Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
|
Lærer(e)
|
Jacob Hamann Olsen
|
|
Hold
|
EUX 2024 FY-B 0824 tø-mu (H1.1 FY-B m-t 0824, H2.1 FY-B m-t 0824)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Energi og Stof
Faglige mål
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
̶ kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
Energi
̶ beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
̶ termisk ligevægt og kalorimetri
Indhold
Orbit B HTX/EUX Kap 1 Fysikkens grundlag +2 Energi
Tilstandsformer. Fast, flydende, gas. Smelte og fordampningsvarme
Temperatur Celsius, Kelvin absolutte nulpunkt
Specifik varmekapacitet. Indre energi, varme Q
Energiomdannelse, nyttevirkning
Kolorimetri fælles temperatur. Isolerede systemer, åbne/ lukkede, Varmeisolerende systemer
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode
Opgaver Opg 1.5.3 densitet
Opg 1.7.1-2 tyngdeacceleration
Opg 2.6.1-3 specifik varmekapacitet
Opg 2.8.4 smelte og fordampningsvarme
Opg 2.10.2 fælles temperatur
Aflevering Journal bestemmelse af materiale ud fra c-værdi og densitet
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Termodynamik
Faglige mål
̶ kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Tryk i væsker
Opdrift
Idealgasloven
Gassers densitet, gassers arbejde
Indhold Orbit B HTX/EUX Kap 3 Termodynamik
Opdrift på hval
Hængende lod i vand
Beregning antal mol
How engines work
Idealgas simulering
Densitet af gasser rho= M*P/R*T
Opgaver
Opg 3.1.1 Tryk
Opg 3.2.3 Tryk under væskesøjle
Opg 3.3.2 Tyngdekraft/ opdrift ligevægt på skib
Opgave 3.5.1 Stofmængde
Opgave 3.5.3 Køleskab
Opg 3.6.3 Luftens densitet+ idealgas
Opg 3.6.4 Varmluftsballon
Opg 3.6.5 Varmluftsballon
Kap opg 3.5 Idealgasligning
Aflevering
Bestemmelse af materiale densitet ved opdrifts formel
Forsøg med atmosfærisk luft ved brug af ideal gasligning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Bølgelære og Lys
Faglige mål
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
̶ kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Bølger
̶ grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
̶ lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener
̶ det elektromagnetiske spektrum
Indhold
Orbit B HTX/EUX Kap 5 Bølger
Simulering Amplitude og bølgelængde
The original double slit experiment.
Phet simulering stående bølge
Youtube Microovn
Phet simulering brydning af lys
Opgaver
Opg 5.1.1 lydens hastighed/ temperatur
Opg 5.2.1 bølgelængde/ amplitude
Opg 5.4.1-3 bølgeligning
Kap opg 5.2 Gitteligning
Aflevering
Redegørelse for grundlæggende bølgeegenskaber
Journal Bølge Brydning
Journal Gitterligning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
EUX fysik B El-lære
Materialer:
Holck, Kraaer & Lund: Orbit B htx, Systime, 2008
s. 98 - 120 + 131 - 133
Kernestof:
- begreber og love til beskrivelse og beregning af simple jævnstrømskredsløb, herunder elektromotorisk kraft og indre modstand
- Strømstyrke
- Spændingsforskel
- Modstand (resistans)
- Joules lov om effekt afsat i en leder
- Resistivitet og resitans afhængighed af geometri og temperatur
- Batterimodellen
- Vekselstrøm og effektv strømstyrke samt spændingsforskel
- Magnetisme og induktion samt transformering af strøm
- Fremstilling af vekselstrøm med henblik på energiforsyning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
KredslØbs-konstruktion: DC - virtuelt laboratorium
-
Ladning, Strømstyrke, Ledere/ Isolator, Kredsløb, Elektriske diagrammer4.1 ladning, 4.2 strømstyrke , opgaver, Visualiseringer af strøm og elektroner 4.3 elektrisk leder Antal ledningselektroner i kobber 4.4 kredsløb Simulation: Elektroner i kredsløb
-
Spændingsforskel, Effektlov, Resistans, Resistor, Karakteristik
-
4.14 Parallelforbindelse | Orbit B htx/eux
-
To opgaver om elektriske kredsløb.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Forsøg - Ellære - U I karakteristik
|
18-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,50 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298685",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298685",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298685"
}