverne dog også et kort projektarbejde om Amerikanske værdier / symboler / narrativer, og de spiller rollespillet "The Battle for the Presidency".
Kernestofspunkter der arbejdes med:
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
Faglige mål: Eleverne skal kunne
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
-anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
New course on the USA: The Divided States of America - focused on the election among other things.
-
Traditional American Values and Beliefs - Datesman et al, in American Ways -Longman 2005.pdf
-
Lektie: Remember to read the final third of the article we started reading in Monday's class. I've attached it below.
-
Lektie: Watch the two-minute introduction to the electoral system in the video on the link below. Write notes and look up words you don't know, so you can explain the system when we start class.
-
3. Presidential Election
-
Worksheet - The electoral system and the political parties.docx
-
Exercise Adjectives or Adverbs.docx
-
Debate topics for 100 words reflection
-
Poster Assignment.pptx
-
In today's class you finish your posters so you have them ready for Thursday.
-
Forslag til øvefokus før terminsprøve
-
HTX EN-B Vejledning til Assignment 5-Argumentative Essay (1).docx
-
Oversigt over tilladte hjælpemidler.docx
-
Five Paragraph Essay.docx
-
In today's class you will be presenting your posters on American cultural icons and narratives. Have the posters ready for the beginning of class, and remember to practice, so you can do the presentation without notes.
-
Today's plan
-
‘Sometimes the fight takes a while’: Kamala Harris concession speech – in full
-
Cicero's pentagram.png
-
In today's class we will work on Kamala Harris' concession speech (if she gives one, otherwise we'll make a change of plans). Homework for today's class is that you spend 20 minutes (no more, no less) on visiting different American news media (i.e.
-
US elections 2024 - Kamala Harris concession speech.docx
-
In today's class we will start where we left off on Friday, with Kamala Harris' concession speech. After we finish work on that, we will have a look at Trump next. Re-read the Harris speech at home, so you can remember it, you can find it on Friday's
-
Adjektivers gradbøjning og substantivering (opgave til 45 minutter).docx
-
Lektie:
-
Donald Trump"s victory speech in full: Transcript
-
The American Dream Is Dead for Us Working Class Americans - Newsweek august 2023.docx
-
Jason Pargin, "How half of America lost its f**king mind", Cracked 2016
-
Placering af adverbialled | Getting Started
-
Continued work with the text from yesterday's class.
-
How to read a non-fiction text | Toolbox. Tools for analyzing English texts
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Tema 3: Science Fiction
Kort litteraturhistorisk overbliksforløb fokuseret på Science Fiction som genre og genrens udvikling gennem det 20. århundrede.
Vi starter med at definere præcist hvad genren indbefatter, før vi danner os et kort overblik over, hvordan den har udviklet sig. Undervejs læser og behandler vi eksempler på forskellige typer Sci-Fi, herunder Pulp, space opera, hard / soft science fiction, før vi runder af med et moderne take på genren i TV-serien 'Black Mirror'.
Nøglebegreber:
pulp, space opera, hard science fiction, soft science fiction, golden age, actantial model, characterization, setting, AI
Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere,
- tekster der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
- principper for tekstopbygning
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
Eleverne skal kunne:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode - perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Grammar H2
Sideløbende med den øvrige undervisning arbejder holdet med engelsk grammatik - både kontekstuelt og dekontekstuelt. Som grundbog er Mette Hermann og Poul Tornøes iBogsudgave af Getting Started fra 2017 anvendt.
Gennemgået på H2:
- Adjektiver og adverbier
- Pronomener
- Verber II - Modalverber
- Aktiv/passiv
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Scott Dinsmore - Worksheet.docx
-
Slides: 1. Working for a living.pptx
-
BRING a pen/pencil and your laptops
-
HOMEWORK Skim your summaries of your Scott Dinsmore discussions and your written reflection (if you didn't finish it, please do so) from last Friday before class. We'll start the lesson by wrapping up Friday's lesson.
