Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24
|
|
Institution
|
Z - SPS demo
|
|
Fag og niveau
|
projektfag -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
cb23ht1a-stu (cbht1a-stu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Film et forsøg
SO1 forløb "Film et forsøg".
Projekt på tværs af kom/it og biologi med fokus på at introducere SO som fag og tværfaglighed som kompetence.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Storyboard over film et forsøg
|
23-01-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: SO2 om demokrati og medier
SO2: Demokrati og medier til 1a og 1c, 1a i uge 10 og 1c i uge 11
Deltagende fag: Dansk, engelsk, samfundsfag.
Nøgleproblemstilling er : "Demokrati og medborgerskab"
Eleverne undervises indledningsvist særfagligt i:
Dansk: mediehistorie, selvfremstilling (Meyrowitz), framing, priming, sproglig analyse
Engelsk: politiske systemer i USA og Storbrittanien, polarisering
Samfundsfag: techgiganter, magtens tredeling, medierne som den fjerde statsmagt, jagthund, vagthund og skødehund
Derefter sættes eleverne i grupper i gang med projektarbejde, hvor de selvstændigt udarbejder en problemformulering indenfor emnet 'Demokrati og medier'.
Sideløbende med elevernes selvstændige arbejde undervises og vejledes de i:
- At skrive problemformuleringer samt hvad der kendetegner gode problemformuleringer
- Gruppearbejdsprocesser: metoder til at planlægge og gennemføre projektbaseret arbejde
- Fagenes metoder og genstandsfelter, herunder empiri og indsamling af empiri.
Til sidst fremlægger grupperne for de deltagende lærere. Fremlæggelsen varer 12-18 minutter og består af to dele:
1) en faglig del (hvad de har arbejdet med og fundet ud af)
2) en overfaglig del, hvor de reflekterer over problemformulering, arbejdsproces og valg af faglig metode og empiri.
OVERFAGLIGE MÅL:
- Indledende arbejde med problemformuleringer, opmærksomhed på fagenes metoder, hvordan de spiller sammen i tværfaglige projekter.
- Fokus på fagenes genre, samt skriftlighed i fagene, og hvordan det anvendes i tværfaglige projekter, herunder sprogrigtighed og argumentation.
- Metoder til problemformulering
- Planlægning og gennemførsel af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
- Skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation (I)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6527/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552279766",
"T": "/lectio/6527/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552279766",
"H": "/lectio/6527/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552279766"
}