Holdet EUX H2.1 En-B 0825 m-t (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Claus Røder, Sofie Vangsgaard
Hold EUX 2024 En-B 0824 m-t (H1.1 EN-B m-t 0824, H2.1 EN-B m-t 0824, H2.1 EN-B m-t 0824 BRUGES IKKE)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Music and Youth Culture
Titel 2 Tema 2: The divided states of America - Election!
Titel 3 Tema 3: Science Fiction
Titel 4 Grammar H2
Titel 5 Tema 4: English at Work – Here and Abroad
Titel 6 Tema 5: Great Britain - Then and Now (area study)
Titel 7 Tema 6: Horror (væklæsning)
Titel 8 Revision and test prep

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Music and Youth Culture

Forløbet har fokus på ungdomskulturens udvikling fra slutningen af Anden Verdenskrig til i dag, fortolket gennem musik og lyrik. Eleverne starter med et besøg på Rockmuseet Ragnarock, hvor de spiller museets ”Stjerneskud”-spil. Derefter Introduceres eleverne til teenage-fænomenets og ungdomskulturens opståen og samfundets reaktioner på samme i midten af det 20 århundrede. Der introduceres desuden til forskellen på kultur, subkultur, modkultur og oprør.
Derfra skifter forløbets fokus, så der bliver tale om et kort projektarbejde, hvor der gruppevis arbejde med forskellige ungdomssubkulturer på tværs af kulturhistoriske perioder i anden halvdel af 20. århundrede frem til i dag. Endelig afsættes der et par moduler til at arbejde med musik som udtryk for personlig identitet og identitetsskabende, før forløbet afrundes.

Der introduceres til analyseredskaber til non-fiktion (retorisk pentagram, toulmins model), samt til læsning af lyrik, og helt kort til analyse af dokumentarfilmgenren.
Forløbet parallellæses med et lignende forløb i dansk, som en fælles EUX-opstart.

Når forløbet er ovre, vil man bl.a. vide noget om:
- Hvad det har betydet at være ung på forskellige tidspunkter i historien
- Hvordan pop- og rockmusik har afspejlet ungdomskultur på forskellige tidspunkter i
          historien og vice versa
- Musik og identitet
- Forskellige typer af ungdomskultur, herunder mod- og subkulturer
- Hvordan musik og ungdomskultur har været med til at forme og omforme
          samfundsnormer og sprog
- Moderne teknologis indflydelse på musikliv og ungdomskultur
- Hvordan man analyserer såvel lyrik som non-fiktion og dokumentarisme

Man vil desuden kunne give et nuanceret og fler-facetteret svar på forløbets problemformulering som lyder:
- How did rock music influence and change youth culture across the 20th and 21st century?


Følgende kernestofpunkter berøres:
- Principper for tekstopbygning
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Tekster, der tilsammen beskriver væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- Faglige læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

Faglige mål – eleverne skal kunne:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og formulere egne synspunkter i præsentation og diskussion på engelsk
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk

- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant terminologi og metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med inddragelse af relevant, grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tema 2: The divided states of America - Election!

Forløbet har fokus på det moderne USA og de mange måder landet er mere opdelt end samlet.

Vi starter med en introduktion til amerikanske kerneværdier, som resten af forløbet binder tilbage til. Disse er individual freedom, equal oppotunity, material wealth, self-reliance, competition & hard work.
Herefter retter vi først blikket mod det politiske system og præsidentvalget, før vi taler om nogle af de udfordringer USA står over for, som måske kan medvirke til at forklare resultatet, herunder arbejderklassens manglende mulighed for social mobilitet og modsætningen mellem 'urban' og 'rural' USA. De læser et udvalg af non-fiktionstekster, herunder bl.a. taler af de to præsidentkandidater.
Hovedparten af forløbet er struktureret som arbejde på klassen, samt i par og mindre grupper, undervejs laver eleverne dog også et kort projektarbejde om Amerikanske værdier / symboler / narrativer, og de spiller rollespillet "The Battle for the Presidency".

Kernestofspunkter der arbejdes med:
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af ikke-fiktive tekster
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning

Faglige mål: Eleverne skal kunne
Sprogfærdighed
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
-anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 3: Science Fiction

Kort litteraturhistorisk overbliksforløb fokuseret på Science Fiction som genre og genrens udvikling gennem det 20. århundrede.
Vi starter med at definere præcist hvad genren indbefatter, før vi danner os et kort overblik over, hvordan den har udviklet sig. Undervejs læser og behandler vi eksempler på forskellige typer Sci-Fi, herunder Pulp, space opera, hard / soft science fiction, før vi runder af med et moderne take på genren i TV-serien 'Black Mirror'.

Nøglebegreber:
pulp, space opera, hard science fiction, soft science fiction, golden age, actantial model, characterization, setting, AI

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere,
- tekster der behandler etisk og historisk indhold inden for teknologi og naturvidenskab
- principper for tekstopbygning
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer

Eleverne skal kunne:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode - perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Grammar H2

Sideløbende med den øvrige undervisning arbejder holdet med engelsk grammatik - både kontekstuelt og dekontekstuelt. Som grundbog er Mette Hermann og Poul Tornøes iBogsudgave af Getting Started fra 2017 anvendt.

Gennemgået på H2:
- Adjektiver og adverbier
- Pronomener
- Verber II - Modalverber
- Aktiv/passiv
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Language assignment 1 30-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tema 4: English at Work – Here and Abroad

Et indledende temaforløb om engelsk som arbejdssprog med fokus på både danske og internationale kontekster.
Vi starter med at arbejde med forskellen mellem hverdagsengelsk og workplace English, hvor eleverne tager udgangspunkt i egne erfaringer fra deres praktik. Herefter ser vi på engelsk som lingua franca og dets rolle på danske arbejdspladser, før vi sætter fokus på, hvordan man kan målrette sit sprog til en bestemt kultur og kontekst. Undervejs producerer eleverne en kort video om brugen af engelsk på danske arbejdspladser samt en skriftlig uopfordret jobansøgning til et engelsk­sproget land, baseret på research i kulturelle og sproglige forhold.


Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Dertil karrierelæring

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA [og andre engelsksprogede regioner]

Materiale:
- Dinsmore, S. (2012). ”How to find and do work you love” (TEDx-talk). https://www.youtube.com/watch?v=jpe-LKn-4gM.
- Model: Maslow’s hierarchy of needs (supplerende)
- Walker, J. (2009). “The world’s English mania” (TEDx-talk). https://www.ted.com/talks/jay_walker_the_world_s_english_mania (supplerende)
- Crystal, D. (2022). ”English as a Global Language.” https://worldsofenglish.systime.dk/?id=181#c1411.
- Honorof, D. N., McCullough, J., & Somerville, B. (2000). "Comma Gets a Cure." https://www.dialectsarchive.com/comma-gets-a-cure (incl. various readings of it from the same website).
- Cover letter examples from https://www.greatsampleresume.com/cover-letter/examples/construction/mason and https://resumaker.ai/cover-letter-examples/carpenter/.
- Dertil selvfunden materiale ifm. researchopgave.

Omfang: ca. 12 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video: English in the workplace 18-08-2025
Applying abroad: A targeted job application 31-08-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tema 5: Great Britain - Then and Now (area study)

Et områdestudie om Storbritanniens fortid som kolonimagt og det britiske imperiums indflydelse på lande, kulturer og individer samt dets multikulturelle samfund i dag og den fortsatte (post)koloniale indflydelse på kultur, samfund, identitet og relationer. Eleverne lærer (post)kolonial terminologi, som bliver brugt i analysearbejdet med forskellige typer tekster.


Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
- tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien [...]

Materiale:
- John Agard, ”Encounter” (2006), https://everyoneishere.systime.dk/?id=137&L=0
- “The Colonial Experience”, https://throughliterarylandscapes.systime.dk/?id=158#c534  
- “How did the British Empire Rule the World?”, https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
- Rudyard Kipling, “White Man’s Burden” (1899)
- George Orwell, “Shooting an Elephant” (1936)
- Andrea Levy, “This Is My England” (2000)
- Shane Meadows (dir.), This Is England (2006) (supplerende)

Omfang: ca. 16 sider sider + 11 min. video og selvfunden materiale ifm. søgeopgaver
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Image description: White Man's Burden 17-09-2025
Argumentative essay 1: Imperial guilt 05-10-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tema 6: Horror (væklæsning)

Styret tematisk læsning af kollektivt værk med fokus på træning af læsestrategier, analyse og perspektivering af tekster. Værket er læst i litterært tema om genren 'horror' med undersøgelse af og kritisk refleksion over udviklingen af klassiske genretræk og virkemidler.


Faglige mål:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed  
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode  
- perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- dertil at træne læsestrategier

Kernestof:
- principper for tekstopbygning 
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster  
- et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk 
- dertil læsestrategier

Materiale:
- Neil Gaiman (2002), Coraline
- Johanne Rikstrup Hansen et al. (2007) "Three approaches to horror" in "Horror- a book about texts that scare you" (p. 5-6)
- Jeremy Hsu and InnovationNews Daily (2012), “Why ‘Uncanny Valley’ Human Look-Alikes Put Us on Edge” (2012). From Scientific American, http: //www.scientificamerican.com/article.cfm?id=whyuncanny-
valley-human-look-alikes-put-us-on-edge.
- Charles Perrault, "Little Red Riding Hood." From Andrew Lang, The Blue Fairy Book (ca. 1889).
- David Sandberg (dir.) (2013) "Lights Out." From YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=FUQhNGEu2KA.
- Stephen King (1986), IT (ch. 3, excerpt)
- Vsauce, “Why things are creepy” (2013). From YouTube, https://www.youtube.com/watch ?v=PEikGKDVsCc&ab channel=Vsauce (supplerende)
- Henry Selick (dir.) (2009), Coraline (supplerende)


Omfang: ca. 199 sider inkl. 190 siders værk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reading portfolio check-in 1 10-10-2025
Reading portfolio check-in 2 24-10-2025
Reading portfolio check-in 3 10-11-2025
Book-tok video 23-11-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Revision and test prep

Tilladte hjælpemidler ved mundtlig og skriftlig prøve i Engelsk B:
- Noter og fagligt materiale, der er gemt lokalt på computeren (dvs. som ikke tilgås online)
- Følgende ordbøger:
       - Ordbogen.com (dansk-engelsk, engelsk-dansk)
       - Oxford Learner's English Dictionary (engelsk)
       - Thesaurus.com (synonymordbog)
       - The Online Slang Dictionary (engelsk slang-ordbog)
- Grammatikbogen Getting Started (Systime)
- Analysehåndbogen Toolbox (Systime)
- Vejledningsbogen til Skriftlig eksamen i engelsk - HTX og EUX (Systime)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer