Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
|
Lærer(e)
|
Peter Precht Pedersen
|
|
Hold
|
EUX 2025 TI-B 0825 t-m (H2.1 TI-B m-t 0825)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
P1: Indledende projekt (Bæredygtighed)
FORMÅL
Formålene med dette projekt er at eleverne får erfaring med og tilegner sig færdigheder inden for:
• Hvordan man planlægger og styrer et længerevarende problembaseret projektforløb med en høj grad af selvstændighed
• Hvordan forskellige fag kan bidrage til at løse en samfundsmæssig problemstilling eller dele deraf, ved kombination af viden og metoder fra de indgående fag
• Den naturfaglige og tekniske formidling, herunder at have styr på at samle en større skriftlig teknologirapport
• Refleksion over eget arbejde og egen læring.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
• Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ
produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
• Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
• Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
• Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
• Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
• Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende
metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt
til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
• Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
KERNESTOF
• Udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling inden for en temaproblemformulering
Problemanalyse
• Indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• Kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• Analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.
Produktprincip
• Indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper
ved disse
• Brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges,
herunder inddragelse af brugerne
• Bestemmelse af relevante myndighedskrav
• Udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter,
brugsundersøgelse og myndighedskrav
• Metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
• Begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav.
Produktudformning
• Teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-
diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de anvendte EUD-værksteder
• Udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i
forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant
for de på skolen udbudte værksteder
• Sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• Miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet.
Produktionsforberedelse
Planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
• Der fokuseres på rapportskrivning i stedet i dette forløb
Evaluering
• Fiktiv test af produkt i forhold til opstillede krav
• Vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
• Tidsplanlægning
• Professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og
eksterne samarbejdspartnere
• Digitale redskaber til kollaborativ skrivning.
Formidling
• Opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• Søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• Visuelle værktøjer til præsentation af projekt.
Øvrigt kernestof
• Teknologi som interaktiv udvikling og herunder i et internationalt perspektiv
PRODUKTER
• Dokumentation i form af en teknologirapport
• Selvrefleksion
• Grupperefleksion.
EVALUERING
• Skriftlig formativ feedback
UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
UV: 30 timer (20 moduler), FORDYB: 20 timer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
|
Titel
2
|
P2: Afsluttende projekt (Interaktion)
FORMÅL
Formålet med dette projekt er at eleverne får erfaring med og tilegner sig færdigheder inden for:
• Hvordan man planlægger og styrer et længerevarende forløb med en høj grad af selvstændighed
• Hvordan forskellige fag kan bidrage til at løse en opgave, ved at man kombinerer viden og metoder fra de indgående fag
• Den naturfaglige og tekniske formidling, herunder at have styr på at samle en stor skriftlig rapport
• Refleksion over eget arbejde og egen læring.
Eleverne arbejder, og udarbejder en komplet rapport med alle elementer fra produktudviklingens syv faser.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
• Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ
produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse, realisering og evaluering.
• Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
• Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
• Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• Anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
ved fremstilling af produkter i skolens EUD-værksteder
• Fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
• Arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende
metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt
til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
• Dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• Demonstrere viden om fagets identitet og metode.
KERNESTOF
• Udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling inden for en temaproblemformulering
Problemanalyse
• Indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
• Kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
• Analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser.
Produktprincip
• Indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper
ved disse
• Brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges,
herunder inddragelse af brugerne
• Bestemmelse af relevante myndighedskrav
• Udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter,
brugsundersøgelse og myndighedskrav
• Metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
• Begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav.
Produktudformning
• Teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-
diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på
skolen udbudte værksteder
• Udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i
forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant
for de på skolen udbudte værksteder
• Sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
• Miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet.
Produktionsforberedelse
Planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
• Fremstilling af produkter i tilknyttede EUD-værksteder
Evaluering
• Test af produkt i forhold til opstillede krav
• Vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
• Tidsplanlægning
• Professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og
eksterne samarbejdspartnere
• Digitale redskaber til kollaborativ skrivning.
Formidling
• Opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
• Søgning, vurdering og anvendelse af kilder
• Visuelle værktøjer til præsentation af projekt.
Øvrigt kernestof
• Teknologi som interaktiv udvikling og herunder i et internationalt perspektiv
PRODUKTER
• Dokumentation i form af en teknologirapport
• Fysisk produkt i form af en prototype
• Selvrefleksion
• Grupperefleksion.
EVALUERING
• Mundtlig eksamination med summativ bedømmelse hvis faget udtrækkes
UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
UV: 45 timer (30 moduler), FORDYB: 20 timer
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298928",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298928",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440298928"
}