Holdet cbht3c-stu-sop (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Z - SPS demo
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e)
Hold cb23ht1c-stu (cbht1c-stu, cbht2c-stu, cbht3c-stu-sop)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1 Plast
Titel 2 Forløb 2: SO2 om demokrati og medier
Titel 3 SO3: Studietur til Odense
Titel 4 SO4: Studietur til Firenze
Titel 5 SO5 - DIHO
Titel 6 SO6 Lægemidler
Titel 7 SRC

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1 Plast

Tværfagligt projekt med omdrejningspunkt i plast.

Nøgleproblemstilling er "Bæredygtighed"

Deltagende fag er kemi, biologi/bioteknologi, teknologi og informatik

Særfaglige mål:
• Forekomst og behandling af råolie
• Produkter af råolie - plastfremstilling
• Plastegenskaber
• Bioplast
• Miljøvurdering, cirkulær økonomi
• Nedbrydning af plast
• Hjemmeside

Faglige mål for SO:
• Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
• Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
• Demonstrere evne til faglig formidling (hjemmeside)

Undervejs i projektet er der indlagt en tur til Vestforbrændingen, samt introduktion til skolens egen granuleringsmaskine.

Der arbejdes med en selvvalgt case, der tager udgangspunkt i plast. Casen præsenteres med en hjemmeside.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: SO2 om demokrati og medier

SO2: Demokrati og medier til 1a og 1c, 1a i uge 10 og 1c i uge 11
Deltagende fag: Dansk, engelsk, samfundsfag.

Nøgleproblemstilling er : "Demokrati og medborgerskab"

Eleverne undervises indledningsvist særfagligt i:
Dansk: mediehistorie, selvfremstilling (Meyrowitz), framing, priming, sproglig analyse
Engelsk: politiske systemer i USA og Storbrittanien, polarisering
Samfundsfag: techgiganter, magtens tredeling, medierne som den fjerde statsmagt, jagthund, vagthund og skødehund

Derefter sættes eleverne i grupper i gang med projektarbejde, hvor de selvstændigt udarbejder en problemformulering indenfor emnet 'Demokrati og medier'.

Sideløbende med elevernes selvstændige arbejde undervises og vejledes de i:
- At skrive problemformuleringer samt hvad der kendetegner gode problemformuleringer
- Gruppearbejdsprocesser: metoder til at planlægge og gennemføre projektbaseret arbejde
- Fagenes metoder og genstandsfelter, herunder empiri og indsamling af empiri.

Til sidst fremlægger grupperne for de deltagende lærere. Fremlæggelsen varer 12-18 minutter og består af to dele:
1) en faglig del (hvad de har arbejdet med og fundet ud af)
2) en overfaglig del, hvor de reflekterer over problemformulering, arbejdsproces og valg af faglig metode og empiri.

OVERFAGLIGE MÅL:
- Indledende arbejde med problemformuleringer, opmærksomhed på fagenes metoder, hvordan de spiller sammen i tværfaglige projekter.
- Fokus på fagenes genre, samt skriftlighed i fagene, og hvordan det anvendes i tværfaglige projekter, herunder sprogrigtighed og argumentation.
- Metoder til problemformulering
- Planlægning og gennemførsel af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
- Skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation (I)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SO3: Studietur til Odense

Overordnet tema: Videnskab og teknologi

Almen og teknologisk dannelse for eleverne gennem besøg på både en videregående uddannelse og to forskellige museer.
På SDU udførtes et forsøg med TLC og capsaicin, foruden information omkring uddannelserne på SDU.
Besøget på Jernbanemuseet tog udgangspunkt i et kort tema omkring mediernes rolle i forhold til danskernes syn på tog og letbane gennem tiderne.

Studietur til Odense.
- Besøg på Jernbanemuseet
- Besøg på H.C. Andersens museum
- Workshop på SDU om chili
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SO4: Studietur til Firenze

Nøgleproblemstillingen er: "Videnskab og teknologi"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SO5 - DIHO

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk-idéhistorieopgaven 2C 31-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SO6 Lægemidler

Nøgleproblemstilling: "Sundhed og velfærd"

Forløbet beskæftiger sig med lægemidler, deres historie og virkning i kroppen. Der skal arbejdes teoretisk og praktisk, og der indgår en tur til KU og Medicinsk Museion i forløbet.

Det endelige produkt, der skal afleveres, er en gennemarbejdet individuel problemformulering sammen med en kildeliste, samt en oversigt over metoder til, hvordan problemformuleringen kunne besvares.  

Formålet med forløbet er at træne evnen til at formulere fagligt funderede problemer relateret til en tematik, og vurdere hvordan disse problemer kan belyses fra flere forskellige faglige vinkler, samt se metodiske muligheder og begrænsninger ved disse vinkler.

Faglige mål, der indgår i forløbet:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tidslinje 17-02-2025
Refleksionsark 18-02-2025
Billeder fra forsøg 20-02-2025
Valg af emne 20-02-2025
Figuranalyse 21-02-2025
Endelig problemstilling 21-02-2025
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SRC

Der er arbejdet med differentialligninger i matematik som udgangspunkt for emnerne:
"Koblede ligevægte" i kemiA/MatA, og "Epidemier" i biotekA/matA.
Eleverne har ud fra undervisning, eksperimenter og kildemateriale arbejdet med en delvis åben problemstilling, som de har skrevet en opgave ud fra.

Der er lagt vægt på elevernes evne til at:
*Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag
*Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
*Besvare den stillede opgave på et passende gymnasialt niveau
*Demonstrere faglig formidling i en skriftlig opgavebesvarelse - herunder overholdelse af formalia

Opgaven har et omfang af 6-8 normalsider.
Der afholdtes et mundtligt forsvar, hvor der blev der lagt vægt på:
*Den mundtlige præsentation af projektet og dets vigtigste konklusioner
*Forståelse af de indgående fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til arbejdet med den valgte problemstilling, og overvejelser om kvaliteten af den opnåede viden.

Der blev givet mundtlig feedback i form af ting, der fungerede godt, og ting, der kunne forbedres.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRC 18-08-2025
Selvevaluering af SRC 25-08-2025
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer