Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Z - ALP, skemalægning
|
|
Fag og niveau
|
Produktudvikling -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 PU LAMBDA (LAMBDA PU, LAMBDA PU-SAMF, LAMBDA PU-TI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
PU: Ansvarligt forbrug og produktion
PU-forløb med teknologi, samfundsfag og teknikfag
I dette forløb skal I lære om den metode, man kalder produktudvikling, som stort set altid anvendes i en hver produktion af et produkt. For at lære metoden skal I arbejde med den i et projekt, som jeres gruppe har valgt. Det er denne læringsproces, I skal fortælle om til eksamen.
Projektet skal tage udgangspunkt i et af de 17 verdensmål, som FN har vedtaget i efteråret 2015. Vi har i år valgt at arbejde med FN´s Verdensmål nr. 12: ”Ansvarligt forbrug og produktion”.
Indholdet omfatter:
̶ de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
̶ relevant samfundsfaglig og teknisk viden
̶ informationssøgning og kildekritik
̶ idégenerering
̶ opstilling af produktkrav
̶ strukturering af projektarbejde
̶ dokumentation af projektets faser og resultater
Herudover kan der inddrages faglig viden fra grundforløbets øvrige fag.
Faglige mål:
- identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
- udforme en håndterbar problemformulering
- generere idéer
- opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
- udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
- dokumentere projektets faser og resultater
- dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
Faglige mål samfundsfag:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440299016",
"T": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440299016",
"H": "/lectio/6523/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75440299016"
}