Holdet EUX H2.1Ti-B t-m (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e) Peter Precht Pedersen
Hold EUX 2025 TI-B 0825 t-m (H2.1 TI-B m-t 0825)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 P1: Indledende projekt (Bæredygtighed)
Titel 2 P2: Afsluttende projekt (Interaktion)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 P1: Indledende projekt (Bæredygtighed)

FORMÅL
Formålene med dette projekt er at eleverne får erfaring med og tilegner sig færdigheder inden for:
• Hvordan man planlægger og styrer et længerevarende problembaseret projektforløb med en høj grad af selvstændighed
• Hvordan forskellige fag kan bidrage til at løse en samfundsmæssig problemstilling eller dele deraf, ved kombination af viden og metoder fra de indgående fag
• Den naturfaglige og tekniske formidling, herunder at have styr på at samle en større skriftlig teknologirapport
• Refleksion over eget arbejde og egen læring.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
• Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ
produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering

• Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling

• Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden

• Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen

• Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier

• Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet

• Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende
metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt
til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning

• Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer

• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

• Demonstrere viden om fagets identitet og metode.

KERNESTOF
• Udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling inden for en temaproblemformulering

Problemanalyse
• Indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• Kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• Analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.

Produktprincip
• Indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper
ved disse

• Brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges,
herunder inddragelse af brugerne

• Bestemmelse af relevante myndighedskrav

• Udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter,
brugsundersøgelse og myndighedskrav

• Metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse

• Begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav.

Produktudformning
• Teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-
diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de anvendte EUD-værksteder

• Udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i
forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant
for de på skolen udbudte værksteder

• Sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier

• Miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet.

Produktionsforberedelse
Planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering
• Der fokuseres på rapportskrivning i stedet i dette forløb

Evaluering
• Fiktiv test af produkt i forhold til opstillede krav

• Vurdering af produktets samspil med samfundet.

Projektstyring
• Tidsplanlægning

• Professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og
eksterne samarbejdspartnere
• Digitale redskaber til kollaborativ skrivning.

Formidling
• Opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• Søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• Visuelle værktøjer til præsentation af projekt.

Øvrigt kernestof
• Teknologi som interaktiv udvikling og herunder i et internationalt perspektiv

PRODUKTER
• Dokumentation i form af en teknologirapport
• Selvrefleksion
• Grupperefleksion.

EVALUERING
• Skriftlig formativ feedback

UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
UV: 30 timer (20 moduler), FORDYB: 20 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 P2: Afsluttende projekt (Interaktion)

FORMÅL
Formålet med dette projekt er at eleverne får erfaring med og tilegner sig færdigheder inden for:
• Hvordan man planlægger og styrer et længerevarende forløb med en høj grad af selvstændighed
• Hvordan forskellige fag kan bidrage til at løse en opgave, ved at man kombinerer viden og metoder fra de indgående fag
• Den naturfaglige og tekniske formidling, herunder at have styr på at samle en stor skriftlig rapport
• Refleksion over eget arbejde og egen læring.

Eleverne arbejder, og udarbejder en komplet rapport med alle elementer fra produktudviklingens syv faser.

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
• Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ
produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse, realisering og evaluering.

• Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling

• Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden

• Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen

• Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
ved fremstilling af produkter i skolens EUD-værksteder

• Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet

• Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende
metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt
til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning

• Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer

• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

• Demonstrere viden om fagets identitet og metode.

KERNESTOF
• Udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling inden for en temaproblemformulering

Problemanalyse
• Indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• Kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• Analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.

Produktprincip
• Indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper
ved disse

• Brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges,
herunder inddragelse af brugerne

• Bestemmelse af relevante myndighedskrav

• Udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter,
brugsundersøgelse og myndighedskrav

• Metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse

• Begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav.

Produktudformning
• Teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-
diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på
skolen udbudte værksteder

• Udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i
forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant
for de på skolen udbudte værksteder

• Sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier

• Miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet.

Produktionsforberedelse
Planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation

Realisering
• Fremstilling af produkter i tilknyttede EUD-værksteder

Evaluering
• Test af produkt i forhold til opstillede krav

• Vurdering af produktets samspil med samfundet.

Projektstyring
• Tidsplanlægning

• Professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og
eksterne samarbejdspartnere
• Digitale redskaber til kollaborativ skrivning.

Formidling
• Opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• Søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• Visuelle værktøjer til præsentation af projekt.

Øvrigt kernestof
• Teknologi som interaktiv udvikling og herunder i et internationalt perspektiv

PRODUKTER
• Dokumentation i form af en teknologirapport
• Fysisk produkt i form af en prototype
• Selvrefleksion
• Grupperefleksion.

EVALUERING
• Mundtlig eksamination med summativ bedømmelse hvis faget udtrækkes

UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
UV: 45 timer (30 moduler), FORDYB: 20 timer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde