Holdet EUX H2.1 Fy-B 0824 tø-mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Jacob Hamann Olsen
Hold EUX 2024 FY-B 0824 tø-mu (H1.1 FY-B m-t 0824, H2.1 FY-B m-t 0824)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi og Stof
Titel 2 Termodynamik
Titel 3 Bølgelære og Lys
Titel 4 EUX fysik B El-lære

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi og Stof

Faglige mål
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
̶ kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
Energi
̶ beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
̶ termisk ligevægt og kalorimetri

Indhold
Orbit B HTX/EUX Kap 1 Fysikkens grundlag +2 Energi
Tilstandsformer. Fast, flydende, gas. Smelte og fordampningsvarme
Temperatur Celsius, Kelvin absolutte nulpunkt
Specifik varmekapacitet. Indre energi, varme Q
Energiomdannelse, nyttevirkning
Kolorimetri fælles temperatur. Isolerede systemer, åbne/ lukkede, Varmeisolerende systemer
Den naturvidenskabelige arbejdsmetode

Opgaver Opg 1.5.3 densitet
Opg 1.7.1-2 tyngdeacceleration
Opg 2.6.1-3 specifik varmekapacitet
Opg 2.8.4 smelte og fordampningsvarme
Opg 2.10.2 fælles temperatur


Aflevering Journal bestemmelse af materiale ud fra c-værdi og densitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Termodynamik

Faglige mål
̶ kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, herunder innovative løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
Tryk i væsker
Opdrift
Idealgasloven
Gassers densitet, gassers arbejde
Indhold Orbit B HTX/EUX Kap 3 Termodynamik
Opdrift på hval
Hængende lod i vand
Beregning antal mol
How engines work
Idealgas simulering
Densitet af gasser rho= M*P/R*T

Opgaver
Opg 3.1.1 Tryk
Opg 3.2.3 Tryk under væskesøjle
Opg 3.3.2 Tyngdekraft/ opdrift ligevægt på skib
Opgave 3.5.1 Stofmængde
Opgave 3.5.3 Køleskab
Opg 3.6.3 Luftens densitet+ idealgas
Opg 3.6.4 Varmluftsballon
Opg 3.6.5 Varmluftsballon
Kap opg 3.5 Idealgasligning

Aflevering
Bestemmelse af materiale densitet ved opdrifts formel
Forsøg med atmosfærisk luft ved brug af ideal gasligning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bølgelære og Lys

Faglige mål
̶ kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
̶ ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
̶ kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
̶ kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
̶ kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof
Bølger
̶ grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
̶ lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener
̶ det elektromagnetiske spektrum

Indhold
Orbit B HTX/EUX Kap 5 Bølger
Simulering Amplitude og bølgelængde
The original double slit experiment.
Phet simulering stående bølge
Youtube Microovn
Phet simulering brydning af lys

Opgaver
Opg 5.1.1 lydens hastighed/ temperatur
Opg 5.2.1 bølgelængde/ amplitude
Opg 5.4.1-3 bølgeligning
Kap opg 5.2 Gitteligning

Aflevering
Redegørelse for grundlæggende bølgeegenskaber
Journal Bølge Brydning
Journal Gitterligning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EUX fysik B El-lære

Materialer:
Holck, Kraaer & Lund: Orbit B htx, Systime, 2008
s. 98 - 120 + 131 - 133

Kernestof:
- begreber og love til beskrivelse og beregning af simple jævnstrømskredsløb, herunder elektromotorisk kraft og indre modstand
- Strømstyrke
- Spændingsforskel
- Modstand (resistans)
- Joules lov om effekt afsat i en leder
- Resistivitet og resitans afhængighed af geometri og temperatur
- Batterimodellen

- Vekselstrøm og effektv strømstyrke samt spændingsforskel
- Magnetisme og induktion samt transformering af strøm
- Fremstilling af vekselstrøm med henblik på energiforsyning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg - Ellære - U I karakteristik 18-08-2025
Omfang Estimeret: 12,50 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer