Holdet LAMBDA PU (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Z - ALP, skemalægning
Fag og niveau Produktudvikling -
Lærer(e)
Hold 2025 PU LAMBDA (LAMBDA PU, LAMBDA PU-SAMF, LAMBDA PU-TI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 PU: Ansvarligt forbrug og produktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 PU: Ansvarligt forbrug og produktion

PU-forløb med teknologi, samfundsfag og teknikfag

I dette forløb skal I lære om den metode, man kalder produktudvikling, som stort set altid anvendes i en hver produktion af et produkt. For at lære metoden skal I arbejde med den i et projekt, som jeres gruppe har valgt. Det er denne læringsproces, I skal fortælle om til eksamen.
Projektet skal tage udgangspunkt i et af de 17 verdensmål, som FN har vedtaget i efteråret 2015. Vi har i år valgt at arbejde med FN´s Verdensmål nr. 12: ”Ansvarligt forbrug og produktion”.

Indholdet omfatter:
̶ de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
̶ relevant samfundsfaglig og teknisk viden
̶ informationssøgning og kildekritik
̶ idégenerering
̶ opstilling af produktkrav
̶ strukturering af projektarbejde
̶ dokumentation af projektets faser og resultater

Herudover kan der inddrages faglig viden fra grundforløbets øvrige fag.

Faglige mål:  
- identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
- udforme en håndterbar problemformulering
- generere idéer
- opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
- udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
- dokumentere projektets faser og resultater
- dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.

Faglige mål samfundsfag:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer