Holdet DELTA PU (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Produktudvikling -
Lærer(e)
Hold 2025 PU DELTA (DELTA PU, DELTA PU-SAMF, DELTA PU-TI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 PU: Ansvarligt forbrug og produktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 PU: Ansvarligt forbrug og produktion

PU-forløb med fagene teknologi, samfundsfag og teknikfag

I dette forløb skal I lære om den metode, man kalder produktudvikling, som stort set altid anvendes i en hver produktion af et produkt. For at lære metoden skal I arbejde med den i et projekt, som jeres gruppe har valgt. Det er denne læringsproces, I skal fortælle om til den interne prøve i uge 44.
Projektet skal tage udgangspunkt i et af de 17 verdensmål, som FN har vedtaget i efteråret 2015. Vi har i år valgt at arbejde med FN's Verdensmål nr. 12: ”Ansvarligt forbrug og produktion”.

Målet med PU-forløbet på HTX Roskilde er, at eleverne arbejder med de 3 første faser af Systematisk Produktudvikling:
Fase 1: Problemidentifikation
Fase 2: Problemanalyse
Fase 3: Produktprincip.

I de første 3-4 uger af forløbet arbejder fagene teknologi og samfundsfag tæt sammen. I de næste 2–3 uger er der samspil mellem fagene teknologi og teknikfag.

FAGLIGE MÅL FOR PRODUKTUDVIKLING
Eleverne skal kunne:
– identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
– udforme en håndterbar problemformulering
– generere idéer
– opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
– udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
– dokumentere projektets faser og resultater
– dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.

FAGLIGT INDHOLD
Ved udvælgelse af det faglige indhold tages der udgangspunkt i en samfundsmæssig problemstilling, der har en sådan karakter, at eleverne har mulighed for at udarbejde udkast til tekniske løsninger på delproblemer.
Indholdet omfatter:
– de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip  
– relevant samfundsfaglig og teknisk viden
– informationssøgning og kildekritik
– idégenerering
– opstilling af produktkrav
– strukturering af projektarbejde
– dokumentation af projektets faser og resultater.

EVALUERING
Forløbet slutevalueres summativt ved en intern individuel mundtlig prøve.

UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
Teknologi og teknikfag: 30 timer (20 moduler)
Samfundsfag: 9 timer (6 moduler)
Fordybelsestid: 4 timer.
Indhold
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde