Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Produktudvikling -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 PU DELTA (DELTA PU, DELTA PU-SAMF, DELTA PU-TI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
PU: Ansvarligt forbrug og produktion
PU-forløb med fagene teknologi, samfundsfag og teknikfag
I dette forløb skal I lære om den metode, man kalder produktudvikling, som stort set altid anvendes i en hver produktion af et produkt. For at lære metoden skal I arbejde med den i et projekt, som jeres gruppe har valgt. Det er denne læringsproces, I skal fortælle om til den interne prøve i uge 44.
Projektet skal tage udgangspunkt i et af de 17 verdensmål, som FN har vedtaget i efteråret 2015. Vi har i år valgt at arbejde med FN's Verdensmål nr. 12: ”Ansvarligt forbrug og produktion”.
Målet med PU-forløbet på HTX Roskilde er, at eleverne arbejder med de 3 første faser af Systematisk Produktudvikling:
Fase 1: Problemidentifikation
Fase 2: Problemanalyse
Fase 3: Produktprincip.
I de første 3-4 uger af forløbet arbejder fagene teknologi og samfundsfag tæt sammen. I de næste 2–3 uger er der samspil mellem fagene teknologi og teknikfag.
FAGLIGE MÅL FOR PRODUKTUDVIKLING
Eleverne skal kunne:
– identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
– udforme en håndterbar problemformulering
– generere idéer
– opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
– udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
– dokumentere projektets faser og resultater
– dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
FAGLIGT INDHOLD
Ved udvælgelse af det faglige indhold tages der udgangspunkt i en samfundsmæssig problemstilling, der har en sådan karakter, at eleverne har mulighed for at udarbejde udkast til tekniske løsninger på delproblemer.
Indholdet omfatter:
– de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
– relevant samfundsfaglig og teknisk viden
– informationssøgning og kildekritik
– idégenerering
– opstilling af produktkrav
– strukturering af projektarbejde
– dokumentation af projektets faser og resultater.
EVALUERING
Forløbet slutevalueres summativt ved en intern individuel mundtlig prøve.
UNDERVISNINGSTID OG FORDYBELSESTID
Teknologi og teknikfag: 30 timer (20 moduler)
Samfundsfag: 9 timer (6 moduler)
Fordybelsestid: 4 timer.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440299014",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440299014",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440299014"
}