Holdet Delta BI-C (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Anne Katrine Jønsson
Hold 2025 BI DELTA (DELTA BI-C)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til biologi og bioteknologi
Titel 2 NV1: Kvinden i Roskilde fjord
Titel 3 NV2: Energi og fødevarer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til biologi og bioteknologi

I dette forløb skal I introduceres til biologi og bioteknologi. Det gør vi ved at se nærmere på cellernes opbygning og funktion, hvor vi bl.a. skal mikroskopere planteceller og jeres egne mundhuleceller.

Forløbets overordnede problemstilling:
Hvordan er celler opbygget, hvordan kan vi undersøge det og hvilke roller spiller de i biologiens verden?

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- formulere sig mundtligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
- demonstrere viden om fagets identitet.

Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler.

Supplerende stof:
- Transport over membraner

Omfang:
ca. 15 sider

Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af celler (journalark)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi af celler 27-08-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV1: Kvinden i Roskilde fjord

I NV1 skal vi undersøge ved hjælp af metoder inden for naturvidenskaben, hvor henne kvinden i Roskilde fjord er drunknet - er det i vand fra vandværket, fra Roskilde fjord eller fra Kattegat?

NV-Faglige mål
- formulere og teste enkle hypoteser  
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.

NV-Fagligt indhold
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data  
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.

Biologi - Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.  
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.  

Biologi - Kernestof
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler  
- Makromolekyler: Overordnede opbygning af lipider

Biologi - Supplerende stof
- Transport over membraner

Biologi - Omfang:
20 sider

Eksperimentelt arbejde
- Osmose i kartofler (hypoteser, resultater, databehandling og diskussion)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose i kartofler 15-09-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 NV2: Energi og fødevarer

I NV2 skal I arbejde indenfor emnet Energi og fødevarer
I biologi arbejder I med opbygning og funktion af kroppens fordøjelsessystem og tester enzymers effektivitet.

NV-faglige mål
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer  
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik

NV-Fagligt indhold
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data  
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.

Biologi - Faglige mål
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- demonstrere viden om fagets metoder.

Biologi - Kernestof
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)

Biologi - Omfang:
15 sider

Eksperimentelt arbejde og produkter
- Spytamylases nedbrydning af stivelse, biologi (IT-præsentation og journal)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Nedbrydelse af stivelse 21-10-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer