Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Louise Slemming
|
|
Hold
|
2025 SA-C EPSILON (EPSILON SA-C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb- intro til økonomi
I dette korte forløb skal I opnå en grundlæggende forståelse for, hvad økonomi er, samt introduceres for sammenhængen mellem vækst og bæredygtighed. Vi skal altså diskutere om vækst og bæredygtighed kan forenes. Vi inddrager begreber og teorier som Maslow Behovspyramide, velfærdstrekanten, økonomiske systemer og samfundsøkonomiske mål.
Desuden skal I introduceres for sammenhængen mellem vækst og bæredygtighed, som I skal arbejde videre med i det efterfølgende PU-forløb.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
Økonomi
̶ (det økonomiske kredsløb), økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ økonomisk vækst, teknologisk udvikling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
PU: Ansvarligt forbrug og produktion
PU-forløb med fagene teknologi, samfundsfag og teknikfag
I dette forløb skal I lære om den metode, man kalder produktudvikling, som stort set altid anvendes i en hver produktion af et produkt. For at lære metoden skal I arbejde med den i et projekt, som jeres gruppe har valgt. Det er denne læringsproces, I skal fortælle om til den interne prøve i uge 44.
Projektet skal tage udgangspunkt i et af de 17 verdensmål, som FN har vedtaget i efteråret 2015. Vi har i år valgt at arbejde med FN's Verdensmål nr. 12: ”Ansvarligt forbrug og produktion”.
Målet med PU-forløbet på HTX Roskilde er, at eleverne arbejder med de 3 første faser af Systematisk Produktudvikling:
Fase 1: Problemidentifikation
Fase 2: Problemanalyse
Fase 3: Produktprincip.
I de første 3-4 uger af forløbet arbejder fagene teknologi og samfundsfag tæt sammen. I de næste 2–3 uger er der samspil mellem fagene teknologi og teknikfag.
FAGLIGE MÅL FOR PRODUKTUDVIKLING
Eleverne skal kunne:
– identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
– udforme en håndterbar problemformulering
– generere idéer
– opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
– udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
– dokumentere projektets faser og resultater
– dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
FAGLIGT INDHOLD
Ved udvælgelse af det faglige indhold tages der udgangspunkt i en samfundsmæssig problemstilling, der har en sådan karakter, at eleverne har mulighed for at udarbejde udkast til tekniske løsninger på delproblemer.
Indholdet omfatter:
– de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
– relevant samfundsfaglig og teknisk viden
– informationssøgning og kildekritik
– idégenerering
– opstilling af produktkrav
– strukturering af projektarbejde
– dokumentation af projektets faser og resultater.
MATERIALE I SAMFUNDSFAG
- Lund, Birgitte Merci et al. (2023): 1.4.2. Kvalitative og kvantitative metoder. I: Grundforløb htx. Frydenlund
- Glavind, Johanne Grøndal (2023): 3.3. At lave interviews. I: Gode spørgsmål, rigtige svar. Gyldendal
- diverse powerpoints om kvalitativ og kvantitativ metode
EVALUERING
Forløbet slutevalueres summativt ved en intern individuel mundtlig prøve.
UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
Teknologi og teknikfag: 30 timer (20 moduler)
Samfundsfag: 9 timer (6 moduler)
Fordybelsestid: 4 timer.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298800",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298800",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298800"
}