-
Central terms related to career, motivation, and language.jfif
-
Frie lokaler til optagelse/redigering af video i dette modul (men husk at rydde op efter jer!!):
-
This is an independent (asynchronous) filming lesson, which means:
-
GrammatikRepetition: Verber (udsagnsord og -led) og verbets tider
-
Video assignment description: English in the workplace (assignment description).docx
-
HOMEWORK: Make sure you have shot the vast majority of your video before this lesson, which is the only lesson you get to edit it in before screening it in class tomorrow!
-
Her er jeres opgaver for disse to moduler: Workplace English and registers (independent lesson plan).docxGod fornøjelse!
-
What makes a good job application_.jpg
-
Today's texts: Cover letter examples (tø-mu).docx
-
Slides: 4. Applying for a job abroad.pptx
-
Assignment description: Applying abroad (assignment description).docx
-
GrammatikopgaverRepetition af substantiver (navneord) og genitiv (ejefald)
-
Grammatikslides: Substantiver (repetition).pptx
-
This Is England corner analysis.pdf
-
Grammatikopgaver med genitiv (ejefald) her
-
Today's text: John Agard, Encounter (2006).pdf
-
Slides: 1. Encounters and identity.pptx + Substantiver (repetition).pptx + Personlige og possessive pronomener.pptx
-
HOMEWORK Finish the grammar exercises if you didn't do so in class yesterday. Find them here. If you get stuck on Exercise 4, make sure you watch Video 3 about 'Of-genitiv'!
-
Grammatikopgaver med pronomener
-
Slides: 2. The British Empire.pptx
-
Today's text:
-
You may want to start your research here - or you can find other English-language sources
-
HOMEWORK (~15-20 mins.): Read The Colonial Experience (fra Through Literary Landscapes).pdf. In Elevfeedback, describe the two different attitudes to empire mentioned in the text.
-
Grammar exercises: Anti-colonialism and pronouns (kontekstuel grammatik).docx
-
Today's text: Orwell - Shooting an Elephant (1936).pdf
-
Slides: 4. Shooting an Elephant.pptx + Pronomener.pptx
-
Slides: 3. Echoes of Empire.pptx
-
Today's text: Kipling- White Man's Burden.pdf
-
Slides: 4. The White Man's Burden pt. I.pptx
-
Grammatikopgaver med pronomener (personlige og possessive) her (Uni-Login)
-
Slides: 5. The White Man's Burden pt. II.pptx + Pronomener.pptx
-
HOMEWORK Finish your work on "The White Man's Burden" (finish filling in this worksheet: The White Man's Burden (worksheet).docx ). Focus on questions 3, 4, and 5.
-
Slides: 6. Shooting an Elephant.pptx + Pronomener.pptx
-
Slides: 7. Home and belonging.pptx + Pronomener.pptx
-
Today's text: Andrea Levy - This is My England (2000).pdf
-
Search task results: England today
-
GrammatikopgaverRelative pronomener (henførende stedord)
-
Slides: Pronomener.pptx
-
Helpful resources for your essay-writing:
-
HOMEWORK Read the following two source texts for your upcoming argumentative essay (3 pages total). What is their main argument, and what supporting arguments and evidence do they provide to support it? It would be a good idea to highlight quotes to
-
Assignment incl. answer template: Language assignment 1 (template).docx
-
Tilladte hjælpemidler (med relevante hjælpemidler highlightet - alt på listen også tilladt til skriftlig terminsprøve og eksamen):
-
Answer key to language assignment 1: Language assignment 1 (answer key).docx
-
Reading portfolio.docx
-
GrammatikopgaverPronomener (stedord) - opsamling
-
Coraline ch. 3 - Post-reading worksheet.docx
-
Pronomener.pptx
-
HOMEWORK Read min. chapters 1 and 2 of Coraline. Write 2-3 adjectives (tillægsord) to describe the atmosphere and mood in the opening of the book and a 3-sentence summary of the chapters. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
BRING your Coraline-book!
-
GrammatikopgaverModalverber
-
Slides: Modalverber.pptx
-
HOMEWORK Read min. chapters 4 and 5 of Coraline, and answer the following questions by using PEE:
-
HOMEWORK Read min. chapter 7 of Coraline. Write a question you'd like to ask the author about this chapter in Elevfeedback. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
HOMEWORK Read min. chapter 8 of Coraline. Find one quote that shows Coraline's bravery or fear and explain why in Elevfeedback. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
HOMEWORK Read min. chapters 9 and 10 of Coraline. Write one theme you'd argue the book treats in Elevfeedback (examples: growing up, relationships, love, fate vs. free will, family, good vs. evil, etc.). Remember to fill in your while-reading portfol
-
HOMEWORK Read min. chapters 11 and 12 of Coraline. Predict how the story will end and explain why you think that is plausible in Elevfeedback. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
No homework :-)
-
HOMEWORK In 3 sentences in Elevfeedback, explain how the film version of Coraline compares to the novel version. Back up with concrete examples.
-
BRING your book to hand back in!
-
BRING your book to hand back in if you didn't do so last week!
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Language assignment 1
|
30-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Tema 4: English at Work – Here and Abroad
Et indledende temaforløb om engelsk som arbejdssprog med fokus på både danske og internationale kontekster.
Vi starter med at arbejde med forskellen mellem hverdagsengelsk og workplace English, hvor eleverne tager udgangspunkt i egne erfaringer fra deres praktik. Herefter ser vi på engelsk som lingua franca og dets rolle på danske arbejdspladser, før vi sætter fokus på, hvordan man kan målrette sit sprog til en bestemt kultur og kontekst. Undervejs producerer eleverne en kort video om brugen af engelsk på danske arbejdspladser samt en skriftlig uopfordret jobansøgning til et engelsksproget land, baseret på research i kulturelle og sproglige forhold.
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Dertil karrierelæring
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA [og andre engelsksprogede regioner]
Materiale:
- Dinsmore, S. (2012). ”How to find and do work you love” (TEDx-talk). https://www.youtube.com/watch?v=jpe-LKn-4gM.
- Model: Maslow’s hierarchy of needs (supplerende)
- Walker, J. (2009). “The world’s English mania” (TEDx-talk). https://www.ted.com/talks/jay_walker_the_world_s_english_mania (supplerende)
- Crystal, D. (2022). ”English as a Global Language.” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=181#c1411.
- Honorof, D. N., McCullough, J., & Somerville, B. (2000). "Comma Gets a Cure." https://www.dialectsarchive.com/comma-gets-a-cure (incl. various readings of it from the same website).
- Cover letter examples from https://www.greatsampleresume.com/cover-letter/examples/construction/mason and https://resumaker.ai/cover-letter-examples/carpenter/.
- Dertil selvfunden materiale ifm. researchopgave.
Omfang: ca. 12 sider.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Video: English in the workplace
|
18-08-2025
|
|
Applying abroad: A targeted job application
|
31-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Tema 5: Great Britain - Then and Now (area study)
Et områdestudie om Storbritanniens fortid som kolonimagt og det britiske imperiums indflydelse på lande, kulturer og individer samt dets multikulturelle samfund i dag og den fortsatte (post)koloniale indflydelse på kultur, samfund, identitet og relationer. Eleverne lærer (post)kolonial terminologi, som bliver brugt i analysearbejdet med forskellige typer tekster.
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien [...]
Materiale:
- John Agard, ”Encounter” (2006), https://everyoneishere.systime.dk/?id=137&L=0
- “The Colonial Experience”, https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=158#c534
- “How did the British Empire Rule the World?”, https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
- Rudyard Kipling, “White Man’s Burden” (1899)
- George Orwell, “Shooting an Elephant” (1936)
- Andrea Levy, “This Is My England” (2000)
- Shane Meadows (dir.), This Is England (2006) (supplerende)
Omfang: ca. 16 sider sider + 11 min. video og selvfunden materiale ifm. søgeopgaver
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Image description: White Man's Burden
|
17-09-2025
|
|
Argumentative essay 1: Imperial guilt
|
05-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Tema 6: Horror (væklæsning)
Styret tematisk læsning af kollektivt værk med fokus på træning af læsestrategier, analyse og perspektivering af tekster. Værket er læst i litterært tema om genren 'horror' med undersøgelse af og kritisk refleksion over udviklingen af klassiske genretræk og virkemidler.
Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- dertil at træne læsestrategier
Kernestof:
- principper for tekstopbygning
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
- dertil læsestrategier
Materiale:
- Neil Gaiman (2002), Coraline
- Johanne Rikstrup Hansen et al. (2007) "Three approaches to horror" in "Horror- a book about texts that scare you" (p. 5-6)
- Jeremy Hsu and InnovationNews Daily (2012), “Why ‘Uncanny Valley’ Human Look-Alikes Put Us on Edge” (2012). From Scientific American, http: //www.scientificamerican.com/article.cfm?id=whyuncanny-
valley-human-look-alikes-put-us-on-edge.
- Charles Perrault, "Little Red Riding Hood." From Andrew Lang, The Blue Fairy Book (ca. 1889).
- David Sandberg (dir.) (2013) "Lights Out." From YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=FUQhNGEu2KA.
- Stephen King (1986), IT (ch. 3, excerpt)
- Vsauce, “Why things are creepy” (2013). From YouTube, https://www.youtube.com/watch ?v=PEikGKDVsCc&ab channel=Vsauce (supplerende)
- Henry Selick (dir.) (2009), Coraline (supplerende)
Omfang: ca. 199 sider inkl. 190 siders værk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Answer key to language assignment 1: Language assignment 1 (answer key).docx
-
Reading portfolio.docx
-
GrammatikopgaverPronomener (stedord) - opsamling
-
Coraline ch. 3 - Post-reading worksheet.docx
-
Pronomener.pptx
-
HOMEWORK Read min. chapters 1 and 2 of Coraline. Write 2-3 adjectives (tillægsord) to describe the atmosphere and mood in the opening of the book and a 3-sentence summary of the chapters. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
BRING your Coraline-book!
-
GrammatikopgaverModalverber
-
Slides: Modalverber.pptx
-
HOMEWORK Read min. chapters 4 and 5 of Coraline, and answer the following questions by using PEE:
-
HOMEWORK Read min. chapter 7 of Coraline. Write a question you'd like to ask the author about this chapter in Elevfeedback. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
HOMEWORK Read min. chapter 8 of Coraline. Find one quote that shows Coraline's bravery or fear and explain why in Elevfeedback. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
HOMEWORK Read min. chapters 9 and 10 of Coraline. Write one theme you'd argue the book treats in Elevfeedback (examples: growing up, relationships, love, fate vs. free will, family, good vs. evil, etc.). Remember to fill in your while-reading portfol
-
HOMEWORK Read min. chapters 11 and 12 of Coraline. Predict how the story will end and explain why you think that is plausible in Elevfeedback. Remember to fill in your while-reading portfolio, too!
-
No homework :-)
-
HOMEWORK In 3 sentences in Elevfeedback, explain how the film version of Coraline compares to the novel version. Back up with concrete examples.
-
BRING your book to hand back in!
-
BRING your book to hand back in if you didn't do so last week!
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Reading portfolio check-in 1
|
10-10-2025
|
|
Reading portfolio check-in 2
|
24-10-2025
|
|
Reading portfolio check-in 3
|
10-11-2025
|
|
Book-tok video
|
23-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Revision and test prep
Tilladte hjælpemidler ved mundtlig og skriftlig prøve i Engelsk B:
- Noter og fagligt materiale, der er gemt lokalt på computeren (dvs. som ikke tilgås online)
- Følgende ordbøger:
- Ordbogen.com (dansk-engelsk, engelsk-dansk)
- Oxford Learner's English Dictionary (engelsk)
- Thesaurus.com (synonymordbog)
- The Online Slang Dictionary (engelsk slang-ordbog)
- Grammatikbogen Getting Started (Systime)
- Analysehåndbogen Toolbox (Systime)
- Vejledningsbogen til Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX (Systime)
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298681",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298681",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298681"
}