Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
|
Lærer(e)
|
Julie Stjerne Vestergaard
|
|
Hold
|
2025 KE-B EPSILON (EPSILON KE-B)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til kemi
Kernestof kemi:
- Den kemiske reaktion og afstemning
- Atomets opbygning
- Atommasse
- Det periodiske system
- Atomernes elektronsystem
Basiskemi C, H. Mygind m.fl. Haase og søn forlag, 2010 side 6-29
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV1: Kvinden i Roskilde fjord
NV faglige mål:
- Naturvidenskabelig metode
- Kvalitativ og kvantitativ metode
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
Kernestof kemi:
- Ioner, ionforbindelser og deres egenskaber
- Tungt- og letopløselige ionforbindelser herunder opløselighedstabellen
- Fældningsreaktioner
- Mærkning af kemikalier
Kilder:
- Basiskemi C, H. Mygind m.fl. Haase og søn forlag, 2010 side 31-48
- Sikkerhedskompendium
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
NV1, Journal, undersøgelse af saltindhold
|
29-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Begyndende organisk kemi
Kernestof kemi:
- Atomernes elektronsky, kovalente bindinger og elektronprikformler
- Introduktion til carbonhydrider, herunder alkaner og deres strukturfomler
Basiskemi C, H. Mygind m.fl. Haase og søn forlag, 2010 side 53-63 og 117-127
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
NV2; Fødevarer og energi
NV faglige mål:
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik
Kemi kernestof:
- eksempel på makromolekyler
Bioaktivator, H. Falkenberg m.fl. Systime, 2022: 12 Næringsstoffer i føden
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
NV2, Kemiopgave fødevarer og energi
|
10-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forberedelse til NV prøve
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298788",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298788",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298788"
}