Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
|
Lærer(e)
|
Tove Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 BI-C LAMBDA (LAMBDA BI-C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Introduktion til biologi
I dette forløb skal I introduceres til biologi. Det gør vi ved at se nærmere på cellernes opbygning og funktion, hvor vi bl.a. skal mikroskopere planteceller og andre celler.
Forløbets overordnede problemstilling:
Hvordan er celler opbygget, hvordan kan vi undersøge det og hvilke roller spiller de i biologiens verden?
Faglige mål:
- Bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- Demonstrere viden om fagets metoder.
Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler
Supplerende stof:
- Transport over cellemembran
Omfang:
ca. 10 sider
Eksperimentelt arbejde:
- Mikroskopi af celler (journalark)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
2
|
NV1: Kvinden i Roskilde fjord
I NV1 skal vi undersøge ved hjælp af metoder inden for naturvidenskaben, hvor henne kvinden i Roskilde fjord er drunknet - er det i vand fra vandværket, fra Roskilde fjord eller fra Kattegat?
NV-Faglige mål
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik indenfor naturvidenskab.
NV-Fagligt indhold
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi - Faglige mål:
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Biologi - Kernestof
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler
- Makromolekyler: Overordnede opbygning af lipider
Biologi - Supplerende stof
- Transport over membraner
Biologi - Omfang:
20 sider
Eksperimentelt arbejde
- Osmose i kartofler (hypoteser, resultater, databehandling og diskussion)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Osmose-rapport
|
17-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
NV2: Energi og fødevarer
I NV2 skal I arbejde indenfor emnet Energi og fødevarer
I biologi arbejder I med opbygning og funktion af kroppens fordøjelsessystem og tester enzymers effektivitet.
NV-faglige mål
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik
NV-Fagligt indhold
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi - Faglige mål
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
- demonstrere viden om fagets metoder.
Biologi - Kernestof
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion (fordøjelsessystemet)
Biologi - Omfang:
15 sider
Eksperimentelt arbejde og produkter
- Spytamylases nedbrydning af stivelse, biologi (journal)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Journal over stivelsesforsøg
|
22-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298915",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298915",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298915"
}