Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
|
Institution
|
Z - SPS demo
|
|
Fag og niveau
|
projektfag -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
cb23ht1e-stu (cbht1e-stu, cbht2e-stu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
SO2_Demokrati og medier
Deltagende fag: Dansk, engelsk, samfundsfag.
Eleverne undervises indledningsvist særfagligt i:
- Klassiske medier
- Danske politikeres brug af sociale medier
- Politisk polarisering i USA med fokus på mediernes rolle.
Derefter sættes eleverne i grupper i gang med projektarbejde, hvor de selvstændigt udarbejder en problemformulering indenfor emnet 'Demokrati og medier'.
Sideløbende med elevernes selvstændige arbejde undervises og vejledes de i:
- At skrive problemformuleringer samt hvad der kendetegner gode problemformuleringer
- Gruppearbejdsprocesser: metoder til at planlægge og gennemføre projektbaseret arbejde
- Fagenes metoder og genstandsfelter, herunder empiri og indsamling af empiri.
Til sidst fremlægger grupperne for de deltagende lærere. Fremlæggelsen varer 15-18 minutter og består af to dele:
1) en faglig del (hvad de har arbejdet med og fundet ud af)
2) en overfaglig del, hvor de reflekterer over problemformulering, arbejdsproces og valg af faglig metode og empiri.
OVERFAGLIGE MÅL:
- Indledende arbejde med problemformuleringer, opmærksomhed på fagenes metoder, hvordan de spiller sammen i tværfaglige projekter.
- Fokus på fagenes genre, samt skriftlighed i fagene, og hvordan det anvendes i tværfaglige projekter, herunder sprogrigtighed og argumentation.
- Metoder til problemformulering
- Planlægning og gennemførsel af problembaseret projektarbejde på tværs af fag
- Skrivehandlinger, fremstillingsformer og genrer i fagene og på tværs af fag, herunder sprogrigtighed og argumentation (I)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Metoderefleksion
|
06-03-2024
|
|
Overvejelser om gruppearbejde og proces
|
06-03-2024
|
|
Individuel afsluttende refleksion
|
08-03-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
SO5: Dansk-Idéhistorieopgaven
Dansk-Idéhistorieprojektforløb under temaet: Natursyn.
Eleverne arbejder med et historisk perspektiv på et aktuelt nøgleproblem; bæredygtighed. Undertemaet er natursyn.
I forløbet arbejdes med kildekritik og med opbygning af en individuel skriftlig flerfaglig opgavebesvarelse, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste. Forløbet har et omfang på mindst 24 timers undervisningstid. Der afsættes ca. 12 timers fordybelsestid til udarbejdelse af dansk-idéhistorieopgaven.
Der undervises både i emnerelevante tekster og i opgaverelevante genrekrav; dvs. skrivehandlingerne: Redegørelse, analyse og diskussion trænes i de to fag.
Eleverne vælger imellem en række opgaveformuleringer, som lærerne i fællesskab har udarbejdet til temaet.
Forløbet afsluttes dansk-Idéhistorieopgaven, hvor eleverne skal anvende deres viden og kompetencer fra den særfaglige undervisning, samt de overfaglige kompetencer fra SO-timerne.
Vurdering:
- I hvor høj grad udviser eleven forståelse for, hvordan man opbygger en skriftlig, flerfaglig opgave. Her vurderes bl.a.
- i hvor høj grad I udviser forståelse for de forskellige skrivehandlinger i en opgave (redegørelse, analyse, diskussion)
- i hvor høj grad I udviser forståelse for opbygning af en opgave (opgavestruktur, rød tråd/sammenhæng i opgaven)
- I hvor høj grad formalia til en individuel skriftlig opgave er overholdt, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste
- I hvor høj grad I kan kombinere viden og metoder fra fagene i besvarelsen af problemstillingen
- I hvor høj grad I kan vurdere fagenes og deres metoders muligheder og begrænsninger
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Analyse i Idéhistorie: Kildekritik
|
11-12-2024
|
|
Diskussion
|
20-01-2025
|
|
DIHO
|
31-01-2025
|
|
Selvevaluering af DIHO
|
27-02-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6527/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552279780",
"T": "/lectio/6527/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552279780",
"H": "/lectio/6527/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75552279780"
}